Witam
Problem ujawnił się podczas analizy spalin. Na gorącym (90 stopni) silniku - CO około 2,5%. Zaniepokojony sytuacją zacząłem testować kilkukrotnie wolne i podwyższone obroty - cały czas za bogato. Po około 4 minutach testu wszystko wróciło do normy. Jest jednak problem - wystarczy zgasić silnik i od razu go uruchomić i przez około 4 minuty od uruchomienia - mieszanka bogata.
Podłączyłem skaner - zero błędów w pamięci.
Wziąłem się za testowanie sond lambda. Na gorącym silniku (zaraz po uruchomieniu) pierwsza sonda na ogniwie Nersta pokazuje napięcie ok 1V co oznacza że mieszanka jest bogata, ale sterownik ją olewa (nie steruje pompą tlenu) i nie zubaża mieszanki.
Podejrzałem parametry bieżące.
Grupa 030. Układ regulacji lambda.
Sonda 1 - 0100
Sonda 2 - 0100
W statucie sondy jest kod 0100 co oznacza ze włączona jest grzałka sondy (ze strony sterownika podłączona masa do grzałki).
Natomiast:
Grupa 041. Układ podgrzewania sond lambda za i przed katalizatorem.
1. Rezystancja układu podgrzewania sondy lambda zainstalowanej przed katalizatorem -35666 (tak jakby opór grzałki był bardzo duży)
2. Układ podgrzewania sondy lambda zainstalowanej przed katalizatorem - podgrzewanie przed katalizatorem włączone
Po zmierzeniu napięcia na przewodach grzałki przy sądzie - 0,5V. Do strony przewodu dodatniego dochodzi 12 V, ale brakuje masy ze strony sterownika. Po odpięciu sondy napięcie na przewodach grzałki wzrosło do 1,95V.
Sprawdziłem oporność grzałki ok 5 ohm
Sprawdziłem ciągłość przewodu od grzałki do sterownika - OK
Sprawdziłem dwa przewody doprowadzające masę do sterownika -OK.
Po około czterech minutach od uruchomienia status sondy przełącza się na - 0111 i wskazania analizatora wracają do normy. Zmienia się także rezystancja sondy w grupie 041 na wartość ok 80 (czasem mniej 76-80), a napięcie średnie na grzałce, mierzone miernikiem wynosi 9,5 V ( po podłączeniu oscyloskopu są impulsy od 0 do 14 V), czyli wszystko OK.
Wystarczy teraz zgasić silnik i od razu go zapalić, a cykl się powtarza.
Jeśli chodzi o drugą sondę to napięcie na grzałce tez wynosi ok 0,5V. Po kilkudziesięciu sekundach od uruchomienia wskazania sondy zgadzają się ze wskazaniami analizatora spalin, ale sterownik ja olewa - zawsze jest kod statusu 0100. Nigdy nie zaobserwowałem kodu 0110, lub 0111. W grupie 041 oporność grzałki tej sondy zawsze bardzo wysoka (ok 35000)
Dodatkowo sprawdziłem jakie jest napięcie na grzałce zaraz po uruchomieniu silnika w innym samochodzie (AUDI A3 z takim samym silnikiem). Było 14 V.
Moje pytanie jest - co może być przyczyną nie załączania masy na grzałki sond przez sterownik zaraz po uruchomieniu, pomimo że kody 0100 świadczą o załączeniu grzałek?
Połączenia elektryczne są chyba dobre bo później jest tam napięcie impulsowe od 0-14V.
Błędy w pamięci pojawiają się tylko przy odłączaniu sond. Dotyczą przerw w obwodach grzałek.
Temperatura silnika odczytana skanerem ze sterownika 95-100 stopni.
Pamięć adaptacji też skasowałem.
Więcej brak mi pomysłów, a silnik za każdym razem przez pierwsze kilka minut pracuje na bardzo bogatej mieszance.
Problem ujawnił się podczas analizy spalin. Na gorącym (90 stopni) silniku - CO około 2,5%. Zaniepokojony sytuacją zacząłem testować kilkukrotnie wolne i podwyższone obroty - cały czas za bogato. Po około 4 minutach testu wszystko wróciło do normy. Jest jednak problem - wystarczy zgasić silnik i od razu go uruchomić i przez około 4 minuty od uruchomienia - mieszanka bogata.
Podłączyłem skaner - zero błędów w pamięci.
Wziąłem się za testowanie sond lambda. Na gorącym silniku (zaraz po uruchomieniu) pierwsza sonda na ogniwie Nersta pokazuje napięcie ok 1V co oznacza że mieszanka jest bogata, ale sterownik ją olewa (nie steruje pompą tlenu) i nie zubaża mieszanki.
Podejrzałem parametry bieżące.
Grupa 030. Układ regulacji lambda.
Sonda 1 - 0100
Sonda 2 - 0100
W statucie sondy jest kod 0100 co oznacza ze włączona jest grzałka sondy (ze strony sterownika podłączona masa do grzałki).
Natomiast:
Grupa 041. Układ podgrzewania sond lambda za i przed katalizatorem.
1. Rezystancja układu podgrzewania sondy lambda zainstalowanej przed katalizatorem -35666 (tak jakby opór grzałki był bardzo duży)
2. Układ podgrzewania sondy lambda zainstalowanej przed katalizatorem - podgrzewanie przed katalizatorem włączone
Po zmierzeniu napięcia na przewodach grzałki przy sądzie - 0,5V. Do strony przewodu dodatniego dochodzi 12 V, ale brakuje masy ze strony sterownika. Po odpięciu sondy napięcie na przewodach grzałki wzrosło do 1,95V.
Sprawdziłem oporność grzałki ok 5 ohm
Sprawdziłem ciągłość przewodu od grzałki do sterownika - OK
Sprawdziłem dwa przewody doprowadzające masę do sterownika -OK.
Po około czterech minutach od uruchomienia status sondy przełącza się na - 0111 i wskazania analizatora wracają do normy. Zmienia się także rezystancja sondy w grupie 041 na wartość ok 80 (czasem mniej 76-80), a napięcie średnie na grzałce, mierzone miernikiem wynosi 9,5 V ( po podłączeniu oscyloskopu są impulsy od 0 do 14 V), czyli wszystko OK.
Wystarczy teraz zgasić silnik i od razu go zapalić, a cykl się powtarza.
Jeśli chodzi o drugą sondę to napięcie na grzałce tez wynosi ok 0,5V. Po kilkudziesięciu sekundach od uruchomienia wskazania sondy zgadzają się ze wskazaniami analizatora spalin, ale sterownik ja olewa - zawsze jest kod statusu 0100. Nigdy nie zaobserwowałem kodu 0110, lub 0111. W grupie 041 oporność grzałki tej sondy zawsze bardzo wysoka (ok 35000)
Dodatkowo sprawdziłem jakie jest napięcie na grzałce zaraz po uruchomieniu silnika w innym samochodzie (AUDI A3 z takim samym silnikiem). Było 14 V.
Moje pytanie jest - co może być przyczyną nie załączania masy na grzałki sond przez sterownik zaraz po uruchomieniu, pomimo że kody 0100 świadczą o załączeniu grzałek?
Połączenia elektryczne są chyba dobre bo później jest tam napięcie impulsowe od 0-14V.
Błędy w pamięci pojawiają się tylko przy odłączaniu sond. Dotyczą przerw w obwodach grzałek.
Temperatura silnika odczytana skanerem ze sterownika 95-100 stopni.
Pamięć adaptacji też skasowałem.
Więcej brak mi pomysłów, a silnik za każdym razem przez pierwsze kilka minut pracuje na bardzo bogatej mieszance.