Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silniczek z wiatraka chłodnicy samochodowej jako obciążenie trenażera

09 Gru 2013 18:50 1917 6
  • Poziom 8  
    Cześć.
    Wiem że jest kilka podobnych tematów na forum ale żaden nie opisuje rozwiązania problemu. Otóż: przymierzam się do budowy trenażera rowerowego. Jako obciążenie chciałbym wykorzystać prądnice albo alternator. Pomysł z silnikiem od wentylatora chłodnicy wydaję się ciekawy. Ale:
    1. Jak poznać czy silnik jest wysoko czy wolnoobrotowy? Ja potrzebuje ten drugi.
    2. Jak można by zwiększać obciążenie takiego silnika? ( Bo nie jest tak że zwiększając pobór prądu zwiększa się opór stawiany przez prądnice?)
    3. Czy działało by to tak że, podłączam do prądnicy wiatrak ustawiony za mną i wraz z wzrostem kadencji pedałowania (prądnica wytwarza więcej prądu) wiatrak zwiększa swoje obroty? Coś na tej zasadzie jak w dynamie rowerowym?

    Podejrzewam że moje założenia nie są do końca trafne, ale może ktoś mi to w miarę łopatologicznie wytłumaczy?
  • Poziom 39  
    1. Zasadniczo wszystkie te silniki maja mniej więcej podobna liczbę obrotów co wynika z mniej więcej podobnych średnic wentylatorów.
    2. Obciążenie zmieniamy przez załączanie zmiennego obciążenia (rezystancji).
    3. Opór wentylatora zmienią się wraz z trzecią potęga obrotów, zastanów się czy właśnie o to Ci chodzi? Dodatkowo - taki układ, prądnica-silnik, ma znaczne straty (co najmniej 1/3 "pary" w gwizdek).
  • Poziom 8  
    Strata energii nie ma dla mnie znaczenia. Celem jest zbudowanie urządzenia wyhamowującego lekko koło. Po prostu chce przez zimę utrzymać jako taką kondychę. Zakup nowego trenażera to ok 400-500zł. Zdecydowanie wolałbym zespawać coś sam. Początkowo chciałem do obciążenia użyć 2 lub 3 dynam rowerowych. Obawiam się jednak że mogło by to za głośno pracować. Gdzieś widziałem próby z silnikiem od pralki, jednak to rozwiązanie stawia za mały opór.

    kybernetes napisał:
    2. Obciążenie zmieniamy przez załączanie zmiennego obciążenia (rezystancji).

    A tak jeszcze prościej?
    Czy myślimy o tym samym obciążeniu? Czyli podłączając dwie żarówki pod prądnice będe musiał kręcić ciężej niż z jedną?

    kybernetes napisał:
    3. Opór wentylatora zmienią się wraz z trzecią potęga obrotów, zastanów się czy właśnie o to Ci chodzi?

    Sam wentylator to już efekt dodatkowy. Największym problemem w jeździe na trenażerze jest brak chłodzącego pędu. Dla tego pomyślałem że fajnie jak by się dało mój wysiłek jakoś wykorzystać. I chodzi mi bardziej o to czy on w ogóle będzie się kręcił

    Chyba pomysł z dynamami jest jednak na moje możliwości "intelektualne"
  • Poziom 22  
    Ja stworzyłem taki trenażer, (może pokaże go w DIY) i jako generatora prądu używam silnika z nadmuchu z samochodu, nie ten od chłodnicy ale od wewnętrznego nawiewu. A jako obciążenie też jest taki wiatrak, symuluje wiatr w czasie jazdy.
  • Poziom 8  
    Byłbym Ci bardzo wdzięczny.
  • Poziom 39  
    Obciążenie to cokolwiek wpięte w obwód generatora, np. żarówki jak wyżej napisałeś. Opór na wale prądnicy (moment oporowy) jest proporcjonalny do prądu płynącego w jej uzwojeniach, tak więc im więcej żarówek podepniesz równolegle do jej zacisków tym większy prąd one pobiorą i tym większy będzie ten opór, mimo, że obroty nie ulegną zmianie.

    Wentylator jako obciążenie? Czemu nie, tylko jego moc trzeba dobrać do możliwości Twoich i prądnicy. Jeżeli masz np. jako prądnicę zamontowany silnik 200-250 W to wentylator nie powinien mieć więcej jak 100 W. Wentylator, ma tę właściwość, że jego opór dla prądnicy zwiększa się "automatycznie" w miarę zwiększania szybkości pedałowania. Sęk w tym, że ta zmiana oporu szybko narasta i dobranie przełożeń pedały-prądnica może wymagać wielu eksperymentów dla znalezienia optymalnego obciążenia treningowego.

    Pamiętać też trzeba o odpowiednim przełożeniu dla prądnicy. Skoro obroty wentylatora chłodnicy to ok. 2500/min to obroty przy pracy prądnicowej powinny być nieco wyższe. Kadencja pedałowania na rowerze to 70-90 obr/min toteż musi tam być przekładnia ok. 1:30-1:35 aby to wszystko dobrze współpracowało. Dokładne parametry zależą od typu silnika jaki tam zastosujesz, szczegóły trzeba dobrać doświadczalnie podczas budowy.
  • Poziom 8  
    kybernetes dzięki takie odpowiedzi potrzebowałem.
    Zrobię ramę, zdobędę prądnicę i wtedy zacznę się martwić co dalej :D