Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Star 1142 - Jak odblokować koła w starze

MarcinPiekar 02 Gru 2013 20:01 4803 11
  • #1 02 Gru 2013 20:01
    MarcinPiekar
    Poziom 8  

    Chciałem przesunąć stara 5 metrów do przodu za pomocą tirfora, żeby ciężarówka z węglem mogła podjechać pod samą piwnicę. Dziś próbowałem to zrobić ale koła są zblokowane. Na sto procent nie jest na biegu ponieważ skrzynia jest wymontowana. Star jest własnością jednego lokatora z którym nie mam kontaktu. Kabina jest otwarta, kierownica nie jest zablokowana. Muszę go przeciągnąć najpóźniej do jutra (3 grudzień) do godz 10.00 albo będę zmuszony 4 tony zwozić taczką kawał drogi

    0 11
  • #2 02 Gru 2013 20:24
    638936
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 02 Gru 2013 20:25
    Franciszek Łazowski
    Poziom 13  

    Star ma pneumatyczny hamulec postojowy. Bez powietrza w układzie pneumatycznym tego hamulca w sposób prosty nie można odblokować. Jest sposób dość mało elegancki wymagający ingerencji w układ hamulcowy. Mianowicie, trzeba się wczołgać pod samochód w okolice kół tylnych i fizycznie odłączyć siłowniki hamulca postojowego od dźwigni wychodzących z tarcz kół tylnych. Bez solidnego młotka, pobijaka i przecinaka raczej się nie uda. Jakie klucze będą potrzebne już nie pamiętam.

    0
  • #4 02 Gru 2013 20:58
    MarcinPiekar
    Poziom 8  

    Koledzy ale czy tymi czynnościami nie zepsuje mu hamulców?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Franciszek Łazowski napisał:
    Bez powietrza w układzie pneumatycznym tego hamulca w sposób prosty nie można odblokować..


    Jak się pompuje to powietrze?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Mam jeszcze pytanie. Czy ciężarówka MAN (dosyć duża, węglarzy) dałaby radę go przeciągnąć 5 metrów z zablokowanymi kołami (grubą stalową linę mam) Pytam Was bo nie wiem, czy gdy tych panów zapytam o to, nie wyjdę na durnia :-) :) :)

    0
  • #5 02 Gru 2013 21:12
    Franciszek Łazowski
    Poziom 13  

    Rozpięcie hamulca postojowego hamulców definitywnie się nie zepsuje, ponieważ po ponownym podłączeniu zostanie przywrócony stan poprzedni. Powietrze do układu pneumatycznego pompuje sprężarka samochodu napędzana jego silnikiem. W sprawnym aucie należało odpalić silnik i poczekać aż sprężarka napompuje odpowiednią ilość powietrza. Pewnie (przy sprawnej instalacji pneumatycznej) można spróbować z zewnętrznego kompresora, no ale to już jest trochę kombinacji i potrzebna jest odrobina znajomości pneumatyki tego pojazdu. Na ostatnie pytanie ciężko definitywnie odpowiedzieć, Star waży około 5 ton.

    0
  • #6 02 Gru 2013 21:41
    bartek 8118
    Poziom 17  

    Z tego co się orientuje to w autosanach i pewno w starach była możliwość holowania czyli pewno z przodu jest złącze do podpięcia samochodu holującego, przez które były napełnianie zbiorniki powietrzem. Jeżeli nie ma to z tyły jeżeli był przystosowany do ciągnięcia przyczepy powinny być dwa złącza pneumatyczne - w jednym stałe ciśnienie, a drugie sterujące. Albo spróbować kompresorem napełnić zbiorniki, albo manem jeśli jest taka możliwość a pewno jest jeśli jest to tir z naczepom.

    0
  • #7 02 Gru 2013 22:23
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    bartek 8118 napisał:
    Z tego co się orientuje to w autosanach i pewno w starach była możliwość holowania czyli pewno z przodu jest złącze do podpięcia samochodu holującego, przez które były napełnianie zbiorniki powietrzem.


    W Starze 1142 było specjane złącze przez które można napompować układ pneumatyczny ale nie jest ono pod przednią pokrywą tak jak kolega sugeruje a znajduje sie ono zaraz za osuszaczem powietrza mniej więcej na środku ramy po lewej stronie (kierowcy). Niektórzy przerabiali to złącze na zwykły wentyl od opony samochodowej by można było bez problemu nabić powietrza. Więc na szybko masz dwie drogi: jedna to napompować powietrze właśnie przez to złącze a druga to targać go na ręcznym. Jeśli MAN to nie jakiś taki koziołek 150km z wywrotką tylko normalna ciężarówka to takiego stara bez problemu przeciągnie. MAN załadowany, pierwszy bieg i jazda. 5 metrów to nie jest żaden dystans więc myślę, że w tym przypadku to najlepszy pomysł.

    0
  • #8 02 Gru 2013 22:40
    bartek 8118
    Poziom 17  

    Tylko że jak znajdzie się właściciel żeby kolegi nie ciągał po sądach że mu mienie zniszczył bo to nic nie wiadomo przy takim ciąganiu co się może stać.

    0
  • #9 02 Gru 2013 22:51
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    A co się może stać?? Jeśli to faktycznie tylko 5 metrów to nie ma prawa się nic stać. No może jedynie ubyć rzeźby bieżnika 0,2mm w miejscu w którym tylne koła stykają sie z ziemią.

    0
  • #10 03 Gru 2013 10:20
    MarcinPiekar
    Poziom 8  

    Kolego Saron22 dziękuję za radę!! znalazłem coś w podobie maszynki dętki samochodowej z zaworkiem, tylko że sporo większe. Zacisk kompresora nie pasuje, ale po zdjęciu końcówki da się na siłę naciągnąć wąż. Kluczyk do zaworków zwykłych nie pasował ale odkręciłem (zluźniłem) go pęsetą. Idę pompować

    Dodano po 1 [godziny] 24 [minuty]:

    Hamulce odpuściły ale podczas pompowania jak sykło, to kot wystrzelił z prędkością światła, a i ja się wystraszyłem

    0
  • #11 23 Sty 2016 14:09
    luk200p
    Poziom 7  

    Witam mam podobny problem. Potrzebuję nabić powietrza do układu ale jest tam wspawana tulejka chyba z klimatyzacji. Wygląda jak zawór samochodowy ale jest większa i ta wkrętka ze sprężynką też jest większa. Klucz zaworów samochodowych od kół nie pasuje. Próbowałem go wykręcić różnymi sposobami ale ani drgnie bo jest zaśniedziały. Ma ktoś pomysł jak dopompować powietrza w warunkach domowych?

    0
  • #12 23 Sty 2016 14:30
    bartek 8118
    Poziom 17  

    Np przez złącze do przyczepy lub odkręcić przewód od kompresora i w tym miejscu podpiąć zewnętrzny kompresor.

    0