Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Montaż i uziemienie panela fotowoltaicznego....?

farmerstain 08 May 2014 18:00 33693 70
e-mierniki
  • #31
    koniszua
    Level 15  
    Zmiana planów i zamiast 1x 90W będą 2x 75W +5W/-0 Q.cells (pomyłka przy realizacji zamówienia po stronie firmy) i tu mam pytanie - kontroler ładowania mam na max 130W dla 12V panele będą montowane na ścianie i max kąt odchylenia od pionu wyniesie do 15 stopni czyli będą pracowały z obniżoną efektywnością pd 70 do 90% i tu pytanie:
    skoro 2 x 75 =150 + (do 10W) - od 10 do 20% wydajności to wychodzi dla -10% 144W, czyli dopuszczana moc zostanie przekroczona o +/- 15W (i to tylko w piękny słoneczny dzień w samo południe i jego okolicach! Przy założeniu +5W na panel ;)) dla nominalnej mocy maks z uwzględnieniem strat ustawienia to około 135W, to czy kontroler sobie z tym poradzi?
    Posiada zabezpieczenie przed nadmiernym napięciem i obciążeniem natomiast czy 10% większa moc będzie szkodliwa dla niego??

    Kontroler to Tracer 1210RN 12V/24V 10A MPPT ten:
    http://www.ledon.pl/pl/falowniki-i-kontrolery...ladowania-tracer-1210rn-12v-24v-10a-mppt.html
  • e-mierniki
  • #32
    Lesio_Q
    Level 20  
    A czy mały kotek może pić mleko z dużej beczki ? :D
    Jeżeli założyć, że nie zaprogramowali go na samozniszczenie, a Ty nie przekroczysz napięcia wejściowego oraz maksymalnego obciążenia to ...
    kotek nie pęknie :!:
  • #33
    ev_now
    Level 14  
    Ograniczenie mocy w Tracerach to ograniczenie MAKSYMALNEGO prądu ładowania.
    Po prostu więcej niż 10A nie wystawi do akumulatora. Po stronie PV możesz śmiało podłączyć i 1kWp.
  • e-mierniki
  • #34
    koniszua
    Level 15  
    Napięcie na 75W to max 70V w trybie niepodłączonego odbiornika energii a kontroler na 100V jest mi chodzi o samo przekroczenie mocy o 10% max 15% w watach i to tylko wtedy gdy będzie piękna pogoda w samo południe +/- 1h ;)
    A jak będzie to się okaże jak już zamontuje i będzie działać wszystko ;)
    Przez pomyłkę w wysyłce PV mam 2 tydzień opóźnienia do teraz nie mogłem nic dział c bo panel miał iść do wymiany ale zrobiłem inaczej do tej 75 dokupiłem 2 ( a zamawiałem 90W) i dlatego się pytam o te +/- 15% większej mocy ;P
  • #35
    koniszua
    Level 15  
    Dziś testowałem tą 75W około 18h podpiąłem to do kupy... z wyliczenia (napiecie i ampery) dawało oko 15W na aku! :O uwzględniając błąd pomiarowy niech będzie nawet 10W! i to nie w pełnym słońcu ale z za lekkich chmur!
    Całkowicie zasłonięty PV przed słońcem (całkowicie zasłonięty cieniem) miał spadek napięcia około 3-5V (amperażu nie mierzyłem) przed 21 rozebrałem wszystko do tego czasu kontroler pokazywał cały czas ładowanie z PV (testowałem to kilkanaście min. wcześniej zasłaniając PV całkowicie kontroler wyłączał diodę ładowania po odsłonięciu z powrotem włączał ładowanie z PV) co prawda pomiar amper był wtedy już na poziomie 0.02 ale około 21!!
    Czekam na drugi PV i opornik do uziemienia i potem montaż i testowanie!! :D

    Mam zonka tego typu ze nie mogłem zmierzyć amper na wyjściu z kontrolera na aku :/ jak to zmierzyć??

    Po odpięciu aku kontroler wyłączył ładowanie i PV :/ Próbując podpiąć na obwodzie od kontrolera do aku miernik włączył mi wyjście zasilania urządzenia oświetlenie/urządzenie :/ a przecież nie o to mi chodziło :/
    Amperaż z panela podał mi prawidłowo miernik!
  • #36
    prose
    Level 35  
    Połącz amperomierz w szereg z akumulatorem.
  • #37
    Lesio_Q
    Level 20  
    Boję się próbowac zgadnąć jak to można zrobić inaczej ... :cry:
  • #38
    koniszua
    Level 15  
    Właśnie jak tak robiłem to kontroler włączał mi wyjście zasilania urządzeń a miałem podpiętą lampę na testa to pokazało mi ampery ale na - a nie o to mi chodziło żeby paczyć co z aku wychodzi ale co w aku szło o tej porze :/ ;)

    Hym... może chodziło o to ze jak odpinałem aku to kontroler automatycznie szukała czegoś gdzie można by te skromne W jakie jeszcze były upchnąć i dlatego uruchamiał wyjście zasilania??

    Spróbuje jeszcze raz ale tym razem bez podpiętej lampy na wyjściu :>


    P.S.
    Działa jak się okazało to kontroler po podłączeniu amperomierza potrzebuję chwilę na ponowne wystartowanie :P

    Dziś akurat mam skifę pogodę jak wyszedłem na testa słońce za chmurami :/
    Pokazuje mi 0.5-0.7A średnio o 17 jak na chwilę wyskoczyło słonce to od razu pokazało od 2 do 4A w aku pchane :P
  • #39
    koniszua
    Level 15  
    Dla tych co muszą PV uziemiać a nie mają inwertera tylko stosują kontrolery ładowania wtedy nie warto zakładać bezpiecznika dzięki uprzejmości jednego usera (WIELKIE DZIĘKI MU!!) który mi podał namiary (sam przez to przechodził a znaleźć taki o tych parametrach to sztuka! :/ ;)) na rezystor do uziemiania:

    Jest to rezystor drutowy 33kΩ 50W / nr. artykułu: 60-245-95/.
    Firma nazywa się: Elfa Distrelec Sp. z o.o. 02-305 Warszawa Al. Jerozolimskie 136 tel. 22 570 56 00

    P.S.
    Zamawianie przez stronę www to istny koszmar on dzwonił do firmy i tak się udało mu złożyć zamówienie ja przez znajomego z wawy załatwiałem :D
    Z płatnością to schody masakryczne takie mają wymagania ze ciężko transakcję zrobić! :/
    Wyszukiwanie po kodzie/nr artykułu najlepiej zrobić! :P

    Niestety znaleźć to na PL to sztuka sama w sobie! :/
  • #40
    putas
    Renewable energy sources specialist
    A dlaczego szukacie rezystora o tak dużej mocy???
    Przecież on ma tylko odprowadzać śladowe ładunki elektryczne, a nie konkretną dużą moc.
    Wg mojej wiedzy, po rozmowach ze "specjalistami" wynika, że wystarczy zwykły mały rezystor 1W. A kosztuje 0,5-1 zł
  • #41
    koniszua
    Level 15  
    Stosuję się do tego co pisze w instrukcjach wolę zapłacić więcej niż mieć uszkodzenia PV :/ ;)
    Co prawda dla 1-3 PV nie widzę potrzeby dawać mocny ale w miarę dokładania PV będzie moc rosła więc od razu wstawić to co podają i po sprawie :D

    W manualu z Solibro jest podany od 35 do 100kΩ jak przypuszczam w przypadku łączenia w stringi jest to potrzebne, ja co prawda będę miał na razie 2x75W równolegle ale to tylko na razie potem dodam kolejny jak będzie kesz wolny na to mój kontroler jest do 260W dla 24V aku więc na razie będzie 150W na 12V a potem dodam 90W i aku na 24v już koniecznie trzeba będzie czyli razem 150+90= 240W (brakło kasy na kupno od razu mocniejszego :/)

    Też myślałem na razie wstawić słaby i potem poszukać ale załatwiłem od razu mocny i po sprawie :)
  • #42
    putas
    Renewable energy sources specialist
    OK, mocniejszy nigdy nie zawadzi.
    Mi chodziło o to, że przez ten rezystor będzie płynąć śladowy prąd, więc nie potrzeba mocniejszego.
  • #43
    koniszua
    Level 15  
    A ktoś ma może sprzęt potrzebny do zrobienia testu podgrzewania wody na 2 grzejniki albo bojler około 50l z PV o mocy około 600- 1000W??
    Chodzi o możliwości w dzień słoneczny i przy zachmurzeniu ile wody z takiego zestawu można podgrzać do +35C?

    Interesuje to mnie i 2 inne osoby :) Ja mam za małą moc paneli na razie (2x75W) do zrobienia testu i brak grzałki na 12V :/

    Test może być z inwertera :P

    Drugi co mnie interesuje to jakiś sterownik który załączy mi grzałkę gdy aku będzie naładowany ale nie może z aku pobierać prądu ino z samych paneli!
    Na razie małej mocy 12V max 10A grzałka! z możliwością rozbudowy o kolejne :D
  • #44
    rwxw
    Level 23  
    koniszua wrote:
    A ktoś ma może sprzęt potrzebny do zrobienia testu podgrzewania wody... Chodzi o możliwości w dzień słoneczny i przy zachmurzeniu ile wody z takiego zestawu można podgrzać do +35C?

    Możesz sobie to łatwo policzyć. Na podgrzanie 100l wody o 10* trzeba zużyć zaokrąglając około 1kWh. Policz sobie ile energii potrzebujesz do Twoich celów. Następnie na http://pvmonitor.pl sprawdź jakie uzyski mają poszczególne instalacje i przeskaluj sobie ich moc do Twojej.
  • #45
    hostii
    Level 25  
    Hej,
    przykleję się do tego tematu, bo ja swoje panele amorficzne uziemiłem minus kablem 16mm2 gdzie wbiłem w ziemię szpilkę 3m do uziemień, bez rezystorów itp. Ale pytanie moje brzmi czy takie uziemienie jest wystarczające do tego żeby panele nie uległy degradacji :) bo ta szpilka napewno nie spełnia wymogów uziemienia poniżej 10omów. Teraz pytanie czy trzeba takie wykonać czy zwykła szpilka starczy ? Sprzedawca mówił że takie coś starczy, ale ja zawsze idę na wyrost, łącznie z przekrojami kabli
  • #46
    putas
    Renewable energy sources specialist
    Paneli amorficznych nie trzeba uziemiać. Trzeba CIGS'y.
    Uziemienie odbywa się poprzez rezystor.
    I w zależności od źródeł rezystor 33k-100kΩ.
  • #47
    hostii
    Level 25  
    Ja mam panele Q.cella i nic o rezystorze nie mówili
  • #48
    koniszua
    Level 15  
    hostii wrote:
    Ja mam panele Q.cella i nic o rezystorze nie mówili

    Czytaj Wyżej mój post jest podany namiar gdzie dostać rezystor o zbliżonej specyfikacji do zalecanej!!
    Q.Cellsse koniecznie trzeba uziemić na minusie bo inaczej będzie korozja warstwy TCO - powoduje to zmętnienie i coraz mniejsze przepuszczanie światła słonecznego do warstwy produkującej ze słońca prąd!!!
    PS.
    Chyba ze podpinasz je pod inwerter? wtedy starczy bezpiecznik! :P
    Ale co do inwerterów to wiesz o tym ze do Q.Celssów stosuje się transformatorowy o odpowiednich parametrach?!
  • #49
    hostii
    Level 25  
    putas wrote:
    CIGS'y.


    dobra co to, i ja niemam nic innego do uziemienia oprócz minusa, brak dodatkowych wyprowadzeń ..
  • #50
    putas
    Renewable energy sources specialist
    CIGS to rodzaj paneli.
    Jak masz Q.Celss to są właśnie CIGS.
    Amorficzne to trochę co innego i nie trzeba uziemiać, a CIGS trzeba.
  • #51
    koniszua
    Level 15  
    putas wrote:
    CIGS to rodzaj paneli.
    Jak masz Q.Celss to są właśnie CIGS.
    Amorficzne to trochę co innego i nie trzeba uziemiać, a CIGS trzeba.

    Dokładnie! tylko na 1 stronie z Q.Cellsami brak było tej informacji jak szukałem na pozostałych w tym nawet na allegro gdzie zamówiłem to info było podane! ;)
    putas co prawda wypowiedział się wyżej że 'niby' nie trzeba opornika o takiej mocy jak podałem ale ja podałem to co w manualu jest minimum i tego szukałem! ;) :D
    Przyjdzie czas się rozbuduje zestawu nie zaszkodzi od razu mieć to co według producenta powinno być! :P
    Mając inwerter można dać bezpiecznik bo inwerter sygnalizuje przepalenie go! "podobno" natomiast pod kontrolerem nie ma sygnalizacji i dlatego warto wydać te 30-40zł aby nie biegać sprawdzać czy się nie przepalił przypadkiem :/ ;)
    Masz Q.Celse odżałuj 40złciszy a będą ci służyć a tak po 2-3latach szlaken je może trafi i na śmietnik polecą :/ a po co?! nawet jak używki masz to mogą długo posłużyć! :P A im dłużej tym taniej w sumie wyjdzie! :D

    Dodano po 9 [minuty]:

    hostii wrote:
    putas wrote:
    CIGS'y.


    dobra co to, i ja niemam nic innego do uziemienia oprócz minusa, brak dodatkowych wyprowadzeń ..

    nie ma dodatkowych wyjść na uziemianie! UZIEMIASZ Z WYJŚCIA - MINUS! a jak to zrobisz skad wyprowadzisz to twoja brocha ;) ja mam kontroler TRACERT i z wejścia - bedę puszczał na uziemienie osobnym cienkim kablem bo po co jakiś gruby?! starczy że ładunki te szkodliwe dla tych PV będą se szły w ziemię jak powinny, oczywiście przez opornik bo już go mam :D :P
  • #52
    prose
    Level 35  
    Wystarczy cienki kabel z minusa do uziemienia i po kłopocie ,i tak nie wytrzymają jak więcej jak do 5 lat,sami się przekonacie ja to już przechodziłem. jedyne wyjście patrzeć na punkt pracy paneli nie prosto do grzałek .Durze obciążenie i wystąpi degradacja.
  • #53
    hostii
    Level 25  
    prose wrote:
    więcej jak do 5 lat

    sugerujesz że poza poli i mono nie warto w nie wchodzić ze względu na degradacje ?
    Ja w tej chwili mam grzałkę bezpośrednio (3 dni) do testów
  • #55
    hostii
    Level 25  
    No bo ja będę dokupował następne i dlatego zastanawiam się nad innymi, a że miejsce mam lepsze, ale mniejsze, dlatego może zapadnie na droższe,mniej miejsca poli
  • #56
    prose
    Level 35  
    Ja kupowałem 1 roczne po 390 zł 235 W i nie żałuje system chodzi 3 lata jak na nowych.
  • #57
    koniszua
    Level 15  
    prose wrote:
    Ja kupowałem 1 roczne z Zielonej Gury po 390 zł 235 W i nie żałuje system chodzi 3 lata jak na nowych.

    Ale jakie? Poli Mono czy Cigsy?
  • #58
    prose
    Level 35  
    koniszua wrote:
    Ale jakie? Poli Mono czy Cigsy?

    Kupiłem polikrystaliczne. conergy 235 W.
  • #59
    Leon444
    Level 25  
    Sorry że odgrzebuje temat ale chyba ku przestrodze napiszę dla innych moje doświadczenie.
    Naczytałem się o tym uziemieniu w tym poście i pomyślałem że mam źle instalację zrobioną bo panele mam uziemione tylko przy ramie a nie na minusie.
    No wiec zrobiłem uziemienie przed inwerterm na bezpieczniku 2A szklanym, jak włączyłem go w obieg to jak pier****eło, to wszystkie bezpieczniki w domu wraz z bezpiecznikiem głównym w rozdzielni wywaliło, gdy już wszystko włączyłem z powrotem, inwerter umarł, błąd za błędem a to że przekaźnik uszkodzony a to coś tam...
    Wysłałem go do gościa co naprawia inwertery, śmiał się ze mnie że nie jestem pierwszy który uziemił panele na minusie i już naprawiał inwertery po takich zabiegach bezpieczeństwa...
    Powiedział że tylko i wyłącznie ramę przy poli i mono się uziemia... chyba że wymaga tego inwerter...
    Tak że pewnie z tysiąc jestem w plecy przy dobrych wiatrach...
    Tak że lepiej się upewnić i jeśli nie jest w instrukcji inwerter wyraźnie napisane że należy uziemiać paneli na minusie, to radzę odpuścić, bo to drogo kosztuje...
  • #60
    putas
    Renewable energy sources specialist
    A czy Two inwerter ma/maił jak żył izolację galwaniczną? Czyli czy był transformatorowy?
    Jak nie to spaliłeś na własne życzenie.
    Wszędzie jest pisane, że nie każdy inwerter się do tego nadaje.