Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...

bedziek 15 Maj 2012 15:08 149328 1522
  • #1351
    NBA79
    Poziom 10  
    Developers napisał:
    Witam!!

    Mam takie radyjko CB

    Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...



    Witam

    Też mam takie radyjko. W Renaulcie Laguna II zakłócało tylko od silników drzwi i wycieraczek. Dało się ścierpieć, bo jak wiadomo, używa ich się okazjonalnie.

    Ostatnio przesiadłem się jednak na Alfe Romego 1.9 JTD, z tą samą anteną president georgia... no i zaczął się problem. Radio ewidentnie odbiera silnik. Od elektryka już wiem, że to nie szczotki, ani alternator. Przy normalnym skręceniu SQ i RF nie słychać tego, ale zakłócenia wchodzą razem z głosem stacji nadawczych. Im są one dalej tym gorzej.

    Czytając tutaj wasze porady odłączyłem wczoraj antenę i rzeczywiście, zakłócenia zostały. Czy to oznacza, że powinienem udac się po zakup filtra przeciwzakłóceniowego?
  • OptexOptex
  • #1352
    lukon1
    Poziom 11  
    no raczej po filtr no bo zakłócenia są od instalacji
  • #1353
    leniu714
    Poziom 2  
    Witam

    Mam cb radio Midland Alan 78 Plus. Piszę ponieważ mam problem z zakłóceniami: po zapaleniu silnika w głośniku radyjka słysze obroty silnika. Proszę o jakieś podpowiedzi czy da się to zlikwidować.

    Z góry dziękuję
  • #1354
    Tomaszko80
    Poziom 13  
    Nie wiem jaki to samochód i jak masz podłączone radio, pewnie do gniazda zapalniczki.Spróbuj podłączyć bezpośrednio do akumulatora.
  • #1355
    leniu714
    Poziom 2  
    Moje auto to Skoda Felicia 1.3 MPI. Radyjko mam podłączone do gniazda zapalniczki, ale robiłem eksperyment z akumulatorem zewnętrznym (żelowym) pod siedzeniem i było to samo. Cały czas słysze "wycie" silnika w głośniczku.
  • OptexOptex
  • #1356
    sniegulik
    Poziom 15  
    Zmień rozmieszczenie przewodu antenowego CB. Przełóż na drugą stronę samochodu, może pomoże.
  • #1357
    mirek210
    Poziom 15  
    Ja też mam problem z zakłóceniami w cb ale z zasilacza a więc, proszę o podpowiedź ,czy jest możliwość wyeliminowania zakłóceń emitowanych przez zasilacz,impulsowy do zasilania LED-ów.
    Wyczajiłem że jak podepnę do zasilacza równolegle akumulator z ups-a to zakłócenia znikają ,problem jest taki że radio to GALLAXY-SATURN i nie bardzo już jest miejsce na akku,zasilacz pracuje znakomicie i przy mocy 60 watt w ssb nie zrywa.Zasilacz zamontowany we wnętrzu radia,masa zasilacza jest już odizolowana od radia przesiew był na +15 a teraz po odizolowaniu jest 5s,proszę o podpowiedź,jaki filtr zastosować lub zrobić.
    P.S montaż zasilacza oryginalnego nie wchodzi w rachubę gdyż nie podołał radiu.

    Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...
  • #1358
    ofiks
    Poziom 2  
    Popieram przedmówców. Jeżeli po odłączeniu anteny nie słychać trzasków, to przyczyna leży po stronie anteny
    A oto jak chciałem pozbyć się zakłóceń "na skróty".
    Posiadam dwa samochody z silnikami TDi. Jeden SSang Yong z z mechaniczną wtryskową i Mazda także z diesel'em z pompo wtryskiwaczem.
    W SsangYongu radio President Herbert (bez jakichkolwiek uwag).
    Postanowiłem w Mazdzie zamontować Alana 28 plus (którego wcześniej używałem). Po zamontowaniu radia i anteny, wszystko było idealnie do chwili gdy uruchomiłem silnik. Trzaski wzrastające wraz z obrotami (zakłócenia z pompy wtryskowej).
    Zaczęły się kombinacje z przenoszeniem radyjek pomiędzy samochodami, przenoszeniem anteny, filtrami itp.
    Zakłócenia ewidentnie pochodziły z anteny.
    Na koniec, zamiast na początek, postanowiłem sprawdzić nastrojenie anteny. Okazało się,że nijak nie mogę uzyskać poziomu poniżej 2,5 nie mówiąc o poniżej 1,5. Nastąpił montaż anteny Sirio Turbo 5000 i jej zestrojenie (wskaźnik na wszystkich kanałach oscylował pomiędzy 1,0 i 1,1.
    Zakłócenia zmniejszyły się o 90%. O zasięgu i słyszalności nie wspominam (jest rewelacyjna).
    Jazda z 2 metrową anteną, samochodem osobowym po Warszawie wzbudza sarkastyczne uśmiechy (ale co mi tam).
    Teraz wiem na pewno, większość zakłóceń pochodzi z jakości anteny, niewłaściwego zestrojenia oraz oraz faktu; im krótsza i gorsza antena, tym większe zakłócenia.
  • #1359
    woznica67
    Poziom 9  
    Mam zakłócenia od pompy paliwa. Laguna 2.0 benzyna. Podłączyłem kondensator przy radiu i przy pompie. Zakłócenia bez zmian. Co można jeszcze zrobić? Pozdrawiam.
  • #1360
    kamilm20
    Poziom 9  
    Witam. Panowie strasznie mi szumi cb radio po podłączeniu wzmacniacza samochodowego (JBL GTO 2000). Czytałem, że to wina przetwornic. W związku z tym, jeżeli zakupię kabel ekranowany do anteny i podłączę cb bezpośrednio do akumulatora zakłócanie ustanie? Czy może próbować zrobić coś ze wzmacniaczem? Masa jest podpięta z tyłu do punktu świateł.

    Wykaz sprzętu:

    cb radio Uniden 520
    antena President Alaska
    wzmacniacz JBL GTO 2000
    samochód Fiat Uno

    Pozdrawiam i dziękuję z góry za pomoc.
  • #1361
    SP5ANJ
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Witam.
    kamilm20 napisał:
    Czy może próbować zrobić coś ze wzmacniaczem?

    Wymienić na inny model, w którym przetwornica nie wprowadza takich zakłóceń.

    Cytat:
    Masa jest podpięta z tyłu do punktu świateł.

    Masa - piszesz o masie jako "karoserii autka" . :?:

    Dobrze i poprawnie jest sprawdzić czy zakłócenia od przetwornicy "przychodzą" do radia z anteny czy z zasilania.

    Jak sprawdzić :
    - wyjąć wtyk antenowy z radia i posłuchać czy zakłócenia są czy już nie.


    Pozdrawiam.
  • #1362
    kamilm20
    Poziom 9  
    Wg rad poszedłem zweryfikować problem.

    Masa jest podpięta do karoserii z tyłu obok lamp (punkt masy).

    Przypadek z zewnętrznym audio (mp3)

    Zakłócenia pojawiają się w momencie podłączenia anteny, i odpalenia silnika. Gdy wzmacniacz jest włączony i cb jest bez anteny występują zakłócenia, ale są naprawdę minimalne (zakładam, że dużo większe mam od silnika).

    Przypadek z radiem Kenwood KDC 5090B

    Zakłócenia są praktycznie ciągle na wzmacniaczu. Ale pomijając to, w momencie nadawania skrzynia wydaje bardzo niskie częstotliwości.

    Czy przyczyną tego stanu rzeczy może być kiepski kabel RCA (sam go robiłem na przewodzie 2,5 mm^2 Lextona)? Czy podłączając CB bezpośrednio do akumulatora oraz zakładając ekranowany kabel do anteny uniknę problemów? Może jakiś filtr przeciwzakłóceniowy? Czy podłączenie masy do siedzeń samochodowych pomoże? Dziękuję i proszę o pomoc :).
  • #1363
    tzok
    Moderator Samochody
    Mam ciekawy problem - radio M-Tech Legend II (President Harry II Classic) i antena Yosan Missouri, jeździ to w Grande Punto 1.3MJ, antena w prawym tylnym narożniku dachu, SWR=~1.2.

    Pociągnąłem zasilanie wprost z akumulatora, przy samym radiu w miejsce oryginalnego bezpiecznika dołożyłem filtr przeciwzakłóceniowy (dławik, "lizaczek" i "elektrolit") z bezpiecznikiem (cały "filter box" odzyskany z jakiegoś starego radia samochodowego) i "pierścionek" ferrytowy. Radio nie łapie żadnych zakłóceń od silnika, za to po włączeniu świateł mijania zaczyna szumieć na 2S, tak że squelch musi być na ~60-65%, zakłócenia nakładają się też na odbiór.

    Włączenie świateł postojowych lub drogowych nie powoduje zakłóceń, tylko światła mijania (zwykłe H4). Co ciekawe czasem jest prawie cisza, a czasem szumi że w ogóle nie da się z CB korzystać.

    Spotkał się ktoś z podobnym problemem?
  • #1364
    Wojte1199
    Poziom 18  
    Musisz przejżeć kostki żarówek oraz przekażnik od świateł mijania. Miałem ten sam problem. Okazało się że są wypalone styki w przekażniku.
  • #1365
    tzok
    Moderator Samochody
    Kostki są czyste i mocno siedzą, niedawno żarówki wymieniałem. Z przekaźnikiem może być problem bo... "Światła mijania są sterowane przez Węzeł Body Computer poprzez przekaźnik znajdujący się w Centralce Deski Rozdzielczej.".
  • #1366
    gustaw353
    Poziom 16  
    Kolego Tzok, sprawdź jakie masz zakłócenia od tych świateł przy różnym oświetleniu zewnętrznym.
    Sprawdź to w dzień i w nocy, w podobnych warunkach (w tym samym miejscu) by inne zakłócenia, tło było podobne. Najlepiej dalej od zakłóceń przemysłowych itp.
    Można próbę wykonać w ciemnym garażu zapalając i gasząc oświetlenie (uwaga na jarzeniówki !). Należy przy tym zasłonić własne reflektory by eksperyment się powiódł. Nie wiem gdzie może być zamontowany ewentualny czujnik oświetlenia.
    O co w tym wszystkim chodzi? Otóż światła w twoim samochodzie mogą być sterowane (załączane) nie przekaźnikami, takimi tradycyjnymi, a sterownikiem elektronicznym. Może on pracować impulsowo regulując jasność świecenia reflektorów (świateł mijania) zależnie od pory dnia. Piszesz, że zakłócenia te nie są stałe. Może nie powiązałeś tych faktów i tu jest pies pogrzebany.
  • #1367
    tzok
    Moderator Samochody
    Światła są sterowane przekaźnikiem, nie mam świateł dziennych ani czujnika oświetlenia. Zakłócenia są też niezależne od ustawionej jasności podświetlania zegarów
  • #1368
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    gustaw353 napisał:
    Może on pracować impulsowo regulując jasność świecenia reflektorów (świateł mijania) zależnie od pory dnia.

    Ty tak na poważnie? W jakim aucie taki system występuje?
  • #1369
    gustaw353
    Poziom 16  
    Zakłócenia mogą do radia wnikać poprzez obwód zasilania (od pojedynczych "artefaktów" do szerokiego pasma sygnałów wysokiej częstotliwości) oraz przez wejście antenowe. Przez wejście antenowe, wraz z sygnałem użytecznym, dostają się do radia zakłócenia o charakterze w.cz.. Skoro antena jest na magnesie to poprzez instalację antenową nie "zapętlą się" tzw. obwody masy zasilania. Wykluczając ten powód zakłóceń można określić jaki charakter (jaki rodowód) jest zakłóceń - czy są to zakłócania w.cz. mieszczące się w zakresie odbieranych przez radio częstotliwości. Wystarczy dla próby wypiąć antenę i przeprowadzić test: włączyć i wyłączyć światła mijania. Skoro pojawiają się "śmieci" w.cz. to musi coś je emitować, np. elektroniczny przekaźnik. Powód niestałych zakłóceń próbowałem podpowiedzieć. Jaka jest prawda to się okaże - puki co to dywagujemy. Inni mogą mieć inne propozycje.
    A w samochodach coraz częściej stosuje się peryferia (np. lampy), do których dochodzi tylko +/- zasilania i magistrala sterująca (LAN) i to wszystko - nie ma oddzielnych kabelków do każdej żaróweczki.
  • #1370
    gregorio27
    Poziom 31  
    Cytat:
    w samochodach coraz częściej stosuje się peryferia (np. lampy), do których dochodzi tylko +/- zasilania i magistrala sterująca (LAN) i to wszystko - nie ma oddzielnych kabelków do każdej żaróweczki
    Coś gdzieś gawiedź zasłyszała. Jak coś to LIN.
  • #1371
    gustaw353
    Poziom 16  
    CAN - taką sieć miałem na myśli, nie myli się ten tylko, który nic nie robi.
  • #1372
    rafal_rx
    Poziom 25  
    tzok napisał:
    Kostki są czyste i mocno siedzą, niedawno żarówki wymieniałem. Z przekaźnikiem może być problem bo... "Światła mijania są sterowane przez Węzeł Body Computer poprzez przekaźnik znajdujący się w Centralce Deski Rozdzielczej.".

    Bym zrobił tak:
    1. wyciągnął żarówki i włączył światła
    2. jeżeli nie ma zakłóceń, to dał kondensatory na zasilaniu żarówek
  • #1373
    Sady
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Sprawdź czy zakłócenia "wchodzą" przy odpiętej antenie i/lub przy odpiętej też wtyczce od anteny - często okazuje się że słabej jakości przewód RG58 robi "swoje"
  • #1374
    Olek II
    Moderator
    Kabel antenowy nic tu nie ma do rzeczy, jeśli są zakłócenia w.cz, to i tak indukują się w samej antenie.

    rafal_rx napisał:
    Bym zrobił tak:
    1. wyciągnął żarówki i włączył światła
    2. jeżeli nie ma zakłóceń, to dał kondensatory na zasilaniu żarówek


    Jeśli wyciągniesz żarówki to prąd przez nadpalone styki nie popłynie, co za tym, brak będzie zakłóceń. Chyba logiczne. :D
  • Pomocny post
    #1375
    gregorio27
    Poziom 31  
    Otwórz pokrywę bezpieczników obok kierownicy. Siedzi tam moduł ZE, sprawdź połączenia z BDI pod kierownicą ( niebieska i brązowa wtyczka z zatrzaskiem), oraz mlecznobiałe złącze dwurzędowe - w stronę odbiorników często się grzeje i zaczyna wypalać. Aczkolwiek ja stawiam wbrew logice
    Cytat:
    na długich przestaje
    na alternator.
    Olek II
    Cytat:
    Kabel antenowy nic tu nie ma do rzeczy, jeśli są zakłócenia w.cz, to i tak indukują się w samej antenie.
    Oj ma i to wielkie panie teoretyku.
    Jest jeszcze jedna możliwość! Wypnij na próbę wtyk anteny z gniazda radia .....samochodowego. Popatrz na bryłę autka i pomyśl dlaczego. Nie doszła w ostatnim czasie jakaś ładowarka,przetwornica?
  • #1376
    Olek II
    Moderator
    gregorio27 napisał:
    Olek II Cytat:
    Kabel antenowy nic tu nie ma do rzeczy, jeśli są zakłócenia w.cz, to i tak indukują się w samej antenie.
    Oj ma i to wielkie panie teoretyku.


    Czekam na wyjaśnienie. Jaki wpływ na likwidację zakłóceń w.cz, ma ułożenie kabla w samochodzie.
  • #1377
    rafal_rx
    Poziom 25  
    Olek II napisał:
    Jeśli wyciągniesz żarówki to prąd przez nadpalone styki nie popłynie, co za tym, brak będzie zakłóceń. Chyba logiczne. :D

    No nie. Bo zakłócenia mogą powstawać w obwodzie zasilania, bądź w obwodzie sterowania. Ten prosty test, który zaproponowałem, to wyjaśni. A najlepiej, jakby kto podrzucił schemat.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Olek II napisał:
    Czekam na wyjaśnienie. Jaki wpływ na likwidację zakłóceń w.cz, ma ułożenie kabla w samochodzie.

    Przyjmij, że kabel koncentryczny nie jest idealny. Ale musiałby on znajdować się bardzo blisko urządzenia promieniującego zakłócenia. Z racji czułości odbiornika CB oraz długości kabla, to i tak by się zaindukowało w antenie z dużo większą siłą.

    Dodano po 13 [minuty]:

    mirek210 napisał:
    czy jest możliwość wyeliminowania zakłóceń emitowanych przez zasilacz,impulsowy do zasilania LED-ów.

    Obstawiam, że najprościej będzie wymienić na inny. Jeżeli jest "dedykowany do LED", to niekoniecznie musi być idealnie stabilizowany. Jeżeli już bardzo chcesz go zachować, to taki zasilacz impulsowy MUSI mieć filtr na wejściu 230VAC wewnątrz obudowy - dwa albo trzy kondensatory i dławik bifilarny. Często w zasilaczach są tylko punkty lutownicze na te elementy. Ekran to podstawa. Jeżeli nie jest podłączony do żółto-zielonego, lub minusa, to należy podłączyć, najlepiej przez kondensator stały (400V). Sprawdzić kondensatory elektrolityczne na wyjściu zasilacza.
  • #1378
    gustaw353
    Poziom 16  
    „Czekam na wyjaśnienie. Jaki wpływ na likwidację zakłóceń w.cz, ma ułożenie kabla w samochodzie.”

    Kabel koncentryczny (np. RG58) jest koncentrycznym tylko wówczas gdy na obu jego końcach zachowa się dopasowanie impedancji (tu: 50Ω). w innym przypadku jest nim tylko z nazwy – przestaje zachowywać się jak kabel ekranowany. Prądy w.cz. zaczynają płynąć po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni oplotu, tak przy nadawaniu jak i odbiorze.
    Na ten temat jest sporo literatury, nawet dla hobbystów dopiero co wkraczających w tę dziedzinę.
    http://vss.pl/anteny_kf_ukf
    Sprzęt CB, szczególnie anteny, mocno odbiegają od tej standardowej oporności falowej. Stąd wyimaginowana teoria „strojenia” anten przez docinanie kabla.
  • #1379
    Olek II
    Moderator
    gustaw353 napisał:
    Stąd wyimaginowana teoria „strojenia” anten przez docinanie kabla.


    Cięcie kabla to nie jest prawidłowe strojenie anteny.
  • #1380
    gustaw353
    Poziom 16  
    Dla słowa - "strojenie" - zastosowałem cudzysłów.