Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...

bedziek 13 May 2010 10:24 164451 1529
Computer Controls
  • #1111
    finiks
    Level 11  
    Ja właśnie uporałem się z zakłóceniami wywołanymi przez elektryczną pompę od wspomagania:D. Podłączyłem na zasilaniu pompy filtr przeciwzakłóceniowy od pralki czy czegoś takiego. Jest on dość duży przykręcany na śrubę 8mm do masy samochodu. W filtrze (rysunek na nim) jest kondensator 0,5uF i jakiś rezystor. Wykasował mi ok. 90 % zakłóceń
  • Computer Controls
  • #1112
    pirates69
    Level 12  
    Witam.
    Zakłócenia w CB radio przy odbiorze w samochodzie Toyota RAV4 2007 (jeszcze na gwarancji do końca września tego roku); 2,2 D-CAT 177 + President JFK II ASC + antena na relingu President Maryland. Testowałem inne radia i anteny, także magnesówki. Wybrałem powyższego, miał najbardziej odporny filtry ANL.
    Na początku podłączyłem CB do niezależnego akumulatora motocyklowego, aby wykluczyć zakłócenia dostające się z instalacji elektrycznej. Niestety to nic nie pomogło. Charakterystyczny „charkot” przy dodawaniu gazu, najbardziej dokuczliwy podczas jazdy, gdy silnik jest obciążony. Po zdjęciu nogi z gazu, zero zakłóceń. Odłączyłem przewód antenowy od receivera i na odbiorze całkiem się uciszyło, nawet przy dodawaniu gazu przy odblokowanym na maxa RF-GAINie. Szukam dalej. Dołączam dodatkową masę grubym „batem” do relinga przy antenie (antena ustawiona porządnym SWR-em wzorowo na 1:1). Dalej bez poprawy. Jako ciekawostkę dorzucę, że w stojącym obok samochodzie także słyszalne są zakłócenia z RAV-ki.
    Dzisiaj wiem, że zakłócenia generowane są przez bezprzewodowe sterowanie wtryskiwaczami piezoelektrycznymi w 177 konnym silniku z Common Railem D-CAT.
    Z tego, co wiem problem występuje także w innych Toyotach wyposażonych w takie silniki, także w samochodach Kia Ceed CRDi 2,0 oraz któreś z Subaru w Dieslu.
    Czy któryś z kolegów rozwiązał taki problem? W imieniu swoim i innych, którzy mają podobny kłopot, będę wdzięczny za podzielenie się doświadczeniami w rozwiązaniu tego problemu.
  • #1113
    barteqqq
    Level 21  
    skoro już wiesz co jest przyczyną owych zakłuceń to ja bym próbował odizolować na początku radio od tych szkodliwych fal. Na rynku jest dostępnych wiele różnych mat i taśm aluminiowych. ale zanim się wykosztujesz weź zwykłą srebrną folię ( taką co się w kuchni używa ) i spróbuj owinąć nawet kilka razy samo radio. jak nie pomoże to będziemy się martwić dalej.
    PS . wiem że pomysł może wydawać się głupi lub że to nic nie da ale wprost przeciwnie - już nie raz słyszałem że takie coś pomogło ;)
  • #1114
    Stilonowy
    Level 11  
    barteqqq wrote:
    PS . wiem że pomysł może wydawać się głupi...


    To fakt. Opisany sposób chyba nie jest dobrym pomysłem. Wtrącę swoje 3-grosze w temacie, gdyż poprzednim moim autem był Fiat Stilo diesel z takim samym systemem wtrysku, powodującym te same zakłócenia. Z problemem walczyłem ze 2 lata. Wypróbowane paręnaście radyjek, kilka anten, różne sposoby mocowania-to wszystko prawie na nic. Z tym problemem prawie się nie wygra, ale; można troszkę zredukować zakłócenia:
    -należy zekranować wszystkie przewody sterujące pracą wtryskiwaczy i połączyć to dodatkowo z masą, spadek zakłóceń o ok. 30-40%;
    -stawianie anteny magnesowej centralnie na sodku dachu, spadek o ok. 10%;
    -cb pokroju Uniden PC78XL, Herbert I, Cobra 29-popawiają trochę odsłuch, mają mocne filtry ale nigdy nie wytną w/w zaklóceń w 100% (nawet w 50%).

    To w zasadzie wszystko co można w temacie zrobić :(
  • Computer Controls
  • #1115
    sevalentin
    Level 11  
    Witam! Po przeczytaniu całego tematu nie znalazłem takiego problemu jak występuje u mnie. A więc: w radiu słyszę silniczek od wycieraczek i dmuchawę od chłodnicy i to nieważne czy silnik jest włączony czy też nie, zakłócenia są cały czas. Antenę mam na magnesie na dachu samochodu (fiat cc), po jej odkręceniu szumy milkną. Macie może jakiś sposób na to?
  • #1116
    sniegulik
    Level 15  
    pirates69, spróbuj zaekranować folią aluminiową układ, który zakłóca. Tylko nie zrób zwarcia !
  • #1117
    JanuszAmr
    Level 1  
    Witam!
    Problem już co prawda rozwiązany, ale może ktoś ma podobny i informacje z mojego postu okażą się przydatne.
    Co prawda większość postów dotyczy radia CB, a nie radiostacji lotniczych, to różnica nie jest taka wielka - pasmo częstotliwości i moce nadajników.

    W samolocie znajomego z silnikiem Rotax'a 80 nie dało się porozumiewać przez radio na odległości większe niż kilka km. Radio to ICOM A200. W przypadku samolotów czy lądowiska położonych blisko nie było problemu (choć odbiór nie był idealny), jednak rozmowa z Informacją z miasta oddalonego nieco ponad 100 km była już niemożliwa. Oni słyszeli nas bardzo dobrze (5 na 5), my ich na 2/5. Poczytawszy niniejsze forum (dziękuję wszystkim za podzielenie się swoją wiedzą) mniej więcej wiedziałem od czego zacząć.
    Na wyłączonym silniku (na ziemi oczywiście ;) ) wyłączyłem squelch w radio. W słuchawkach pojawił mi się piękny biały szum. Po odpaleniu silnika natomiast po wyłączeniu squelcha biały szum zamienił się w brzydkie "pierdzenie", którego częstotliwość zmieniała się wraz ze zmianą obrotów silnika. Po odłączeniu anteny znów pojawił się szum, i to pomimo, że odłączałem antenę od przewodu antenowego, a nie przewód od radia (tak było prościej, a i tak okazało się skuteczne). Wiedziałem już więc dwie rzeczy: zakłóca coś, co jest bezpośrednio związane z pracą silnika, a zakłócenia dostają się od anteny, więc filtrowanie zasilania na radio jest bezcelowe.
    Silniki lotnicze są generalnie dość proste, a elektronika jest do minimum zredukowana, więc długo nie szukałem. Pompa paliwa jest mechaniczna. Alternatora brak - jest magneto na wale silnika. Magneto pracuje beziskrowo, więc siać nie powinno. Pozostał układ zapłonowy, a właściwie dwa niezależne (po 2 świece na cylinder). Sam układ też jest beziskrowy (nie wiem dokładnie jak to jest rozwiązane), a więc świece. Na dodatek po wyłączeniu jednego zestawu iskrowników "pierdzenie" bardzo wyraźnie cichło. Okazało się, że fajki są już mocno wyrobione i mają słaby kontakt z elektrodami świec. Po wyczyszczeniu fajek i główek świec poziom zakłóceń spadł na tyle, że komunikacja z Informacją jest już możliwa, choć dalej słyszymy na 3 do 4 na 5 (odległość ok 120 km, wysokość 3000 ft AGL). Zamówione są już nowe przewody WN i nowe świece, jak te zainstalowane wysłużą już swój nalot, to wymienię razem kable i świece. prawdopodobnie wtedy jeszcze się poprawi.
    Dodam jeszcze, że mimo słabego kontaktu silnik zawsze przechodził próby przed lotem. Wariatami nie jesteśmy, żeby latać na czymś, co nie pali na wszystkie cylindry, na obu zestawach iskrowników.

    Pozdrawiam serdecznie

    Dodano po 35 [minuty]:

    sevalentin wrote:
    <ciach>A więc: w radiu słyszę silniczek od wycieraczek i dmuchawę od chłodnicy i to nieważne czy silnik jest włączony czy też nie, zakłucenia są cały czas. Antenę mam na magnesie na dachu samochodu (fiat cc), po jej odkreceniu szumy milkną. Macie może jakis sposób na to?


    Witam. Porządne przewody doprowadzające zasilanie do silników wycieraczek i dmuchawy, zwłaszcza krótka, porządna masa, filtry na tych przewodach jak najbliżej silników. Porządna masa na zasilaniu radia i na antenie.
    I jeszcze sprawdzanie pisowni przed wysłaniem posta :)

    Pozdrawiam
  • #1118
    pirates69
    Level 12  
    Zacznijmy od podstaw, ja bym podłączył radio do innego akumulatora niepodłączonego do alternatora motoru i wtedy sprawdził, czy występują zakłócenia. Jeżeli nie, to wchodzą Ci po przez zasilanie - zamontować filtr przeciwzakłóceniowy, znajdziesz coś więcej na forum.
    Gorzej gdy przechodzą drogą po przez układ antenowy z np.: układu zapłonowego, wtedy musisz po kolei szukać gdzie jest uszkodzony jakiś kondziołek, lub gdzie go dołożyć.
  • #1119
    mati.91
    Level 11  
    Witam, ja mam taki problem, że zakłócenia i czasami słyszalne obroty silnika występują tylko z włączonym radioodtwarzaczem. wtedy słychać szumy i chwilami obroty. Jeśli radio wyłączę szumy znikają obrotów też nie słychać. Czy te filtry lub ekranowanie przewodów WN tyczą się też tego, czy u mnie coś innego zawodzi? Dodam, że radio Unidem 520XL antena SIRIO ML145 auto punto I. Antenka w tylnej części dachu, zasilanie radia bezpośrednio z akumulatora.
  • #1120
    mati.91
    Level 11  
    Mam jeszcze jedno pytanie. Co zrobić jeśli nawet na wyłączonym silniku z włączonym CB i radioodtwarzaczem słychać większe szumy niż z wyłączonym radioodtwarzaczem. Krótko mówiąc na postoju radioodtwarzacz również powoduje dodatkowe zakłócenia. Czy zestrojenie anteny pomoże w jakimś stopniu?
  • #1121
    JarosłaF
    Level 13  
    Zestrojenie anteny nie pomoże na pewno. Stroi się antenę do długości fali (i karoserii auta, rzecz jasna), i nie ma to nic wspólnego z szumami. Przekonaj się zresztą o tym przechodząc na inny kanał - szumy na 20 czy 21 kanale będą takie same.
    Radioodtwarzacz - jak sam napisałeś - powoduje dodatkowe zakłócenia. Pytanie: którędy wchodzą? Albo przez zasilanie, albo przez antenę. Sprawdź to podłączając CB do innego, zewnętrznego, akumulatora. Jeśli włączenie radioodtwarzacza spowoduje zwiększenie szumów, to zakłócenia wchodzą przez antenę i niewiele na to poradzisz.
    Przyszło mi jeszcze do głowy jedno, ale nie jestem pewien, bo Unidena raz miałem w aucie i byłem zielony, więc niewiele rozumiałem z gałkologii: jeżeli włączenie radioodtwarzacza powoduje, że szumy są głośne, a bez radioodtwarzacza szumów nie ma, to może odpowiedź jest trywialna. Po prostu szumy powodowane przez radioodtwarzacz są tak silne, że otwierają bramkę squelch'a i słyszysz wszystko. Wyłączony radioodtwarzacz nie emituje sygnałów otwierających bramkę i zakłócenia są wycinane. Spróbuj zatem pokręcić gałkami czułości anteny i squelch (czyli progu dyskryminacji) i zobacz, czy są takie ustawienia, że mimo włączonego radioodtwarzacza zakłócenia z silnika (i inne) nie wejdą. Aha, w ten sposób rozpoznasz tylko zakłócenia wchodzące przez antenę.
  • #1122
    AMON86
    Level 22  
    Witam, mam takie pytanie. Kolega dał mi radyjko Cobra 19DXIV. Chciałem założyć filtr na kablu od zasilania ale jest opcja tego typu, że radio się nie załącza po założeniu filtru. Wziąłem drugi raz spróbowałem zakładając sam dławik na którym nawinąłem kilka uzwojeń i jest to samo, że po podłączeniu po przez ten dławik radio się nie załącza, a po podłączeniu bezpośrednio działa. Spotkał się ktoś z takim patentem?.
  • #1123
    szofer33
    Level 12  
    Kolego Twój przypadek jest bardzo ciekawy. Coś mi się wydaje że albo za małe napięcie na kablu zasilającym CB i jak założysz jeszcze filtr to się w ogóle nie uruchamia albo coś nie tak z radiem. Wykluczam oczywiście fakt, że źle łączysz filtr [zasilanie 2 kabelki (wlot i wylot) : a masa 3 kabelki do kupy (od akumulatora od filtra i od radia)].
    Spróbuj jeszcze podłączyć z filtrem ale prosto od akumulatora jak nie pomoże to coś z radiem jest albo z tym filtrem nie tak.
    Pozdrawiam.
  • #1124
    mkos1
    Level 29  
    "arrow: AMON86
    Weź miernik i pomierz ten filtr bo nie wydaje mi się aby on był sprawny skoro radio zasilone przez niego nie chce się włączyć.
    Swoją drogą to 95% zakłóceń radia "zbierają" przez antenę lub kabel antenowy więc nie zakładałbym, że taki filtr na zasilaniu będzie "lekarstwem" na wszelkie dolegliwości sprzętu.
    Inna sprawa to fakt, że praktycznie każde radio ma wewnątrz filtr na obwodzie zasilającym.
    Ale próbuj - może coś Ci to pomoże.
  • #1125
    mati.91
    Level 11  
    Witam, sprawdzałem wczoraj którędy zakłócenia wchodzą do radia Cb i wychodzi na to że przez antenę. Czy da się z tym coś zrobić?
  • #1126
    szofer33
    Level 12  
    Kolego z tym radioodtwarzaczem to powinien Ci pomóc filtr na jego zasilaniu (taki sam jak do CB idzie na zasilanie) bądź kondensator z aparatu zapłonowego od Malucha 126p. U mnie ten kondensator odkłócił pompę paliwa i spryskiwacz. Sieje Ci radioodtwarzacz a w takim razie nie masz dużych problemów bo najwyżej kupisz inny. Jak ten filtr albo kondensator nie pomoże to spróbuj obwinąć radio filią spożywczą (złotkiem) zostawiając trochę na wentylację. Robi się wtedy siatka Faradaja i nic nie wychodzi coby mogło zakłócać Ci CB.
    Wiesz kolego, taka eliminacja zakłóceń to jest ciężka walka ale w Twoim przypadku wydaje mi się że bez problemu jakoś temu zaradzisz.
    Powodzenia.
  • #1127
    mati.91
    Level 11  
    a czy jest możliwość że te zakłócenia występują dlatego, że radio cb jest blisko radioodtwarzacza? bo swojego czasu w tym aucie było cb lecz przy drzwiach, a co za tym idzie sporo dalej od radioodtwarzacza i takich zakłóceń nie było. Więc założyć filtry na radioodtwarzacz i cb?
    aha jeszcze jedna sprawa. Może to być spowodowane wzmacniaczem a nie radioodtwarzaczem? niby jak odłączyłem wzmacniacz to zmian dużych nie usłyszałem, ale mieszkam kilka km od głównej drogi i to może przez to było. Kabel do zasilania wzmacniacza biegnie obok kabla antenowego. Może to powodować zakłócenia? Miałem nawet na myśli puścić kabel z anteny po drugiej stronie auta jednak tamtędy biegną chinche od wzmacniacza do radioodtwarzacza i stwierdziłem, że jednak zostawię tak jak jest.
  • #1128
    JarosłaF
    Level 13  
    Do AMON86: Miałem dokładnie taki sam problem, jak ten, który opisałeś, tylko że wcześniej działało bez zarzutu, potem radio przerywało, aż w końcu zamilkło. Przyczyna? Trywialna - urwał się przewód łączący dławik z radiem na skutek częstego przeginania. Naprawiłem usterkę usuwając dławik, bo i tak nie dawał żadnej poprawy. Dlatego podpisuję się obiema rękami pod wpisem mkos1: "Weź miernik i pomierz ten filtr bo nie wydaje mi się aby on był sprawny".
    Do mati.91: Pytasz, czy założyć filtry na radioodtwarzacz i cb. Już sobie odpowiedziałeś we wcześniejszym wpisie: "sprawdzałem wczoraj którędy zakłócenia wchodzą do radia Cb i wychodzi na to że przez antenę". No to po co chcesz zakładać filtry, a szczególnie na cb?
    Piszesz również, że "swojego czasu w tym aucie było cb lecz przy drzwiach, a co za tym idzie sporo dalej od radioodtwarzacza i takich zakłóceń nie było". Zakłócenia kablami niosą się po całym aucie, więc drogą eliminacji jesteś blisko celu: prawdopodobnie zakłócenia są emitowane jako fale przez radioodtwarzacz i odbierane przez skrzynkę (nie antenę) radia CB. Kablem do anteny raczej nie wchodzą, bo jest przecież ekranowany. Proponuję zatem najprostsze rozwiązanie, które już wcześniej miałeś - oddal radio CB od radioodtwarzacza, wtedy moc zakłóceń docierających do skrzynki radia będzie dużo mniejsza (ochrona odległością).
    I tutaj jeszcze komentarz do porady szofer33: sądzę, że owinięcie radia folią spożywczą będzie mało skuteczne. Przecież i tak całe radio jest w pudełku ze stalowej blachy, stanowiącej skrzynkę Faradaya, i to nie tylko odbijającą składową elektryczną, ale i tłumiącą składową magnetyczną. Policzyłem troszkę i oto wyniki obliczeń teoretycznych: dla f=27 MHz grubość naskórka w stali wynosi 10 mikrometrów (przy założeniu przenikalności magnet. 10), blacha jest najmarniej 50 razy grubsza. A dla folii aluminiowej (grubość 10 mikrometrów) grubość naskórka wynosi aż 16 mikrometrów, a więc fala CB przechodzi z bardzo słabym tłumieniem. Moim skromnym zdaniem dodatkowe owijanie radia CB folią aluminiową ma takie znaczenie, jak okładanie czołgu kartonem.
  • #1129
    nebus
    Level 10  
    Mam problem z szumami w radiu cb.
    Posiadam radio Alan 199-A i antenę sirio ml 145 (nowe). Zestaw był zestrojony refleksomierzem tak jak pisało w instrukcji. Zakłócenia nie były większe niż 1,5. Myślę że antena jest w miarę poprawnie zestrojona z radiem. Antena jest na środku dachu. Posiadam samochód audi 100 z benzynowym silnikiem. Gdy silnik jest wyłączony to radio działa miarę poprawnie da się słuchać i rozmawiać. Squelch musze mieć ustawione na 25% bo poniżej łapie szumy. Natomiast przy włączonym silniku przez radio praktycznie nie da się rozmawiać szumy są do 75-90% Squelch. Włączenie wentylatora, wycieraczek powoduje wzrost szumu nawet do 100%. Radio miałem podłączone do zapalniczki i bezpośrednio do akumulatora i nie było różnicy. Podłączyłem radio z oddzielnego akumulatora i w tedy szumy spadły przy zapalonym silniku do 60% około ale nadal słychać je mocno. Wiec dochodzę do wniosku że częściowo niosą się po kablach i część łapie antena. Jak przegazuje silnik to szumy się nasilają trochę. Ale nie ma bardzo dużej różnicy. Radio FM samochodowe działa bez zakłóceń, nie słychać w nim nigdy szumów. Próbowałem przed radiem podłączyć „filtr” z diody i kondensatorów 2x 4700uf. Ale to nie Spowodowało żadnej różnicy. Nie chce zmieniać nic w elektryce samochodu bo on działa dobrze. Interesują mnie jakieś filtry na zasilanie, antenę czy przetwornice 12/12V, Ekrany czy dodatkowe masy.

    Co można zrobić aby pozbyć się szumów ?
  • #1130
    jacekko63
    Level 31  
    Zacznij od dobrego filtra (LC) na zasilanie radia.
  • #1132
    darek_wp
    Level 28  
    Na ten temat jest bardzo dużo informacji zarówno na forum jak i w sieci. Nie ma jednego skutecznego sposobu eliminacji zakłóceń. Sam filtr na zasilaniu nie pomoże. Większość zakłóceń generowanych przez układ zapłonowy silnika, wentylatory i silniczki (np wycieraczek) wymaga blokowania zakłóceń na poszczególnych urządzeniach. Trzeba także przyjrzeć się układowi zapłonowemu samochodu (czyszczenie ew wymiana kabli zapłonowych, rozdzielacza zapłonu). Dużo mniejsze zakłócenia są w przypadku stosowania anteny montowanej do nadwozia i dobrze połączonej z masą pojazdu niż anten na podstawie magnetycznej. Walka z zakłóceniami nie jest niestety prosta.
  • #1133
    stopi
    Level 28  
    Mam problem w samochodzie Toyota Avensis. CB radio po prostu dostaje jakichś zakłóceń z silnika (alternator, jakaś cewka..?). Zakłócenie jest mocniejsze przy dodawaniu gazu. Nie da się z tym jeździć, bo po prostu głowa boli. Jak to wyeliminować? Jakieś pętla masy czy coś w tym stylu? Po podłączeniu innego CB jest to samo. Ktoś ma jakiś pomysł?
  • #1136
    cbserwisrtvilcd
    Level 15  
    Pytanie jak jest zamontowana antena. Jeśli na magnesie montaż na stałe powinien pomoc. Generalnie podaj więcej szczegółów
  • #1137
    sniegulik
    Level 15  
    Niestety, zauważyłem, że to forum (jedno z moich ulubionych) zaczęło umierać.

    Coraz częściej pojawiają się nowe posty od osób, które nie przeczytały wcześniejszych postów tego forum a bezwstydnie zadają pytania:
    " mam samochód X i mi szumi co mam robić..." Gdyby te osoby przeczytały wszystkie posty to znalazłyby gotowe rozwiązanie, przynajmniej rozwiązanie, które zmniejszyłoby zakłócenia. A tak to forum rozrasta się pytaniami na zasadzie dajcie mi szybko gotowe rozwiązanie, bo mi się nie chce szukać.

    No dobrze, więc jakie rozwiązanie tej sytuacji? Ano takie, żeby zaczęły się wypowiadać osoby, którym udało się poprawnie usunąć zakłócenia. Żeby proporcja dawania informacji na forum była większa od brania.


    W sumie na chwilę obecną można z wszystkich postów wyciągnąć około 30 żelaznych reguł na odkłócenie radia. Ta lista powinna być analizowana i ewentualnie uzupełniana. W tym wszystkim, żeby zachować jeszcze zdrowy rozsądek należy uwzględnić, że CB to radiostacja a nie telefon komórkowy i MUSI szumieć.



    Kto ma może jakąś ciekawą myśl, która wskrzesi to forum?
  • #1138
    szofer33
    Level 12  
    Może byśmy Mobile trochę pogadali o samym sprzęcie CB. Czytając to wszystko i jak kolega wcześniej wspomina to jedno z najlepszych forum w temacie CB a faktycznie zamiera. Chyba walka z zakłóceniami dała już wszystkim popalić i po troch chyba każdy z nas szuka jakieś złotego środka (którego nie ma) :)
    Jestem przywiązany do marek i jeżdżę z Presidentem Harry II i ML 145 magnes.
    Zestaw szumi jak cholera ale jakoś RFGain mi pomaga, kosztem odległości odbioru. Już kiedyś pisałem że chciałbym przeskoczyć na JFK II ASC bo to ponoć jeden z lepszych sprzętów na zakłócenia. Trochę mi szkoda 900 zł i chcę zapytać kogoś kto to ma, czy warto?? Mój Harry jest wyjątkowo czuły na zakłócenia i wszystkie fora to potwierdzają a co z JFK to już pytam Was. Przewijają się też sprawy anteny aby była na stałe a nie na magnes. Też mam pytanie czy jest różnica np. zakładając ML 145 na magnesie a ML montując do blachy?? Kto to ma za sobą niech coś napisze. Cała ta zabawa z zakłóceniami jest dobra ale mało kto ma możliwości testować to na sprzęcie bo sklepy nie bardzo są za pożyczaniem takowego dla prób a kupowanie w ciemno to też ryzyko że akurat nasze radio i samochód ni jak do siebie nie pasują. Więc proszę kogoś kto coś przeszedł w tym temacie o opinie. Pozdrawiam.
  • #1139
    mkos1
    Level 29  
    szofer33 - w poprzednim autku miałem kilka różnych antenek, które używałem na montażu "magnetycznym" i ... efekty były też różne.
    Jedne anteny zbierały mniej, a inne - więcej zakłóceń.
    W końcu zdecydowałem się na zamontowanie na "dzwonku" antenki Sirio Performer P800 (tak przynajmniej mi się wydaje, ze tak się nazywała) i ilość zbieranych śmieci znacząco się zmniejszyła.
    Między czasie "dorobiłem" się staaarego Pr. Granta, którego później zmieniłem na "pełnoletniego" Jacksona.
    W obu tych radiach zazwyczaj jeździłem BEZ zaciągniętego SQ!
    Filtry ALN i NB w zupełności dawały sobie radę z zakłóceniami.
    Owszem - czasem słychać było jak się silnik od ABS'u załącza ale generalnie było OK.
    W obecnym autku niestety nie mam miejsca na bezbolesne zamontowanie takiego dużego radia :(
  • #1140
    mariuszCOP
    Level 11  
    Ja mam inny problem. Auto BMW E39 Sedan, antena w szybie, wzmacniacz antenowy w tylnym lewym słupku. System audio na wzmacniaczu głośniki przód. Podczas włączonego silnika i dodawania gazu świst w głośnikach. Doszedłem do tego że po odłączeniu wtyczki antenowej wszystko jest OK. Czy są jakieś filtry na antenę żeby nie siała zakłócen ?