Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Gwarancja a już nieistniejąca firma.

outside wear 26 Nov 2013 18:05 3633 16
  • #1
    outside wear
    Level 12  
    Witam. Jakiś czas temu nabyłem na allegro Nokię (dokładnie to X7). Była to nówka sztuka, z tego co udało mi się zorientować (to z Niemiec). Telefon zaczął stwarzać problemy z oprogramowaniem i dotykiem. Nie chce sam dłubać jak ma gwarancję.

    Firma u której kupiłem w/w telefon już nie istnieje/ istnieje pod inną nazwą. Oczywiście gwarancja była wystawiona przez nich.

    Co mogę w takiej sytuacji zrobić? Nigdy takiej sytuacji nie miałem. Obawiam się że z gwarancją nic nie zrobię. Za odpowiedzi i pomoc z góry dziękuję.
  • #3
    outside wear
    Level 12  
    No przecież nie odeślę telefonu do innej firmy, poza tym już pisałem e-mail ale echo... Chodziło mi o odpowiedź z takiej trochę prawnej strony jak by to wyglądało.
  • #4
    tino2003
    Admin of GSM Group
    Aby zrealizować gwarancję to potrzebujesz podbitą kartę gwarancyjną i dowód zakupu. Mając takie dokumenty odsyłasz samodzielnie telefon do autoryzowanego serwisu nokii.
    Jeżeli nie masz owych dokumentów to nie masz też gwarancji.
  • #5
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    outside wear wrote:
    Chodziło mi o odpowiedź z takiej trochę prawnej strony jak by to wyglądało

    To udaj się do urzędu gminy, starostwa, urzędu miasta, itp i zapytaj o dyżur rzecznika praw konsumenta. Tam możesz za darmo uzyskać interesujące cię informacje.
  • #6
    elemen_th
    Level 29  
    Chyba, że miałeś gwarancję danej firmy czyli tak zwaną serwisową to możesz realizować w danej firmie ale skoro jej nie ma to raczej jesteś w czarnym tyłku.
  • #7
    grubas
    Level 40  
    Nie wiem jak jest teraz, ale na dowodzie zakupu powinien być nr imei telefonu i wtedy gwarancja Nokii jest uznawana ( jeśli został zakupiony w innym państwie ).
    Może także wysłać do serwisu i jeśli ktoś się nie czepi to też przejdzie.
  • #8
    outside wear
    Level 12  
    To jest polska firma. Mają "swoją" gwarancje, nawet nie na tych kartkach oryginalnych od nokii. Myślę że może być problem. Nie wiem czy mogę tutaj na forum podać dane firmy z pieczątki? Z imieniem i nazwiskiem jeśli tak to weekend to zrobię.

    Myślę że do autoryzowanych serwisów nie ma sensu się udawać. To nie jest ich "robota".
  • #9
    andk1eltd
    Level 36  
    Nie mylcie pojęć.
    Gwarancji udziela producent i realizuje ją poprzez sieć autoryzowanych serwisów. Do zrealizowania gwarancji z reguły wystarczający jest dowód zakupu - w przypadku telefonu komórkowego musi być na tym dowodzie numer IMEI. Na paragonach różnie z tym bywa, w fakturę nie każdy się zaopatrzył. Dlatego też w kartach gwarancyjnych komórek jest nalepka z IMEI.
    Zwykle tak bywa - jednak gwarantem jest producent i to on ustala - w granicach prawa - zasady korzystania z niej.
    Sklep/sprzedawca bywa często jedynie pośrednikiem pomiędzy klientem a serwisem i to czy jeszcze istnieje czy już nie - nie ma żadnego wpływu na gwarancję.
  • #10
    JALA
    Level 28  
    andk1eltd wrote:
    Gwarancji udziela producent


    Gwarancji udziela sprzedawca a nie producent. W ramach gwarancji możesz np uzyskać zwrot pieniędzy od sprzedawcy - producent nie odda Ci pieniędzy.

    A co do pytania - a jaka forma działalności? Jeżeli osoba fizyczna prowadząca działalność - możesz żądać od tej osoby spełnienia warunków gwarancji.
  • #11
    tino2003
    Admin of GSM Group
    JALA wrote:
    Gwarancji udziela sprzedawca a nie producent.


    Sprzedawca udziela rękojmi lub odpowiada za niezgodność towaru z umową, gwarancji udziela producent.

    Jakie masz dokumenty na ten kupiony telefon, masz jakąś kartę gwarancyjną w ogóle czy nie?
  • #12
    JALA
    Level 28  
    tino2003 wrote:
    gwarancji udziela producent.


    Podstawa prawna, na podstawie której wyciągasz taki wniosek? :)

    Nie będę Cię meczył, K.C. jasno wskazuje:

    § 1. W wypadku gdy kupujący otrzymał od SPRZEDAWCY dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.


    Pamiętaj, że to że producent daje gwarancje - to sprzedawca może Ci jej nie dać i powie, że nie ma gwarancji.
  • #13
    tino2003
    Admin of GSM Group
    Chwila to nie jest takie proste i oczywiste.

    Gwarancja
    Udzielenie konsumentowi gwarancji na sprzedawany towar nie jest obowiązkiem. Jest ona narzędziem walki o konsumenta, gdyż zwiększa jego ufność względem jakości towaru. Gwarancja to dobrowolne i umowne zobowiązanie, w którym gwarant określa właściwości towaru i zobowiązuje się do określonych działań na wypadek, gdyby towar im nie odpowiadał.
    Brak jest sprecyzowanego zbioru podmiotów, które wystawiają gwarancję. Przeważnie może to uczynić sprzedawca lub producent.

    Niemniej jednak Nokia jako producent daje gwarancję na swoje produkty więc to ona jest tu gwarantem a nie sprzedawca.
    Trzeba mieć tylko dowód zakupu.
  • #14
    JALA
    Level 28  
    Po części zgadza się - tylko tutaj mówimy o odpowiedzialności sprzedawcy.

    outside wear wrote:
    Firma u której kupiłem w/w telefon już nie istnieje/ istnieje pod inną nazwą. Oczywiście gwarancja była wystawiona przez nich.


    jak widzisz, gwarancja była wystawiona przez firmę - czyli to, że producent daje 2 lata gwarancji , to sprzedawca może dać np miesiąc. Po miesiącu przychodzisz do sprzedawcy a on Ci powie "sorry, nie przyjmuje na gwarancji bo ja dawałem miesiąc" - i ma do tego prawo. Klient wtedy może próbować oddać bezpośrednio do producenta - ale bez udziału sprzedawcy i bez odpowiedzialności sprzedawcy...

    Oczywiście, najczęściej jest tak, że sprzedając telefon dajemy gwarancje producenta - jak klient odda telefon to wysyłamy na serwis i tyle... ale różne są praktyki.
  • #15
    tino2003
    Admin of GSM Group
    JALA wrote:
    ale bez udziału sprzedawcy i bez odpowiedzialności sprzedawcy...


    Nie całkiem bez udziału sprzedawcy bo musi mieć przecież jakiś dokument aby się zwrócić do autoryzowanego serwisu. Któryś z tych: (paragon, faktura, dowód zakupu) wtedy jest szansa na naprawę i osobiście mając potwierdzenie zakupu wysłałbym telefon do serwisu i czekał na ich odpowiedź. ;)
  • #16
    JALA
    Level 28  
    No to klient ma dowód zakupu... A jak nie ma to już jego kłopot w tym wypadku. Do sprzedawcy pretesnji miec nie może, bo sprzedawca dał mu miesiac gwarancji... ;)
  • #17
    archi3
    Level 31  
    tino2003 wrote:
    JALA wrote:
    ale bez udziału sprzedawcy i bez odpowiedzialności sprzedawcy...


    Nie całkiem bez udziału sprzedawcy bo musi mieć przecież jakiś dokument aby się zwrócić do autoryzowanego serwisu. Któryś z tych: (paragon, faktura, dowód zakupu) wtedy jest szansa na naprawę i osobiście mając potwierdzenie zakupu wysłałbym telefon do serwisu i czekał na ich odpowiedź. ;)


    W naszych realiach spokojnie moze sie to odbyc bez udzialu sprzedawcy. Jesli chcesz odeslac na gware musisz miec dokument ze sprzedazy pierwotnej nie wtornej(czyli np od sieci). Ale w tym przypadku pozostaje jedynie dochodzenie gwarancji u sprzedawcy.