Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Filtr pasywny RC środkowo zaporowy

Directx91 07 Gru 2013 22:05 3096 22
  • #1 07 Gru 2013 22:05
    Directx91
    Poziom 7  

    Witam zabrałem sie dalej za zabawę i wymyśliłem sobie filtr pasmowo zaporowy od 1kHz do 100kHz i sie pojawił zgrzyt bo to mi nie chce działać (symulacje w LTSpice) szukałem info w internecie i nie bardzo znalazłem cokolwiek...

    wiec problem polega na tym jak dobrać te elementy??

    dzięki za odzew pozdro

    0 22
  • #2 07 Gru 2013 23:32
    1171337
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 08 Gru 2013 10:41
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    3,18e-7 dla LTspice'a to 1.8uF zgadnij dlaczego.

    0
  • #4 08 Gru 2013 11:56
    Directx91
    Poziom 7  

    Sorki ale zgadnij? Nie chcąc być nie miły, ale hmm wróżką nie jestem...

    a więc może ktoś powie co źle robie?

    0
  • #5 08 Gru 2013 12:06
    jony
    Specjalista elektronik

    Po prostu stosuj "u" jako mikro, "n" za nano i "p" za piko. I wtedy LTspice nie będzie maiło problemu z interpretacja. I oczywiście zamiast ",' stosuj kropkę.
    Czyli zamiast 3,3uF napisz 3.3uF i nie będziesz miał żadnego problemu.

    0
  • #6 08 Gru 2013 12:17
    Directx91
    Poziom 7  

    Dobra wszystko sie rozjechało.....

    Dobra to teraz pytanie jak dobrać te elementy??


    tak to wyglada...

    Filtr pasywny RC środkowo zaporowy Filtr pasywny RC środkowo zaporowy

    0
  • #7 08 Gru 2013 12:26
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Cytat:
    Sorki ale zgadnij? Nie chcąc być nie miły, ale hmm wróżką nie jestem...
    Pokazałem ci gdzie jest problem, nie powiedziałem tylko jaki, takie błędy jak przecinek zamiast kropki trzeba natychmiast zauważać, inaczej czekają cię długie godziny rozwiązywania "niewytłumaczalnych" problemów (;

    Ponieważ przecinek nie jest separatorem dziesiętnym 3,18e-7 zostało zinterpretowane jako 18e-7, a mogłeś napisać 318n

    I znowu nie uważasz 159e-9 to nie 1.59n :D

    0
  • Pomocny post
    #8 08 Gru 2013 12:30
    jony
    Specjalista elektronik

    Do projektowania filtra T możesz użyć tej strony
    http://sim.okawa-denshi.jp/en/TwinTCRkeisan.htm
    I filtr ten tłumi tylko jedną częstotliwość. Dlateg nie nadaje się do realizacji układu który tłumi od 1Khz do 100khz.

    0
  • #9 08 Gru 2013 12:33
    Directx91
    Poziom 7  

    teraz pytanie jak w takim stworzyć filtr zaporowy w zadanej częstotliwości...

    0
  • #10 08 Gru 2013 13:01
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Ale on będzie zaporowy na określoną częstotliwość, nie na pasmo. Filtr 2T z pojemnościami C,C,2C i opornościami R,R,R/2 (2C i R/2 do masy) tłumi częstość ω=1/RC (częstotliwość f=1/2πRC).

    0
  • #11 08 Gru 2013 13:07
    Directx91
    Poziom 7  

    fakt zle sformułowałem zapytanie...

    W takim razie jak stworzyć pasywny filtr środkowo zaporowy o pasmie zaporowym od 1KHz do 100KHz... rece mi juz nad tym opadają, na wzmacniaczu operacyjnym dało rade (ale to czyni filtr aktywnym) a tu nie mam juz pojęcia...

    0
  • #12 08 Gru 2013 13:14
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Directx91 Jak wprowadzisz wartości elementów bez pomyłek, to uzyskasz takie charakterystyki jak kol stefanisko

    0
  • #13 08 Gru 2013 13:15
    Directx91
    Poziom 7  

    To i tak mnie nie urządza w tym momencie...

    0
  • #14 08 Gru 2013 13:44
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Połączyć równolegle filtr dolnoprzepustowy na 1kHz i górnoprzepustowy na 100kHz.

    0
  • #15 08 Gru 2013 14:04
    Directx91
    Poziom 7  

    żeby to było takie proste...


    nie powiem ze nie weryfikuje tego ale juz próbowałem takie cos zrobić, oto efekt

    Filtr pasywny RC środkowo zaporowy Filtr pasywny RC środkowo zaporowy

    0
  • #16 08 Gru 2013 15:23
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Może zamiast połączenia pomiędzy tymi niebieskimi punktami dołącz do nich oporniki po 10k i połącz je ze sobą, a jeszcze lepiej zbuduj podwójne T - CRC na 100 kHz i RCR na 1kHz.

    0
  • #17 08 Gru 2013 15:30
    Directx91
    Poziom 7  

    mógłbyś to rozrysować?? bo słabo Cie zrozumiałem...

    0
  • #19 08 Gru 2013 20:41
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Ale autor pytał o pasywny, więc bez scalaka wymagającego zasilania. Można tak:

    Filtr pasywny RC środkowo zaporowy



    Edytuj

    0
  • #20 08 Gru 2013 20:53
    Directx91
    Poziom 7  

    Nie wiem czy podniesienie rezystacji x2 a pojemnosci podzielenie /2 cos da, ale...

    tak wyszło

    Filtr pasywny RC środkowo zaporowy Filtr pasywny RC środkowo zaporowy

    0
  • #21 08 Gru 2013 21:28
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Czyli od dołu opada do 6dB/oktawę, od góry do 12... wypadałoby poprawić filtr "dolny", dodać mu jeszcze jeden kondensator do masy i opornik między kondensatorami, wtedy i on może mieć do 12dB/oktawę.

    0
  • #22 12 Gru 2013 15:31
    deus.ex.machina
    Poziom 31  

    _jta_ napisał:
    Ale autor pytał o pasywny, więc bez scalaka wymagającego zasilania. Można tak:

    Filtr pasywny RC środkowo zaporowy



    Edytuj


    Ja rozumiem co znaczy pasywny - ja tylko mowie ze zrobienie w miarę przyzwoitego notcha przestrajanego w tak szerokim zakresie jest bardzo trudne.

    0
  • #23 12 Gru 2013 16:16
    _jta_
    Specjalista elektronik

    O ile rozumiem (ale może źle zrozumiałem) autorowi tematu nie chodzi o filtr przestrajany, a o filtr tłumiący określone pasmo.

    0