Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Webasto BW50 - działa lub nie, w zależności od... temperatury?

04 Gru 2013 14:07 2907 10
  • Poziom 13  
    Witam,

    niedawno zainstalowałem w aucie Webasto BW50 (w Audi B4, jakby kto pytał). Webasto działa ładnie, sprawnie i nie było z nim problemu do momentu kiedy... ochłodziło się na dworze.

    Temperatura bliżej zera? Rano pod domem próba odpalenia webasto kończy się niepowodzeniem. Przekaźnik cyka, pompa pompuje, dmuchawa dmucha. Trzy próby i koniec.

    Wystarczy jednak, że włączę silnik, a Webasto zadziała od razu!

    Co ciekawe gdy wychodzę z pracy i temp. otoczenia jest pow. 5 stopni - nie ma żadnego problemu z odpaleniem pieca.

    Podejrzewałem, że czujnik napięcia stwierdza że jest poniżej 10,5V - jednak akumulator mam w dobrym stanie, w trakcie pracy napięcie na stykach przy Webasto 11,5V (pod obciążeniem).

    Otworzyłem pokrywki - przeczyściłem styki, płytka wygląda na świetnie zachowaną, sucha, pokryta kalafonią. Zimnych lutów nie widac.

    Ktoś ma pomysł, co może być przyczyną?

    Dodano po 2 [godziny] 2 [minuty]:

    Dodam może, co rozpatrywałem:

    - akumulator - doładowałem, jest sprawny
    - spadek napięcia na przewodach doprowadzających 12V- nieznaczny
    - zabrudzone styki elektryczne - wyczyściłem
    - zimne luty - na oko trudno stwierdzić czy są, większość płytki zalana jest kalafonią, moge przelutować pozostałe punkty lutownicze tylko strasznie tam ciasno a robota bardzo precyzyjna.
    - świeca/sztyft/kołek żarowy - nie wiem jaką powinien miec oporność, ale skoro czasem działa to chyba nie to? Jaką opornośc powinien mieć kołek żarowy w temp powiedzmy 5 stopni - jak obecnie na dworze? Bo to akurat łatwo zmierzyć


    Nie podpinałem się pod komputer, bo nie mam interfejsu. Poza tym nie wiem czy się da - to stary piec, jeszcze bez owalnych złączek.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 13  
    Zmierzyłem dziś oporność sztyftu żarowego - 0,6 Ohm. Zdaje się dobra?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 13  
    Dziś sobota w dodatku śnieg, miałem więc trochę czasu by podłubać przy webasto. Zrobiłem 2 testy:

    1. Podłączyłem prostownik do akumulatora w aucie, prostownik transformatorowy dający maksymalny prąd 6A. Chodziło mi to to , by wykluczyć słaby akumulator. Webasto nie działa - tzn. próbuje odpalić - chodzi pompa płynu, dmuchawa, słychać charakterystyczne cykanie które po ok 2 minutach znika. W pewnym momencie czuć tez spaliny, ale bez dymu.

    2. Pomyślałem sobie - może zimne luty na płytce sterującej. Wziąłem suszarkę do włosów - i jakkolwiek debilnie wyglądałem pod blokiem susząc elektronikę webasta - podgrzałem ją, styki i płytkę z modułem "tele" (Mam Tele Thermo Top). Niestety - bez rezultatu. Podgrzałem nawet płytkę z bezpiecznikami - również nic.


    Webasto ruszyło dopiero w momencie, gdy odpaliłem silnik - i to bez zająknięcia, z miejsca.
    Co ciekawe gdy po dwóch minutach wyłączyłem silnik, webasto równiez po 5 sek. zgasło i znów cyk, cyk, cykanie...

    Czy ktoś ma jakikolwiek pomysł o co chodzi?
  • Admin grupy Samochody
    Ucieka paliwo z webasto.Odkręć korek w zbiorniku i spróbuj:)
  • Poziom 13  
    Hmm.. w moim egzemplarzu jest zbiorniczek 0,5l zasilany szeregowo z linii powrotnej silnik -> bak. Jaki korek mam odkręcić?
  • Admin grupy Samochody
    MartinusMaximus napisał:
    Jaki korek mam odkręcić?
    Od zbiornika paliwa.
    MartinusMaximus napisał:
    w moim egzemplarzu jest zbiorniczek 0,5l zasilany szeregowo z linii powrotnej silnik -> bak
    Wg. mnie coś wysysa paliwo z zbiornika webasto.
  • Poziom 13  
    To tam jest jakiś korek spustowy - z tego zbiorniczka?

    Nadal nie rozumiem, dlaczego gdy temperatura otoczenia jest powyżej 5-10 stopnie, webasto odpala bez problemu....
  • Poziom 13  
    Kolejny dzień testów.

    3. Podłączyłem "na krótko" pompę paliwa w baku, plus wziąłem sobie z pozycyjnych. Webasto działa aż miło, z miejsca startuje. A więc kolego T5, miałeś rację - rzecz dotyczy paliwa. Co ciekawe - gdy po kilku minutach działania pieca wyłączyłem pompę w baku, piec od razu to odczuł.

    Czy ktoś mądry mógłby mi rozjaśnić o co zatem chodzi? Piec jest suchy, żadnych wycieków. Przewody szczelne. Piec jest wpięty szeregowo - z wtrysku do pieca (zgodnie ze strzałką na obudowie), z pieca na powrót do baku. Piec jest niżej niż przewody paliwowe. Nie wierzę, by układ paliwowy był zapowietrzony... Jeżdżę na bieżąco, powinien sie dawno odpowietrzyć.

    Ponoć w środku jest zbiornik 0,5l więc powinien on stanowić bufor dla pieca, a nie stanowi. Co ciekawe usterka występuje TYLKO przy temperaturach poniżej okolic 5 st. C. Co jest? Elektrozawór paliwa nie działa w tej temperaturze czy co?



    Jeszcze jedno - w moim samochodzie jest jakiś układ (elektrozawór) odpowietrzający zbiornik paliwa. Czy on może mieć wpływ na mój problem?
  • Poziom 9  
    Może pozycja piecyka jest nieodpowiednia.
    Z tego co pamiętam powinien być skierowany otworem wydechowym w dół, lub ewentualnie w bok ale wtedy przyłącze paliwa ma być u góry.
    Tak jak wspomniał ktoś wyżej w zbiorniku paliwa może tworzyć się podciśnienie, które po wyłączeniu pompy wysysa paliwo z Webasta. Możesz spróbować z odkręconym korkiem wlewu paliwa do auta.
  • Poziom 13  
    Dzięki za odpowiedź.
    Pozycja pieca jest chyba dobra. Stoi w pozycji "normalnej" tzn. napisami do góry, jest poniżej zbiorniczka wyrównawczego i przewodów paliwowych przechodzących przez ścianę grodziową. Wylot skierowany w dół i ku tyłowi pojazdu, by nie tłumiło go powietrze w czasie jazdy, wlot zrobiłem za reflektorem - zagięty w dół by nie łapał brudów.

    Właśnie dziś rano poluzowałem korek wlewu paliwa - bo też mi to przyszło do głowy - zobaczymy jakie będą efekty.

    Naczytałem się wczoraj o układach EVAP. Nie słyszę jednak odgłosu "ssania" przy odkecaniu korka wlewu paliwa, więc układ jest chyba sprawny.

    W instrukcji montażu webasto stoi: "If the degassing vessel is included in the vehicle fuel system installation, the fuel tap must be located upstream of the degassing vessel."

    Niby znam angielski, ale nie mogę przetłumaczyć tego zdania. Kurek paliwa musi być pod prąd pojemnika odpowietrzającego? W innej instrukcji - musze ją odszukać - znalazłem mniej więcej to samo w innych słowach, muszę to odszukać.
  • Poziom 9  
    Według mnie chodzi o zainstalowanie zaworu zwrotnego w systemie odprowadzania oparów.