Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Różnica między miliomomierzem a miernikiem izolacji w praktyce

23 Lis 2013 11:27 1422 6
  • Poziom 11  
    Witam!
    Mam pytanie do panów elektryków, ponieważ często zdarza mi się szukać zwarć
    w ciagnikach i starych tirach w firmie drogowej w której pracuję,a jest to notoryczne bo maszyny mają kontakt z wodą i solą a na dodatek są stare i nieszczelne. Moja wiedza z zakresu elektryki jest absolutnie podstawowa, wiem co i jak podłączyć ale zwarcia szukam żarówką i tanim miernikiem a czasem wręcz organoleptycznie, co kończy się zazwyczaj wymianą kilkunastu przewodów i bezpieczników zamiast jednego i trwa i trwa i trwa.
    Postanowiłem wymienić swój tani miernik na coś co ułatwi mi pracę i tu moje pytanie, czym różni się Miernik rezystencji izolacji od Miliomomierza z funkcją testu ciągłości obwodu?
    Czy to możliwe że któreś z tych urządzeń ułatwi mi moją żmudną grzebaninę na tyle żeby przyśpieszyć szukanie zwarć?
    Czy warto inwestować 500 zł w któreś z tych urządzeń(książkę o diagnostyce już zamówiłem ale będzie za miesiąc, a ja mam duuużo papraniny w tym czasie)
    Czy za pomocą miliomomierza mogę na podstawie oporu i przekroju kabla zlokalizować na jakiej długości kabla jest on przerwany lub
    ma zwarcie- czy tu teoria sprawdzić się może w praktyce? Czy może lepszy jest do tego Miernik rezystencji izolacji?
    Czy może moje przypuszczenia są kompletnie bzdurne i mam zostać przy tanim mierniku i żaróweczkach.
    Wynajmowanie profesjonalisty nie wchodzi w grę, jak powiedział szef mam się tego nauczyć powiedzieć co mi potrzeba i miernik mi kupi.
    Proszę o podpowiedzi bo na forum oczywiście szukałem, ale nie mam aż tyle czasu żeby maglować kolejne wątki, a zaczyna się zima i praca praktycznie 24h na dobe, więc mało czasu na czytanie.
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 31  
    Miliomomierz jest omomierzem mierzącym małe rezystancje bardzo niskim napięciem, natomiast miernik izolacji mierzy rezystancję izolacji znacznie wyższą dużym napięciem np. od 50V do 5 kV.
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 11  
    Tak właśnie zapomniałem dodać, że zauważyłem badane napięcia w specyfikacjach mierników rezystencji izolacji od 50V i to rzadko bo zazwyczaj od 250V. Czy w takim razie dobrze wnioskuję, że do instalacji na stałym prądzie np. samochodowych 12v czy 24v tylko miliomomierz może mi się przydać?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Kolego jeszcze nie słyszałem aby ktoś w pojazdach ciężkich (ciągniki siodłowe, maszyny rolnicze itp.) czy naczepach używał w/w przyrządów do lokalizacji zwarć bądź przerwy na instalacji.
    Zwarcia bądź przerwy instalacji szuka się tak jak piszesz za pomocą żarówki np. H7, miernik na test ciągłości może Cię nie raz oszukać, tym bardziej w instalacji TIR-ów.
    Jedyne co ja bym CI polecił to coś z takich urządzeń, jednak osobiście nie używam bo i z nimi różnie bywa.
    http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&ci=SHOP_AREA_17624_1119008
    Do tego również bardzo pomocne są schematy serwisowe.
  • Poziom 24  
    Aby używać miernika izolacji, to należy mieć odpowiednie uprawnienia pomiarowe.
    W nieodpowiedzialnych rękach to może dojść do katastrofy.
    Miernik uniwersalny powinien Ci kolego spokojnie wystarczyć.
  • Poziom 39  
    No niestety taka praca jak szukanie zwarć/przetarć izolacji i zgniłych przewodów w autach różnej maści zajmowała, zajmuje i będzie zajmować dużo czasu. Do tej pracy nie potrzeba nic więcej oprócz zwykłego miernika, 50-70W żarówki i gumowego węża do osłaniania wiązek w newralgicznych miejscach.
    Co do poświęconego czasu, to jak już poznasz auta które naprawiasz po jakimś czasie będziesz go potrzebował mniej. druga sprawa to że jak już coś naprawiasz i oglądasz wiązki to używaj węża w miejscach które uważasz za potencjalne do powstania awarii-zabezpieczone raczej nie spowodują usterki=mniej roboty na przyszłość. Pamiętaj o umocowaniu wiązek żeby nie latały i się nie przetarły.

    Odnośnie pytania toeorię i praktykę to powiem że się nie zgadza, a w każdym razie bardzo rzadko.
  • Poziom 11  
    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi, myślę że rozjaśniły mi one moje pojęcie w tym temacie. Wnioskuję że nie ma potrzeby wydawania tylu pieniędzy, należy praktykować i dobrze poznać poszczególne instalacje samochodowe.
    Temat uznaję za zamknięty.