Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes Atego 1823 Skrzynia biegów nie chce się "rozejść". Typ G 85-6

gregx77 22 Nov 2013 18:47 4233 13
  • #1
    gregx77
    Level 13  
    Jak w temacie. Skrzynia wyciągnięta, rozkręcona, wszystkie dekle odkręcone segery pozdejmowane. Wybierak wyciągnięty, "zawias" widełek 5 i 6 wyciągnięty, wałek wstecznego wyciągnięty, koło zębate przepchnięte na bok.
    Obudowa rozchodzi sie tworząc szczelinę na jakieś 0,5 cm, po czym blokuje się. Mam wrażenie że trzyma na wałku pośrednim, ale nie jestem pewien.
    Rozbierałem wcześniej Eatonkę i po rozkręceniu śrub sama się rozpadła.
    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    gregx77
    Level 13  
    Dekiel już zdjęty, seger wewnętrzny, na wałku też, nie zdejmowałem tego na obudowie, bo na logikę on raczej nie trzyma?.
    Z tyłu skrzyni zabezpieczenie na wałku (Tu gdzie jest miejsce na przystawke do hydrauliki) też zdjęte.
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    gregx77
    Level 13  
    Blokady przesuwek wyjęte. Czujnik wałka pośredniego? Nie łapę o co chodzi? W każdym razie z obudowy wykręcone jest wszystko co sie dało. W momencie odciągnięcia połówek od siebie tryb wstecznego jest luźny. Jeśli zsunę połówki do siebie to rolki na tylnym łożysku wałka pośredniego są luźne, jak próbuję rozsunąć połówki to w momencie "oporu" rolki są zaatakowane, stąd podejrzenie że trzyma wałek pośredni. Jak łożyska na niego wchodzą, bo wygląda tak jakby to było pasowanie ciasne?
    A biegi muszą być na luzie? Bo na to nie zwróciłem uwagi.
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    gregx77
    Level 13  
    Wybierak cały - kawał pręta a na nim przesuwny kawał wyprofilowanej blachy z przynitowanymi dwoma prostokątami.
    Próbowałem zarówno przód jak i tył zdejmować.
    Skrzynia do pionu, podwieszona w trzech pkt. za górną obudowę 2 cm nad podłogą.
    Jedyna rzecz to te biegi, bo nie zwróciłem uwagi któryś nie jest "wbity". Biorąc pod uwagę luźne przesuwki, to całkiem możliwe że nawet wszystkie :| .
    Dobra, dziś pod wieczór walczę dalej.
  • #8
    gregx77
    Level 13  
    W Sobotę brakło niestety dnia, dopiero dzisiaj wróciłem do tematu. Zdjąłem przednią obudowę, niestety jest problem z tylnią. Trzyma na wałku głównym. Pukanie z wyczuciem nic nie dało, z "większym wyczuciem" również. Na ile łożysko jest tam spasowane, bo stukam młotkiem 5 kg, z wyczuciem oczywiście ale nic się nie rusza? Trochę zabawy będzie z tym, ale jutro chyba pójdziemy na prasę...
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    gregx77
    Level 13  
    Impulsator wyszedł palcami.
    Nie wiem jak sie fachowo nazywa to co jest mocowane na końcu widełek. W każdym razie na widełkach od trójki i czwórki to ustrojstwo jest urwane. Zastanawiam się czy trójka mogła wchodzić ze zgrzytem z tego powodu (np jak z jednej strony jeszcze było, a zdrugiej już nie) ale chyba nie będę ryzykował i na wszelki wypadek wymienię synchronizator. Widełki się naprawia czy wymienia na nowe?
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    gregx77
    Level 13  
    No to tak: Na łożysku wałka sprzęgłowego w obudowie wyczuwalny luz, końcówka wałka chodzi po mm na boki, łożyskowanie wałka głównego w wałku sprzęgłowym również wyczuwalnie "chodzi" na boki. Tylne łożysko na głównym też ma luz, podobny jak na sprzegłowym (łożyska są takie same).
    Przednie na wałku pośrednim niby luzu nie ma ale po wybijaniu młotkiem nie zaryzykuję. Tuleja przesuwna od stronu trójki praktycznie traciła zęby, powierzchnia cierna synchronizatora - brąz na zewnętrznej powierzchni wytarty miejscami do zera, zębatka pomocnicza trójki - hmm tu się zastanawiam, zęby są podjechane, porównując ją do czwórki widać różnicę chyba też ją wymienię.
    Natomist pytanie jest takie czy powinienem wyczuwać luz na łożyskowaniu kół zębatych, bo w zasadzie na każdym kole jakiś luz jest, mniej więcej taki sam na każdym.
  • Helpful post
    #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    gregx77
    Level 13  
    Bodek, dzięki za pomoc. Mesiek złożony i jeździ nawet. O dziwo bez zgrzytów. :lol:
    Widełki, niestety naprawiałem. Dostepne tylko na serwisie, w dodatku jako komplet, w cenie połowy używanej skrzyni. Przynitowałem "pieski" stalowymi nitami, wczesniej nawiercając je, tak żeby łby nitów sie schowały. Myslę ze bedzie żyło. Jeszcze raz dzięki.