Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja C.O. - własnoręczni -

04 Gru 2013 17:50 3579 27
  • Poziom 14  
    Witam
    Chciałbym szanowne grono fachowców prosić o pomoc w zaprojektowaniu instalacjii c.o. Prośba podyktowana jest tym że chce ja wykonac samodzielnie,jesli chodzi o moja wiedzę to na temat stricte c.o. jest ona teoretyczna,natomiast technicznie z wykonaniem nie bedzie problemu poniewaz od wielu lat zajmuję sie zawodowo instalacjami wod-kan,mam potrezbne narzedzia,oraz praktyke .Moge robic z miedzi,PP,alepex itp. Problem w tym ze niegdy nie wykonywałem instalacjii c.o. stad moja prośba.
    Instalację zamierzam wykonac w moim domu ,nowy jednordzinny parterówka.Pow użytkowa 110 m2 , 5 pokoi plus łazienka.Jesli chodzi o piec wybrałem juz gazowy piec Junkerska o mocy 10-12 kw,jednofunkcyjny,instalacje bez podlogówki,
    Dom jest z Ytonga+20 cm styropian.
    Nie wrzucam własnego rysunku bo to nei ma sensu..nie mam pojecia nawet jak zacząć więc nie będe cudował,jesli ktos mógłby mi taka instalacje zaprojektowac i omówic wazniejsze aspekty ,to wykonałbym ja bez problemu.

    Wziąłbym do tej pracy fachowca,ale po pierwsze ciezko o dobrego i mającego teraz czas fachowca,a po drugie ,grzechem by było w końcu nie zrobic tego pirerwszy raz samemu.

    Grzejniki mam juz dobrane z projektu,71W/m2,piec gaz jednofunkc. 10-14 kW,zasobnik wody ciepłej 200 l,natomiast zawory,rozdzielacze,pompy to czarna magia,nie wiem jak i gdzie je umiescic w takim projekcie.
    Podejscia do grzejników chciałbym równoległe(bez trójników)
    dzięki i pozdrawiam
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 36  
    Witam, do montażu C.O gazowego potrzeba uprawnień gazowych i elektrycznych, poza tym skoro ma być to na rozdzielaczach to filozofia żadna, musisz pozałatwiać odpowiednie pozwolenia z gazowni itd. No chyba że chcesz instalacje na gaz płynny?
  • Poziom 14  
    Tak ja rozumiem,samo podłaczenie kotła i uruchomienie pozostawiam fachowcowi z uprawnieniami,ja chciałem tylko fizycznie wykonac cała instalacje,powiedzmy od powieszenia grzejników,rurki,rozdzielacze,itp do samego kotła,podłaczenie gazu i uruchomienie oczywiście instalator,nigdy sam bym tego nie dotknał.

    Sęk własnie w tym że nie wiem jak to wsztysto połaczyc i co w jakim miejscu zamontować itp. Moze ktos by narysował mi taki przykładowy schemat..? Zebym chociaz miał punkt zaczepienia i wiedział jaki osprzęt kupic(pompa,zawory,rozdzielacze) pozdrawiam
  • Poziom 36  
    Skoro chcesz kocioł gazowy 1f to pompy dodatkowe są zbędne, masz jedną już w junkersie która działa i na C.O i na grzanie zasobnika. Kupujesz rozdzielacz na tyle sekcji ile Ci potrzeba (ilość grzejników + jedna sekcja w razie W) do tego rozdzielacza, który ma belkę zasilenia i powrotu kupujesz szafkę pod lub nad tynkową, zależy jaka Ci potrzebna, musisz kupić filtry do gazu 3/4" do C.O 3/4" do zasilenia wody 1/2" no chyba że masz już filtr sznurkowy za wodomierzem. Kupujesz zawory wodne 3/4" do C.O na zasilanie i powrót, jeden wodny 1/2" oraz gazowy kurek 3/4" jeśli robisz grzejniki na rozdzielaczu to na rurze pex fi 16 do tego kupujesz złączki skręcane fi16-1/2" GZ na każdy grzejnik 2 szt. (Zasilanie i powrót) do grzejników zawory jeśli są dolno zasilane to kupujesz zaworu dolne. Jeśli boczne to osobno termostatyczne oraz powrotne no i do nich głowice , do rozdzielacza od kotła lecisz w miedzi fi 22, ile będzie punktów poboru wody? Jeśli ponad 3 to zawory i filtry do wody kup 3/4" planujesz cyrkulację dla CWU?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Aha. I zaworki do rozdzielacza na zasilenie i powrót do odcięcia osobno każdego grzejnika plus 2 odpowietrzniki automatyczne na rozdzielacz C.O.
  • Poziom 14  
    Wojtek dzięki serdeczne za pomoc,mam jeszcze prośbę czy mógłbys mi to narysowac schematycznie,bo ja w instaacjii to wzrokowcem jestem ? Sprubuje sam tez coś narysowac i wrzuce.
    pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Instalacja C.O. - własnoręczni - 1-pompka cyrkulacyjna, 2-zawór wodny, 3-zawór zwrotny, 4-śrubunek, 5-filtr, 6-odpowietrznik automatyczny 7-belka Zasilająca rozdzielacza, 8-belka powrotna rozdzielacza, 9-grzejnik, 10-punkt czerpalny wody.
    Przepraszam że tak od ręki ale nie mam na ten moment painta.
  • Poziom 14  
    dziękuje serdecznie Wojtku,bardzo mi pomogłeś.
    Mam jeszcze pytanie dodatkowe poniewaz wkradły się watpliwości co do doboru kotła z zasobnikiem.
    Zasobnik bedzie miał 200 l,natomiast kocioł na mój metraż to tak 10-14 kW,zreszta taki mam w projekcie domu.Teraz czy nei bedzie kłopotu z podgrzaniem wody w zasobniku? Wolałbym mneijszy kocioł bo wtedy mniej by sie załaczał ,a mniejszy mocowo bedzie chodził blizej swojej maksymalnej mocy.Jakie macie opinie.rodzina 5 osób w tym trójka malutkich dzieci.
    pozdrawiam
  • Poziom 17  
    W schemacie brakuje naczynia wzbiorczego do ciepłej wody. Zawory na każdy grzejnik przy rozdzielaczu są zbędne bo i tak są przy grzejnikach. Ogólnie zaprojektowane prawidłowo. Grzejniki proponuję dać większe (przystosowane dla kondensata na przyszłość). Mocy wystarczy spokojnie.
  • Poziom 36  
    No tak, naczynia zapomniałem i zaworu bezpieczeństwa na wodzie użytkowej. Skoro kupujesz kocioł w komplecie z zasobnikiem to nie powinno być kłopotu z nagrzaniem zasobnika. To jest już przez producenta przeliczone.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Ogólnie ja montuje zawory na po szczególnych nitkach z rozdzielacza, w razie gdy by któraś rura pękła lub została np.przewiercona to nie jesteśmy na 'lodzie' tylko odcinamy te sekcję a reszta grzać nadal może.
  • Poziom 14  
    Dzięki panowie właśnie miałem spytać o to:),otóz zasobnik kupuję osobno Galmeta 200 l,a piec to Junkers wspomniany wczesniej. A ten zawór bezpieczeństwa na zimną wode to w którym miejscu i w jakim celu?
    pozdrawiam
  • Poziom 36  
    Zawór jest po to by w razie nadmiernego wzrostu ciśnienia nie uszkodziło Ci instalacji, zawór ten i naczynie montujemy tuż za zaworem zasilającym wodę do bojlera, zaraz za filtrem.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Naczynie odbiera uderzenia hydrauliczne wody, zabezpiecza bojler i eliminuje trzęsienie rur wodnych po zamknięciu baterii.
  • Poziom 14  
    Czy teraz dobrze? Rozrysowałem w paint.
    Instalacja C.O. - własnoręczni -

    O ile proponujecie przewymiarować grzejniki ponad te 71W/m2?

    dzięki serdeczne
  • Poziom 36  
    Tak;) jest dobrze tylko zapomniałeś o odpowietrzniku na powrotnej belce i pamiętaj o odpowiednim kierunku montażu filtrów wodnych.

    Dodano po 48 [sekundy]:

    Ja bym zastosował 100 W na m2.
  • Poziom 17  
    Im więcej tym lepiej...
  • Poziom 36  
    Za dużo też nie można, bo potem w stopy jest jako tako ciepło a na plecach i głowie ciarki z gorąca...
  • Poziom 14  
    Ale czy to przewymiarowanie grzejników nie będzie jakos zle wpływać na piec? To znaczy czy on da radę i jak sie bedzie zachowywał...

    Jeszcze chciałem dopytać o ten zasobnik,w ostateczności po konsultacjach na forach staneło że zasobnik bedzie miał 120-150 litrów,natomiast dostałem gdzie indziej informacje ze mój piec o tej mocy 10-14 kW będzie zbyt mały żeby zagrzać taka objetość wody.Polecono mi wstawić piec 24 kW...ale to wtedy zdecydowanie za dużo mocy jak na 110 m2.No i mam tu dylemat.

    Wojtek wielkie i serdeczne dzieki dla ciebie za pomoc w schemacie i poprawkach,doceniam te pomoc.
    pozdrawiam
  • Pomocny post

    Poziom 24  
    Również jestem przeciwny stosowaniu zaworków na rozdzielaczu, jeśli przy grzejnikach są zawory + zawory na odcięcie całej belki rozdzielacza. Jeśli mamy zakładać, że rurka może "pęknąć" (nigdy nie spotkałem się z pęknięciem markowej rury typu Pex-Al-Pex) lub ktoś ma ją przewiercić, to również należało by przed i za każdym zaworem kulowym stosować zawór kulowy, i to wszystko na śrubunkach - bo zawory mogą się zepsuć i żeby można było łatwo wymienić. Nie popadajmy w skrajności.

    Jeśli chodzi o wielkość zasobnika/wymiennika c.w.u. - to trzeba dobrać do przewidywanego ZUŻYCIA CIEPŁEJ WODY a nie do porad anonimowych osób piszących bzdury na forach internetowych.
    Dla czterech osób 100-150L zasobnik w 100% wystarczy. Jeśli będzie bardzo duża wanna - 200L.
    Kocioł o mniejszej mocy dłużej będzie nagrzewał wodę w zasobniku, dlatego przy doborze mocy kotła również należy wziąć pod uwagę ciepłą wodę użytkową. Generalnie, jeśli zużycie c.w.u. będzie bardzo duże, kocioł będzie cały czas grzał wodę w zasobniku i w tym czasie grzejniki nie będą grzały.

    Ktoś pisał, aby grzejniki przeliczyć na 100W/m2. Ale przy jakich parametrach?
    Ogólnie - przy parametrach 55/45/20 jeśli dobierzesz 65 - 75W/m2 będzie bardzo dobrze, nawet w duże mrozy :-)

    Instalacji do rozdzielacza nie trzeba dawać z miedzi. Może być Pex 25 lub 26mm (zależy jako producent)

    Zaworki, filtry itp przy kotle zainstaluje osoba, która będzie montowała kotłownię. Tym się nie martw.

    Filtry sznurkowe do c.w.u. to zło ostateczne. Siedlisko syfu, gnoju, bakterii itd. Omijaj szerokim łukiem. Jeśli chcesz dobry filtr, to dopłać kilka złotych i kup z siatką ze stali nierdzewnej (typu FF06 z firmy Honeywell - wyszukaj w google)

    Doradców, którzy polecają kocioł jednofunkcyjny 24kW na domek 110m2 omijaj.

    Nie zapomnij o poprowadzeniu przewodu elektrycznego do termostatu (automatyki) pomiędzy kotłownią a przewidywanym miejscem montażu programatora. Jeśli jeszcze nie wiesz gdzie ma wisieć programator - połóż dwa lub trzy kable. Kable są śmiesznie tanie (około 1zł/mb).
  • Poziom 14  
    Dziekuję bardzo, teraz kwestia ostatnia czyli kocioł,pierwsze pytanie to czy schemat montazu zmieni się kiedy zastosuje kocioł kondensacyjny?
    Wyczytałem ze jesli byłby kondensacyjny to wtedy byłaby nizsza temp w instalacjii i trezba przewymiarowac grzejniki..ale o ile?

    Zakładajac jedno pomieszczenie pokój 10 m2 ,dając nominalnie 70 w/m2 (przy doborze grzejnika na ist. wysokotemperaturowa), daje to moc grzejnika 700 W,ile do niego dodac zapasu mocy na kocioł kondensacyjny(zasilanie niskotemperaturowe)? A może przy grzejnikach tego sie nie stosuje,bo przy ogrzewaniu podłogowym wiem że na pewno tak.
    Moje pytanie podyktowane jest tym ze przegladałem oferty kotłów i jest dość duzy wybór wsród kondensacyjnych,np Junkers smart ceraalass,natomiast róznica w tym przypadku miedzy 1F zwykły a kondensat to 500-700 zł drożej,komin o ile mi wiadomo musiałby być wtedy z kwasówki.

    Jeszcze pytanie odnosnie sterowania temp. w pomieszczeniach,czy zawory termostatyczne przy grzejnikach sa konieczne czy po prostu piec+sterownik główny odwalaja cała robotę?

    Czy mogę bez problemu zastosowac rozprowadzenie tej instalacjii rurkami nie PEX tylko PP zgrzewanymi? Bo przy piecu to na pewno zastosuję miedż.
    Prosiłbym tutaj o rozwianie moich watpliwości.

    Ostatnie pytanie..czym różni się zasilanie grzejników wysokotemperaturowo od niskotemperaturowego? Chodzi mi o ustawienia kotła lub jego doboru.

    Jesli chodzi o zasobnik CWu to już wybrałem 120 l,po rozmowach z ludzmi którzy takich pojemnosci uzywaja doszedłem do wniosku że wystarczy spokojnie.
    dzięki i pozdrawiam
  • Poziom 32  
    Ja bym jeszcze rozważył (o ile to możliwe) zbudowanie CO jako ogrzewania podłogowego. Osobiście go nie mam (i żałuję).
    Wtedy piec kondensacyjny będzie dużo lepiej pracował. Oszczędności z tego tutułu będą lepsze.
    Koszty przewymiarowanych grzejników powodują że podłogowka nie musi wyjść wcale sporo drożej.
    Fachowce nie jestem ale ja bym o tym pomyślał.

    Wtedy też warto może pomyśleć o piecu kondensacyjnym 2f o mocy 24kW. piec 2f lepiej kondensuje przy używaniu CWU. Czyli kolejny zysk.

    Wiem, że to kompletnie zmienia Twoją koncepcję ale dopóki jest ona na papierze to warto to przeliczyć w całosci. Teraz poświęcisz miesiąc a będziesz korzystał z tego latami.

    Jeśli dodatkowo uda Ci się znaleźć piec kondensacyjny 21kW to zamiast komina możesz stosować komin przez ścianę - powinno być taniej - musisz tylko znaleźć dobrego instalatora :)

    Dodano po 1 [minuty]:

    Przy okazji uważam że nasze prawo budowlane powinno zostać "automatycznie zmienione". Wpisywanie w nim ograniczenia do 21kW gdzie większość kotłów ma 24kW jest "debilizmem".
    Chyba że z czegoś konkretnego to wynika ... o czym nie wiem.
  • Poziom 14  
    Jak wczesniej zaznaczyłem podłogówki nie bedzie na 101 %- to juz jest przemyslane.
  • Poziom 14  
    wnoto nie zasmiecaj tego watku pomysłami które już w pierwszym moim poscie zostały wyeliminowane,bedzie kocioł 1F+zasobnik...i tak bedzie na 100%:) ok?
    pozdrawiam
  • Poziom 36  
    Termostaty grzejników oszczędzają jakieś 20% gazu i dają komfort lecz konieczne nie są, przy kondensacie schemat się nie zmieni, możesz zamiast pex zastosować rury pp ale ja bym jednak wybierał pex bo jest łatwiejszy montaż i unikasz łączeń w posadzce, przy kondensacie grzejniki dajemy większe bo pracuje on na niskich parametrach, grzejnik taki musi być większy by w takim samym czasie zagrzał pomieszczenie przyjmując że do turbo kotła mamy na zasileniu np 75°C a w kondensacie 60°C, więc jeśli dobierzesz grzejniki na turbo to takiej samej mocy potrzebujesz do kondensata tyle że są dłuższe. Skoro obierasz 70W na 1m2 to na kondensat przyjmij 100W na 1m2 zawsze lepiej mieć zapas.
  • Poziom 32  
    front247 napisał:
    [...] dostałem gdzie indziej informacje ze mój piec o tej mocy 10-14 kW będzie zbyt mały żeby zagrzać taka objetość wody.Polecono mi wstawić piec 24 kW...ale to wtedy zdecydowanie za dużo mocy jak na 110 m2.No i mam tu dylemat.


    Niektórzy nie rozróżniają ogrzewania przepływowego c.w.u od instalacji z zasobnikiem. 24kW jest konieczne w pierwszym przypadku do komfortowego korzystania z prysznica i wanny. W przypadku dobrze dobranego zasobnika grzałka elektryczna 2kW w większości wypadków wystarcza, więc obawy o 10kW z kotła są bezzasadne.
  • Poziom 14  
    Wojtek jak zwykle nieoceniona pomoc:),szacunek i dziekuje,za inne posty równiez,wszystkie wnosza cos pomocnego.
    Jeszcze na koniec bo juz wszystko chyba wiem,jedna watpliwosc,otóz mam juz dobrane grzejniki do kotła 1F Immergas Victrix kondensacyjny ,modulacja od 1,9-12 kW,natomiast w projekcie oryginalnym domu mam zostosowany piec Vaillant eco tec plus 1F kondensacyjny moc 3,6-12kW,w tym samym projekcie mam wyliczone grzejniki na podstawie zapotrzebowania 71kW/m2 i np. dla pomieszcenia 10,5m2 mam dobrany grzejnik VK 21 s-600 ,600x640 o mocy 680 W,teraz przegladam oferty grzejników np. Brugmann ma te grzejniki i tam jest podana moc dla parametrów 75/60/20.....czyli po co kocioł kondensat skoro mało w tej kondensacjii popracuje skoro na powrocie mam miec 60C? W projekcie niby dobrali mi te grzejniki do kondensacyjnego a parametry uzyte jakby do zwykłego pieca.
    I teraz mam mętlik jeszcze przy wyborze grzejników,czy mam je dobierac tak jak w projekcie czy ustalić inne parametry i od nowa...kurde to nie jest dla mnie takie oczywiste.
    Prosiłbym jeszcze o łapotologiczne wyjasnienie tej kwestii.
    Potem zabieram sie za zakupy;)
    pozdrawiam
  • Poziom 36  
    Nawet przy tych grzejnikach kocioł będzie kondensatem z racji tego iż nie będzie on w większości roku chodził na wysokich parametrach a jego moc minimalna sprawia że oszczędności są spore w porównaniu z turbo.
  • Poziom 14  
    Teraz juz wszystko jasne,własnie sam doszedłem ze wyliczenia sa robione dla temp. zewnetrznej -20 ...a u mnie to nie pamietam kiedy było -15...chyba 20 lat temu.
    dzięki i pozdrawiam wszystkiego dobrego na swięta.