Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

KOSPEL EKCO.LN8 - Elektryczny Piec Kospel - ciśnienie ponad normę i kapie woda

kma87 27 Nov 2013 09:36 7317 15
  • #1
    kma87
    Level 8  
    Witam,
    problem jest następujący, podczas grzania, ciśnienie na manometrze rośnie ponad czerwoną kreskę, pod 3 bary. Efektem tego jest kapanie wody z zaworu bezpieczeństwa podczas pracy pieca. Tego efektem jest też ciągła utrata wody.

    Drodzy Koledzy, jaka może być tego przyczyna ?

    Pozdrawiam
  • #3
    kma87
    Level 8  
    Dzięki,
    a możesz mi powiedzieć czy to naczynie przeponowe znajduje się przy przyłączu wlotowym, bo tak wynikałoby z instrukcji. No i teraz pytanie czy takie przyłącze można dostać gdzieś samemu i czy można je samemu wymienić czy trzeba wzywać do tego serwis ?

    Pozdrawiam
  • #4
    Bobbo
    Level 22  
    Można dobudować naczynie przeponowe na instalacji CO / instalator powinien wyposażyć instalacię w to naczynie . gdy kocioł nie jest w nie wyposażony.
  • #5
    kma87
    Level 8  
    No okej, ale dlaczego przez bez mała 5 lat piec grzał normalnie bez tego naczynia a teraz ma za wysokie ciśnienie ? Co może być przyczyną tego? Jakaś część siadła czy co ?

    Dzięki i pozdrawiam
  • #6
    gersik
    Level 32  
    W instalacji C O musi być naczynie przeponowe. Masz je w kotle lub na instalacji.
  • #7
    kma87
    Level 8  
    No dobrze, ale to oznacza że to naczynie przeponowe jest uszkodzone/zatkane/rozszczelnione etc ?
  • #8
    irus.m
    Heating systems specialist
    kma87 wrote:
    No dobrze, ale to oznacza że to naczynie przeponowe jest uszkodzone/zatkane/rozszczelnione etc ?


    Na na początek sprawdż, czy z naczynia przeponowego( baniak z wentylem samochodowym) nie zeszło powietrze. Przy próbie spuszczenia powietrza nie może polecieć woda.
    dalej postepuj tak, jak to jest opisane(wielokrotnie) :

    .elektroda.pl/rtvforum/topic1598401.html

    W razie potrzeby pytaj.
    pozdrawiam
  • #9
    kma87
    Level 8  
    irus.m wrote:
    kma87 wrote:
    No dobrze, ale to oznacza że to naczynie przeponowe jest uszkodzone/zatkane/rozszczelnione etc ?


    Na na początek sprawdż, czy z naczynia przeponowego( baniak z wentylem samochodowym) nie zeszło powietrze. Przy próbie spuszczenia powietrza nie może polecieć woda.
    dalej postepuj tak, jak to jest opisane(wielokrotnie) :

    .elektroda.pl/rtvforum/topic1598401.html

    W razie potrzeby pytaj.
    pozdrawiam


    Dzięki, jutro będę mógł to sprawdzić.
    Mam jeszcze takie pytanie, czy mogę spuścić powietrze tak jak w kole samochodowym? I jeśli jest woda i zejdzie woda, to czym nabić powietrze, cz piec jak zacznie pracować to sam nabije powietrze ?
  • #10
    Bobbo
    Level 22  
    Powietrze należy dopompować do przestrzeni naczynia zakończonego wentlem do wymaganego ciśnienia. Potem dopuszcz się wodę do układu kotłowego kontrolując ciśnienie na manometrze kotła Samo powietrze się nie pompuje chyba że kocioł jest wyposażony w sprężarkę.
  • #11
    kma87
    Level 8  
    Okej, a w jaki sposób dopompować powietrze do naczynia przeponowego ?

    Pozdrawiam

    Dodano po 1 [godziny] 10 [minuty]:

    Spuściłem trochę powietrza z zaworku, wody nie było, ciśnienie na manometrze spadło. Dopuściłem wody, do 1 na manometrze. Jeszcze raz spróbowałem spuścić wentylem powietrza i trysnęło trochę wody.

    Co teraz ?
  • #13
    gersik
    Level 32  
    Jeśli masz wodę pod wentylkiem to naczynie jest do wymiany.
  • #14
    BUCKS
    Level 39  
    Czytam i nie wierzę.
    kma87 pytał czym ma dopompować powietrze w naczyniu przeponowym ale nie dostał konkretnej odpowiedzi.

    Odpowiedź jest prozaiczna, skoro mamy do czynienia z wentylem samochodowym to używamy najzwyklejszej pompki samochodowej.
    Na początku sam myślałem, że w kotle c.o. są potrzebne specjalne pompki itp.

    Akurat dzisiaj pierwszy raz rzuciłem okiem na sprzęt firmy Kospel i stąd trafiłem na ten wątek.
    Na tyle na ile zrozumiałem ich symbolikę to model z literką N oznacza, że kocioł ma fabrycznie wbudowane naczynie przeponowe.

    kma87 pisał, że miał problem ze zbyt wysokim ciśnieniem.
    Następnie upuścił ciśnienie w naczyniu przeponowym, z racji, że przez to spadło ciśnienie w instalacji to dolał wodę.
    W tych okolicznościach pogorszył tylko sytuację, bo zwiększył ilość wody, której już i tak było za dużo w instalacji.
    W tym wypadku wskazane byłoby dopompowanie naczynia przeponowego i upuszczenie nadmiaru wody.

    A najlepiej byłoby spuścić wodę z kotła, zostawić otwarty zawór spustowy do wody, napompować naczynie przeponowe do zalecanego ciśnienia, najczęściej jest to ok. 0,75 atmosfery.
    Następnie po ok. godzinie sprawdzamy, czy ciśnienie w naczyniu jest bez zmian jeśli jest OK to nalewamy wodę do kotła do zalecanego ciśnienia i potem monitorujemy, czy ciśnienie z czasem będzie spadać, bo może mamy mikroskopijny ubytek i nie będzie on widoczny w ciągu 1 godziny, a dopiero po jakimś czasie.
    Zanim kupimy nowe naczynie można pokusić się o wymianę wentyla samochodowego na nowy.
    Jeśli po wymianie wentyla ciśnienie dalej spada to pozostaje tylko wymiana naczynia przeponowego, zakładając, że reszta instalacji jest szczelna.

    Jeśli taki problem mamy w sezonie grzewczym, a ciśnienie spada bardzo wolno to moim zdaniem nie ma sensu dolewać wody, bo w końcu jej ilość znowu osiągnie punkt krytyczny i znowu nadmiar będzie wylewać się przez zawór bezpieczeństwa.
    Proponowałbym cykliczne pompowanie naczynia, aby utrzymywać odpowiednie ciśnienie w instalacji, dzięki temu nie zmieniamy ilości wody, więc niwelujemy ryzyko wystrzału wody przez zawór bezpieczeństwa, a ogrzewanie może działać. Dodatkowe powietrze może sprzyjać zapowietrzeniu instalacji ale coś kosztem czegoś.
    W tym czasie możemy bezstresowo zorganizować wymianę naczynia przeponowego.
  • #16
    BUCKS
    Level 39  
    irus.m

    wiek tego kotleta nie ma znaczenia.
    Istotą jest, czy są w nim zawarte konkretne i przydatne informacje dla Kowalskiego.
    Pewne kwestie są ponadczasowe i uniwersalne, a w wielu wątkach brakuje właśnie konkretnych informacji adresowanych do przeciętnego Kowalskiego, a nie specjalisty z branży.