Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Efekt flower LED RGB 10W (COB 3x3,3W)

LemuRR 11 07 Gru 2013 19:57 21525 39
  • Efekt flower LED RGB 10W (COB 3x3,3W)

    Wszystko zaczęło się od tego, że jakiś czas temu kupiłem kilka diod RGB COB 10W po śmiesznej cenie. Jako że zajmuję się amatorsko nagłośnieniem różnorakich imprez, to nowym oświetleniem nigdy nie pogardzę.
    W domu leżał też kawałek jakiegoś lusterka, soczewka, i inne pierdółki.
    Najpierw powstał sam sterownik - oparty na Atmedze8A, wzmacniaczu WE na jakimś tranzystorze NPN i kilku rezystorach.
    W drugiej kolejności końcówka mocy dla diody LED oparta na znanych i lubianych MC34063. 350mA 3 kanały.
    No i w końcu mostek H dla silnika.

    Układ posiada regulację czułości i prędkości obrotu.


    Układ optyki to tarcza z lusterkami 1x1 zrobiona z kopułki głośnika nasączonej w żywicy epoksydowej. Silnik z przekładnią to przerobiony przesuw od głowicy lasera CD-ROM. Dwie soczewki- jedna bezpośrednio na diodzie, aby polepszyć ostrość wiązki.

    Spisuje się to całkiem nieźle - w porównaniu do ledowych wynalazków z ADJ.

    Efekt flower LED RGB 10W (COB 3x3,3W) Efekt flower LED RGB 10W (COB 3x3,3W) Efekt flower LED RGB 10W (COB 3x3,3W) Efekt flower LED RGB 10W (COB 3x3,3W)

    Możliwe kolory:

    Efekt flower LED RGB 10W (COB 3x3,3W) Efekt flower LED RGB 10W (COB 3x3,3W) Efekt flower LED RGB 10W (COB 3x3,3W) Efekt flower LED RGB 10W (COB 3x3,3W) Efekt flower LED RGB 10W (COB 3x3,3W) Efekt flower LED RGB 10W (COB 3x3,3W)

    Filmik:

    Link


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #2 08 Gru 2013 08:02
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    landryna199 napisał:
    Mam takie wrażenie że silnik za długo zmienia obroty, ale to już nie ma znaczenia bynajmniej dla mnie, chociaż jakby szybciej zmieniał te obroty to by nie było do czego się przyczepić.

    Dzięki za opinię :)
    jest to możliwe do zrealizowania programowo, nawet któraś z pierwotnych wersji programu umożliwiała kanciaste ruchy. Jednak z troski o przekładnię postanowiłem zostać przy wersji gdzie łagodniej się wszytko dzieje. Jeżeli zastosował bym fabryczny silnik z przekładnią, nie bał bym się o to, jednak jest on dla mnie stanowczo za drogi (40zł), gdzie całość kosztowała ok 40stu PLN :)

    W następnej konstrukcji- na pewno uwzględnię tą radę ;)

  • #3 08 Gru 2013 12:38
    ElSor
    Poziom 13  

    A zastosowanie silnika krokowego bez przekładni by w czymś przeszkadzało ?

  • #4 08 Gru 2013 12:40
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    ElSor napisał:
    A zastosowanie silnika krokowego bez przekładni by w czymś przeszkadzało ?


    Strasznie skokowy obrót tarczy, takie szarpanie. Bardzo nieprzyjemny efekt

  • #5 08 Gru 2013 12:48
    ElSor
    Poziom 13  

    LemuRR 11 napisał:
    Strasznie skokowy obrót tarczy

    No właśnie niekoniecznie. Z dobrym sterownikiem dającym dodatkowy podział mikroskoków, obrót powinien być dosyć płynny i przyjemny dla oka (piszę na podstawie płynności ruchu frezarki CNC)

  • #6 08 Gru 2013 15:48
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    Próby robiłem na SAA1042- nie wypadło pozytywnie.
    A w robienie własnego sterownika, który umożliwił by wykonywanie 1/8 kroku.... podziękowałem

  • #7 08 Gru 2013 21:21
    danthe
    Poziom 30  

    Proponował bym A4988 (oferowane gotowe sterowniki pod nazwą "STEPSTICK"). Ma podział kroku /16, na pewno będzie znacznie płynniej niż przy SAA .

  • #8 08 Gru 2013 22:50
    mkpl
    Poziom 37  

    Wyszło ok, ale wrzuć jakąś matówkę na leda to nie będzie widać jego struktury chyba, że to Ci odpowiada.

  • #9 08 Gru 2013 23:10
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    mkpl napisał:
    Wyszło ok ale wrzuć jakąś matówkę na leda to nie będzie widać jego struktury chyba, że to Ci odpowiada


    Właśnie tutaj chodzi o widoczność i ostrość tej struktury ;)
    Bo zwróć uwagę na to (aparat może tak dokładnie tego nie zarejestrował) Ale jedna smuga- składa się dzięki temu z 9ciu pomniejszych smug różnych kolorów, co tworzy ten pożądany efekt.

    Dodano po 1 [minuty]:

    excray napisał:
    Fajne, fajne. oto jak można zrobić coś z niczego. A co do tego silniczka to nie wiem o co się czepiacie. Światło na disce ma migać, świecić kolorowo a nie wyznaczać rytm do tańca. Jak dla mnie rewelacja.


    I właśnie o to chodzi :)

    Dobry sterownik to koszt podobny do kosztu silnika z przekładnią :)

  • #10 10 Gru 2013 19:32
    xtreme69
    Poziom 13  

    Efekt przyjemny dla oka:)
    Przydało by się jeszcze zamieścić dokładniejsze zdjęcia PCB i jakiś schemat do tego.
    Jak jest to zasilane , osobny zasilacz czy bezpośrednio z sieci ?

  • #11 10 Gru 2013 19:58
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    Osobny zasilacz 12V 2A.
    Postaram się za niedługo wrzucić projekt przetwornicy i sterownika.

  • #14 13 Gru 2013 02:44
    landryna199
    Poziom 14  

    No właśnie skąd ta soczewka? A mam prośbę. Mogę prosić o zdjęcie miejsca gdzie jest zamontowana dioda?

  • #15 13 Gru 2013 08:58
    kobi
    Poziom 22  

    A czy to ważne skąd soczewka? Ważne aby miała w miarę dużą ogniskową, która pozwoli nam na sensowne umieszczenie diody i tarczy z lustrami.

  • #16 13 Gru 2013 17:23
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    kobi napisał:
    A czy to ważne skąd soczewka? Ważne aby miała w miarę dużą ogniskową, która pozwoli nam na sensowne umieszczenie diody i tarczy z lustrami.

    Dokładnie.
    Jeżeli komuś to info się przyda, to pochodzi ze starutkiej rozwalonej przeglądarki do slajdów, kupionej na giełdzie za kilka złotych :)
    Druga soczewka nie mam pojęcia skąd jest.

    Tak naprawdę, to trzeba dobrać doświadczalnie. Odległość od diody, wklęsłość tarczy, odległość soczewki.

  • #17 13 Gru 2013 17:41
    komatssu
    Poziom 29  

    [quote="LemuRR 11"]

    kobi napisał:
    Tak naprawdę, to trzeba dobrać doświadczalnie. Odległość od diody, wklęsłość tarczy, odległość soczewki.

    Lepiej policzyć - o ile się w szkole nie spało na fizyce...

  • #18 13 Gru 2013 18:31
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    komatssu napisał:
    LemuRR 11 napisał:
    Tak naprawdę, to trzeba dobrać doświadczalnie. Odległość od diody, wklęsłość tarczy, odległość soczewki.

    Lepiej policzyć - o ile się w szkole nie spało na fizyce...



    Można, ale i tak dostroić musisz na piechotę.
    A szczególnie jeśli się nie ma danych soczewek, naprawdę szybciej jest to sobie wstępnie ustawić a potem zapisać dane.

  • #19 13 Gru 2013 21:43
    keso
    Poziom 12  

    Bardzo dobry pomysł i perfekcyjne wykonanie. Spora ilość chińczyków ma dużo gorszą jakość. Ta soczewka na diodzie nazywana jest kondensorem. W zasadzie można wykorzystać każdą soczewkę płasko-wypukłą. Tylko potem trzeba optykę kolimować metodą prób i błędów.

  • #20 14 Gru 2013 09:53
    FastProject
    Poziom 28  

    Fajny pomysł i efekt. Ciekawi mnie jak jest to mechaniczne wykonane, że na ścianie widać punkty z wszystkich lusterek a przecież dioda przysłania (chyba) mechanicznie światło odbijane od głowicy z lusterkami? Mógłbyś to opisać/narysować. Ciekaw też jestem jak w programie analizujesz sygnał audio i skąd jest on pobierany?

  • #21 14 Gru 2013 10:09
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    To że widać wszystkie punkty, spowodowane jest tym, że jest duża soczewka, i o trochę mniejszej ogniskowej niż w fabrycznych (dlatego światło nieco większe)

    Po prostu nie łapie ostrości, w punkcie gdzie jest dioda. Widać lekkie przyciemnienie, ale nie jest to bardzo widoczne.

    Sygnał z mikrofonu jest wzmacniany poprzez wzmacniacz na jednym tranzystorze w konfiguracji WE, potem idzie na filtr dolnoprzepustowy 250Hz 6dB/okt A następnie trafia na ADC mikrokontrolera. Na drugie ADC podawane jest napięcie z potencjometru.
    Program porównuje jedno z drugim. Jeżeli napięcie idące z toru audio jest większe niż z potencjometru, wtedy program z pętli głównej przechodzi do pod programu, w którym zmieniany jest kolor i kierunek, następnie program czeka 20ms, i z powrotem przechodzi do pętli głównej.

  • #22 15 Gru 2013 00:22
    skaktus
    Poziom 37  

    Chłodzenie leda niestety dość słabe.

  • #23 15 Gru 2013 09:35
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    skaktus napisał:
    Chłodzenie leda niestety dość słabe.


    Zdaję sobie z tego sprawę. Niestety nie posiadałem innego radiatora, który mógłby zostać tak spreparowany. Ale nie jest tak źle. Temperatura diody, to ok 70°C
    a temperatura radiatora ok 50°C. Pomiary wykonywałem w najgorszych warunkach.
    Tzn, przy kolorze białym, bez obudowy (gorszy przepływ powietrza), i przez pół godziny. Przy normalnej pracy LED nigdy nie nagrzeje się powyżej 50°C

  • #24 18 Gru 2013 17:07
    edi79
    Poziom 9  

    Bardzo fajny efekt :D mam wielka ochotę spróbować zbudować takie urządzenie , przeglądałem tematy o flowerach na bazie żarówki ale ten projekt jest dużo fajniejsze tylko dochodzi sterowanie dioda czego tam nie było bo mechanizm obrotu tarczy można pewnie zastosować taki sam chociażby z avt 395, jakbyś mógł podać jaką elektronikę zastosowałeś. Pozdrawiam

  • #25 18 Gru 2013 21:58
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    edi79 napisał:
    jakbyś mógł podać jaką elektronikę zastosowałeś. Pozdrawiam


    Nad wszystkim panuje mikrokontroler ATMega8A

  • #26 19 Gru 2013 13:17
    Krychol rc
    Poziom 22  

    Czy mógłbym pominąć soczewkę tą na wyjściu, gdyż nie mam skąd takiej wziąć.
    Dziś zaczynam budowę tego efektu, już mam wszystkie elementy oprócz tarczy do lusterek i też myślę nad zastosowaniem kopułki ponieważ mam w domu żywicę.
    Jakich rozmiarów kopułka została zastosowana ?

    Jak swojego flowera skończę to również się pochwalę na elce.
    I z góry dziękuję koledze LemuRR 11 za pomoc.

  • #27 19 Gru 2013 17:40
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    Kopułka, ma ok 7cm
    Soczewka jest kluczowym elementem, i nie można jej pominąć. Bez niej nie będzie żadnych efektów.

  • #28 23 Gru 2013 14:55
    resetmen
    Poziom 15  

    Krychol rc<- jak mi kiedyś w podobnym efekcie stopiła się kopułka od lusterek to zrobiłem ją z gipsu.Umieściłem gips w okrągłym pudełku jak od pasty do butów , a wklęsłość zrobiłem kulistym kloszem od lampy. Chodzi do dzisiaj.

  • #29 28 Gru 2013 15:29
    _eddie_
    Poziom 32  

    LemuRR 11 napisał:
    skaktus napisał:
    Chłodzenie leda niestety dość słabe.


    Zdaję sobie z tego sprawę. Niestety nie posiadałem innego radiatora, który mógłby zostać tak spreparowany. Ale nie jest tak źle. Temperatura diody, to ok 70°C
    a temperatura radiatora ok 50°C. Pomiary wykonywałem w najgorszych warunkach.
    Tzn, przy kolorze białym, bez obudowy (gorszy przepływ powietrza), i przez pół godziny. Przy normalnej pracy LED nigdy nie nagrzeje się powyżej 50°C



    Mały wentylatorek z pc (zasilany 5V lub 7V zamiast 12) który będzie wysysał powietrze z obudowy tyłem lub górą i kilka otworów pod diodami załatwi Ci sprawę chłodzenia. Koszty znikome.

  • #30 28 Gru 2013 18:11
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    Dzięki za sugestię, ale przyjrzyj się co dokładnie jest pod radiatorem diody :)