Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

1-no gniazdko a wiele sprzętów

Yom 22 Lis 2013 13:16 4479 28
  • #1 22 Lis 2013 13:16
    Yom
    Poziom 10  

    Nie jestem elektrykiem i nic wspólnego z nim nie mam, dlatego jako świeżak w temacie proszę o pomoc doświadczonych profesjonalistów.

    Jak to jest z podłączeniem do sieci elektrycznej?

    Np. jeśli mam do dyspozycji tylko jedno zwykłe gniazdko 230V, to jak sobie poradzić z obciążeniem przez wiele sprzętów, które chcę do niego podłączyć.

    Wiem, że moc jednego gniazdka ma 3680W, ale moje sprzęty przekraczają tę moc.

    Czyli:
    komputer + monitor, ewentualnie laptop
    końcówka mocy 1400W + kolumny 2x600W
    mikser 17W
    dymiarka 1200W
    strobo 1000W
    + wszystkie inne efekty świetlne o łącznej mocy 460W (jeśli dobrze zsumowałem) + kilka "światełek", które jeszcze mam zamiar dokupić.

    Mam do dyspozycji:
    listwę zabezpieczającą 10-cio gniazdową o mocy 2300
    6 x przedłużacz 1GN 5m 2x1,5mm, każdy 3680W
    2 x listwa 5-cio gniazdowa z osobnymi wyłącznikami 12A na jedną listwę
    listwa przeciw-przepięciowa komputerowa 5-cio gniazdowa.

    Jak, gdzie i co podłączyć?

    Czy może jestem zmuszony zastosować rozdzielnię? Czy to rozwiąże problem?

    0 28
  • Pomocny post
    #2 22 Lis 2013 13:22
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    Rozdzielnia którą wskazałeś jest wykonana nieprawidłowo, gdyż pozwala obciążyć prądem 32A, wtyk 16A który winien występować z zabezpieczeniem 16A.
    Skoro sumaryczna moc urządzeń przekracza zakładane 3680W, należy użyć przyłącza o odpowiedniej mocy, ze stosowanym zabezpieczeniem. Lub rozbić obciążenie na dwie fazy, lub dwa gniazda 16A.

    0
  • #3 22 Lis 2013 13:43
    Yom
    Poziom 10  

    Jeśli naprawdę muszę zastosować rozdzielnię proszę mi wskazać w serwisie aukcyjnym dokładnie jaką. Chociaż liczę na to, że może jednak da się to jakoś obejść.

    0
  • Pomocny post
    #4 22 Lis 2013 14:03
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    Użyj rozdzielni zasilanej 3 fazami. 32A.

    0
  • #5 23 Lis 2013 09:37
    Yom
    Poziom 10  

    Czy chodzi o coś takiego?

    1-no gniazdko a wiele sprzętów

    0
  • Pomocny post
    #6 24 Lis 2013 09:43
    Vectra92
    Poziom 11  

    Tak chodzi o taką rozdzielnie, ale czy nie będzie taniej zlecić to dobremu elektrykowi? Za te pieniążki możesz mieć coś lepszego z większą ilością gniazd. Ja osobiście wolał bym nową ponieważ bardzo ładnie i estetycznie to wszystko wygląda.

    0
  • #7 24 Lis 2013 21:23
    Yom
    Poziom 10  

    Ale taką rozdzielnię mogę podpiąć chyba tylko pod gniazdo siłowe (sądząc po wtyku, jaki widać na zdjęciu)?

    0
  • Pomocny post
    #8 24 Lis 2013 21:27
    Dacomos
    Poziom 33  

    Tak to jest rozdzielka 3 fazowa musi być zasilana z 3 faz.

    0
  • #9 24 Lis 2013 21:36
    Yom
    Poziom 10  

    Dacomos napisał:
    Tak to jest rozdzielka 3 fazowa musi być zasilana z 3 faz.


    No właśnie. A jak pytałem w 1-m poście o problem z dostępem tylko do 1-go gniazda 230V. Wniosek z tego, że nie da się w żaden sposób na zwykłym gniazdku grać pełną mocą i używać kompletnego oświetlenia. Czy tak?

    0
  • Pomocny post
    #10 24 Lis 2013 23:56
    alojzy7719
    Poziom 35  

    Yom napisał:
    Wniosek z tego, że nie da się w żaden sposób na zwykłym gniazdku grać pełną mocą i używać kompletnego oświetlenia. Czy tak?


    Zgadza się, najlepiej z pierwszej fazy zasilić dźwięk, z drugiej światła (ew. z drugiej i trzeciej, obciążając je symetrycznie).

    0
  • Pomocny post
    #11 25 Lis 2013 09:58
    Vectra92
    Poziom 11  

    Dokładnie lepiej rozdzielić sobie fazy na nagłośnienie oświetlenie + peryferia. Jeżeli nie masz możliwości "sięgnięcia" na 2 gniazdka może warto zakupić przedłużacz 3x2.5mm2 z 30m i powinien styknąć ;) Pozdrawiam

    0
  • #12 25 Lis 2013 10:47
    Yom
    Poziom 10  

    Vectra92 napisał:
    Jeżeli nie masz możliwości "sięgnięcia" na 2 gniazdka może warto zakupić przedłużacz 3x2.5mm2 z 30m i powinien styknąć ;)


    Podpinając się takim przedłużaczem pod gniazdo oddalone o kilkanaście metrów dalej rozwiązuje problem? Tzn. czy każde inne gniazdko oferuje mi kolejne 3680W? Chyba musiałoby być podpięte do innej fazy? Jak to jest?

    0
  • Pomocny post
    #13 25 Lis 2013 11:56
    alojzy7719
    Poziom 35  

    Yom napisał:
    musiałoby być podpięte do innej fazy?

    Dokładnie tak, sytuacja analogiczna, jak w przypadku rozdzielni 3-fazowej.

    0
  • #14 25 Lis 2013 14:25
    Yom
    Poziom 10  

    1.Który będzie lepszy w znanym serwisie?
    3728131985
    3689333044

    2. Czy to prawda, że kabel przedłużacza bębnowego nie powinien być nawinięty na bęben podczas używania?

    0
  • Pomocny post
    #15 25 Lis 2013 15:28
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    1. żaden, kup kabel 3x2,5mm^2 z metra i dobre wtyki PCE, ABL, Mennekes. 5kg 30m kabla i rolka, chyba kabla 3x0,75.

    2. Tak powinien być rozwinięty, gdyż kabel, jak każdy przewodnik grzeje się, a zwinięty ciasno, będzie się grzał, a nie chłodził.

    0
  • Pomocny post
    #16 25 Lis 2013 15:28
    Shining Diamond
    Poziom 16  

    Teoretycznie nie powinien być nawinięty, bo będzie działać jak cewka ale to przy dużych prądach. Przy małych nie ma potrzeby rozwijać.

    0
  • #17 25 Lis 2013 16:06
    Yom
    Poziom 10  

    ciasteczkowypotwor napisał:
    chyba kabla 3x0,75

    "Chyba" tego nie zrozumiałem.

    0
  • #18 25 Lis 2013 16:08
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    Shining Diamond napisał:
    Teoretycznie nie powinien być nawinięty, bo będzie działać jak cewka ale to przy dużych prądach. Przy małych nie ma potrzeby rozwijać.


    Jak będzie działać jak cewka, skoro uzwojenie nawinięte jest bifilarnie?

    0
  • #19 25 Lis 2013 19:28
    Vectra92
    Poziom 11  

    Przy takim przekroju nie będzie się grzał, przewód 3x2.5mm2 ma grubą izolację zewnętrzną więc się nic nie stanie.

    0
  • #20 26 Lis 2013 09:14
    Yom
    Poziom 10  

    ciasteczkowypotwor napisał:
    powinien być rozwinięty, gdyż kabel, jak każdy przewodnik grzeje się, a zwinięty ciasno, będzie się grzał


    Shining Diamond napisał:
    Teoretycznie nie powinien być nawinięty, bo będzie działać jak cewka ale to przy dużych prądach. Przy małych nie ma potrzeby rozwijać.


    Vectra92 napisał:
    Przy takim przekroju nie będzie się grzał, przewód 3x2.5mm2 ma grubą izolację zewnętrzną więc się nic nie stanie.


    Trzy ładnie wystopniowane odpowiedzi, a która jest właściwa?

    0
  • #21 26 Lis 2013 09:20
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    Yom, prawidłowa jest pierwsza, kabel nie jest nadprzewodnikiem, nawet rozwinięty się nagrzewa, ale łatwiej oddaje ciepło, aniżeli zwinięty ciasno na bębnie. W dodatku guma pod wpływem ciepła wulkanizuje się, mam taki przedłużacz, którego nie rozwijano, z 3x1,5mm^2 zrobiło się coś w rodzaju linki z gumie złożonej z trzech linek 1,5mm^2 co jakiś czas stykającej ze sobą.

    0
  • #22 26 Lis 2013 12:19
    Yom
    Poziom 10  

    ciasteczkowypotwor, zapytałem

    Yom napisał:
    Który będzie lepszy w znanym serwisie?
    3728131985
    3689333044


    odpowiedziałeś:

    ciasteczkowypotwor napisał:
    1. żaden, kup kabel 3x2,5mm^2 z metra i dobre wtyki PCE, ABL, Mennekes. 5kg 30m kabla i rolka, chyba kabla 3x0,75.


    Ale to nie jest odpowiedź na moje pytanie. Któryś z nich musi być lepszy od drugiego, a ja chce wiedzieć który? Bo tobie rozchodzi się o wtyki. Pomijając wtyki, który kabel będzie lepszy? Lub podaj mi link do konkretnego wg Ciebie kabla w serwisie aukcyjnym czy sklepie, bo ja nie mam zamiaru bawić się jeszcze w jakieś zarabianie kabli, o czym nie mam pojęcia!

    0
  • Pomocny post
    #23 26 Lis 2013 15:51
    Arekdj0
    Poziom 12  

    Jeśli wiesz jaki masz przewód w ścianie i jest to 3x2,5mm2, to możesz bez problemu założyć gniazdo 32 amperowe zamiast zwykłego 16 amperowego na napięcie 230V.
    Takie gniazda produkuje np. firma PCE Dzierżoniów - Polskie i dobre ;)
    na stronie http://www.pce.pl w wyszukiwarce na ich stronie wpisz w numer katalogowy 123-6.
    Dodatkowo wtedy w rozdzielni możesz zmienić zabezpieczenie z B16A, które pewnie tam masz na B20A lub C20A (C20 przy dużym obciążeniu dłużej "trzyma" tak najprościej mówiąc).
    Musisz tylko sprawdzić czy nie masz pod ten bezpiecznik innych gniazdek podłączonych. Musi być tylko te jedno wtedy!!
    Jeśli tak masz, to tamte inne możesz przepiąć na inne zabezpieczenie mało obciążone.
    Jeśli tak zrobisz, to do tego gniazda możesz podłączyć sprzęt o mocy maksymalnej ponad 4000W. Czyli wystarczy na Twoje potrzeby.
    Później wystarczy jak zrobisz prostą "złodziejkę" czyli z jednej strony wtyk, który pasuje do tego nowego gniazda 32A, przewód minimum 3x2,5mm2 najlepiej jak byłby 3x4mm2 w lince (będzie wygodniejszy przy przenoszeniu) i puszka z rozdziałem na np. 3-4 gniazdka 16A. Najlepiej jeśli będzie hermetyczna, wtedy wszędzie, nawet na dworze nie zamokną Ci i nie powinny śniedzieć połączenia w niej.

    Czyli:
    Bezpiecznik 20A => przewód w ścianie 3x2,5mm2 => gniazdo 32A jednofazowe =>
    1-no gniazdko a wiele sprzętów
    wtyczka 32A jednofazowa =>
    1-no gniazdko a wiele sprzętów
    puszka z połączeniami =>gniazdka 16A z klapką.
    1-no gniazdko a wiele sprzętów
    1-no gniazdko a wiele sprzętów

    A tak to mniej więcej wygląda po zrobieniu:
    1-no gniazdko a wiele sprzętów
    tylko u Ciebie bez tych dwóch siłowych (czerwonych) gniazd będzie i inna wtyczka (3 bolce, a nie 5).
    A jeśli nie umiesz tego sam podłączyć to bez problemu w 5 minut zrobi to jakiś znajomy elektryk.

    Dodano po 28 [minuty]:

    Yom napisał:
    ciasteczkowypotwor, zapytałem
    Yom napisał:
    Który będzie lepszy w znanym serwisie?
    3728131985
    3689333044


    odpowiedziałeś:

    ciasteczkowypotwor napisał:
    1. żaden, kup kabel 3x2,5mm^2 z metra i dobre wtyki PCE, ABL, Mennekes. 5kg 30m kabla i rolka, chyba kabla 3x0,75.


    Ale to nie jest odpowiedź na moje pytanie. Któryś z nich musi być lepszy od drugiego, a ja chce wiedzieć który? Bo tobie rozchodzi się o wtyki. Pomijając wtyki, który kabel będzie lepszy? Lub podaj mi link do konkretnego wg Ciebie kabla w serwisie aukcyjnym czy sklepie, bo ja nie mam zamiaru bawić się jeszcze w jakieś zarabianie kabli, o czym nie mam pojęcia!


    Z tych dwóch lepszy (3689333044).
    Masz na nim miękką grubą gumę to mniej narażony na przecięcie i inne uszkodzenia. Ma też klapki na gniazdach więc nic się nie napcha tam. Dodatkowo musisz go za każdym razem rozwinąć przez co "cewka" nie będzie się robić i nie będzie się grzał przy dużych obciążeniach ;)

    W tym pierwszym (3728131985) często łamią się i zacinają te zaślepki co są w otworach w gniazdku i problem jest później z włożeniem wtyczki. Nie wspominam o grzaniu ;)

    0
  • #24 26 Lis 2013 19:36
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    Arekdj0 napisał:

    Dodatkowo wtedy w rozdzielni możesz zmienić zabezpieczenie z B16A, które pewnie tam masz na B20A lub C20A (C20 przy dużym obciążeniu dłużej "trzyma" tak najprościej mówiąc).


    1. Autor wątku napisał, że nie ma pojęcia o elektryce, a każesz mu ingerować w instalację elektryczną.
    2. Zabezpieczenie o charakterystyce C nie trzyma przy dużym obciążeniu dłużej. Trzyma tak samo jak B.
    3. Oba przedłużacze są wykonane z tego samego kabla, więc jak jeden może być grubszy od drugiego? Cewka, słyszał Kolega o uzwojeniu bifilarnym?
    W dodatku oba maja tandetne wtyki, co za tym idzie przetopią się i rozpadną.

    Yom, idź do sklepu elektrycznego, kup ile potrzebujesz kabla 3x2,5mm^2 i poproś sprzedawce aby zaprawił Ci wtyczki, oczywiście zaciskając końcówki HI na linkach. Wtyki męskie polecam PCE, Mennekes, ABL. Nie Tarel, Plastopl itp. Żeńskie również (typu 3 gniazdowego hermetycznego gumowego, chyba że zwykłą kostkę na np 6 gniazd, tu raczej panuje ogólna tandeta.

    0
  • Pomocny post
    #25 26 Lis 2013 22:11
    Arekdj0
    Poziom 12  

    ciasteczkowypotwor napisał:
    Arekdj0 napisał:

    Dodatkowo wtedy w rozdzielni możesz zmienić zabezpieczenie z B16A, które pewnie tam masz na B20A lub C20A (C20 przy dużym obciążeniu dłużej "trzyma" tak najprościej mówiąc).


    1. Autor wątku napisał, że nie ma pojęcia o elektryce, a każesz mu ingerować w instalację elektryczną.
    2. Zabezpieczenie o charakterystyce C nie trzyma przy dużym obciążeniu dłużej. Trzyma tak samo jak B.
    3. Oba przedłużacze są wykonane z tego samego kabla, więc jak jeden może być grubszy od drugiego? Cewka, słyszał Kolega o uzwojeniu bifilarnym?
    W dodatku oba maja tandetne wtyki, co za tym idzie przetopią się i rozpadną.

    Yom, idź do sklepu elektrycznego, kup ile potrzebujesz kabla 3x2,5mm^2 i poproś sprzedawce aby zaprawił Ci wtyczki, oczywiście zaciskając końcówki HI na linkach. Wtyki męskie polecam PCE, Mennekes, ABL. Nie Tarel, Plastopl itp. Żeńskie również (typu 3 gniazdowego hermetycznego gumowego, chyba że zwykłą kostkę na np 6 gniazd, tu raczej panuje ogólna tandeta.


    Ad 1. Czytałem, że nie ma pojęcia o elektryce, dlatego zakończyłem w temacie o pomocy znajomego elektryka. I pod żadnym pozorem jak się nie zna nie powinien sam zaglądać do gniazdek a już o samej rozdzielni nie wspomnę.

    Ad 2. Zgodzę się, że trzyma tak samo gdy już urządzenia pracują, chodziło mi o to, iż zabezpieczenie o charakterystyce C jest to zabezpieczenie zwłoczne i przy włączaniu silniejszych odbiorników np. silników jest mniejsze prawdopodobieństwo zadziałania takiego zabezpieczenia. Nie chciałem wdawać się w szczegóły, dlatego napisałem tylko, że dłużej trzyma w cudzysłowiu. Chodzi mi o start urządzenia np. końcówki mocy, która nie posiada układu łagodnego startu i pobiera dużą wartość prądu po jej włączeniu. Starsze końcówki często wybijały zabezpieczenia o charakterystyce B, a już zabezpieczenie o charakterystyce C wytrzymywały włączanie ich.

    Ad 3. Nie napisałem nic o grubości tych przedłużaczy. Napisałem tylko o wadach i zaletach gniazd, które je zakańczają. Z doświadczenia wiem, że lepsze są gniazda z klapką tak jak to uzasadniłem powyżej. Co do samego przewodu, to tzw. oponiak (przewód w miękkiej gumie, którą trudno jest uszkodzić).

    Jeśli chodzi o uzwojenia bifilarne.
    Ciasteczkowypotwor, jeśli możesz, to wytłumacz mi jaki związek mają one z przedłużaczem nawiniętym na bęben? I dlaczego producenci piszą w instrukcji lub na samym bębnie: Max. moc przy rozwiniętym kablu : 3600W, Max. moc przy nawiniętym : 1500W?
    Ja będąc na budowie widziałem, gdy z 30 metrowego przedłużacza 3x2,5mm2, znajomy rozwinął z 2 metry i zaczął kuć dużym młotem udarowym bruzdy w betonowej posadce pod kanalizację. Po pół godzinie pracy w pomieszczeniu zaczęło śmierdzieć gumą i i przedłużacz był bardzo gorący. Po rozwinięciu nie było tego problemu. Wiadomo, że po rozwinięciu lepiej odprowadzał on ciepło, ale czy tylko to miało wpływ na grzanie się nawiniętego przedłużacza?

    Co do podpowiedzi ciasteczkowypotwor-a zgadzam się co do samego przedłużacza. Jeśli chce mieć tanio i dobrze to wykonane. Na początku wiadomo wtyk męski, a na zakończeniu przedłużacza może dać tylko jedno gniazdo hermetyczne, do którego podpinać może krótki przedłużacz np. firmy LEGRAND, Numer katalogowy producenta: 50577 lub po prostu kupić przedłużacz budowlany zakończony już np. 3-ma gniazdami, nie będzie musiał ani sprzedawca, ani sam Yom robić go samemu. Wybór należy do Yom-a.

    0
  • #26 27 Lis 2013 02:19
    Yom
    Poziom 10  

    Bardzo proszę o komentarze, nt. poniższych aukcji:
    3739927968
    3743205963

    0
  • #27 27 Lis 2013 03:55
    Maximoorg
    Poziom 21  

    Przedłużacz, zwinięty czy nie to jest uzwojenie bifilarne, gdzie pola magnetyczne się ZNOSZĄ. Więc nie będzie spełniał roli cewki.

    0
  • #28 27 Lis 2013 08:29
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    Druga aukcja tak. Pod warunkiem, że masz dostęp do gniazda siłowego.

    0