Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 5,5kW nie działa w połączeniu gwiazda

marins 25 Lis 2013 19:47 4422 24
  • #1 25 Lis 2013 19:47
    marins
    Poziom 13  

    Witam, mam problem z silnikiem 5,5kW. Połączony w trójkąt normalnie się uruchamia, lecz często wybija mi zabezpieczenia a ostatnio wywaliło mi zabezpieczenie główne należące do Zakładu Energetyki, co wiązało się z kosztami. Podłączyłem go w gwiazdę i zero reakcji.

    Wszystkie fazy były, przejście na mostkach także lecz silnik nawet nie buczał. Nic się z nim nie działo, pomimo, że napięcie było na stykach Silnik 5,5kW nie działa w połączeniu gwiazda Silnik 5,5kW nie działa w połączeniu gwiazda

    0 24
  • #2 25 Lis 2013 19:58
    janszy3643
    Poziom 29  

    Wstaw zdjęcie jak masz połączenie w gwiazdę

    0
  • #3 25 Lis 2013 20:01
    Kristo
    Poziom 16  

    Odpowiedź na twój problem jest zawarta na tabliczce znamionowej. Ten silnik jest przystosowany do napięcia międzyfazowego 660V. Może pracować w trójkącie przy 400V ale pod warunkiem lekkiego obciążenia przy rozruchu.

    0
  • #4 25 Lis 2013 20:16
    marins
    Poziom 13  

    Dzisiaj już nie zrobię fotek połączenia w gwiazdę ale patrząc na zdjęcie nr. 2 blaszki łączące były ustawione w pionie na drugich stykach licząc od lewej strony.
    Silnik przy próbie uruchomienia w gwiazdę nie był wcale obciążony. Nie było też reakcji podczas ręcznego kręcenia wałem

    Dodam że przejścia między stykami były takie jak są podpisane styki tj. U1-U2, V1-V2, W1-W2

    0
  • #5 25 Lis 2013 20:42
    gimak
    Poziom 37  

    marins napisał:
    Nie było też reakcji podczas ręcznego kręcenia wałem

    To sugeruje wg mnie, nie wiem co może to powodować, że płytki nie zwierają końcówek U2-V2-W2 albo nie ma przejścia miedzy końcówkami kabla zasilającego a końcówkami U1, V1, W1.
    A silnik, aby pracował z pełną mocą, bez wybijania bezpieczników, powinien być uruchamiany przez przełącznik gwiazda/trójkat (gwiazda - rozruch, trójkąt - praca).

    0
  • #6 25 Lis 2013 20:58
    marins
    Poziom 13  

    Właśnie że napięcie było na wszystkich stykach tj. U1, V1, W1 oraz zmostkowanym W2-U2-V2

    Jutro spróbuje jeszcze raz wszystko połączyć i sprawdzę

    0
  • #7 25 Lis 2013 22:29
    gimak
    Poziom 37  

    Najprawdopodobniej coś jest nie tak z mostkiem W2-U2-V2, że żadna faza nie ma zamkniętego obwodu i dlatego nie ma żadnej reakcji.

    0
  • #8 25 Lis 2013 23:05
    kosmos99
    Poziom 34  

    A jakiej wartości jest to zabezpieczenie, które się wyłącza?

    0
  • #9 26 Lis 2013 00:19
    krzysiek7
    Poziom 34  

    marins napisał:
    Właśnie że napięcie było na wszystkich stykach tj. U1, V1, W1 oraz zmostkowanym W2-U2-V2

    Czym Ty to napięcie sprawdzasz? Brakuje Ci dwóch faz na zasilaniu.

    0
  • #10 26 Lis 2013 05:38
    marins
    Poziom 13  

    .zabezpieczenie to 20b. Fazy sprawdzałen kontrolka. Dzisiaj sprawdzę wszystko od nowa

    0
  • #11 26 Lis 2013 07:29
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam
    Jeżeli wybiło po stronie energetyki ,to pewnie po twojej stronie też jest wybite.
    Sprawdź czy masz wszystkie fazy.Oczywiście uruchomienie silnika koniecznie gwiazda /trójkąt.

    0
  • #12 26 Lis 2013 08:18
    15kVmaciej
    Poziom 35  

    marins napisał:
    .zabezpieczenie to 20b. Fazy sprawdzałen kontrolka. Dzisiaj sprawdzę wszystko od nowa

    Nic nie musisz sprawdzać. Jeśli rozruch jest bez przełącznika Y/D, to prądy rozruchowe są większe od tych, jakie może wytrzymać B20.
    ..Poprawiłbyś ten przewód zasilający bo aż przykro patrzeć.

    0
  • #13 26 Lis 2013 11:27
    marins
    Poziom 13  

    Dzisiaj jeden elektryk powiedział mi że nie uruchomie tego silnika w gwiazde bo na gwiazde przypada w tym silniku 660v. Nie wiem czy to prawda. Wczesniej było 25c i wywalił głowne korki

    0
  • #14 26 Lis 2013 11:37
    kosmos99
    Poziom 34  

    Ale według zdjęcia jest on podłączony w trójkąt, połączenie w gwiazdę służy tylko do rozruchu i co ważne rozruch musi być przeprowadzony bez obciążenia.

    0
  • #15 26 Lis 2013 11:47
    Adam9hg
    Poziom 12  

    Witam. Ten silnik może pracować przy połączeniu w Y przy napięciu 3 x 400 V tylko trzeba pamiętać że jego moc zmaleje w przybliżeniu trzykrotnie. Zawsze silnik można zasilić napięciem obniżonym, choćby w celu ograniczenia prądu rozruchowego.

    0
  • #16 26 Lis 2013 11:57
    kosmos99
    Poziom 34  

    Adam9hg napisał:
    Ten silnik może pracować przy połączeniu w Y przy napięciu 3 x 400 V tylko trzeba pamiętać że jego moc zmaleje w przybliżeniu trzykrotnie.


    Tylko po co to robić, chodzi mi o pracę ciągłą? Przecież to jest nieekonomiczne i istnieje duże prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika, raczej się nie dobiera silnika o mocy trzykrotnie większej niż obciążenie.

    0
  • #17 26 Lis 2013 12:11
    Adam9hg
    Poziom 12  

    W przypadku gdy silnik jest obciążony w niewielkim stopniu przełączenie w gwiazdę spowoduje właśnie oszczędności w wyniku spadku strumienia magnetycznego i co za tym idzie spadku prądu magnesującego. Jeżeli silnik będzie pobierał prąd mniejszy to przecież się nie uszkodzi.

    0
  • #18 26 Lis 2013 12:16
    kosmos99
    Poziom 34  

    Adam9hg napisał:
    W przypadku gdy silnik jest obciążony w niewielkim stopniu

    A co się wtedy dzieje ze sprawnością i współczynnikiem mocy a co za tym idzie mocą bierną?

    0
  • #19 26 Lis 2013 12:37
    Adam9hg
    Poziom 12  

    No sprawność rośnie i współczynnik mocy również gdyż składowa indukcyjna prądu jest mniejsza. Straty w rdzeniu stojana zależą od wartości indukcji a straty w uzwojeniu od prądu.

    0
  • #20 26 Lis 2013 12:38
    kosmos99
    Poziom 34  

    Jakoś nigdy się nie spotkałem, ze sterowaniem, które podczas odciążenia silnika "wraca do gwiazdy". Gdzieś się to stosuje?

    0
  • #21 26 Lis 2013 12:45
    Adam9hg
    Poziom 12  

    Raczej nie gdyż powinno się silniki takie instalować by nie pracowały niedociążone bo to przecież pogarsza wsp. mocy i jest nieekonomiczne. Ale jest możliwe.

    0
  • #22 26 Lis 2013 15:29
    2336593
    Użytkownik usunął konto  
  • #23 26 Lis 2013 17:46
    marins
    Poziom 13  

    Panowie pełen sukces:D

    Pierw wszystkim serdecznie dziękuję za odpowiedzi i udział w temacie.

    Okazało się że nie było jednej fazy na korkach przy liczniku choć kontrolka świeciła to po sprawdzeniu miernikiem wszystkich korków wyszło szydło z worka.

    Natomiast drugiej fazy nie było przez nie zaciśnięty przewód w bezpieczniku S który jest w garażu.

    Silnik pięknie się załącza w połączeniu w gwiazdę.

    0
  • #24 26 Lis 2013 18:28
    2336593
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 26 Lis 2013 20:17
    marins
    Poziom 13  

    Doszło do tego przy wymianie E-ski z C25 na B20. Taki przewód 5x16mm2 w aluminium jest dość ciężko wygiąć i dla tego niefartownie go włożyłem w otwór lecz nie między zaciski

    0