Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik od pralki jako napęd do bramy garażowej dwuskrzydłowej

01 Gru 2013 19:41 8985 13
  • Poziom 10  
    Witam, chciałbym wykonać otwieranie garażu dwuskrzydłowego przy wykorzystaniu silnika od pralki. Wyglądałoby to mniej więcej tak: naciskamy guzik na pilocie silnik kręci się w jedną stronę, za pomocą pasa klinowego napęd byłby przekazywany na śrubę z gwintem trapezowym. Do nakrętki przyspawany byłby płaskownik a do niego przymocowane dwa profile zamknięte, które popychałyby drzwi. Analogicznie naciśnięcie drugiego guzika na pilocie powodowałoby zmianę kierunku pracy silnika i zamykałoby drzwi. W krańcowych fazach przesuwu nakrętki po śrubie znajdowałyby się wyłączniki krańcowe, kończące prace silnika. O ile od kwestii mechanicznej wiem jak to wykonać to gorzej z częścią elektroniczną. Myślałem, żeby wykorzystać jakąś płytkę sterującą od siłowników bram, tylko czy to zadziała? Proszę o opinię, porady jeśli to możliwe to jakieś schematy. Z góry dzięki za odpowiedź. Poniżej załączam film, na którym się wzoruje, chciałbym wykonać coś podobnego tylko lepiej dopracowanego. Próbowałem się skontaktować z autorem filmu jedna zero konatkatu :(

    Link
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 29  
    Typowy silnik prali ma moc poniżej 100W (Polar 70W), nie wiem czy to wystarczy do takiego mechanizmu
  • Poziom 10  
    Mechanizm na filmiku działa na silniku z pralki więc chyba powinno dać radę.
  • specjalista -automatyka bramowa
    Pomysł niezły pod warunkiem posiadania takiej długiej śruby - dotoczenie 5 zł nie będzie kosztowało raczej. Rozważ zamiast śruby pętli z łańcucha rowerowego - u kumpla zrobiłem coś takiego - prowadnica to dwa ceowniki zimnogięte a wózek - kawałek blachy z założonymi na wycięcia łożyskami. Reszta jak w przytaczanym u ciebie projekcie (tylko zaczepiłem pręty na końcach skrzydeł a nie na środku - mniejsze siły na silniku ale jak napisałem - użyłem łańcucha a u ciebie przy planowanej śrubie każdy jej centymetr to pieniądz a im mocowania prętów bliżej zawiasów tym któtsza śruba potrzebna).
    Co do silnika to spoko da radę - u mnie podobny napęd napędza bramę suwaną - silnik z pralki Polar PS 636 BIO połączony z przekładnią od zepsutej kątówki i na ośce napędowa zębatka rowerowa - sporo jeżdżę na rowerze i wszystko co zautomatyzowane to na zużytych łańcuchach ....
    Co do sterowania możesz użyć np prościutkiej centralki z napędu do bram suwanych 220V FAAC SPRINT (300 zł z hakiem) lub lepszej zaawansowanej FAAC 748D z napędu 741 (ok. 450 zł) - plus jakieś tanie i dobre radio z pilotami (np. Elmes za 120 zł) Samodziełki z allegro kosztuja podobnie ale przeważnie są na 24V albo nie mają zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa.
    U siebie użyłem serownika programowalnego Siemens LOGO w opcji 220V okazyjnie kupionego za 190 zł ale do tego potrzeba kabla, programu i co nieco wiedzy o logice cyfrowej.....
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 10  
    Jeżeli chodzi o elementy z blachy to nie ma problemu bo jestem operatorem lasera i program też sobie na niego potrafię napisać więc wytnę co mi potrzebne a chłopaki mi wygną :) a' propos śruby to takową akurat posiadam więc myślałem o jej wykorzystaniu. A w filmiku facet użył zwykłej śruby kupionej w budowlanym z metra i też działa :)
  • Poziom 14  
    Ciekaw jestem jak się dostanie do garażu gdy nie będzie trądu, albo co gorsze przy awarii?
    Przemyśl awaryjne otwieranie.
    Są sterowniki na allegro dokładnie do Twoich potrzeb, sam taki posiadam i spełni moje potrzeby w 100%'tach.
    Ja to mam zamontowane przy bramie wjazdowej ale jednoskrzydłowej o długości prawie 4m, zastosowałem silnik 250w i daje bez problemu rade a skrzydło jest ciężkie, waży jakieś 150kg razem ze sztachetami i jakby tego było mało to otwiera się pod górkę, tzn. przy zamkniętej jest w poziomie przy otwartej końcówka skrzydła podnosi się jakieś 60-70cm.
    Wg mnie tez garaż otwiera się zdecydowanie za wolno, trwa to ok 30 sekund, moja pancerna brama robi to połowę krócej bo ok 13 sekund, dokładnie nie wiem bo nie umie stopera włączyć w telefonie. Jak nagram filmik to dokładnie będzie widać, wrzucę na forum aby się pochwalić. Wykonane w domu więc wkład finansowy jest niewielki.
  • Poziom 10  
    Jeżeli zrobię coś takiego to wyprowadzę przewody do garażu obok który jest zamykany normalnie na kłódkę i tam w razie czego zawsze mogę podpiąć akumulator. Brama otwiera się wolno, ponieważ użyta tam jest śruba o drobnym gwincie co za tym idzie ma mały skok. Moja o gwincie trapezowym ma skok ok 5-6 cm na obrót. Jeżeli możesz to podaj nazwę jaki sterownik u siebie zastosowałeś.
  • Poziom 14  
    Sterownik Bramster taki za ok 130zł.
    U mnie też jest gwint trapezowy o skoku 4mm/obrót.
    Jaki silnik chcesz zamontować. W pierwszym pości piszesz o motorze od pralki a teraz o zasilaniu awaryjnym z akumulatora ale do silnika będziesz potrzebować 230v.
    Łatwo można przyspieszyć otwieranie przesuwając mocowanie ramion bliżej zawiasów drzwi.
    Osobiści pomyślałbym o manualnym otwieraniu, ewentualnie dodatkowe drzwi czy to we wrotach czy z boku garażu w zależności od warunków.
  • Poziom 10  
    Ramion będę chciał dać mniej więcej w połowie każdego skrzydła. Myślałem też przez moment o silniku od wycieraczek i tutaj właśnie wpadła myśl o akumulatorze.

    Teraz tak wpadł mi pewien do głowy może durny zaraz to zweryfikujecie sorry za jakość rysunku ale chciałem to szybko zrobić zanim pójdę spać.

    Silnik od pralki jako napęd do bramy garażowej dwuskrzydłowej

    Spójrzcie na rysunek w momencie obracania śruby lewo/prawo nakrętki schodzą się do siebie albo rozchodzą co za tym idzie profile albo zamykają drzwi albo je otwierają. Przynajmniej tak to wymyśliłem, ale może nie wziąłem czegoś pod uwagę?
  • Poziom 13  
    lenio01 napisał:
    może nie wziąłem czegoś pod uwagę?

    a jak z wysprzęgleniem w razie braku napięcia?(myślę o mechanicznej stronie problemu)
  • Poziom 14  
    Generalnie mogło by być ale perwszy projekt bardziej mi się podobał. Pomyśl tylko nad awaryjnym otworzeniem, musisz je mieć. Najprościej i najpewniej było by zrobić dodatkowe wejście do garażu i w razie awarii wyjmujesz sworznie od ramion przy wrotach i otwierasz.
  • Poziom 10  
    Akurat w przypadku drugiego rozwiązania brak napięcia nie byłby problemem, ponieważ mam dwa połączone ze sobą ścianą garaże. Można by śrubę wypuścić przez ścianę do drugiego i na końcu zrobić mocowanie na korbę albo coś w tym stylu.
  • Użytkownik usunął konto  
  • specjalista -automatyka bramowa
    Cytat:
    Spójrzcie na rysunek w momencie obracania śruby lewo/prawo nakrętki schodzą się do siebie albo rozchodzą co za tym idzie profile albo zamykają drzwi albo je otwierają. Przynajmniej tak to wymyśliłem, ale może nie wziąłem czegoś pod uwagę?


    Ze śruba poprzeczną to raczej błąd - pod tak małymi kątami prętów do skrzydeł przy zamknięciu siła dociskająca drzwi będzie tak mizerna że małym palcem da się to wyłamać a odsuwać śruby od skrzydeł nie możesz w nieskończonośc bo ci zabraknie długości pręta do pełnego otwarcia (chyba żebyś zastosował dwie śruby przciwbieżne każdą do jednego skrzydła ale to by już była przesada...). Raczej byłbym za uciągiem prostopadłym do drzwi.