Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wychładzanie się bojlera podczas wygaszania pieca

26 Lis 2013 13:16 5244 12
  • Poziom 12  
    Witam,

    Przy okazji remontu będę wymieniał bojler (podpięty pod obieg CO jak na załączonym rysunku). Obecny ma 80l (jest za mały) oraz ma pojedynczą wężownicę, przez co czas grzania wody jest dość długi.
    Chcę zamontować 120l dwu płaszczowy. Wydaje mi się, że będzie to najsensowniejsze/najwydajniejsze rozwiązanie?

    Wracając do głównego problemu. Obecnie bojler od instalacji CO odcinany jest zwykłymi zaworami kulowymi (ustawiony jest odpowiedni przepływ). Jaki zamontować zawór na bojlerze, aby w płaszczach odbywał się obieg wody tylko gdy temperatura w układzie przekracza X *C.
    Chodzi o to, że gdy piec się wygasza, to temperatura w układzie jest niższa niż w bojlerze i tym samym chłodzi wodę.

    Wydaje mi się, że najsensowniej byłoby na zasilaniu bojlera zamontować zawór z głowicą termostatyczną umożliwiająca regulację ok 40-70*C. Głowica musiałaby być z kapilarą, która byłaby podpięta do głównej rury zasilającej (fi40). Jeżeli głowica nie będzie miała kapilary, to zawór nigdy się nie otworzy, bo nie dojdzie w jego pobliże gorąca woda.
    W tym temacie zostało opisane podobne rozwiązanie >> https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1523053.html#7638990
    Czy dobrze kombinuję? Jeżeli tak, to jakie zawory dobrać i czy w ogóle takie istnieją, bo nie mogę nic znaleźć?

    Pozdrawiam,
    Mariusz
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Specjalista AGD
    Ja bojler mam na zaworach kulowych, które zamykam, jak temperatura spadnie poniżej 55°C, ale i tak bojler szybko wychładza się przez rurki, które zasilają wężownice. Założone są izolatory ciepła, ale i tak szybko wychładza się.
  • Poziom 12  
    Tak, to jest wyjście, ale trochę kiepskie, bo:
    - muszę każdego dnia pamiętać o zamykaniu zaworu
    - jeżeli kocioł zacznie się wygaszać np. o 3 nad ranem, to bez sensu, żebym odcinał bojler przykładowo już o 23 przed pójściem spać.

    Jeżeli chodzi o utrzymanie ciepła, to jeżeli bojler 120l byłby rozgrzany do tych 50-60*C, to temperatura przez noc nie powinna dużo spaść (przy założeniu, że przez płaszcze nie będzie przepływała woda o temperaturze niższej niż ta rozgrzana w bojlerze).
  • Poziom 21  
    Są dwa rozwiązania:
    1. Osobny obieg bojlera z pompą ładującą i zaworem zwrotnym
    2. Zawór elektromagnetyczny beznapięciowo zamknięty
    Ale w obu tych przypadkach potrzebny jest odpowiedni sterownik.
    Ja mam osobny obieg bojlera z pompą ładującą - sprawdza się to w praktyce
  • Poziom 12  
    Sterownik na piecu mam jednofunkcyjny, także nie podepnę pod niego dodatkowego urządzenia do obsługi. Zerknij na rysunek - przeniesienie bojlera w okolice kotła lub pociągnięcie jest nierealne - ta opcja na pewno odpada już na starcie.

    Naprawdę nie ma czegoś w rodzaju zaworu RTL z głowicą z kapilarą, ale żeby działało odwrotnie do ww.?
    Tzn. zawór RTL od podłogówki otwarty jest poniżej zadanej temperatury, a tu potrzebny jest taki, który będzie otwierał się powyżej zadanej temperatury.
  • Poziom 23  
    Można coś pokombinować z elektrozaworem w połaczeniu z termostatem, ale wtedy zawsze jesteś uzależniony od prądu. A nie narysowałeś gdzie masz naczynie wyrónawcze? domyślam się ze na strychu, poddaszu. Jeżeli tak to jest jakieś rozwiązanie, które już opisywałem w moich postach.
  • Poziom 12  
    Instalacja CO jest na układzie zamkniętym z naczyniem przeponowym (zamontowane jest ono przy samym kotle), także w układzie nie ma naczynia wyrównawczego.

    Możesz podać przykład takiego rozwiązania i zastosowane materiały?
  • Poziom 15  
    Firma Herz ma w swojej ofercie zawór odwrotny http://www.herz.com.pl/UserFiles/Products/Zawor_odwrotny.pdf plus do tego zawór termostatyczny w odpowiednim zakresie.Zawór zamontować w miejsce istniejącego zaworu na zasilaniu przy bojlerze,dobierając odpowiednie kształtki ,śrubunki .Czujnik kapilarny zamontować na obwodzie instalacji CO,nie na bojlera i powinno działać.Cenowo to wyjdzie pewnie ponad 200 zł,trzeba sprawdzić.W każdym razie ja przymierzam się do takiego rozwiązania na chwilę obecną,ale chyba prościej i taniej to się nie da,może taniej ale z kombinacjami.
  • Poziom 17  
    Jeżeli instalacja nie pracuje na grawitacji to sensownym i najtańszym rozwiązaniem jest ustawienie sterownika pompy na wyłączenie pompy w temperaturze jakiej chcemy mieć wodę użytkową.
  • Poziom 15  
    Ale szukamy rozwiązania,do instalacji autora tematu.
  • Poziom 17  
    A co jest nie na temat?
  • Poziom 12  
    @Łukasz2407
    Ustawienie sterownika w ten sposób, że wyłączany jest obieg pompy przy 45-50*C, to kiepskie rozwiązanie. Kocioł przy temperaturze 45*C może śmiało oddawać to ciepło na kaloryfery.

    @stacho60
    Przyjrzę się temu zaworowi. Myślę, że dzięki niemu dałoby się osiągnąć to o co mi chodzi.
  • Poziom 17  
    Dlatego pytałem czy instalacja pracuje na grawitacji...