Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mitronik
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie.

jano04 04 Gru 2013 18:26 10893 35
  • #1 04 Gru 2013 18:26
    jano04
    Poziom 6  

    Witam jako nowy na forum!
    Mam problem Panowie (zakładam, że jest Was tu przytłaczająca większość :) ).
    Zakupiłem ostatnio okazyjnie silnik Tamel o mocy 7.5 kW.
    Początkowo nie chciał działać. Wymieniłem przełącznik gwiazda trójkąt. Pięknie się złożyło, bo miałem nowy nieodpieczętowany przełącznik Łuk -25, czyli identyczny jak oryginalnie montowany. Wyrzuciłem też oryginalnie montowany termo-wyłącznik. Wszystko spiąłem (i sprawdziłem dwa razy) w następujący sposób:

    R -> L1 S -> L2 T -> L3
    U -> U1 V -> V1 W -> W1
    X -> U2 Y -> V2 Z -> W2

    Silnik normalnie włącza się i pracuje w trybie gwiazdy, lecz przy przełączeniu na trójkąt wypadają korki. Najczęściej wypada jeden z nich. Kilkukrotnie wypadło ich więcej, ale co ciekawe kilka razy przełączyłem na trójkąt i wszystko działało jak na leży. Instalacja siłowa w moim domu zabezpieczona jest 3 korkami o oznaczeniu B25. Teraz moje pytania: W czym tkwi problem? Jak go wyeliminować? Czy da się go wyeliminować?
    Załączam zdjęcia silnika, jego tabliczki znamionowej, oraz przełącznika. Czekam na odpowiedzi, z góry dziękuję i pozdrawiam.
    silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie.
    silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie.

    0 29
  • Mitronik
  • #2 04 Gru 2013 18:57
    2336593
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 04 Gru 2013 19:03
    jano04
    Poziom 6  

    Pierwsze trzy od lewej.
    silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie.

    0
  • #4 04 Gru 2013 19:30
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam
    Tak jak pisze kolega z.technik, zabezpieczenia C25A. Jeżeli zbyt szybko przełączysz z gwiazdy w trójkąt,to bezpieczniki też może wybijać.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jeżeli masz czym, to sprawdź jaki pobiera prąd.

    0
  • #5 04 Gru 2013 19:31
    jano04
    Poziom 6  

    przełączałem różnie, ale po kilku pierwszych wybiciach starałem się czekać przynajmniej 10 sekund.

    1
  • #6 04 Gru 2013 19:31
    retrofood
    Moderator

    jano04 napisał:

    Silnik normalnie włącza się i pracuje w trybie gwiazdy, lecz przy przełączeniu na trójkąt wypadają korki.


    Korki to wypadają w Sywestra z butelek.
    Instalacja do sprawdzenia, Zabezpieczenie do wymiany. Zastosować charakterystykę C i zmniejszyć amperaż, bo ten niczego nie zabezpiecza. Po kontroli pomierzyć impedancję pętli zwarcia.
    Oczywiście, to jest założenie, że przełącznik został zamontowany prawidłowo a silnik nie jest uszkodzony.

    0
  • Mitronik
  • #7 04 Gru 2013 19:41
    jano04
    Poziom 6  

    Mam uniwersalny miernik. Taki dla amatorów. Podstawowe funkcje ma, nie wiem czy da radę przy tym. :/

    Dodano po 7 [minuty]:

    Po pierwsze: przepraszam za określenie. Dwa: strasznie zawile to brzmi i rozumiem, że bez pomocy fachowca raczej nic nie wskóram. Może warto byłoby sprawdzić silnik, na innej , nowszej instalacji? To ewentualnie wyeliminowałby jedną z ww. opcji.

    0
  • #8 04 Gru 2013 20:20
    retrofood
    Moderator

    jano04 napisał:
    strasznie zawile to brzmi i rozumiem, że bez pomocy fachowca raczej nic nie wskóram. Może warto byłoby sprawdzić silnik, na innej , nowszej instalacji? To ewentualnie wyeliminowałby jedną z ww. opcji.


    Oczywiście, że nie wskórasz. Bo do tematu należy podejść kompleksowo, a nie od tyłu.
    Jeśli kupiłeś silnik, do do czegoś go przeznaczyłeś. I teraz jest pytanie. Jaki typ rozruchu ma to urządzenie, które silnik będzie napędzał. Czy będzie to rozruch lekki, średni czy ciężki. Od tego zależy dalszy tok postępowania, tym niemniej:
    Należy sprawdzić instalację, czy przekrój przewodów jest wystarczający do wielkości i charakterystyki obciążenia, a jeśli tak, to dobrać do tego zabezpieczenia. I na pewno nie będą to trzy wyłączniki nadmiarowoprądowe jednofazowe, bo w ten sposób spalenie silnika jest kwestią dość krótkiego czasu. Osprzęt ma być trójfazowy.

    Silnika nie sprawdza się w innym miejscu, chyba, że na stacji prób. Elektryk ze zwykłym induktorem i trochę lepszym multimetrem poradzi sobie na miejscu.

    0
  • #9 04 Gru 2013 20:27
    jano04
    Poziom 6  

    Hmmm. No cóż Twoja odpowiedź zbiła mnie z tropu. Myślałem, że sam będę w stanie coś podziałać. W najbliższym czasie zadzwonię do znajomego elektryka, niech rzuci fachowym okiem na ten problem.

    aha. Silnik miał współpracować ze stacjonarną piłą do drewna, krajzegą.

    0
  • #10 04 Gru 2013 20:33
    retrofood
    Moderator

    jano04 napisał:

    aha. Silnik miał współpracować ze stacjonarną piłą do drewna, krajzegą.


    Czyli rozruch lekki, wersja najłatwiejsza.

    0
  • #11 04 Gru 2013 20:39
    jano04
    Poziom 6  

    Dla szerszego zobrazowania mogę powiedzieć jeszcze, że w swoim czasie do moją instalację podpinany był dość spory trzycylindrowy kompresor (w tej chwili nie pamiętam pojemności ani marki) napędzany silnikiem również 7.5 kW z przełącznikiem gwiazda-trójkąt. Wszystko działało bez zarzutu...
    Obstawiam, że silnik jest po prostu uszkodzony. Hmmm. Jakie są konsekwencje długotrwałej pracy w gwieździe?

    0
  • #12 06 Gru 2013 19:50
    kosmos99
    Poziom 34  

    Moc trzykrotnie mniejsza, jeśli jej nie przekroczysz to silnik się nie uszkodzi.

    0
  • #13 06 Gru 2013 22:28
    darek4168
    Poziom 20  

    jano04 napisał:
    Jakie są konsekwencje długotrwałej pracy w gwieździe?

    Nie ma żadnych, po prostu silnik w gwieździe ma miejszą moc, dokładnie tak jak kolega napisał wyżej.
    Kolego wszystko zależy od obciążenia rozruchu, zabezpieczenie C 25, do takiego silnika musi być, potem możesz myśleć czy uzwojenia, są uszkodzone czy nie. Kompresor mógł mieć silnik o mniejszych obrotach i mniejszym obciążeniu rozruchu, dlatego działał bez zarzutu.
    Zabezpieczenia o charakterystyce
    B-oświetleniowe
    C-silnikowe
    D-ciężki rozruch

    0
  • #14 06 Gru 2013 23:06
    retrofood
    Moderator

    darek4168 napisał:

    Kolego wszystko zależy od obciążenia rozruchu, zabezpieczenie C 25, do takiego silnika musi być,


    Na jakiej podstawie tak twierdzisz?

    0
  • #15 06 Gru 2013 23:48
    darek4168
    Poziom 20  

    retrofood napisał:
    darek4168 napisał:

    Kolego wszystko zależy od obciążenia rozruchu, zabezpieczenie C 25, do takiego silnika musi być,

    Na jakiej podstawie tak twierdzisz?

    Na podstawie praktyki nie teorii, bo tak się składa że posiadam krajzegę tak jak autor tego tematu, z silnikiem 7,5kw 1450obr/min, i dopiero przy zabiezpieczeniu C 25A działa prawidłowo. A tak poza tematem to silnik 5,5 KW jest najlepszy do tego, bo 7,5 KW to za duży do takiej krajzegi.

    0
  • #16 11 Mar 2014 22:07
    lukasnsk
    Poziom 8  

    Witam. Podępnę się do tematu. Mam silnik 7,5 kW jak darek4168 w kompresorze Atlas Copco LE9 dwutłokowy. Kupiłem go z tartaku. Pracuje w przedziale od 6-8 bar. Elektryk podłączył mi go na rozruch gwiazda-trójkąt. Pobiera ok. 15,5 A. Kompresor posiada zawór co odcina ciśnienie z układu aby silnik miał lżej przy rozruchu (normalnie ręką jak kręce silnik wraz z kompresorem to lekko) Czyli najpierw jest start w gwiazda, po 4 sekundach włączenie zaworu ciśnieniowego przez przekaźnik czasowy, aby sprężarka zaczeła tłoczyć powietrze w zbirnik i po ok 6 sekundach od startu silnika przełączenie w trójkąt aż do osiągnięcia wymaganego ciśnienia na presostacie czyli 8 bar i następuje wyłączenie. Elektryk zastosował 3 styczniki 40A (Główny, gwiazda, trójkąt) oraz dwa przekaźniki czasowe(1-do zaworu ciśnieniowego, 2-do przełączenia z gwiazdy na trójkąt) Wszystko działało dobrze przez 1 dzień ! Kolejnego dnia rano włączyłem kompresor i bezpieczniki wywaliło B25 (2fazy). Włączyłem jeszcze raz i się przyjżałem w instalacji co się dzieje. A więc podczas przełączania z gwiazdy na trójkąt robi się zwarcie(iskra) ze stycznika gwiazdy i następuje wywalenie bezpieczników.
    Rozebrałem stycznik gwiazdy i na stykach widać jakby spawy-nie kładkie jak od nowości no i opkopcone na czarno. Jeden styk w tym styczniku jest bardziej opkopcony no i nie trzyma się w prowadnicach tak dobrze jak pozostałe. Stycznik napewno do wymiany. Pytanie do Panów elektryków; co się stało ? Dlaczego stycznik tak uszkodzony? Czyżby za słąby 40A? A może elektryk używkę mi jakąś wstawił? Dodam że silnik się nie grzał.

    0
  • #17 11 Mar 2014 23:20
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam
    Pytanie zasadnicze, jakiego użył przekaźnika gwiazda trójkąt? Następna sprawa, powinna być na stycznikach gwiazda-trójkąt blokada elektryczna.

    0
  • #18 12 Mar 2014 00:37
    gagarin83
    Poziom 13  

    nikusert napisał:
    Witam
    Pytanie zasadnicze jakiego użył przekaźnika gwiazda trójkąt .Następna sprawa ,powinna być na stycznikach gwiazda- trójkąt blokada elektryczna.


    W pełni się zgadzam. Pytanie, czy użyty został przekaźnik czasowy dedykowany do przełączania gwiazda/trójkąt, czy zwykła czasówka z jednym wyjściem, bez funkcji czasu przełączenia. Podaj oznaczenie przekaźnika czasowego, a najlepiej schemat połączeń czasówki i styczników.

    0
  • #19 12 Mar 2014 15:20
    lukasnsk
    Poziom 8  

    Panowie to zwykła czasówka w szynę din z dużym przedziałem czasowym do wyboru. Podłączona jest do tych dwóch styczników Y-D i działą w ten sposób, żę gdy się załącza to w tym samym czasie następuje rozwarcie styków na stycz.gwiazdy i zwarcie styków na stycz.trójkąta. Czyli wg.mojego "łopatologicznego" myślenia styki obu styczników Y i D w ułamku sekundy się mijają. No i jak pierwszego dnia było dobrze to na "ucho" było słychać jak następuje przełączenie się w trójkąt i żywsza praca sprężarki.

    Co do jakiś blokad elektrycznych to sam nie wiem czy coś takiego jest tam oprócz wymienionych części wyżej.

    Panowie zrobię zdjęcia całej skrzynki i podam oznaczenia.
    Wieczorem wrzucę.

    0
  • #20 12 Mar 2014 19:08
    nikusert
    Poziom 38  

    Powinna być zastosowana czasówka typowo do tego celu ,czyli gwiazda-trójkąt i dodatkowo blokady elektryczne.Na zwykłej czasówce może się tak zdarzyć .

    0
  • #21 12 Mar 2014 21:52
    lukasnsk
    Poziom 8  

    silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie.





    Dodano po 4 [minuty]:

    silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie.

    Dodano po 42 [sekundy]:

    falownik i sofstart odpada - za drogo

    Dodano po 12 [minuty]:

    Elektryk był dzisiaj i zastosował stycznik stary NRD. Na samym początku od razu wspomnę, że nie działa po przełączeniu w trójkąt. Wywala dwie fazy od razu.
    Dziś podłączył w ten sposób że główny stycznik (ae as32) daję napięcie na przekaźnik (ZAMEL PCM-01) który zalącza w tym samym czasie stycznik NRD gwiazda no i odmierza określony czas (ok.7 s.) do rozwarcia styków stycznika gwiazda, który po rozwarciu daje napięcie na stycznik trójkąta, który zwiera styki - no i w tym momencie następuję całkowite wyłączenie silnika :( a na tablicy obok pokazuje się że dwie fazy wywaliło (w skrzynce wywala dwa B25, w pionie nie wywala C25 )

    Więc może wymienie te bezpieczniki B25 co też i na zdjęciu widać ????

    Dodano po 1 [minuty]:

    Zdjęcia są zrobione przed przyjściem elektryka więc nie widać stycznika NRD, który zastąpił ten u dołu po lewej.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Niebieski przekaźnik steruje włączeniem zaworu (zdj. 15)

    Dodano po 5 [minuty]:

    Znalazłem oryginał rozdzielni i schemat do Atlas Copco LE7/8 i prawdopodobnie jest to samo co LE9.
    silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie. silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie.

    Dodano po 25 [sekundy]:

    http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=195&t=88141

    Dodano po 5 [minuty]:

    A co myślicie o tym przekaźniku?
    http://www.fif.com.pl/produkt/37/602
    silnik Tamel 7.5 kW - Wyskakują korki na trójkącie.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Spróbuje wymienić bezpieczniki B25 na 3 X C zespolone.
    Gdy to będzie w końcu działało chcę zastosować CZUJNIK ZANIKU FAZY, by nie spalić silnika. Tylko czy on jest potrzebny gdybym miał bezpieczniki 3 x C ZESPOLONE?

    0
  • #22 12 Mar 2014 22:57
    nikusert
    Poziom 38  

    Ten przekaźnik może być .Włączenie powinno być tak ;
    -dajesz start włącza się stycznik główny
    -ze styków pomocniczych zasilany jest przekaźnik gwiazda- trójkąt
    -on włącza stycznik gwiazda
    -po odliczeniu czasu przełącza w trójkąt
    Oczywiście blokada elektryczna na stycznikach gwiazda trójkąt.
    Gdy nadal będą problemy proponuję zrobić pomiar uzwojeń silnika.
    S-ki oczywiście potrójne.

    0
  • #23 13 Mar 2014 17:47
    gagarin83
    Poziom 13  

    Przekaźnk ze zdjęcia PCG-417 jest dedykowany do przełączania gwiazda/trójkąt, ale i na obecnej czasówce da się to zrobić. Widzę, że jesteś z Nasielska. Jakbyś potrzebował pomocy to mieszkam w okolicach PKP Nasielsk.

    0
  • #24 13 Mar 2014 18:35
    nikusert
    Poziom 38  

    Tylko na zwykłej zdarzało się, że wybijało bezpieczniki, wypaliło, gdyż zrobiło zwarcie przy przełączaniu styczników. Problem ustąpił po zamontowaniu PCG-417. Może jak będzie jeszcze blokada elektryczna, to będzie dobrze. PCG-417 ma inną charakterystykę, robi zwłokę między przełączeniem styczników. Poczytaj o tych przekaźnikach gwiazda-trójkąt.

    0
  • #26 13 Mar 2014 22:47
    nikusert
    Poziom 38  

    Tak ma być. Na zdjęciach nie ma blokady elektrycznej.

    0
  • #27 14 Mar 2014 00:59
    gagarin83
    Poziom 13  

    Czy po użyciu styku pomocniczego NC stycznika gwiazdy wszystko działa prawidłowo?

    Niepokoi mnie zdjęcie nr 5. Czy dobrze widzę, że do terminala nr12 czasówki nie jest nic podłączone? Właśnie z tego miejsca (styk NC 11-12) powinien być zasilany stycznik gwiazdy. Z terminala 13 (styk NO 11-13) przewód powinien przechodzić przez styk pomocniczy NC stycznika gwiazdy i zasilać stycznik trójkąta.

    Zacznij od wymiany bezpieczników na zespolony 3f. Na zdjęciach nie widzę też zabezpieczenia silnikowego (termika). Bez niego, jak wyrzuci któryś z pojedynczych bezpieczników i nie będzie to bezpiecznik na fazie zasilającej styczniki, spali się silnik. To samo w przypadku braku fazy.

    0
  • #28 14 Mar 2014 07:00
    lukasnsk
    Poziom 8  

    gagarin83 napisał:

    Zacznij od wymiany bezpieczników na zespolony 3f. Na zdjęciach nie widzę też zabezpieczenia silnikowego (termika). Bez niego, jak wyrzuci któryś z pojedynczych bezpieczników i nie będzie to bezpiecznik na fazie zasilającej styczniki, spali się silnik. To samo w przypadku braku fazy.


    Termik był w starej instalacji. Elektryk uznał "ze nie działa i była ustawiona na najwyższy zakres".

    Jeszcze myślałem na temat małego przydziału mocy do mojej linii lub spadków napięcia. Tylko, że jakieś 15-20 lat temu normalnie pracował silnik 7,5 kW na rozruch ręczny przy młynku do paszy. Dziadek nie wspomina żeby były problemy.

    Panowie, najpierw wymienię te bezpieczniki na zespolone C i dam odpowiedź.

    Dodano po 1 [minuty]:

    gagarin83 wysłałem Ci numer do mnie na PW , byłbym wdzięczny za pomoc.

    0
  • #29 17 Mar 2014 18:42
    lukasnsk
    Poziom 8  

    Zmostkowałem stare bezpieczniki B25 - tak dla sprawdzenia i odpaliłem kompresor. I jest OK, tzn. bezpieczniki C25 nie wywalają, na stycznikach nic się nie iskrzy, kable nie są jakieś ciepłe i tak samo silnik.
    Więc zamontowałem obok rozdzielni na ścianie dodatkową instalacje z bezpiecznikami C20 i wyjściem na mufę dla kompresora. Bezpieczniki zespolone C20. Kompresor pracował cały dzień i nie ma żadnych problemów.
    Dodam, że w tym samym momencie razem z silnikiem 7,5 kw pracował silnik 3,5 kw drugiego kompresora. I jak do dzisiejszego wieczoru wszystko ok.
    Pomimo tego, że wszystko działa, jednak mam wątpliwości czy działa to prawidłowo tak jak powinno???

    Odkurzyłem termik, który elektryk wywalił i mam pytanie jak go sprawdzić? ASEA RVH 22 IEC 292-1 13-18 A

    0
  • #30 17 Mar 2014 18:54
    retrofood
    Moderator

    lukasnsk napisał:

    Odkurzyłem termik, który elektryk wywalił i mam pytanie jak go sprawdzić? ASEA RVH 22 IEC 292-1 13-18 A


    Daruj sobie, kup nowy.

    0