Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat STILO 1.6 16V - Martwe zegary

Militari 30 Nov 2013 11:42 13779 12
  • #1
    Militari
    Level 9  
    Witam!

    Niestety mnie też dopadł syndrom martwych zegarów w moim Stilo..
    Wieczorem auto zgasiłem bezproblemowo, a rano zegary już nie działały :(
    Teraz pokazują się przez chwile tylko kontrolki AIRBAG i nie działa też podświetlenie panela klimatyzacji. Bezpieczniki sprawdzałem..
    Szukając coś w necie natrafiłem na posty gdzie ktoś sugerował wymianę kondensatora na płycie gł. lub układu TLE4275

    dla przypomnienia:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2218409.html
    Niestety kolega er-robertt "zapomniał" podzielić się informacją o efekcie wymiany kondensatora, a na PW nie odpowiada.

    Czy ktoś wie jakie parametry ma ten nieszczęśliwy kondensator ? Czy to na pewno to ?

    Na allegro pewnie szukają jeleni na naprawę tego problemu za 400zł NA MIEJSCU U KLIENTA (więc musi to być jakaś pierdoła)

    Pozdrawiam
    Szymon
  • #2
    jokerro
    Level 34  
    Zazwyczaj jest pierdoła,a kase sie bierze za to ze ja wiedzialem a ty nie.
    Czy robiłes test elementow wykonawczych?Sprawdziles podstawy?Czyli zasilania i masy?
  • #3
    Militari
    Level 9  
    Dzięki za odpowiedź

    Jeszcze nic nie robiłem poza sprawdzeniem bezpieczników i połączeń pod body. Nie jestem jakimś wielkim fachowcem, ale dzięki i spróbuję to sprawdzić. Auto jest w ciągłym ruchu, Idę do pracy rano, a wracam jak już zaczyna robić się ciemno i dlatego pytałem o wszystko żeby zaoszczędzić trochę grosza i rozkręcania "po ciemku".

    Ale zaraz skoro na alledrogo ogłaszają się ludzie którzy potrafią to naprawić i chcą dosłania im licznika to problem musi leżeć właśnie tylko w nim?

    Ahh te Stilo... zawsze jak już prawie wszystko w nim zrobię to musi być jeszcze coś :(

    Pozdrawiam
  • #4
    Militari
    Level 9  
    Jakieś jaja..

    Dzisiaj robiłem termostat i odgrzybianie klimy, więc auto stało trochę w garażu..

    Wsiadam do samochodu i patrzę, a zegary DZIAŁAJĄ! :D. Nie wiem w jaki sposób się to stało, ale w takim razie śmiem twierdzić, że ta usterka nie wymaga żadnych wymian elementów elektronicznych. Wydaje mi się, że o ile to nie jakaś wilgoć to kwestia jakiegoś resetu licznika (przypadkowego lub zamierzonego tylko wtedy trzeba wiedzieć jak - zaoszczędzić 400zł :P).

    Pozdrawiam
    Szymon
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    Militari
    Level 9  
    Zegary działają nadal. Trochę mnie zmartwiłeś :cry:
    Mówisz, że to wróci, a więc w czym konkretnie tkwi problem ? Czy to naprawdę jakaś wielka tajemnica ? Przecież nie chcę na tym zarabiać pieniędzy, a jedynie naprawić swój samochód.

    Zwróciłem się na te forum z myślą, że mi ktoś po prostu pomoże tak jak ktoś pewnie nie raz pomagał TU im. (ehh.. dostaje wiadomości typu mogę ci to zrobić $,$)

    Pozdrawiam
    Szymon
  • #7
    Erwin123
    Level 26  
    Nikt za darmo nie bedzie Ci mowił, BO? bo my z tego żyjemy zeby naprawiac takim jak Ty.
  • #8
    Militari
    Level 9  
    OK. Dlatego nie zwróciłem się z tym do płatnego serwisu samochodowego tylko na forum. Być może ktoś kto z tego nie żyje jeszcze coś podpowie. Poczekam

    Jeżeli licznik przestanie działać to zacznę od:
    1. wymiany kondensatora,
    2. w zanadrzu zamówiłem też wyżej wspomniany regulator TLE,
    3. podgrzeję miejsca w których mogły by wystąpić tzw. zimne luty.

    Jak nie dam rady sam go zrobić to wiadomo... :|
  • #9
    Erwin123
    Level 26  
    Masz hot aira ? nie opłaca sie kupic zeby podgrzac luty :) A grzanie suszarka pomaga na kilka dni a czasem wogóle nie pomaga.
  • #10
    Militari
    Level 9  
    cytat1: "Zobaczysz co będzie przy zmianie temperatury wnętrza wozu."
    cytat2: "pomaga na kilka dni?"

    heh czyli to zimne luty jednak :D!

    Mam codziennie do dyspozycji całą stację Reeco ;)
  • #11
    Erwin123
    Level 26  
    Nie mowie ze nie , warto spróbowac ale to jest tylko jedna z mozliwych diagnoz.
  • #12
    Militari
    Level 9  
    No i o to mi chodzi. O pomoc w diagnozie,propozycjach zanim jeszcze to rozbabram.
    Nie bolało tak bardzo co ? :p
  • #13
    Militari
    Level 9  
    Witam ponownie,

    Jak się z czasem okazało faktycznie licznik po kilku dniach i zmianach temp. umarł więc zabrałem się za jego SKUTECZNĄ naprawę.

    Na początek dobrze jest zapoznać się z krążącymi po internecie manualami:
    a) Wymiana silniczków w zegarach by KasyX,
    b) Montaż woltomierza by ChudY.

    Na szczęście są jeszcze dobrzy ludzie, którzy z tego „nie żyją” i robią manuale za free :]

    Po rozebraniu zegarów (zachowajcie przy tym szczególną ostrożność!) i dostaniu się do płyty głównej zaczynamy od:
    1. Oczyszczenia laminatu (u mnie były ciemne naloty z wilgoci) w tym celu użyłem alkoholu izopropylowego i pędzelka.
    2. Wymiany kondensatora elektrolitycznego (220uF 35v).
    3. Następnie eliminujemy zimne luty z wykorzystałem najlepiej profesjonalnego hotair’a oraz lutownicy transformatorowej przy takich elementach, gdzie najbardziej prawdopodobne jest ich występowanie:

    a) Chip Motorola + wszystkie inne układy scalone łącznie z tranzystorami (hotair),
    b) Diody prostownicze (4szt.) obok wspomnianego kondensatora (hotair),
    c) Dodatkowo poprawiłem łączenia przy gnieździe oraz kwarcu (lutownica).

    Jeżeli nie macie dostępu do hotair’a możecie poprosić o pomoc jakiś serwis komputerowy.
    Nie polecam robienia tego za pomocą suszarki, opalarki czy też piekarnika.

    Składamy zegary, bawimy się trochę z prawidłowym ustawieniem wskazówek i cieszymy się sprawnymi zegarami (testowano 12dni).

    Powyższe metody wymagają podstawowej wiedzy na temat elektroniki i wykonujecie je na własną odpowiedzialność!
    Takich osób jak JA jest lub będzie z pewnością jeszcze trochę. Myślę, że powyższy „poradnik” na pewno się komuś przyda, poza tym zbliżają się święta i na pewno przyda się trochę grosza w portfelu.

    Pozdrawiam i Wesołych Świąt! :)
    Militari