Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...

bedziek 06 Lip 2006 15:33 126519 1491
  • #121 06 Lip 2006 15:33
    Pirek
    Poziom 14  

    SITO79 - zerknij łaskawie na kolejność postów, kolega o silniku diesla wspomniał już po wypowiedziach do których odnosił się mój post. A co do świec to diesel też ma, żarowe :)
    A do tematu: jeżeli po puszczeniu gazu na biegu gdy silnik jest nadal napędzany kołami zakłócenia znikają to regulator napięcia odpada - obroty alternatora zależne są od obrotów silnika. Więc nadal polecam elektryka i przejżenie okolic pompy paliwa. A sprawdzenie kostek jak napisał SITO79 oczywiście jak najbardziej wskazane. Jak już dobierzesz się do kostek to możesz spróbować odpiąć wszystkie odbiorniki i kolejno podpinać sprawdzając czy zakłócenia występują. Metoda czaso i pracochłonna ale jeżeli to coś z osprzętu to w końcu trafisz.
    Powodzenia

  • Fibaro
  • #122 06 Lip 2006 20:44
    jamarkos
    Poziom 10  

    tak oczywiście postaram się posprawdzać po koleji co się da ,
    jak i sprubuje zastosować w pierwszej kolejności jakieś filtrowanie filtrowanie
    narazie zastosuje się do waszych rad a potem zobaczymy
    narazie dzięki pozdrawiam
    JAMARKOS

  • Fibaro
  • #123 07 Lip 2006 12:13
    SITO79
    Poziom 27  

    kolego jamarkos piszesz najprostrzy .
    a, najprostrzy diesel to posiada przeponową pompę paliwową i mechanicznie napędzaną pompę wtryskową.

    dzisiejsze diesle maja jak wiadomo już dość sporo elektroniki,silniki common rail są wręcz naszpikowane różnego rodzaju czujnikami wysyłającymi elektroniczne impulsy sterujace do ECU(centralnej jednostki sterującej) jednym z nich jest naprzykład czujnik położenia pedału przyspieszenia.
    wydaje mi się ,że to elektronika wysyła trzeszczenie.

    świeca żarowa jest grzałeczką zasilaną napięciem około 2V, i jest uruchamiana jedynie przy rozruchu zimnego silnika.

  • #124 16 Lip 2006 08:25
    adamr_2005
    Poziom 1  

    Panowie.W temacie jak wyżej.Radyjko uniden 510 i jakaś tam antena na magnesie(jestem totalny laik w elektronice) i samochód mazda 323.Trzeszczy mocno.Napewno alternator ale jak dotykam ręką do anteny to trzaski znikają .O CO CHODZI ? Pan od montarzu radyjka coś kombinuje i mam wrażenie że chce mnie naciąć na kase. Pomocy !!!

  • #125 17 Lip 2006 13:38
    bartoszkuzma
    Poziom 12  

    Witam!
    Kilka postów niżej wtrąciłem się komuś w temat: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic545132.html
    Siedziałem nad tym problemem w samochodzie cały weekend, zdejmowałem pasek z alternatora, założyłem filtr przeciwzakłóceniowy i wreszcie znalazłem, zakłócenia idą od pompy paliwa, po odłączeniu wtyczki od pompy całkowicie ustają. Antena Sirio platinium 120 cm zamontowana na stałe, masa ok.
    Jestem z Lubartowa - są tam tylko 2 zakłady montujące CB - każdy powiedział coś innego, jeden, że trzeba przykręcić squelchem i zakłócenia znikną a drugi, że alternator zakłóca. A okazało się że jak odłączymy pompę to zakłócenia całkowicie ustają.
    Znalazłem na forum schemacik, na którym pod pompę podłączamy równolegle 2 kondenstatory:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.ph...anowanie&sid=1650b601887d09c848a8c567a53d68cd
    Do kogo mam z tym pojechać? W naszym małym mieście jest tylko 1 elektryk i 2 elektroników. Jak im powiem, że wyczytałem o tym w internecie to pewnie mnie wyśmieją, zresztą jednemu już powiedziałem, że to od pompy paliwa, i że znalazłem w internecie schemacik to powiedział, że on sie tego nie podejmuje, że może by trzeba było pompę zmienić, ale nie wiadomo, czy pomoże. Czy może orientujecie się kto w Lublinie jest w temacie i by to zrobił? Może bym sobie sam z tym poradził, z lutowaniem nie mam problemów, ale w tej wtyczce do pompy paliwa jest z 8 kabli i szczerze mówiąc nie orientuje się jak to zrobić.
    Pozdrawiam
    Bartosz Kuźma

  • Pomocny post
    #126 18 Lip 2006 13:07
    klopik24
    Poziom 21  

    hmm wydaje mi sie ze musisz w tej kostce znalesc(najlepiej na schemacie jezeli taki masz do swojego samochodu) kable zasilnia i zrobic dokładnie tak jak na schemacie, co trudnosci tego przesiewziecia to nie jest trudne bierzesz te 2 kondensatory i skrecasz jedne nozki razem a dwie pozostałe do cewki po jednym na srtone, cewka jest tak oznaczoma bo pewnie ktos sie pomylił najlepiej kup dławik 15mH potem jak juz to zmontujesz to te dwie skrecone nozki daj do masy(minusa) a kabel "plusa" przetnij i jeden jego koniec do jednego konca cewki a driugi do drugiego


    jak sie gdzies pomylilem to prosze mnie poprawic

  • #127 18 Lip 2006 13:43
    bartoszkuzma
    Poziom 12  

    Niestety, w moim przypadku to nie pomogło, pompa zakółca dalej, może po prostu jest już trochę zużyta i iskrzy za bardzo.
    Dziękuję za pomoc

    Pozdrawiam
    Bartosz Kuźma

  • #128 19 Lip 2006 12:14
    draken
    Poziom 12  

    zakłócenia od pompy paliwa to dość częsty problem... Musisz odszukać (Ty lub ktoś, kto się w tym orientuje) przewody zasilające silnik w pompie, i zainstalować na nich, jak najbliżej pompy, dławiki w.cz. (można zrobić samemu, na walcowuch rdzeniach ferrytowych fi=5mm np. z uszkodzonego starego zasilacza koputerowego nawijasz 10-15 zwojów DNE fi=1mm i zabezpieczasz koszulką termokurczliwą). Dodatkowo można zastosować jeszcze kondensatory 100nF do masy (karoserii) bezpośrednio przed i za dławikami. Zakłócenia dostają się do radia przez antenę; silniczek w pompie iskrzy i te zakłócenia iskrowe są wypromieniowywane przez kable zasilające instalacji samochodowej (kable działają jak antena dla tych zakłóceń). Założenie nowej pompy nic nie da. Miałem ten sam problem, spędziłem nad nim sporo czasu, po założeniu dławików pompa przestała być słyszalna w radiu (bez dławików zakłócenia sięgały nawet 5-7S !!!). Powodzenia!

  • #129 19 Lip 2006 13:20
    bartoszkuzma
    Poziom 12  

    Witam!
    Wczoraj zrobiłem coś takiego jak na schemacie w pierwszej wersji i zamontowałem przed samą pompą paliwową:
    Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...
    Dałem kondensatory 1uF i cewkę 7mH i to nie pomogło.
    Jeżeli to co Ty mi polecasz to co innego to mogę spróbować zrobić jak mi radzisz.
    Myślałem, że wyczerpałem już wszystkie możliwości i że tak już zostanie.
    Piszesz - dławiki - to znaczy więcej niż jeden?
    Pozdrawiam
    Bartosz Kuźma

  • Pomocny post
    #130 19 Lip 2006 14:08
    draken
    Poziom 12  

    to co Ci proponuję to coś zupełnie innego niż ten schemacik. Dwa dławiki (na walcowym rdzeniu ferrytowym) na przewodach zasilających silniczek pompy paliwowej (zarówno na "+" jak i "-"), zamontowane jak najbliżej pompki. Chodzi o odcięcie zakłóceń przedostających się na w.cz. jak najbliżej źródła ich powstawania. Dodatkowo możesz dać kondensatory przed i za dławikami do karoserii (tak, przylutować do karoserii), ważne żeby nie były to kond. elektrolityczne (one nie pracują na w.cz), mogą byś styrofleksowe, 47nF, 100nF, wartość nie jest krytyczna. Możesz też dać dławiki na przewodach od wskaźnika poziomu paliwa, czasem one też mogą "siać". U mnie są właśnie 4 dławiki, i to całkowicie rozwiązało problem zakłóceń od pompki. Mam nadzieję, że u Ciebie też pomoże.

  • #131 19 Lip 2006 14:39
    bartoszkuzma
    Poziom 12  

    OK! Dziękuję.
    Spróbuję tak zrobić i dam znać jak wyszło!
    Pozdrawiam
    Bartosz Kuźma

    Niestety, u mnie i to nie pomogło. Nie wiem czy to ma znaczenie ale użyłem dławików toroidalnych. Zastosowałem także dławiki na przewodach od wskaźnika paliwa. Oczywiście kondensatory podłączyłem do karoserii. Tylko nie wiem czy kondensatory trzeba także zastosować na przewodzie masowym przed i za dławikiem??? Ja dałem kondensatory tylko na przewodzie "+".
    Szkoda.
    Moje radio to midland 1000z, nie ma na forum dobrej opinii. Może zmienić na UNIDEN 520 - które nie jest taki czułe na zakłócenia - wyczytalem to na forum - ale przecież alana nie wyrzucę na śmietnik.
    Zresztą jak bym wiedział wcześniej to bym kupił radio droższe, lepszej klasy, może by miało jakieś lepsze filtry w sobie, ale wtedy jeszcze nie byłem w temacie.
    W sumie to da się z tym żyć. Kiedy w dzień jest duży ruch w sieci cb to i tak przykręcam squelch by zlikwidować szumy i tego trzeszczenia praktycznie nie słychać, jak ktoś mówi to potem jest przez chwilę szum, a u mnie niestety trzeszczenie. W nocy kiedy nie ma dużego ruchu w sieci - mniej rozmawiają - to można zredukować szumy prawie do minimum i wtedy ładnie słychać nawet do 15 km, ale jak oczywiście samochód stoi i nie ma włączonego silnika, bo jak jadę to trzeszczy.
    Jakoś to przeżyję.
    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc!
    Bartosz Kuźma

  • #132 19 Lip 2006 23:02
    gumisie
    Poziom 32  

    Jak było dobrze to podłącz tak jak przedtem. Często w CB pada elka /1000 - 2200µF/16V/ wymień profilaktycznie. Dobry filtr typu Π, również powinien pomóc.

  • #133 20 Lip 2006 11:20
    draken
    Poziom 12  

    Szkoda... Jak znajdę chwilkę to zrobię fotkę jak to jest u mnie. Ja dałem dławiki na rdzeniach walcowych ze starego zasilacza PC, nawinąłem po 15zw DNE1, kondensatorki 100n, u mnie poprawa była radykalna. Sprawdź jeszcze dostrojenie/dopasowanie anteny, oraz czy ma dobre połączenie z masą, zobacz też, czy kiedy zdemontujesz bat to te zakłócenia ustają czy są nadal (jeśli jest źle dopasowana/dostrojona antena, kabel antenowy stanowi, mówiąc prosto, dalszą część anteny i może zbierać śmietnik z instalacji)... Powodzenia!

  • #134 20 Lip 2006 12:09
    bartoszkuzma
    Poziom 12  

    Witam!
    Będę bardzo wdzięczny za zdjęcie.
    Antena jest zestrojona na SWR 1.3, ma dobre połączenie z masą poprzez karoserię, jest przykręcona na stałe. Spróbuję jeszcze odłączyć bat od anteny.
    Pozdrawiam
    Bartosz KUźma
    PS. Zdjąłem antenę. Po odkręceniu bata całkowita cisza w radiu!
    A co daje redukcja tych trzeszczeń poprzez RF Gain? Zmniejszenie zasięgu słyszalności czy również nadawania?

  • #135 22 Lip 2006 20:09
    brzo2a
    Poziom 18  

    podepne sie pod temat z pytaniem. dlaczego gniazdo zapalniczki szumi a pod radio nie? przeciez to idzie z tego samego zrodła.

    Mam taki sam problem zakupilem Unidena 520 i Lemma 1200 na uchwycie klapowym.. na postoju chodzi glanc (SWR 1,3) ale po wlaczeniu stacyjki na "ON" strasznie zaczyna coś szumieć.. i jak odpale silnik to jest tak samo.. nie zalezy to od ilosci gazu wycieraczek itp.. poprostu silnik jak chodzi albo jak jest na ON.. (nastepny po ON mam zaplon) planuje podlaczyc to pod przewody te co ida do radia ale jezeli to nie pomoże?
    Ps: Corolla '93

  • #136 24 Lip 2006 23:12
    bartoszkuzma
    Poziom 12  

    Ja mam podobny problem. U mnie występują trzaski po włączeniu zapłonu. Radio to midland 1001z. Po włączeniu zapłonu trzaski występują przez około 3 sekundy. Potem ustają. Po zapaleniu silnika trzaski występują stale. Zlokalizowałem usterkę, to sieje pompa paliwa. Po jej odłączeniu trzaski całkowicie ustaja.
    Poruszałem ten temat:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic548060.html
    Nic niestety nie pomogło.Myślałem już o zmianie radyjka na jakieś mniej podatne na zakłócenia np.uniden 520xl, ale sie waham.
    Nie wiem już co mam z tym zrobić. Moje auto jest benzynowe. Kolega ma taki sam zestaw jak ja dieslu i nie ma takich problemów.
    Pozdrawiam
    Bartosz Kuźma

  • Fibaro
  • #137 25 Lip 2006 10:51
    bartoszkuzma
    Poziom 12  

    Witam!
    Wałkując dalej mój wcześniejszy temat:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic548060.html
    chodzi o zakłócenia od pompy paliwa. Próbowałem już wszystkiego.
    Nic nie pomaga. Moje radio to midland 1001z, którego bym nazwał nie szumofonem a "trzaskofonem".
    Czy wymiana radia na inne - lepsze (droższe?)- może jakoś pomóc, na jakieś które ma wbudowane lepsze filtry.
    Sam nie wiem co mam z tym problemem zrobić.
    Jakie macie zdanie na ten temat koledzy?
    Pozdrawiam
    Bartosz Kuźma
    PS. A jak się ma sytuacja kiedy RF Gain'em zredukuje te zakłócenia, wtedy jest mniej więcej na połowie - to będę gorzej słyszał - tzn. na mniejszą odległość czy też będę gorzej słyszany? Czy może jeszcze inaczej?

  • #138 27 Lip 2006 07:50
    airacobra
    Poziom 18  

    Wymiana radia może pomóc, niestety nie będzie to nowe radio. Poleciłbym Ci dwa modele:
    President Herbert stary (z wyświetlaczem LED) oraz Jackson. Ten drugi to radio wstęgowe więc ma spore rozmiary. Herbert do maluchów też nie należy. Jednakże co paradoksalne łatwiej i taniej jest nabyć Jacksona - bo Herberty cenowo na Allegro zwariowały. (Cena oscyluje około 400 PLN), a za Jacksona swojego dałem z zasilaczem poniżej 300 PLN - ale to już wieki temu.
    Eweentualnie Lincoln lub Uniden hr2600 ale to radia na 10 m, z możliwością działania na CB.
    Pzdr

  • #139 27 Lip 2006 10:21
    bartoszkuzma
    Poziom 12  

    No dobrze, ale napisałeś, że może pomóc, a nie że pomoże, więc czy jest sens wywalać 400-500 zł jak może będzie tak samo? Najlepiej chyba będzie jak podłączę jakieś inne radyjka od kolegów i sprawdzę czy trzaski też występują.
    A wracając do mojego wcześniejszego posta, jak skręcę RFGain na połowę to trzaski całkowicie ustają - zmniejsza się oczywiście czułość radia. Czy w obydwie strony, tzn. nadawania i odbioru?
    Pozdrawiam
    Bartosz Kuźma

  • #140 27 Lip 2006 13:57
    zworys
    Poziom 16  

    Jest jeszcze jedna mozliwość - niewielka ale można sprawdzić, czy fider antenowy jest ułożony razem z wiązką okablowania obsługującego pompę, Czasem zmiana lokalizacji może poprawić sytuację. Jeśli daje się wyeliminować trzaski przez regulacje pokrętłami to raczej nie mają one wpływu na nadawanie. Ale - radziłbym sprawdzić jakość sygnału ze znajomym bo może się okazać że przyczyna leży gdzie indziej, np pętla masy, słabe podłączenie do instalacji. W radiu samochodowym pompy nie słychać ? np na falach długich? Można spróbować zwiększyć ilość zwojów uzwojenia dławikamontowanego przy pompie lub zastosować filtry przeciwzakłóceniowe ze sprzętu AGD.

  • #141 27 Lip 2006 15:19
    bartoszkuzma
    Poziom 12  

    Kabel antenowy idzie całkiem gdzie indziej, z boku samochodu, nad drzwiami po podsufitką a kable od pompy idą po podłodze. Masa jest dobra i połączenia. Nie wiem czy na długich w radiu słychać trzaski, na fm radio działa idealnie, muszę sprawdzić. Stosowałem już więcej zwoi nic to nie daje.
    I tak jak napisałem wcześniej da się te trzaski wyciąć rfgainem skręcając go do połowy i wtedy mniej trzeba odkręcić squelch, a jak rf gain jest na maksa, to muszę bardziej przykręcić squelch, a na diodowej linijce mam 2 kreski na 5 zapalone na stałe. Po przykręceniu rf gain kreski znikają i brak jest zakłóceń. Więc jak nie ma to większego znaczenia to problem rozwiązany.
    Tylko chciałem się zapytać, czy zmniejszając czułość odbiornika ( bo do tego chyba służy rfgain) skracam sobie odległość połączenia w obie strony (nadawanie i odbiór), czy tylko w jedną (nadawanie lub odbiór)?
    Pozdrawiam
    Bartosz Kuźma

  • Pomocny post
    #142 27 Lip 2006 23:11
    zworys
    Poziom 16  

    Tylko odbiór, ta regulacja nie wpływa na poziom sygnału nadawczego.

  • #143 27 Lip 2006 23:22
    bartoszkuzma
    Poziom 12  

    No to w sumie można z tym żyć. Przynajmniej wyeliminuje słabe sygnały, które i tak są niezrozumiałe. Pozatym radyjko działa ok, mimo, że to tzw. "szumofon".
    Pozdrowionka/

  • #144 28 Lip 2006 08:26
    zworys
    Poziom 16  

    Jeszcze jedno - przynajmniej u mnie pompa paliwa jest na elastycznym zawieszeniu, przewody paliwa plastykowe, więc obudowa pompy może pracować jak antena. Sprawdź czy połączenie mas samochodu i masy korpusu pompy coś zmieni, zostawiająć oczywiście filtr. Kondensatory filtru najlepiej podlutować do punktu na obudowie pompy gdzie będzie zamocowany przewód masy. Jest niewielka szansa że pomoże. Można jeszcze spróbować zmienić miejsce zamontowania anteny czasami to pomaga. Nadwozie jest punktowo spawane i czasem może to dawać dla w.cz. takie dziwne zjawiska. Jeśli masz możliwość sprawdź jak to wygląda ma antenie magnetycznej, czasem powodem takich zakłóceń jest pętla masy na zasilaniu i kablu antenowym.

  • #145 28 Lip 2006 09:15
    bartoszkuzma
    Poziom 12  

    Już to robiłem, łączyłem masy korpusu pompy z karoserią. Antenę montowałem na stałe w dwóch różnych miejscach. Próbowałem też na taniej magnesówce midland 60 cm. Za każdym razem zakłócenia są takie same.
    Pozdrawiam
    Bartosz Kuźma

  • #146 28 Lip 2006 13:06
    lolek45
    Poziom 14  

    witam,u mnie bylo to samo jako kabla zasilajacego uzylem koncentryka od tv sat tego grubszego oraz malutki dlawik w samym radiu i pomogło. koszt niewielki a mozesz sprobować . pozdrawiam

  • #147 28 Lip 2006 14:58
    bartoszkuzma
    Poziom 12  

    W radio za bardzo nie mogę ingerować bo się aż tak na elektronice nie znam, jeżeli miałeś na myśli środek radia. A skąd było wzięte to zasilanie tym kablem koncentrycznym?

  • #148 31 Lip 2006 19:59
    brzo2a
    Poziom 18  

    ja mam uniden 520XL i to nic nie zmieni bo to antena łapie szumy a nie radio..
    na ON takie cos nie występuje..

  • #149 31 Lip 2006 20:26
    janek1815
    Poziom 38  

    mam tez unidena 520 radio ok ale zaklocenia zbiera wlasnie antena :(

  • #150 31 Lip 2006 20:49
    bartoszkuzma
    Poziom 12  

    Czyli wynika z tego, że zmiana radia nic nie pomoże? W moim przypadku to chyba już nic nie pomoże!!

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME