Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Peugeot 407 2.0HDI 2007 - Zdławienie, za małe ciśnienie wtrysku - wykres z jazdy

mitasdar1 22 Lis 2013 20:45 27324 30
  • #1 22 Lis 2013 20:45
    mitasdar1
    Poziom 9  

    Witajcie drogie koleżanki i koledzy,
    Chciałem was prosić o pomoc w analizie wykresu kilku parametrów pracy silnika 2.0 HDI 135KM w czasie jazdy. Wykres został zapisany dzisiaj przy pomocy programu ScanXL. Samochód ma silnik w systemie common rail, układ wtryskowy firmy Delphi, nie ma FAPu, samochód jest w rodzinie od nowości i został kupiony w salonie w Polsce. Ojciec nim jeździł 6 lat i tankował dobre paliwo, dbał, chuchał dmuchał, samochód jest w idealnym stanie, poza jednym problemem.

    Na czym polega problem z samochodem:
    - bezpośrednio po nagłym wciśnięciu gazu do oporu następuje zdławienie silnika przez krótki czas (około 1 sek),
    - objawy te występują na każdym biegu, jednak najbardziej odczuwalne są na 5-tce przy prędkości około 90kmh i obrotach około 2000
    - po zdławieniu silnik odzyskuje moc i przyspiesza normalnie
    - przy delikatnym, powolnym wciskaniu gazu do oporu objawy nie występują lub są niewyczuwalne
    - przy gwałtownym ruszaniu, agresywnym przyspieszaniu od zera objawy nie występują, zdławienia nie ma
    - po gwałtownym puszczeniu gazu przez około 0,4sek słychać klekot silnika podobny do klekotu zaworów albo klekotu starego Diesla

    Wcześniejsze próby rozwiązania problemu:
    - poszukiwania informacji na forach w temacie uszkodzonych pomp wysokiego ciśnienia common rail, uszkodzonych regulatorów ciśnienia wtrysku, czujników ciśnienia na kolektorze paliwowym common rail, uszkodzonego EGR, zapchanego FAPu i wszystkiego co tylko mogłem jeszcze podejrzewać
    - poszukiwanie błędów i odczyt parametrów przy pomocy urządzenia Bosch KTS200
    - odczyt parametrów silnika przy pomocy kabla ELM127
    - wizyty u mechanika i w ASO

    Co stwierdzili "spece":
    - brak błędów na komputerze, poza błędem zaworu EGR - zawór zaślepiony na próbę, nie ma to związku z tematem, przed zaślepieniem też się zdławiał,
    - samochód sprawiał problemy już na gwarancji i był kilkakrotnie w ASO sprawdzany i naprawiany. Nie chcę się tu rozpisywać na ten temat, bo rozczarował mnie kilkukrotnie poziom wiedzy serwisu ASO i wstyd o tym mówić. Powiedzmy, że Panowie też stwierdzili, że błędów brak.

    Co ja podejrzewam, a co wykluczam i dlaczego (opisy odnoszą się do wykresu):
    - jakiś rodzaj awarii regulatora ciśnienia wtrysku (objawy są takie, jakby otwierał się i zamykał z opóźnieniem) - patrz wykres i legenda
    - po odpięciu wtyczki od regulatora ciśnienia w trakcie pracy silnika na biegu jałowym pojawia się klekot przypominający odgłos starych wolnossących Diesli, podobny też do klekotu pojawiającego się przy zdjęciu nogi z gazu. Ciśnienie wtrysku wzrasta niekontrolowanie, ale nie pamiętam do jakiego poziomu.
    - z odpiętym regulatorem silnik nie odpala
    - z odpiętym czujnikiem ciśnienia silnik nie odpada, czujnik raczej ok, bo zakres ciśnienia, który pokazuje zgadza się z tym, co mówi instrukcja serwisowa
    - pompa wysokiego ciśnienia raczej jest ok, bo przy stabilnej jeździe ciśnienie jest prawidłowe, na jałowym biegu prawidłowe, a maksymalne też jest wystarczająco duże. Ciśnieniem wtrysku, które robi pompa steruje właśnie regulator, zainstalowany w obwodzie niskiego ciśnienia. Nie ma opiłków w filtrze paliwa.




    - Mechanicznie silnik jest w doskonałym stanie, łącznie z turbo. Miał regularnie wymieniany olej, ma rzeczywisty przebieg 145tyś i myślę w związku z tym, że problem tkwi w jakimś elemencie sterującym lub czujniku, a nie jest mechaniczny.

    Oto wykres, wyjaśnienie i moja interpretacja:
    Peugeot 407 2.0HDI 2007 - Zdławienie, za małe ciśnienie wtrysku - wykres z jazdy
    LEGENDA
    1-jazda ze stałą prędkością około 90km/h przy obrotach około 2000, przepustnica otwarta na około 20%, 5 bieg, silnik rozgrzany, może trwać dowolnie długo
    2-nagłe wciśnięcie gazu do oporu trwające około 2 sekundy (lub dłużej, nieistotne)
    3-bezpośrednio po wciśnięciu gazu występuje wspomniane zdławienie silnika, trwające około 1 sekundę.
    4-słyszalny klekot silnika. Odpuszczenie gazu do zera w ciągu około 0,1sek.
    VSS-prędkość
    RPM-obroty
    MAP-ciśnienie powietrza dolotowego (chyba)
    MAF-masa powietrza zasysanego
    TP-procent otwarcia przepustnicy
    FRP-ciśnienie wtrysku mierzone na kolektorze wtryskowym common rail przy wtryskach
    ECT-temp silnika
    IAT-temp powietrza zasysanego

    WYJAŚNIENIE
    Wciskam gaz do dechy (czerwona linia, wykres dolny), następuje spadek ciśnienia z kolektorze wtryskowym na około sekundę (zielona linia, dolny wykres), ciśnienie spada do około 8000kPa, co jest wartością trzykrotnie niższą, niż stan minimalny na biegu jałowym (24000kPa) i o około 2000kPa niższą, niż minimalne ciśnienie potrzebne do uruchomienia silnika, które zdaje się wynosi około 10000kPa. Po sekundzie zdławienia silnik się budzi i normalnie przyspiesza, ciśnienie wtrysku wzrasta szybko do poziomu max około 200000kPa. Następnie gwałtownie w ciągu około 0,1sekundy zdejmuję nogę z gazu. Przez około 0,4sekundy słychać klekot. W tym czasie dokładnie widać, że ciśnienie wtrysku pozostaje bardzo duże.

    INTERPRETACJA
    Po wciśnięciu gazu wtryski wypompowują paliwo z kolektora wysokiego ciśnienia, a pompa nie nadąża napompować tam więcej paliwa, żeby zasilić wtryski pracujące na maxa. Nie nadąża dlatego, że nie otwiera się wystarczająco zawór regulatora, przez który zasilana jest pompa. Podobnie przy puszczaniu gazu - zawór reaguje z opóźnieniem, ciśnienie jest zbyt wysokie i przez 0,4sek pojawia się klekot. Zakładam, że to ten sam klekot, który słychać przy odpięciu wtyczki zasilającej od regulatora, kiedy ciśnienie wzrasta ponad normę. Gdyby wykres zielony dolny przesunąć w lewo o około 0,5 sekundy, to powinno działać ok.

    Czy mogę prosić o sugestie czy moje rozumowanie jest ok?

    Z góry dziękuję,
    Darek z Warszawy

    PS: Dołączam zapis z programu ScalXL, wykres z opisem, log przerobiony na csv.

    0 29
  • #2 22 Lis 2013 21:55
    Don de Leon
    Poziom 23  

    Wtryskiwacze sprawdzone chociażby próba przelewowa, może przez nie ucieka ciśnienie.

    0
  • #3 23 Lis 2013 09:05
    mitasdar1
    Poziom 9  

    Dzięki za odpowiedź,
    Ja takiej próby nie robiłem. Podejrzewam, że w warsztacie robili, ale jeszcze wtedy samochód nie był mój i nie śledziłem wszystkiego dokładnie. Wiem tyle, że wtryski już były podejrzane i w lutym 2012 zostały wymienione. Nowe wtryski były kupione w sklepie Peugeot w Alejach Jerozolimskich (jest faktura). Zakładam, że po tej operacji, która miała miejsce przy przebiegu 103tyś kilometrów (42tyś kilometrów temu) wszystko z wtryskami jest w porządku. Nie jestem w stanie dokładnie powiedzieć co ci mechanicy zdiagnozowali wtedy, że poradzili wymienić wtryski.
    Co z tą próbą przelewową? Będę w stanie to wykonać sam przy użyciu tych testerów i kabla, które wymieniłem?
    Dysponuję narzędziami i pewnym doświadczeniem warsztatowym.
    Z góry dzięki.

    0
  • #4 23 Lis 2013 18:02
    Don de Leon
    Poziom 23  

    Kilkakrotnie wspominasz o regulatorze, podmień go i zobacz.

    0
  • #5 23 Lis 2013 23:10
    mitasdar1
    Poziom 9  

    Chętnie bym to zrobił, tyle że ta część kosztuje koło 350zł, więc zanim ją kupię chciałbym z dużym prawdopodobieństwem ustalić, że to jej awaria może powodować takie objawy. Czy może spotkałeś się kiedyś z awarią tej części i możesz coś powiedzieć o tym co to podowuje?

    Drugie pytanie jest takie: jakie objawy powoduje wspomniane przez Ciebie uciekanie paliwa na powrotach z wtryskiwaczy? No i czy możliwe jest, że ucieka w nadmiarze w tych momentach, które opisałem w pierwszym poście, a w innych wszystko gra? Czy to nie jest tak, że jak ucieka, to ucieka non stop w całym zakresie pracy?
    Tak jak pisałem samochód można skatować niemiłosiernie, deptać do odcinki i idzie jak burza, nie dymi, moc ma, wszystko gra...
    Z góry dzięki za dalsze sugestie.

    1
  • #6 24 Lis 2013 12:04
    Don de Leon
    Poziom 23  

    Z wykresu wynika, że przy wciśnięciu pedału ciśnienie spada by po chwili wzrastać, więc albo czujnik na listwie "jaja" pokazuje lub regulator się przycina...

    0
  • #7 24 Lis 2013 18:59
    Megawe
    Poziom 29  

    A jak z kopceniem ?
    Czy po dodaniu gazu pojawia się czarna chmura ?

    0
  • #8 24 Lis 2013 23:21
    mitasdar1
    Poziom 9  

    Nie, dymu nie ma. Wezmę kamerę, przyczepię z tyłu i nagram dla pewności, ale jak patrzę w lusterko, to nic nie widać. Jechałem z pół roku temu za tym samochodem w trasie, jeszcze jak ojciec prowadził i żadnego dymka nie było. Przy starcie do wyprzedzania widać było tylko taką jakby przezroczystą chmurę kurzu wylatującą z rury, nie wiem jak to inaczej opisać. Żadnego czarnego osadu w okolicach rury nie ma.

    0
  • #9 02 Gru 2013 09:23
    ureczek
    Poziom 11  

    ja bym stawiał na regulator na pompie

    3
  • #10 02 Gru 2013 09:47
    rowit55
    Poziom 2  

    witam,zamierzam dzisiaj dać regulator na myjke ultradźwiękową,odpisz czy próbowałeś kiedyś tak robić

    0
  • #11 02 Gru 2013 10:39
    ureczek
    Poziom 11  

    moje doświadczenia z czyszczeniem czy myciem w myjce nie pomogły i tak musiałem kupić nowy
    ale można spróbować zawsze jakaś szansa jest jak nie jest jakoś zatarty czy porysowani to może mycie mu pomoże

    0
  • #12 02 Gru 2013 19:50
    rowit55
    Poziom 2  

    dziś wymieniłem regulator ciśnienia i auto zaczęło normalnie jeździć a więc wymień regulator i po kłopocie.pozdrawiam

    1
  • #13 06 Gru 2013 11:24
    mitasdar1
    Poziom 9  

    Świetna wiadomość! Dzięki. Dam znać jak po wymianie w moim.

    0
  • #14 09 Gru 2013 10:05
    dami8an
    Poziom 9  

    Witam panowie. Od niedawna również posiadam P407 2007r. 2.0hdi i niestety mam te same objawy. tzn. auto jakby nie rowno przyspiesza a mianowicie np na 2 biegu mam 1.5tys obr wciskam pedal do oporu dochodzi do 2tys obr jest wcisniecie w fotel i na chwile ustepuje pozniej 3tys obr znow troszke wcisnie i za chwile znowu mniej. Najzwyczajniej nie ma pełnej mocy. Miałbym prośbę czy mogłby mi ktoś podrzucić info gdzie są te regulatorym, pytam bo jestem laikiem w Peugeot a chcialbym to naprawic bo mnie ściska.... A oczywiście u macherów na kompie błędów brak...

    0
  • #15 09 Gru 2013 10:22
    mitasdar1
    Poziom 9  

    Peugeot 407 2.0HDI 2007 - Zdławienie, za małe ciśnienie wtrysku - wykres z jazdy
    Zawór jest po prawej stronie (patrząc od przodu na silnik) koło pompy wysokiego ciśnienia.

    1
  • #16 09 Gru 2013 10:37
    dami8an
    Poziom 9  

    Myślisz że w moim przypadku przyczyną również może być ten regulator? a w ogóle wymieniłeś u siebie?

    1
  • #17 09 Gru 2013 11:10
    mitasdar1
    Poziom 9  

    Jeszcze nie wymieniłem. Za parę dni to zrobię i dam znać.
    Trudno powiedzieć czy u Ciebie to też regulator, objawy niby podobne. Dobrze by było podłączyć pod kabelek ELM127 i odczytać czy ciśnienie spada tak jak w moim przypadku (i kolegi Rowit55).

    0
  • #18 09 Gru 2013 23:05
    rowit55
    Poziom 2  

    podłącz auto pod kompa peugeot planet 2000 albo citroen lexsia lub auto com i sprawdź ciśnienie paliwa wymagane i rzeczywiste i podczas pomiaru naciśnij gwałtownie kilka razy pedał gazu. każde wciśnięcie gazu musi zaczynać się od wolnych obrotów i obserwuj te ciśnienia jeżeli będą odbiegały te pomiary od siebie przez pierwsze 1.5 sekundy od raptownego wciśnięcia gazu to na 99 % regulator zacina się i jest do wymiany pozdrawiam

    1
  • #19 11 Gru 2013 08:25
    dami8an
    Poziom 9  

    Rozumiem postaram się jakoś podłączyć autko i jak tylko się uporam to na pewno dam znać:) Dzięki za pomoc!

    0
  • #20 30 Gru 2013 23:43
    marcin_nik
    Poziom 8  

    Witam,
    mam podobny problem jak koledzy auto dławi sie po dodaniu gazu..przy ruszaniu na jedynce lub przy dodawaniu gazu po stabilnej jeździe na każdym biegu.
    bylem dzisiaj u mechanika i odczytaliśmy parametry pracy silnika poniewaz pokazał sie błąd silnika...cos z ciśnieniem paliwa w maksymalnym położeniu. Następnie odczytaliśmy parametry pracy wtryskiwaczy i jeden z nich a konkretnie 4 miał bardzo duże odchylenie...mil aż -35 gdzie Np 1 miał -9, a 2 i 3 cos ok + 8...

    podejrzenia padają na ten wlasnie jeden wtryskiwacz regulator ciśnienia lub czujnik

    jak tam u was po wymianie tych regulatorów...pomoglo?

    zastanawiam sie czy to wina wtryskiwacza czy regulatora jak wspominacie wyżej...a nie chcialbym wszystkiego wymieniać.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dodam jeszcze ze silnik byl zimny i mial ok 42st C

    0
  • #21 07 Sty 2014 15:22
    mitasdar1
    Poziom 9  

    Proszę Państwa,
    Po wymianie regulatora ciśnienia wszystkie problemy ustąpiły. Silnik chodzi idealnie. Nie dławi się, nie dymi, nie gaśnie na wolnych obrotach.

    Problem z tematu rozwiązany. Dziękuję za pomoc wszystkim aktywnym użytkownikom.

    Pozdrawiam serdecznie.

    0
  • #22 13 Sty 2014 09:52
    marcin_nik
    Poziom 8  

    mitasdar.... a możesz podpytać ojca albo jeżeli pamiętasz to jakie były objawy/ co się działo że wymieniliście wtryski...

    mam identyczną sytuację tylko tak jak napisałem wyżej po odczytach w Peugeot Planet mechanik stwierdził że to wtryski (jeden z nich dość mocno odbiegał od reszty)

    Wogóle jakie powinny być wartości tych parametrów? ktoś kojarzy w jakich zakresach + / - mają one pracować "najlepiej"?

    Proszę o pilną pomoc.

    0
  • #23 13 Sty 2014 10:52
    ureczek
    Poziom 11  

    raczej nie chodzi tu o zakres że od i do w którym będzie ok
    większy problem jest taki że jeśli jeden wtrysk odbiega od innych np 20% to będzie miało gorszy wpływ niż gdyby wszystkie dawały 25% ponad dawkę

    0
  • #24 13 Sty 2014 11:21
    mitasdar1
    Poziom 9  

    Mi się przed wymianą kilka razy pojawiał błąd "za wysokie ciśnienie wtrysku" lub coś podobnego (nie zapisałem, nie pamiętam). Wydaje mi się, że to też mogło być spowodowane opóźnieniem w działaniu tego zaworu (jak część 4 wykresu). Być może u Ciebie jest to samo.

    Jeśli chodzi o objawy przed wymianą to były podobne jak po wymianie, tzn gasł czasem na wolnych obrotach albo miał skoki obrotów na biegu jałowym + to całe zdławianie się, które opisałem na początku. Objawy występowały głównie w zimie. Ojciec mówi, że powiedzieli mu, że korekcje wtrysków przekroczyły jakieś tam dopuszczalne wartości (3 wtryski z 4) i że to jest prawodopodobnie przyczyna złego działania silnika. Problem jest z oceną tego co dała wymiana wtrysków, bo:
    - ojciec jeździł delikatnie i rzadko zdarzały mu się te zdławienia przy naciskaniu gazu (one były niewyczuwalne przy wolnym dodawaniu gazu),
    - przy wizytach w warsztacie zawsze robione było kilka rzeczy. Raz było czyszczone turbo z nagaru i coś mi się wydaje, że to było przy okazji wymiany wtrysków. Być może odmuliło to też trochę samochód i spowodowało polepszenie ogólnego wrażenia po naprawie. Trudno powiedzieć.

    Ja osobiście uważam, że wymiana wtrysków była niepotrzebna i problem tkwił w regulatorze. Nie mam jednak całkowitej pewności co do tego, bo mam za mało danych z tamtego okresu. Stawiam 85%, że stare wtryski były ok. Tak jak pisałem Ojciec się zdecydował na wymianę, bo mu poradził mechanik, a ja się wtedy do tego nie mieszałem. Wszystko wskazuje jednak na to, że mechanik tak naprawdę nie wiedział co robić i szukał po omacku.

    Przemawia do mnie opinia z tego wątku (https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1374698.html#6801464), że awarii należy przede wszystkim, w 90% przypadków, szukać w układzie niskiego ciśnienia, a nie zaczynać od wymiany pompy i wtrysków.

    0
  • #25 14 Sty 2014 09:54
    marcin_nik
    Poziom 8  

    dzięki wielkie za odpowiedź....

    zastanawiam się właśnie czy brać wtryski do sprawdzenia na stanowisku czy może w jakikolwiek sposób sprawdzić regulator..

    Też mi wywaliło błąd silnika ..coś z niskim ciśnieniem..

    Jeżeli chodzi o wyższe posty: sprawdzenie ciśnienia rzeczywistego i porównanie go do zadanego przy dodawaniu gazu to ca ły czas skakały te wartości nawet jak się nie gazowało.

    Dwa: w tej chwili doszło jeszcze cos takiego: kiedy samochód stoi na luzie to po chwili zaczyna nim lekko telepać (obroty fajują +/- 50 obr/min)


    mitasdar1..ile dałeś za regulator jeżeli mogę spytać (DELPHI) i może masz jakieś oznaczenia tego regulatora?

    Pozdrawiam :D

    0
  • #26 14 Sty 2014 10:07
    ureczek
    Poziom 11  

    jak wywala tobie błąd na niskim to czemu szukasz na wysokim we wtryskach?

    0
  • #27 14 Sty 2014 10:27
    mitasdar1
    Poziom 9  

    Kupiłem DEL9109-903 w InterCarsie.

    1
  • #28 14 Sty 2014 21:03
    marcin_nik
    Poziom 8  

    ureczek napisał:
    jak wywala tobie błąd na niskim to czemu szukasz na wysokim we wtryskach?


    to pomysł mechanika za względu na odczyt parametrów pracy wtryskiwaczy mimo że błąd wywalało o niskim ciśnieniu....

    to mój pierwszy diesel ( do tej pory same benzyniaki) mam identyczną sytuację jak mitasdar1...samochód po ojcu który jeździł spokojnie i tego nie odczuwał lu nie chciał... za każdym razem jak ja prowadziłem to odczuałem co nie co...

    zastanawiam się nad przełożeniem sprawnego regulatora do autka na próbę ale najpierw musze znaleźć taki i dodatkowo żeby wykluczyć wtryski bo to droga impreza

    Dla informacji w PEUGEOCIE RUMIA regulator DELPHI z wymianą 660zł a wtrysk jeden 1000zł

    1
  • #29 14 Sty 2014 21:39
    ureczek
    Poziom 11  

    wpisz w google DEL9109-903 a zobaczysz że nawet poniżej 400 zł,
    z wymianą nie problem, a wtrysk sprawdź ofertę regeneracji

    0
  • #30 15 Sty 2014 15:49
    marcin_nik
    Poziom 8  

    Tak wiem juz pytałem o regenerację (jeżeli to nie regulator)

    Słuchajcie jesteście pewni że to ten numer?
    Jak go wpisuje to nie ma przy nim ani słowa o peugeocie 407 z 2,0hdi 136KM

    Za to jak już wpiszę model i rodzaj samochodu to wynajduje mi prawie że identyczny (no bo czym mają się różnić) regulator ale o oznaczeniu DEL 9109-927 lub zamiennik wg citroena 1933 39

    Ma ktoś może dostęp do tego żeby sprawdzić który jest właściwy i jaka jest ewentualnie w nich różnica (tak dla ciekawości).

    0
  Szukaj w 5mln produktów