Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rotax 912 - Jak opóźnić zapłon (Jak opóźnić przebieg sterujący pracą zapłonu?)

tosta4 04 Dec 2013 23:14 3879 9
Relpol
  • #1
    tosta4
    Level 9  
    Witam wszystkich. Silnik lotniczy już niemłody źle "odpala"(odbija po 2-3 prawidłowych zapłonach). Bo taka jego uroda. Zamiast koła zamachowego śmigło o dużej inercji. Poprawić sytuację może opóźnienie zapłonu przy rozruchu. Problem w tym, że elektromagnesy (czujniki) są na stałe umocowane do konstrukcji (magnesy koła zamachowego również). Pozostaje droga elektryczna. Silnik przy rozruchu ma ok. 300 do 500 obr/min. Na sekundę to jakieś 8 obrotów. Zatem 1 obrót to 1/8 sekundy. Potrzeba opóźnić dodatkowo o jakieś 3 - 4 stopnie. Czyli o 1/100 obrotu. Zatem czas opóźnienia to rząd 1/800 sekundy. Przyjmijmy 1 tysięczna. Zapłon jest CDI bez zasilania z akumulatora (cewka ładująca).
    Proszę zatem o pomoc. Jak opóźnić przebieg elektryczny o mniej więcej 1/1000 sekundy (dobrze jeszcze zachować fazę i poziom przebiegu) ?
    Tomasz
  • Relpol
  • Relpol
  • #3
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zapłon elektroniczny bateryjny opóźnisz bez problemu. Nawet w fabrycznych modułach było wejście na sygnał z rozrusznika, który to opóźniał zapłon o kilka stopni. W CDI może być problem...

    PS. OBOWIĄZKOWO uzupełnij dane o silniku - typ, model w poście i temacie!
  • #4
    jack63
    Level 43  
    Za mało danych! Nie wiadomo jaki CDI (o ile w ogóle CDI) mamy opóźniać.
    Schemat, zdjęcia, dokładny opis.
    Klasyczne CDI z impulsatorem można opóźnić. Jak magnet (jedna cewka zasilajaco-wyzwalająca) nie ma szans.
    Dane do silnika konieczne. Błażej pyta onie nie tylko ze względów "formalnych". Może przyczyna problemów tkwi gdzieś indziej???
  • #5
    tosta4
    Level 9  
    Dzięki. Jeszcze raz pozwolę sobie na przypomnienie zadanego pytania:
    Jak opóźnić zapłon (Jak opóźnić przebieg sterujący pracą zapłonu?)
    To bardziej problem teoretyczny i nie dotyczy naprawy lecz usprawnienia. (Są cewki sterujące-odpowiadam).
    Schematu CDI nie ma i nie będzie, bo producent tak postanowił.
    Producent w nowszych silnikach wprowadził już tą modyfikację (przy rozruchu). Praca +26, rozruch było +4 stopnie a jest teraz - 3 (minus trzy).
    Problem można oczywiście rozwiązać płacąc za modyfikację w serwisie, ale po to jest forum ELEKTRODA aby można było sobie porozmawiać.
    Po co się tym zajmować? Opisane problemy kończą się rozwaleniem sprzęgła rozruchowego, przekładni śmigła, rozrusznika.
    Silnik Rotax 912 - 100 konny Tomasz
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    carrot
    Moderator of Cars
    Wstaw w obwody bramek tyrystorów rezystory szeregowo i kondensator elektrolityczny równolegle (wartości trzeba dobrać doświadczalnie)
    Robiłem takie cdi do hondy trl 250 4t, bez układu opóźniającego bardzo chciała złamać nogę przy odpalaniu
  • #8
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    carrot wrote:
    Wstaw w obwody bramek tyrystorów rezystory szeregowo i kondensator elektrolityczny równolegle

    Albo oporniki, obniży amplitudę i opóźni zapłon.
    Doszedłem do tego po wpięciu obrotomierza w cewke impulsatora, co powodowało ww. efekty.
  • #9
    tosta4
    Level 9  
    Dzięki wszystkim za pomoc i rady, szczególnie carrotowi. Dzisiaj uruchomiłem "badactwo" i postanowiłem poeksperymentować z indukcyjnością(szeregowo z impulsem sterującym) . Przy odpowiednim doborze L (liczy się także materiał z jakiego wykonano rdzeń - bo częstotliwość przy rozruchu malutka) pomiarowo uzyskałem obiecujące efekty. Najlepszą cewką przy częstotliwości 10 - 20 Hz okazało się uzwojenie przekaźnika (taki średni do wlutowania w druk). Podłączyłem dwa kanały oscyloskopu do generatora dla porównania- jeden z cewką drugi bez. Okazało się, że cewka może opóźnić zapłon , co wynika z załączonego rysunku. Dalej potrzebne eksperymenty na żywym organiźmie i lampa strobo.
    Problem jaki widzę to opóźnienie zapłonu o stałą wartość (nie o stały kąt). Ale jeżeli to tylko do rozruchu... to może da się zastosować.
    Kolega ojdyr znalazł schemat blokowy... dzięki ale, do modułu dostać się nie można (zalany) , elementów kilkadziesiąt . To co opublikowano to któryś tam stopień uproszczenia. Obrazek załączam. Jak skończę próby , to opiszę co z nich wyszło i do tematu powrócę.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Indukcyjność szeregowo

    Dodano po 6 [minuty]:

    https://obrazki.elektroda.pl/5771780400_1386463110.jpg
  • #10
    Thomas@
    Level 1  
    Temat do rozwiązania w prosty sposób. Sposób osobiście sprawdziłem i stosuję w samolocie. Wystarczy zwykła dioda włączona w szereg z cewką triggera (impulsy wyzwalające zapłon). Nie wdając się w szczegóły chodzi o wykorzystanie do zapłonu zbocza narastającego lub opadającego impulsu z cewki. Różnica to około 1,5 stopnia. Nie rozwijam szczegółów, kto czuje elektronikę ten już wie o co chodzi.