Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Filament
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wskaźniki do samochodu, na bazie tabletu z Androidem (Video na str.2)

Quaki 26 Lis 2013 22:25 30399 30
  • Wskaźniki do samochodu, na bazie tabletu z Androidem (Video na str.2)
    Na początek mały opis:
    - tablet Goclever R76.2 rozdzielczość ekranu 1024x552 Android 4.1 Jellybean (wcześniej testowałem tez na Goclever A93 z Androidem 4.0, z tym że musiałem lekko zmodyfikować Androida, a do tego potrzebny był Root, na R76.2 poszło od razu bez modyfikacji);
    - połączenie z tabletem poprzez USB (jest tez wersja programu, która może łączyć się poprzez Bluetooth ale, że w tym tablecie nie ma BT, dlatego powstała wersja na USB);
    - moduł zbierania danych z czujników zrealizowane tak jak poprzednio na mikrokontrolerze Atmega8;
    - srebrne pudełko widoczne na zdjęciu to docelowe opakowanie dla modułu zbierającego dane (płytka jest przystosowana zarówno do przekazywania danych przez USB i przez BT w zależności od podpiętego modułu komunikacyjnego);
    - na zdjęciu widać moduł komunikacyjny USB oparty o układ scalony FTDI.
    Teraz trochę o samym programie:
    Wskaźników jest 8, można na nich wyświetlić dowolną mierzoną wartość (na screenach widać 4 wskaźniki EGT po wykorzystaniu innego przetwornik,a a mianowicie max6675 możliwe będzie zrobienie jednego wskaźnika z 1 do 12 i wiecej sond EGT pokazujący wartość temperatury i numer kanału największa temperaturą na dole w okienku).
    U dołu wskaźnika jest cyfrowe okienko wskazujące obecną wartość dla danego wskaźnika
    Klikając w tarczę wskaźnika, przechodzimy do ekranu, gdzie mamy zapisane najwyższe wartości, jakie osiągnęły poszczególne wskaźniki od czasu ostatniego resetu wartości (wyłączenie programu nie kasuje tych wartości), można wykonać reset poszczególnych wartości z poziomu tego okna. Klikając w część zegara, gdzie jest okienko cyfrowe, przechodzimy do okna, gdzie można wpisać wartości alarmów dla poszczególnych wartości mierzonych (te wartości także są zapisywane i wyłączenie programu ich nie wykasowuje).
    Jako że program komunikuje się z modułem zbierania danych w obie strony, to chce rozwinąć możliwości tego urządzenia do sterowanie innymi modułami podpiętymi pod moduł zbierania danych przez połączenie rs485 będą to na pewno w moim przypadku progresywny sterownik do instalacji podtlenku azotu i dość rozbudowany boost controller.
    Jeśli macie jakieś pytania, wątpliwości lub propozycje, chętnie posłucham i postaram się odpowiedzieć, jeśli będę umiał. :)
    Co do kosztów - ciężko określić, część elementów miałem z wcześniejszych urządzeń tego typu; część musiałem dokupić na pewno koszt powyżej 1500zł, więc i tak taniej niż miałbym kupić takie zegary na przykład Autogauge (nie wspominam już o jakichś renomowanych firmach, bo tam to kosztuje tyle jeden wskaźnik) poza tym mam tablet, który można wykorzystywać nie tylko do tego celu.
    Trochę zdjęć:
    Wskaźniki do samochodu, na bazie tabletu z Androidem (Video na str.2) Wskaźniki do samochodu, na bazie tabletu z Androidem (Video na str.2) Wskaźniki do samochodu, na bazie tabletu z Androidem (Video na str.2)
    Pozdrawiam.


    Fajne!
  • Filament
  • #2 26 Lis 2013 23:01
    arturavs
    Poziom 38  

    A skąd takie głupoty na zegarach? Nie wiem czy jest sens odwracać uwagę kierowcy od prowadzenia pojazdu takimi zegarami. To co jest najważniejsze ( i potrzebne ) producent umieścił na desce pojazdu.

  • Filament
  • #3 26 Lis 2013 23:15
    Bieli
    Poziom 12  

    A można zobaczyć jak to działa? Jakieś schematy, kody źródłowe?

  • #4 26 Lis 2013 23:17
    Quaki
    Poziom 20  

    A o tym zapomniałem napisać screenshoty były robione bez podpiętych czujników wiec pomiary nie maja nic wspólnego z rzeczywistością proszę się nimi nie sugerować (tylko na jednym zdjęciu jest prawidłowy pomiar EGT mianowicie na zdjęciu gdzie wskaźnik zamontowany jest w aucie dla porównania poniżej jest inny wskaźnik EGT )
    W seryjnych autach z reguły nie montuje się tego typu wskaźników (chociaż można ) ale jeśli robisz coś z autem to niestety seryjne wskaźniki to za mało z reguły
    Moje auto wyglada tak
    Wskaźniki do samochodu, na bazie tabletu z Androidem (Video na str.2)
    i przy seryjnym zestawie wskaźników byłbym ślepy i głuchy
    Pozdrawiam

  • #5 26 Lis 2013 23:37
    arturavs
    Poziom 38  

    Quaki napisał:
    W seryjnych autach z reguły nie montuje się tego typu wskaźników (chociaż można ) ale jeśli robisz coś z autem to niestety seryjne wskaźniki to za mało z reguły


    Na hamowni to się zgodzę, ale podczas jazdy? Masz w ogóle czas rozglądać się po tych wszystkich parametrach? Bardziej sztuka dla sztuki niż praktyczne rozwiązanie.
    Pokaż jakiś schemat.

  • #6 27 Lis 2013 00:21
    Quaki
    Poziom 20  

    Właśnie podczas jazdy zegary nie służą do oglądania po to wbudowane są w nie alarmy żeby ostrzegać o ewentualnych anomaliach w normalnym funkcjonowaniu silnika
    Prosty przykład przycina ci się wtryskiwacz gwałtownie rośnie ci temperatura spalin bez alarmu nie masz o tym pojęcia i spłynie ci tłok uszkodzisz silnik w który władowałeś kilkadziesiąt tysięcy złotych (tego typu zegary bez alarmu nie maja większego sensu)
    Awarie zdążają się raczej na ulicy nie na hamowni
    Jakie schematy kolegów interesują ? Większość schematów albo już jest na elektrodzie albo można ja znaleźć przez google na przykład schemat podłączenia FTDI jest żywcem wzięty z datasheta
    Pozdrawiam

  • #7 27 Lis 2013 06:13
    pixel7
    Poziom 22  

    Jeśli auto ma złącze ODB2 to wystarczy ELM327 za 50 zł z bluetooth i torque. Mnóstwo danych wprost z komputera pojazdu. Do tego wykresy "online" i możliwość kasowania błędów.

  • #9 27 Lis 2013 06:48
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Rozumiem, że będzie z tego Monster Truck :)

    Quaki napisał:
    Jakie schematy kolegów interesują ?

    Mnie oczywiście część sterująca wraz z zasilaniem i RS485 plus PCB oczywiście (czyli wszystko co z mikrokontrolerem jest bezpośrednio związane), jeżeli możesz to pokazać.

    Czy przewidziałeś oprócz alarmów (rozumiem, że dźwiękowych) blednięcie wskaźników będących w normie po to, by te zbliżające się do krytycznych bardziej rzucały się w oczy? Czy takie coś ma sens w Twoim przypadku?

  • #10 27 Lis 2013 08:16
    androot
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Quaki napisał:
    (...)Moje auto wyglada tak
    Wskaźniki do samochodu, na bazie tabletu z Androidem (Video na str.2)


    A klatka bezpieczeństwa gdzie?
    Pokazałeś zrzuty ekranu wskaźników, a nie napisałeś nic w jaki sposób zbierasz te dane, czyli coś co najbardziej interesuje.
    Pomijam już wątpliwą łatwość odnalezienia właściwego wskaźnika w trakcie jazdy.

  • #11 27 Lis 2013 08:52
    a.bakus
    Poziom 15  

    A mi się podoba, wskaźniki pewnie można dowolnie konfigurować. Najważniejsze, że dane z auta wyciąga. Trochę szczegółów by się przydało na temat podłączenia i programu (najbardziej).

    Skąd czerpałeś wiedzę dot. sczytywania danych z auta?

  • #12 27 Lis 2013 09:46
    H3nry
    Poziom 27  

    pixel7 napisał:
    Jeśli auto ma złącze ODB2 to wystarczy ELM327 za 50 zł z bluetooth i torque. Mnóstwo danych wprost z komputera pojazdu. Do tego wykresy "online" i możliwość kasowania błędów.

    Jestem podobnego zdania . Czy są jakieś istotne dane które kolega pozyskuje korzystając ze swojego interface których nie pobiera wspomniany ELM?

  • #13 27 Lis 2013 09:52
    najt
    Poziom 19  

    Abstrahując, kolego, czy to jest Ford Probe mk1 / 2.2L Turbo, czy mi się tylko wydaje?

  • #16 27 Lis 2013 10:27
    Quaki
    Poziom 20  

    Po pierwsze moje auto nie posiada OBD wiec na ELM-a mogę sobie ewentualnie popatrzeć jak go powieszę na lusterku
    Po drugie ELM jako taki nie zbiera danych z dodatkowych czujników takich jak na przykład czujnik ciśnienia paliwa na listwie wtryskowej , dwa czujniki EGT umieszczone w kolektorze wydechowym (możliwiej blisko zaworów żeby odczytywać z jak najmniejszymi stratami temperaturę która mamy w cylindrze) itp itd a dane te są bardzo istotne dla żywotności silnika szczegolnie jeśli jest modyfikowany
    W wypadku przekroczenia wartości granicznych (alarmu) poza dźwiękiem jest jeszcze zmiana koloru podświetlenia części cyfrowej zegara na czerwona wiec dość prosto odróżnić a którym kanale mamy przekroczone wartości alarmowe i robimy to jednym rzutem oka poza tym można zawsze wrócić do zapisanych wartości i zobaczyć gdzie był alarm.
    Co do zbierania danych z czujników wygląda to dość standardowo są one bowiem podpięte pod ADC Atmegi ktora przez UART wysyła je do Tabletu (jak się mierzy napięcie lub oporność to większość kolegów wie a kto nie wie na Forum jest pełno przykładów jak zrobić pomiar napięcia czy oporności dla atmegi ) RS485 jeszcze nie ma przynajmniej na razie.
    Jedynym odstępstwem od prostego pomiaru przez ADC jest pomiar wartości EGT czyli temperatury spalin wykonywany z użyciem termopary typu "K" bo do tego zostały użyte wyspecjalizowane układy firmy Maxim czyli AD595 (zgodnie z Datasheetem) tak jak wspomniałem połączenie miedzy Atmega a tabletem to przejściówka na FTDI dokładnie na FT232 (zywcem z Datasheetu)
    androot Klatki nie ma bo nie jest wymagana :) auto jest uliczne wiec była by tylko problemem przy przeglądzie a wskaźniki naprawdę nie maja służyć do przyglądania sie im tylko do informowania o sytuacjach awaryjnych
    najt nie wydaje ci się to jest dokładnie to auto :)
    noel wartości odświeżane są dwa razy na sekundę
    Pozdrawiam

  • #17 27 Lis 2013 11:21
    shadow0013
    Poziom 34  

    Quaki kawał dobrej roboty, do celów diagnostycznych wręcz nieocenione, ale zastanawiam się kiedy stworzysz zagrożenie w ruchu drogowym kiedy będziesz patrzył na panel. Do sygnalizacji sytuacji awaryjnych wystarczy kontrolka że coś jest nie tak i potem odczyt z pamięci.

  • #18 27 Lis 2013 12:03
    Adamo'90
    Poziom 9  

    shadow0013 napisał:
    (...) ale zastanawiam się kiedy stworzysz zagrożenie w ruchu drogowym kiedy będziesz patrzył na panel (...)

    Quaki napisał:
    (...) wskaźniki naprawdę nie maja służyć do przyglądania sie im tylko do informowania o sytuacjach awaryjnych (...)


    Poza tym chyba to auto nie jest przeznaczone do jazdy na co dzień po ulicy... Osobiście podziwiam tę pracę. Aplikację na Androida sam pisałeś?

  • #19 27 Lis 2013 13:04
    Quaki
    Poziom 20  

    shadow0013 jeszcze raz powtarzam żaden wskaźnik w samochodzie nie zależnie czy seryjny czy dokładany nie służy do tego żeby się w niego wpatrywać masz w samochodzie prędkościomierz, masz pewnie obrotomierz, masz wskaźnik temp wody i wskaźnik poziomu paliwa patrzysz na nie no stop ? Nie i żaden kierowca tak nie robi chyba ze chce zostać martwym kierowcą.
    Co do lampki jako wskaźnika to tak da się to zrobić ale nie da to wglądu w to czy na przykład temperatura EGT przekroczyła próg alarmu o 1stC i musimy na przykład sprawdzić ciśnienie w układzie paliwowym itp ale możemy dalej kontynuować jazdę czy o 100stC i bezwzględnie musimy się zatrzymać żeby nie uszkodzić silnika
    Adamo'90 tak aplikacje sam pisałem i nie autko nie służy do jeżdżenia po bułki do sklepu chociaż jakby ktoś chciał to da się nim po nie pojechać ;)
    Pozdrawiam

  • #20 27 Lis 2013 18:52
    grzegorz-00
    Poziom 13  

    Fajny projekt. Gratuluję dobrego wykorzystania tableta. Mam pytanie odnośnie komunikacji przez USB. Są jakieś gotowe biblioteki do obsługi rs232 bo kiedyś próbowałem ogarnąć i nie bardzo było czym w javie? W NDK ponoć się dało, nie wiem jak jest teraz.

  • #21 28 Lis 2013 05:03
    maliniak80
    Poziom 16  

    Kolego jak mozesz to napisz w czym robiles aplikacje na Andka, skad czerpales info, jakis tutorial?
    Skoro tak sie boisz o EGT to napisz jaki masz boost, turbo stockowe czy cos wiekszego, jak ustawiasz cisnienie doladowania i wieksza dawke paliwa, ingerowales w mapy czy jakieś inne patenty?

  • #22 28 Lis 2013 10:15
    Bieli
    Poziom 12  

    Szkoda tylko, że nie doczekaliśmy się jeszcze jakiegoś schematu i kodu oraz opisu w czym była tworzona aplikacja. Bo stwierdzenie, że wszystko można znaleźć w sieci nie specjalnie pasuje do DIY.

  • #23 28 Lis 2013 11:53
    Quaki
    Poziom 20  

    grzegorz-00 Ja pisze aplikacje w Basic 4 Android i tak do połączenia FT232 z USB są gotowe biblioteki zresztą robione na podstawie wypuszczonych prze firmę FTDI w czystej Javie (było już omawiane na forum przy okazji wcześniejszego mojego projektu poszukaj na forum GPS do tableta )
    maliniak80 oczywiście że mogę program do mikrokontrolera napisany w bascomie program na Androida napisany w Basic 4 Android
    Boost w aucie 1.1 bara (stockowy 0.5-07bara w peaku) turbo stockowe (ale że seryjne turbo w tym aucie jest maleństwem to przy takim wydatku chodzi na granicy swojej wydajności). Cisnienie doładowania ustawiane przez elektroniczny boost kontroler (tez mojej produkcji) jak do tej pory auto jeździło na seryjnym kompie ze zmienionymi mapami wtrysku i zapłonu (ingerencja własna na podstawie odczytów z sondy szerokopasmowej Innovate) teraz będzie zewnętrzny komputer ale to dopiero jak się zrobi ciepło a na razie auto zimuje w garażu.
    Bieli Ja wychodzę z założenia ze na tym forum pojawiają się ludzie "pelnosprytni" i należny im dawać wędkę a nie złowić za nich rybę. Ale specjalnie dla tych którzy maja problem z naciśnięciem przycisku szukaj albo tez boja się że Google ich pogryzie oto tajemniczy schemat (znaleziony na elektrodzie )
    AD595
    Wskaźniki do samochodu, na bazie tabletu z Androidem (Video na str.2)

    a tutaj kod obsługi UART i obsługi ADC (jeśli komuś to potrzebne)

    Code:
    $regfile = "m8def.dat"                                      
    
    $crystal = 8000000                                     
    $baud = 9600       
    Config Serialout = Buffered

    Config Adc = Single , Prescaler = Auto , Reference = Avcc   
     Start Adc

    Dim W As Word 

    Do                                               
       W = Getadc(0)     

    Print  W
    Loop             


    Rozumiem ze podłączenie Atmegi do zasilania czy jak zmierzyć napięcie na ADC itp mogę pominąć bo jeśli dla kogoś jest problemem poszukanie na forum podstawowych informacji i oczekuje ze wszystko zrobią za niego inni to radziłbym nie zabierać się za jakieś ambitne projekty a zacząć od mrugania dioda LED
    Pozdrawiam

  • #24 30 Lis 2013 20:01
    djkomprez
    Poziom 21  

    A ja się zgodzę z kolegą ... ten projekt nie jest jakoś wielce skomplikowany i każdy
    kto ma pojęcie o elektronice potrafi podłączyć sobie czujnik temp do mikrokontrolera oraz go oprogramować .. jak i pozostałe odczyty ...
    Ale fakt faktem ... gdyby kolega zamieścił chociażby schemat blokowy to było by super.

    Jedynie to program na Androida bardzo ciekawy ;) Możesz napisać ile Ci zajęło czasu jego napisanie ?

  • #25 30 Lis 2013 22:17
    badworm
    Poziom 18  

    Mnie zastanawia inna rzecz - skoro to jest auto rajdowe to jak jest zamocowany tablet i w związku z tym jak długo on pożyje?

  • #26 01 Gru 2013 16:24
    Quaki
    Poziom 20  

    djkomprez jak znajdę troszkę czasu to zrobię taki schemat poglądowy chociaż tak naprawdę od strony mikroprocesora całość jest wyjątkowo prosta czujniki podłączone do ADC, BT lub FTDI podłączone pod UART program tak naprawdę niewiele rożni się od tego przedstawionego powyżej i to tak naprawdę całość. Co do aplikacji to pisałem ja dość długo bo nie robię tego zawodowo jest to moje hobby i tak naprawdę pisze jak mnie najdzie wena :)
    badworm już pisałem auto jest "uliczne" a tablet zamontowany jest na solidnej przyssawce do szyb i w uchwycie. Nie sadze żeby miało co się w nim zepsuć nie posiada on HDD nie ma części ruchomych a samochód to nie myśliwiec żeby przeciążenia miały jakiś wpływ na elektronikę
    Pozdrawiam

  • #27 06 Gru 2013 17:51
    Quaki
    Poziom 20  

    Ford Probe 2.2 turbo + Nitro. Biała butla dla niezorientowanych to właśnie popularnie mówiąc Nitro czyli mówiąc trochę bardziej fachowo podtlenek azotu . Następne projekty elektroniczne będą zawiązane właśnie z elementami dodatkowymi w aucie
    -sterownik progresywny podtlenku azotu oparty o to jaki mamy wrzucony bieg i jakie mamy obroty
    -sterownik doładowania tez oparty o podobne założenia jak sterownik podtlenku
    Obecnie na wyposazeniu sa
    -shift ligt (można bez problemu przerobić na sekwencyjny )

    Link

    -flat shift (umożliwia zmianę biegu bez puszczenia gazu )
    -procedura startowa (ustawia obroty na zadanym poziomie do momentu puszczenia sprzęgła)

    Link

    -wskaźnik EGT, Boost, Temp oleju, Cisnienie Oleju który jednoczenie jest boost controlerem
    Wszystkie dodatkowe systemy elektroniczne i inne prace zostały wykonane własnoręcznie w wolnym czasie łącznie z pospawanie nierdzewnego wydechu (musiałem nauczyć się spawać TIG-iem ) i dolotu z aluminium
    Pozdrawiam
    ps. filmiki są z innego mojego auta mianowicie Forda Probe 2,5 v6

  • #28 10 Gru 2013 16:44
    2091744
    Użytkownik usunął konto  
  • #29 10 Gru 2013 20:03
    Quaki
    Poziom 20  

    kaamil1984 masz racje napisy zmienię na czarne (białe tło było ale wygląda paskudnie ).
    Kolor części wyświetlającej elektronicznie zmienia się w momencie przekroczenia wartości alarmowych.
    Planuje tak zmienić całość aplikacji żeby każdy mógł sobie indywidualnie tworzyć tarcze zegarów zgodnie z podanymi wytycznymi
    Pozdrawiam

  • #30 10 Gru 2013 21:25
    2091744
    Użytkownik usunął konto