Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...

bedziek 01 Lip 2014 08:24 137493 1517
  • #1471 01 Lip 2014 08:24
    smolt
    Poziom 2  

    Posiadam Nissana X-trail t31 z silnikiem diesla 2.0d 150km.
    Mam założone CB radio ,które pracuje prawidłowo i nie robi żadnych zakłóceń.
    Często w aucie używam dwu zakresowych ręcznych krótkofalowek TK -890 UHF/VHF.
    Niestety,aby z nich korzystać ,zmuszony jestem zgasic silnik i stacyjke przekrecic do końca .Nawet kiedy silnik jest wyłaczony i wszystkie urzadzenia w aucie również ,krótkofalówka generuje bardzo silne zakłócenia juz po przekręceniu stacyjki samochodowej o jedna pozycję.
    Wcześniej miałem BMW X3 -krótkofalówki pracowały bez zadnych zakłoceń w kazdym momencie.
    Byłem z tym problem w serwisie Nissana -ale oni nie potrafili znaleśc przyczyny zakłóceń.
    Moze ktos z Kolegów jest w stanie podpowiedzieć jak pozbyc sie zakłoceń przy uzywaniu krótkofalówki w X-trailu??

  • Metal Work Pneumatic
  • #1472 01 Lip 2014 11:55
    mkpl
    Poziom 37  

    Podświetlenie sterowane PWM, wentylator, który pracuje na minimalnych obrotach. Sporo tego jest. Wyciągaj kolejno bezpieczniki, a znajdziesz źródło.

  • #1473 01 Lip 2014 18:30
    adampyrek
    Poziom 6  

    mkpl zastosowałem się do twojej porady. Pomogło w dużej mierze ale nadal nie rozwiązało problemu. Blisko maksymalnych obrotów wentylatora zakłócenia nadal są i to bardzo mocne. Jest to w granicy 10V -11V. Poniżej tych wartości, wszystko pięknie i bez problemowo. Masz jakieś rowiązania na to? Jeżeli mógłbyś doradzić...

  • #1474 16 Lip 2014 16:20
    Darco2010
    Poziom 9  

    Cześć. Mam podobny problem ;/ mam auto Volvo V40 (kombi 2003r jeśli to ważne) i niedawno kupiłem radio CB President Harry II + Anterna Sirio Omega 27. Problem polega na tym że na wyłączonym silniku jest ok ale jak odpalę i włączę wycieraczki, dmuchawę czy podnoszenie szyb to wszystko przenosi się / odbija w Cb Radio.... co mogę z tym zrobić ? jakieś porady ? czytałem że można to " Odkłócic " ale Jak ??

  • #1475 16 Lip 2014 17:33
    smolt
    Poziom 2  

    Niestety..
    Wyjmowanie w moim X-trailu T31 2.0 dci 150 KM (hp) wszystkich bezpieczników po kolei,które są umieszczone w kabinie nie wskazało źródeł zakłóceń radiotelefonu.Co dziwne CB radio nie generuje absolutnie żadnych zakłóceń .
    Natomiast radiotelefony(krótkofalówki dwuzakresowe) tylko kiedy stacyjka jest w pozycji Zero -przestają szumieć. Przekręcenie jej tylko o jedna pozycje do przodu(bez załączenia do pozycji zapłonu)natychmiast pojawia się głośne,nieznośne szumy w krótkofalowce -pomimo ,ze nic kompletnie nie jest włączone -ani wentylator ani radio,itp.
    W tym aucie w ogóle się dzieją dziwne rzeczy:kiedy jest już całkowicie wyłączone i zamknięte -to z komory silnika jeszcze czasem przez ładnych parędziesiąt sekund dochodzą jakieś dziwne dźwięki..

  • #1476 16 Lip 2014 17:46
    mkpl
    Poziom 37  

    Darco2010 napisał:
    Cześć. Mam podobny problem ;/ mam auto Volvo V40 (kombi 2003r jeśli to ważne) i niedawno kupiłem radio CB President Harry II + Anterna Sirio Omega 27. Problem polega na tym że na wyłączonym silniku jest ok ale jak odpalę i włączę wycieraczki, dmuchawę czy podnoszenie szyb to wszystko przenosi się / odbija w Cb Radio.... co mogę z tym zrobić ? jakieś porady ? czytałem że można to " Odkłócic " ale Jak ??


    Typowy problem. Zacznij od weryfikacji czy problem jest drogą radiową czy zasilaniem. Jeśli zasilaniem to odpada zasilanie z zapalniczki i koniecznie należy poprowadzić osobne dwu przewodowe zasilanie wprost od akumulatora najlepiej drogą, którą nie są prowadzone przewody prądowe.

    Jeśli radiową należy przyjrzeć się kablowi antenowemu jego prowadzeniu i jakości anteny. Inna kwesta to to, iż niektóre radia po prostu sobie nie radzą z zakłóceniami (taką mamy jakość...).

    adampyrek -> pokombinuj z wartościami cewki (im większa tym mniejsze tętnienia prądu) oraz pojemnością (filtruje te tętnienia które zostały) dodatkowo warto przy samym silniku dmuchawy umieścić szereg kondensatorów 1n 10n i 100n bocznikujących do obudowy silnika jego szczotki. i po 100uH na dławiku sprzężonym przy zasilaniu (popatrz jak są wykonane filtry sieciowe po stronie przetwornic). Zwróć uwagę na to aby początki uzwojeń były od strony silnika dmuchawy).

    Druga sprawa układ przetwornicy (ten LC) masz umieszczony przy silniku czy regulatorze wentylatora? Jeśli przy silniku przenieś go jak najbliżej regulatora. W momencie gdy jest przy silniku przewody robią za anteny promieniując zakłócenia.

  • #1477 16 Lip 2014 18:13
    Darco2010
    Poziom 9  

    mkpl napisał:
    Darco2010 napisał:
    Cześć. Mam podobny problem ;/ mam auto Volvo V40 (kombi 2003r jeśli to ważne) i niedawno kupiłem radio CB President Harry II + Anterna Sirio Omega 27. Problem polega na tym że na wyłączonym silniku jest ok ale jak odpalę i włączę wycieraczki, dmuchawę czy podnoszenie szyb to wszystko przenosi się / odbija w Cb Radio.... co mogę z tym zrobić ? jakieś porady ? czytałem że można to " Odkłócic " ale Jak ??


    Typowy problem. Zacznij od weryfikacji czy problem jest drogą radiową czy zasilaniem. Jeśli zasilaniem to odpada zasilanie z zapalniczki i koniecznie należy poprowadzić osobne dwu przewodowe zasilanie wprost od akumulatora najlepiej drogą, którą nie są prowadzone przewody prądowe.

    Jeśli radiową należy przyjrzeć się kablowi antenowemu jego prowadzeniu i jakości anteny. Inna kwesta to to, iż niektóre radia po prostu sobie nie radzą z zakłóceniami (taką mamy jakość...).

    adampyrek -> pokombinuj z wartościami cewki (im większa tym mniejsze tętnienia prądu) oraz pojemnością (filtruje te tętnienia które zostały) dodatkowo warto przy samym silniku dmuchawy umieścić szereg kondensatorów 1n 10n i 100n bocznikujących do obudowy silnika jego szczotki. i po 100uH na dławiku sprzężonym przy zasilaniu (popatrz jak są wykonane filtry sieciowe po stronie przetwornic). Zwróć uwagę na to aby początki uzwojeń były od strony silnika dmuchawy).

    Druga sprawa układ przetwornicy (ten LC) masz umieszczony przy silniku czy regulatorze wentylatora? Jeśli przy silniku przenieś go jak najbliżej regulatora. W momencie gdy jest przy silniku przewody robią za anteny promieniując zakłócenia.



    raczej powodem jest antena choć mnie to dziwi... :idea: :?: ponieważ czytałem na forum jak to sprawdzić czego wina czy zasilania czy też anteny (kabla od niej) i pisali żeby włączyć radyjko bez podłączonej anteny no i proszę ... zrobiłem jak pisali podłączyłem radyjko bez anteny i mogę otwierać okno, zamykać je, włączać i wyłączać nawiew itd. i zero szumów, gwizdów itp. a z Anteną wszystko to powraca.... więc myślę że to wina anteny ale dziwi mnie to bo dziś robiłem małe testy i rozmawiałem z innym kierowcą który był oddalony ode mnie blisko 13km i co najlepsze słyszałem go i rozumiałem świetnie jakbym rozmawiał przez telefon komórkowy na głośnomówiącym ;) więc dlaczego niby dobra Antena jaką mam Sirio o dł. 95cm Omega 27 (tak piszą koledzy na forum) łapie zakłócenia z układu elektrycznego w samochodzie ? jak można się tego pozbyć ? co do zasięgu to jestem zadowolony więc muszę coś zrobić z zakłóceniami ;)

    aha a kabel od antenki mam poprowadzony (patrząc od przodu auta) to między przednimi fotelami, podłogą (pod dywanikami) do tylnych foteli na środku wchodzi między fotele, idzie za fotelem do boku bagażnika, pod szybą do klapy i na dach ;) a antena stoi na dachu w prawym tylnym narożniku przy klapie

  • #1478 16 Lip 2014 18:20
    mkpl
    Poziom 37  

    Kolego, mam nadzieję, że gdy robisz test bez podłączonej anteny to masz rozblokowany SQ na maxa (słychać szum), inaczej zakłócenia nie są w stanie bez anteny otworzyć blokady.

    Problem anteny można rozwiązać wąskopasmowym filtrem wejściowym na pasmo CB wpiętym między antenę, a radio. Problem z takimi zakłóceniami to zazwyczaj kiepska selektywność filtrów wejściowych radia.

  • Metal Work Pneumatic
  • #1479 16 Lip 2014 18:28
    Darco2010
    Poziom 9  

    " rozblokowany SQ na maxa " chodzi o rozkręcenie na maxa tak ? sprawdzałem (bez anteny) z SQ skręconym do minimum i przesuwałem powoli aż do maksimum i był tylko delikatny szumik który już by mi nie przeszkadzał to raz a dwa to nic nie było słychać jak otwierałem okna itd. tylko ten delikatny szum. a z anteną to wszystko słychać ;) co masz na myśli pisząc "kiepska selektywność filtrów wejściowych radia " ? radio to harry 2 classic z auto ANL bo takie polecali mi na forum ;) i gdzie mogę kupić ten filtr wąskopasmowy filtr wejściowy na pasmo CB

  • #1480 16 Lip 2014 18:38
    mkpl
    Poziom 37  

    Tak i owszem ale te filtry mają pewne tłumienie i może być tak, że obok jest silny sygnał (zakłócenie), które jest tak duże, że przesterowuje wejście odbiornika (pokonuje filtry) i radio się zatyka itp nie odbierając tego co trzeba.

    Taki filtr to po prostu filtr pasmowy który wycina z pewnym zapasem pasmo 28mhz czyli dajmy na to przenosi od 26 do 28MHz a pozostałe silnie tłumi. Jeśli masz smykałkę do takich rzeczy i nie boisz się taki filtr wykonać to mogę poszukać jakiegoś prostego projektu.

    Zrób jeszcze jeden test tj zwarcie środkowego pinu gniazda antenowego radia to masy i wepnij antenę. Będzie widać czy radio odbiera "po masie" kabla koncentrycznego. Bo jest możliwe, że odbierasz jakąś pętlą masy czy coś

  • #1481 16 Lip 2014 18:50
    Darco2010
    Poziom 9  

    ok ale jak mam zewrzeć ten pin ? wyprowadzić jakoś kabelek od niego i przyłożyć do masy ? tylko że jak włoże kabelek czy coś podobnego to może też zewrzeć się z innym pinem... ??

  • #1482 16 Lip 2014 19:06
    mkpl
    Poziom 37  

    Cieniutki drucik wyciągnięty z przewodu linki wsadzasz w otwór i zaginasz na gwint. Na to wchodzi wtyczka anteny tak aby antena była podłączona ale zwarta (czyli zakłócenia wchodzą masą).

  • #1483 16 Lip 2014 19:53
    rafal_rx
    Poziom 25  

    adampyrek napisał:
    mkpl zastosowałem się do twojej porady. Pomogło w dużej mierze ale nadal nie rozwiązało problemu. Blisko maksymalnych obrotów wentylatora zakłócenia nadal są i to bardzo mocne. Jest to w granicy 10V -11V. Poniżej tych wartości, wszystko pięknie i bez problemowo. Masz jakieś rowiązania na to? Jeżeli mógłbyś doradzić...

    Gotowych rozwiązań to chyba nikt nie ma. W wojskowych samochodach na benzynę, a wierz mi, dużo takich było, prawie wszystkie kable w komorze silnika były ekranowane i ekranowana była instalacja WN.

    Co bym zrobił? Kupił taśmę miedzianą i spróbował zaekranować kabel do silnika wentylatora. Czy silnik ten jest w obudowie metalowej, czy plastikowej?

    Jaki jest maksymalny prąd? Oszacuj na podstawie bezpiecznika. Spróbuj filtra EMI dla urządzeń 230V z pewnego sklepu internetowego z elektroniką z Łodzi. Tam jest cały dział "filtry przeciwzakłóceniowe pozostałe".

    Dodano po 3 [minuty]:

    smolt napisał:
    Natomiast radiotelefony(krótkofalowki dwuzakresowe) tylko kiedy stacyjka jest w pozycji Zero -przestaja szumieć.Przekrecenie jej tylko o jedna pozycje do przodu(bez załączenia do pozycji zapłonu)natychmiast pojawia sie głośne,nieznośne szumy w krotkofalowce-pomimo ,ze nic kompletnie nie jest wlaczone -ani wentylator ani radio,itp.

    Pozycja AC, czy ACC jednak załącza jakieś obwody i już. Jeśli nie doszedłeś jakie, to manual instalacji elektrycznej trzeba przejrzeć. Zapytaj w serwisie. Nie masz jakiegoś np. gniazdka usb do ładowania?. Czy jakieś światełko się zapala i gaśnie? Zapewne zasila jakąś elektronikę od sterowania zasilaniem czegoś wewnątrz kabiny.

  • #1484 16 Lip 2014 20:30
    smolt
    Poziom 2  

    [
    Pozycja AC, czy ACC jednak załącza jakieś obwody i już. Jeśli nie doszedłeś jakie, to manual instalacji elektrycznej trzeba przejrzeć. Zapytaj w serwisie. Nie masz jakiegoś np. gniazdka usb do ładowania?. Czy jakieś światełko się zapala i gaśnie? Zapewne zasila jakąś elektronikę od sterowania zasilaniem czegoś wewnątrz kabiny.[/quote]

    W serwisie ASO przy okazji okresowych przegladow wspominalem o tym problemie.Niestety nie wykryli co jest przyczyna ,ze w X-trailu a nawet do 1m od niego silnie zaklocany jest radiotelefon.
    NNie ma zadnych wynazków w środku ,wylaczalem wszystko ,wyciagałem bezpieczniki-bezskutecznie.
    Jedyne co mam dołozone to CB radio-ale ono o dziwo nie zbiera zakłóceń..

  • #1485 07 Lut 2015 12:11
    btl5
    Poziom 9  

    Witam
    Mam mały problem z radyjkiem uniden 520 (zakłócenia) auto to Mercedes sprinter 311cdi 2003rok, ostatnio miałem awarie elektrycznej pompki cyrkulacji wody (skończyły się szczotki). Po wymianie zauważyłem w radiu bardzo duże zakłócenia SQ musi być skręcone na około 70% co praktycznie uniemożliwia korzystanie z radyjka. Wcześniej przed naprawą pompki wszystko ładnie działało przez kilka lat. Co koledzy doradzacie w moim przypadku?

  • #1486 11 Lut 2015 22:07
    SP5IT
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Naprawić pompkę.

  • #1487 11 Lut 2015 22:46
    btl5
    Poziom 9  

    SP5IT napisał:
    Naprawić pompkę.

    A dokładniej kolego na co zwrócić uwagę (wymieniane były tylko szczotki).

  • #1488 12 Lut 2015 11:35
    SP5IT
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Komutator w jakim stanie jest. Na zaciski pompki proponuję założyć kondensator przeciwzakłóceniowy. Może być taki, jak na cewkach zapłonowych w PF 126P był zakładany.
    M

  • #1489 12 Lut 2015 23:21
    btl5
    Poziom 9  

    SP5IT napisał:
    Komutator w jakim stanie jest. Na zaciski pompki proponuję założyć kondensator przeciwzakłóceniowy. Może być taki, jak na cewkach zapłonowych w PF 126P był zakładany.
    M

    Komutator nie wiem w jakim jest stanie ponieważ szczotki wymieniali mi przy okazji gdy auto zostawiłem w warsztacie na wymianę tarcz hamulcowych. Wydaje mi się, że pompka ta trochę głośno chodzi.
    To kolego najpierw kupić filtr przeciwzakłóceniowy czy rozbierać silniczek przy pompce? Bo z tego co mi powiedzieli w warsztacie to ciężko założyć obudowę po wymianie szczotek.

  • #1490 13 Lut 2015 09:52
    SP5IT
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zacznij od kondensatora.

  • #1491 13 Lut 2015 17:15
    btl5
    Poziom 9  

    Czy taki filtr będzie odpowiedni

    Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...

    Czy to ma być coś innego ( to proszę o podanie konkretnej nazwy lub linka).

    Moderowany przez Olek II:

    Wpis poprawiłem, linków nie podajemy.
    3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).

  • #1492 23 Sie 2015 22:22
    LyyynX
    Poziom 13  

    btl5 napisał:
    Czy taki filtr będzie odpowiedni


    Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...

    Taki filtr nie pomoże

  • #1493 28 Gru 2017 21:31
    leigimas
    Poziom 6  

    Witam Accorda 2003 4 2.4 benzyna nowy akumulator, anetan radio wbudowana w szybe tylna, radio odbiera pięknie do czasu kiedy nie podłącze wideo rejestratora jest na to jakaś rada?

  • #1494 28 Gru 2017 22:16
    rafal_rx
    Poziom 25  

    Jeżeli rejestrator jest zasilany napięciem 5V (np. przez micro USB), to wymienić zasilacz.

  • #1495 28 Gru 2017 22:19
    leigimas
    Poziom 6  

    rafal_rx napisał:
    Jeżeli rejestrator jest zasilany napięciem 5V (np. przez micro USB), to wymienić zasilacz.


    Możesz polecić jakis zasilacz?

  • #1496 29 Gru 2017 08:31
    Olek II
    Moderator

    leigimas napisał:
    Możesz polecić jakis zasilacz?


    Zrobić samemu. Ja zrobiłem z LM7809, 7805 na kawałku radiatora. Zasilam rejestrator i nawigację, zero zakłóceń.

  • #1497 01 Sty 2018 18:06
    leigimas
    Poziom 6  

    Olek II napisał:
    leigimas napisał:
    Możesz polecić jakis zasilacz?


    Zrobić samemu. Ja zrobiłem z LM7809, 7805 na kawałku radiatora. Zasilam rejestrator i nawigację, zero zakłóceń.


    Nie zrobie sameme bo nie mam o tym zielonego pojecia a jak sie na czym nie znam to nie kombinuje, dlatego tez pytam sie osob ktore sie na tym znaja.
    Jaki zasilacz poleciacie do kamerki samochodowej który zapewni mi ze podlaczeniu sprzetu pod gniazdo zapalniczki, radio bedzie odbieralo normalnie?

  • #1498 01 Sty 2018 20:31
    Olek II
    Moderator

    leigimas napisał:
    Nie zrobie sameme bo nie mam o tym zielonego pojecia

    To poproś kogoś, kto to zrobi, żadne cuda.

    leigimas napisał:
    Jaki zasilacz poleciacie do kamerki samochodowej który zapewni mi ze podlaczeniu sprzetu pod gniazdo zapalniczki, radio bedzie odbieralo normalnie?


    Żaden, wszystkie to przetwornice, tylko robiony na stabilizatorach.

  • #1499 01 Sty 2018 21:16
    leigimas
    Poziom 6  

    leigimas napisał:
    Jaki zasilacz poleciacie do kamerki samochodowej który zapewni mi ze podlaczeniu sprzetu pod gniazdo zapalniczki, radio bedzie odbieralo normalnie?


    Żaden, wszystkie to przetwornice, tylko robiony na stabilizatorach.[/quote]


    To skad wezme taki na stabilizatorach?

  • #1500 02 Sty 2018 08:27
    Olek II
    Moderator

    Kolego piszesz w dziale serwisowym, podstawy powinieneś znać. Stabilizatory LM7809, 7805 kupisz w każdym sklepie elektronicznym koszt parę pln. Proste lutowanie schematów setki na elektrodzie, trochę własnej inwencji.

  Szukaj w 5mln produktów