Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Piec kondensacyjny - zabezpieczenie przed brudem.

07 Gru 2013 16:59 3111 18
  • Poziom 26  
    Witam. Najpierw napiszę co mam. Posiadam piec kondensacyjny gazowy Immergaz Victrix 24 oraz na paliwo stałe, którego już mało co używam. Ten na stałe paliwo grzeje w układzie otwartym bezpośrednio grzejniki, a gazowy podłączyli mi przez wymiennik płytowy. Macherzy twierdzili, że tak będzie bezpiecznie dla kotła gazowego bo nie będzie się gdzieś tam w środku zatykał ( chyba jakiś wymiennik). Wszystko niby ok. i nawet jestem mile zaskoczony bo grzanie gazem wychodzi taniej niż węglem ale tylko do momentu gdy temp. na zewnątrz nie spadnie poniżej -2 stopni, jeśli tak się stanie to kocioł gazowy ma na zasilaniu ok. 55-60 stopni a grzejniki ok. 40. Mam sterownik pogodowy i ustawioną temp. wewnątrz 20 stopni 24h i taką bez problemu piec utrzymuje ale im zimniej tym drastycznie większe różnice między temp. zasilania z kotła gazowego a grzejnikami więc i niewłaściwa praca kotła. Doczytałem już, że nie powinno się podłączać gazowego przez wymiennik tylko bezpośrednio i tak chciałbym zrobić tylko co z zanieczyszczeniami bo mam starą instalację z żeliwnymi grzejnikami, czy da się skutecznie powstrzymywać zanieczyszczenia jakimiś filtrami? A i czy wewnętrzna pompa kotła gazowego podoła całej instalacji ?
  • Poziom 36  
    Witam. Trzeba by było w takim razie przez wymiennik podłączyć kocioł na paliwo stałe, układ otwarty zamknąć i zrobić instalację ciśnieniową. Przed wpięciem kondensata do obecnego układu trzeba by było dokładnie przepłukać instalację oraz grzejniki by wymiennik kotła nie zapchał się szlamem kotłowym. Od razu tak powinno być zrobione przez monterów...
    Pozdrawiam.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Piec kondensacyjny - zabezpieczenie przed brudem.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Tak to ma wyglądać.
    1-kocioł węglowy.
    2-naczynie wzbiorcze
    3-grzejnik
    4-kocioł gaz
    5-wymiennik ciepła
    6-odpowietrznik automatyczny
    7-zawór zwrotny
    8-pompa C.P
    9-zawór dopuszczający wodę
  • Poziom 26  
    Miałem nadzieję że można to załatwić jakimiś filtrami. Mam jeszcze pytanie odnośnie tej pompy c.o. wbudowanej w piec bo widzę w specyfikacji kotła, że pobiera aż 80W więc na pewno jest wydajna, ale czy można by zamiast niej podczas pracy na c.o. użyć zewnętrznej pompy bo mam teraz taką Wilo, która pobiera 10W więc jest kolosalna różnica w oszczędności prądu.
  • Poziom 36  
    Tylko pytanie czy ona wydoli? Pompa kotła gazowego zapewne podgrzewa zasobnik bądź grzeje wodę przepływowo przez wymiennik wtórny.? Trudno w tym przypadku to rozwiązać, możesz oczywiście na wyjściu zasilenia kotła na gaz zrobić by pass i zamontować te słabszą pompę, ale wtedy potrzeba Ci do tego wpięcie się w przewody pompy kotła. A jeśli kocioł grzeje też CWU to może być z tym kłopot.
  • Poziom 38  
    Ja bym raczej wymienil wymiennik na wiekszy (wieksza wydajnosc).
    Jesli masz taka roznice miedzy pionem kotla gazowego a pionem CO na grzejniki to znaczy ze wymiennik nie jest wystarczajacy.
    Wymiana na wiekszy , bedzie o wiele szybsza i prostsza od przerobki instalacji.
    Druga sprawa to, sprawdz ten wymiennik, zabezpieczyles kociol, ale wymiennik taz moze sie zapchac zanieczyszczeniami i nie przekaze calego ciepla.
  • Poziom 26  
    Wymienić wymiennik na większy to nie problem, tylko z tego co piszą w większości postów o kondensatach to nigdy nie będzie pracował on prawidłowo poprzez wymiennik ( chodzi tu o zjawisko kondensacji). Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie ale nie trudno domyśleć się, że równie dobrze w moim przypadku pracowałby zwykły kocioł gazowy. Zdecyduje się chyba zamknąć instalacje i przez wymiennik podłączyć piec na paliwo stałe, wtedy będę mógł go zalać jakimś glikolem bo stoi on w budynku obok i trzeba myśleć o nim żeby nie zamarzł w zimie. Pytanie czy są jakieś sprawdzone dedykowane filtry do takiej instalacji, żeby zabezpieczyć kocioł czy zastosować jakieś typowe do wody?
  • Poziom 36  
    A możeeee... kierunki pomp idą przez wymiennik w 1 kierunku i to powoduje duże straty ciepła?
  • Poziom 26  
    Wymiennik jest podpięty prawidłowo, woda płynie w przeciwnych kierunkach. A jeszcze jedno bo nie wiem czy to dobrze rozumiem , zjawisko kondensacji powstaje w momencie gdy woda na powrocie do kotła ma poniżej 57 stopni, ale im mniej tym lepiej. Czy ma tu znaczenie dodatkowo duża różnica temp. między zasilaniem a powrotem? Bo przykładowo u mnie przy temp. na zewnątrz 0 stopni, wewnętrzna ustawiona na 20, piec ma na zasilaniu 58 stopni, na powrocie 50 więc niewielka różnica, na wyjściu wymiennika mam ok. 48 stopni a na powrocie ok. 38-40. Gdyby teraz kocioł gazowy pracował bez wymiennika i miał na powrocie 40 stopni to teoretycznie skraplanie byłoby większe ( większa sprawność ), czy dobrze to rozumiem ?
  • Poziom 38  
    chicken007 napisał:
    Wymiennik jest podpięty prawidłowo, woda płynie w przeciwnych kierunkach. A jeszcze jedno bo nie wiem czy to dobrze rozumiem , zjawisko kondensacji powstaje w momencie gdy woda na powrocie do kotła ma poniżej 57 stopni, ale im mniej tym lepiej. Czy ma tu znaczenie dodatkowo duża różnica temp. między zasilaniem a powrotem? Bo przykładowo u mnie przy temp. na zewnątrz 0 stopni, wewnętrzna ustawiona na 20, piec ma na zasilaniu 58 stopni, na powrocie 50 więc niewielka różnica, na wyjściu wymiennika mam ok. 48 stopni a na powrocie ok. 38-40. Gdyby teraz kocioł gazowy pracował bez wymiennika i miał na powrocie 40 stopni to teoretycznie skraplanie byłoby większe ( większa sprawność ), czy dobrze to rozumiem ?


    Ta praca z wymiennikiem jest niewlasciwa z tego samego powodu co praca ze standartowo wyliczonymi grzejnikami, bez tzw. "przewymiarowania".

    Tak samo jak zakladasz przy kondensacyjnym kotle wieksze grzejniki, tak samo trzeba zakladac odpowiednio wiekszy wymiennik. Pewnie tez masz moce grzejnikow nieodpowiednio dobrane do kotla kondensacyjnego.
    Jedno co mozesz zrobic bez przerobki i wymiany, to znacznie zwiekszyc przeplyw po stronie wtornej wymiennika (CO).
  • Poziom 26  
    Grzejniki nie były wymieniane ale raczej nie jest z nimi źle, zanim był zamontowany kocioł na gaz to miałem problem z piecem na węgiel bo sterownik nie pozwalał zejść z temperaturą poniżej 45 stopni a taka temp. przy ciągłym paleniu ( na zewnątrz 0 stopni) powodowała, że w domu było za ciepło, nie wspomnę już o sytuacji gdy na polu było powyżej 0 stopni.
  • Poziom 36  
    Jeśli masz żeliwne grzejniki to są one idealne dla kondensata (duży zład wody) co sprawia że kocioł ma możliwość chodzić na niskiej mocy przez dłuższy czas.
  • Poziom 26  
    No i tak dokładnie jest. Problem jest w momencie gdy chciałbym zaoszczędzić na gazie ustawiając niższą temperaturę na noc, rano jak się włączy to weźmie więcej gazu niż podczas ciągłej pracy, dlatego grzeje na 20 stopni przez całą dobę, choć na noc to trochę za dużo, ale z tym chyba już nic nie zrobię. A wracając do tematu, czy coś takiego http://products.ecc.emea.honeywell.com/poland/ecatdata/pg_ff06.html nadawałoby się ?
  • Poziom 36  
    Było by dobre tylko lepiej mieć przyłącza 1".
  • Poziom 26  
    Przyłącz to nie problem, podałem linka tylko orientacyjnie. Myślałem jeszcze nad filtrem , który chroniłby przed kamieniem.
  • Poziom 36  
    Ten Ci wystarczy. Tak czy siak musisz przepłukać instalację nim wepniesz kocioł bezpośrednio..
  • Poziom 38  
    W0jtek92 napisał:
    Jeśli masz żeliwne grzejniki to są one idealne dla kondensata (duży zład wody) co sprawia że kocioł ma możliwość chodzić na niskiej mocy przez dłuższy czas.


    A wlasciciel mieszkania czeka 2-3 razy dluzej az w mieszkaniu bedzie cieplo, a pozniej idzie do pracy, a kociolek nadal przerabia gaz na kondensat. :-)

    Cale to zamieszanie z kotlami kondensacyjnymi pochodzi z tad, ze aby sprzedac wiecej kotlow, zaczeto naciagac ich przydatnosc do tradycyjnych i od lat istniejacych instalacji CO.
    A prawda jest taka ze, kotly kondensacyjne to po prostu nowa i oddzielna technologia, a stare technologie CO do niej nijak nie pasuja.
    Mozna je jedynie w nieznacznym stopniu naciagnac w kierunku pasowania-wspolpracy, ale nie bedzie to dawalo efektow jakie powinny byc z uzywania nowej technologii.
  • Poziom 26  
    Właśnie dlatego pisałem wyżej że jestem zmuszony utrzymywać jednakową temperaturę w domu całą dobę aby uniknąć długiego rozgrzewania i jak na razie jest bardzo fajnie, ciepło i patrząc na licznik wcale nie drożej od węgla.
  • Poziom 38  
    chicken007 napisał:
    Właśnie dlatego pisałem wyżej że jestem zmuszony utrzymywać jednakową temperaturę w domu całą dobę aby uniknąć długiego rozgrzewania i jak na razie jest bardzo fajnie, ciepło i patrząc na licznik wcale nie drożej od węgla.


    Jak na razie. :-)
    A i tak czekaja cie koszty przerobek, zwiazanych wlasnie z kotlem :-(