Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...

bedziek 14 Feb 2009 19:26 163059 1529
Optex
  • #781
    krzych_29
    Level 11  
    Witam, tak sprawdziłem że folia przewodzi , sprawdzałem także oporność i było bliska zeru, zastanawiam się teraz na podłączeniu dławików przed wtryskiwacze - jeżeli nie zniekształci to mapy wtrysku to powinno zadziałać - popsuć raczej nic nie można - jedynie komputer wyświetli błąd

    Pozdrawiam

    Dodano po 1 [minuty]:

    Na tym forum jest wielu znakomitych elektroników - i nie możemy tego problemu do tej pory skutecznie rozwiązać. Przecież Polak potrafi !!!

    Wołam POMOCY jak J.M.Rokita :)!!!

    Dodano po 1 [minuty]:

    Muszę tylko nabyć gniazda i wtyczki fiatowskie tak aby nic nie ciąć

    Dodano po 14 [minuty]:

    A może koledzy elektronicy coś takiego w linię zasilania wtryskiwaczy wmontować:
    http://www.tme.eu/filtr-szerokopasmowy-emi-dc50v-10a/arts/pl/html_nowe1/BNX002-01.htm

    Piszę koledzy elektronicy - ponieważ nie jestem elektronikiem lecz tylko elektromechanikiem z zamiłowania

    Pozdrawiam

    Dodano po 4 [minuty]:

    Może z tymi filterkami będzie krótszy czas wtrysku i będzie mniej palił fiacior

    Ale tu zdaję się wyłącznie na wiedzę z krwi i kości elektroników bo być może takie rozwiązanie z filterkami w ogóle nie wchodzi w grę.

    Zrozumcie mnie tonący chwyta się nawet brzytwy a ta sytuacja z tym moim pierdzielem jest nie do zniesienia

    Pozdrawiam

    Dodano po 4 [godziny] 7 [minuty]:

    HALLO!!! Czy nikt przy kielichu czy piwku nie przegląda elktrody?

    Napiszcie co myślicie o tych filterkach

    Pozdrawiam
  • Optex
  • #782
    kwiatol
    Level 2  
    witam, własnie kupiłem do mojego forda mondeo MK3 nowe radio presdent johnny II i antenke president missouri. Po podłączeniu mam duze szumy, antena była strojona. Co moze byc przyczyna tych szumów?
  • #783
    Luke1
    Level 12  
    Krzych_29, pomysł zacny! Tylko te, które wskazałeś mają napięcie robocze 50V, więc chyba nie bardzo. Poza tym jestem przekonany, że ECU się obrazi...

    Ale może idziemy w dobrą stronę?

    Elektronicy... pomóżcie!

    Łukasz
  • #784
    Dragon022
    Level 14  
    Witam.
    Mam Lagune 2.0, benzyna, 96 r. Zamontowałem CB (Uniden 520), zestroiłem antenę (antena uchwyt stały President MS 145) i radio wpięte pod zapalniczkę. Filtr na radiu ANL włączony.Przy wyłączonym silniku radio działa dobrze natomiast po przekręceniu kluczyka szumi(jednostajny gwizd, wycie) chwilę i po chwili szumy(jednostajny gwizd, wycie) ustępują.
    Po odpaleniu samochodu szumi(jednostajny gwizd, wycie) i nic nie słychać (cały czas świecą się dwie kreski na radiu). Przy zwiększaniu obrotów silnika szumy nie rosną. Wycieraczki też nie mają wpływu na szumy ani też dmuchawa.
    Wydaje mi się, że problem jest w pompie paliwa, bo po odłączeniu jej szumy ustają.
    Co można z tym zrobić? Słyszałem, że można zastosować jakiś filtr czy kondensator na przewód zasilający do pompy.
    A może wystarczy jakiś filtr przy radiu? Czy można takie filtry zrobić samemu czy trzeba je kupić. Jeśli tak to jakie? Czy założyć jeden filtr czy dwa, tzn. na pompę i radio? Czy jeden wystarczy?

    Znalazłem taki post :Przede wszystkim należałoby założyć kondensator przeciwzakłóceniowy zaraz przy pompce, jeśli to nie da efektu będziesz musiał się postarać o filtr przeciwzakłóceniowy, są takie sprzedawane z przeznaczeniem do radia. Należałoby go założyć w obwód zasilania pompki.

    W końcu nie wiem czy filtr czy kondensator ?

    Znalazłem też taki post ;Jeśli masz pręt ferrytowy ze starej anteny radiowej LW to nawiń na nim cewkę drutem w emalii 1-1,5mm ok. 20-50zw. i włącz to w szereg w "+"zasilania radia. I problem załatwiony.

    Czy u mnie to zadziała? Czy drut do tego filtra może być z przewodu elektrycznego 3x1.5 w izolacji? Jak blisko siebie powinny być zwoje i w końcu ile ma ich być, 20 czy 50 jak długi musi być pręt bo ja mam ok 10cm grubości 8 mm?

    Czy lepiej kupić na allegro filtr ? Jeśli tak to jaki bo ceny są od 7 - 40zł?






    14 Lut 2009 22:30
    Witam
    Potrzebuję filtra do CB

    1 Filtr na przewód od pompy paliwa.
    2 Filtr na przewód zasilający radia CB.

    Słyszałem że można go zrobić samemu z pręta ferrytowego
    Jeśli masz pręt ferrytowy ze starej anteny radiowej LW to nawin na nim cewkę drutem w emalii 1-1,5mm ok. 20-50zw. i włącz to w szereg w "+"zasilania radia. I problem załatwiony

    Może ktoś to dokładnie opisać krok po kroku. Czy można użyć drutu z przewodu YDYp 3x1.5 oczywiście w izolacji i ile razy go nawinąć??? Czy musi być to drut w emalii?

    Jeśli lepiej jest kupić to jaki, bo ceny są od 7 do 40 zł ??


    Moderated By c2h5oh:

    Proszę zapoznać się z regulaminem. Posty scaliłem. Zakłócenia piszemy przez "ó"!

  • #785
    krzych_29
    Level 11  
    Ale nas pod lupę wziął - c2h5oh

    Pozdrawiamy
  • Optex
  • #786
    Luke1
    Level 12  
    Kolego Dragon - pisano kilkakrotnie: zapomnij o "filtrach" z Allegro. Twój przypadek nie jest tragiczny, ponieważ odkłócić silnik pompy nie jest trudno. Autorzy poprzednich postów pisząc "filtr" mieli na myśli kondensator. Każdy elektryk samochodowy powinien sobie z tym poradzić.
    Druga opcja: wymień pompę i sprawdź, bo możesz mieć zużyte szczotki.

    Krzych_29 - i bardzo dobrze. W końcu jest ruch w interesie!

    Ponawiam apel do Elektroników z krwi i kości o ustosunkowanie się do pomysłu z filtrami Krzycha...

    Pozdrowienia!
    Łukasz
  • #787
    krzych_29
    Level 11  
    Myślę, że filtry podobnego rodzaju lecz o innych parametrach są w ECU lecz producent nie przejmował się zakłóceniami w zakresie częstotliwości zbliżonych do 27MHz.
  • #788
    Dragon022
    Level 14  
    Jaki ten kondensator wstawić, jaka pojemność ?? Mam 3300mikro 25V Jak blisko pompy?? Czy na przewody od radia też wstawić , coś to da? A co myślicie o pierścieniu ferrytowym?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Luke1 wielkie dzięki jako jedyny napisałeś coś konkretnego.
  • #789
    krzych_29
    Level 11  
    Dragon poszukaj dokładnie bo o zakłóceniach od pompy oraz o rozwiązaniach jest już pisane wcześniej

    pozdro
  • #790
    Luke1
    Level 12  
    Krzychu, jestem przekonany, że próba wpięcia czegokolwiek we wiązkę komputera spowoduje pojawienie się błędów lub nawet uszkodzenie.

    Elektronicy... help!!!

    Ł.
  • #791
    Dragon022
    Level 14  
    Czy ktoś może mi powiedzieć jaki ten kondensator założyć do pompy paliwa? Auto to Laguna I benzyna.

    Czytałem że wpinanie kondensatorów i innych może uszkodzić komputer lub coś w nim namieszać, co wy na to?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Czy można wpiąć a jeśli tak, to jaki kondensator w zasilanie radia CB ? Czy coś pomoże ?
  • #792
    Luke1
    Level 12  
    1. Dragon, w tym wątku (kilka - kilkanaście stron wcześniej) jest do pobrania skan wiekowej książeczki o eliminacji zakłóceń z instalacji samochodu. Tam powinno być o wartościach kondensatorów do różnych silniczków na pokładzie.
    2. Co ma silnik pompy do komputera wtrysku?!
    3. Kondensator na zasilaniu radia nic nie da.

    Naprawdę... podjedź do elektryka samochodowego... usterka prosta jak drut.

    Ł.
  • #793
    Slaby
    Level 12  
    Witam wszystkich.
    Po przeczytaniu postów w tym temacie można wysunąć pewne wnioski odnośnie eliminacji zakłóceń od instalacji zapłonowej silnika bo tego w zasadzie dotyczy ten temat. Otóż jako że zawodowo zajmuję się elektroniką i mam do czynienia co nieco z zakłóceniami chociaż trochę innego rodzaju mogę stwierdzić, że w celu eliminacji zakłóceń powodowanych przez pracujący silnik samochodu należy spełnić kilka podstawowych warunków. Większość (o ile nie wszystkie) zostały już tu przytoczona ja tylko przypomnę:
    1. Dobre galwaniczne połączenie silnika z masą (karoserią samochodu)
    2.Dobre i jak najkrótsze połączenie masy radia CB bądź każdego innego odbiornika AM z masą auta.
    3. Dobra antena najlepiej nie magnesowa i konstrukcyjnie zwarta dla prądu stałego.
    4. radyjko z filtrami zarówno ANL jak i (co bardzo ważne) NB
    Sam posiadam radio Intek M-120 PLUS zakupione za niewielkie pieniądze do okazjonalnego używania i ponieważ i u mnie w a ucie (ASTRA II) występują zakłócenia typowe dla pracującego silnika i w końcu dlatego że jestem elektronikiem postanowiłem dorobić do tego radia filtr NB. Radio oczywiście proste i tego filtru nie posiada. Nawiasem mówiąc większość z obecnie dostępnych na rynku radyjek CB posiada filtr ANL czy to włączony na stałe czy z możliwością wyłączenia go. Ale wracając do tematu obecnie jestem na etapie czekania na zamówione elementy. na weekendzie planuje wyjąc radyjko i podłączyć filtr i zobaczę jak się spisuje. Filtr zaczerpnięty z radiotelefonu Lafayette prosty ale podobno skuteczny.
    Wydaje mi się, że owszem w miarę możliwości należy eliminować źródła zakłóceń np wymiana przewodów WN ale niekiedy jest to trudne a czasem niewykonalne. Dlatego czasami dobrym pomysłem okazuje się filtrowanie i wycinanie niepożądanych zakłóceń w samym radiu..
    Ale wracając d tematu o wynikach "odfiltrowania" poinformuję :D
    Pozdrawiam i życzę sukcesów w walce z wrednymi zakłóceniami :)
  • #794
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Dragon022 wrote:
    Czy ktoś może mi powiedzieć jaki ten kondensator założyć do pompy paliwa?

    Dodam swoje co nie co.

    W wakacyjnej beztroskiej potrzebie odkłócenia własnej pompy w Mondeo 2,5L V6 , przy braku zajeć i paru sztukach Browarka, zacząłem szukać tzw. dziury w cały.
    Po przeanalizowaniu typu zakłóceń, postanowiłem walczyć z kondesatorami aby wyeliminować te zakłócenia.

    Pamiętajmy , że zakłócenia od silników np. wycieraczek, pomp i WN to zakłócenia "iskrowe" tzn. są to bardzo krótkie impulsy w czasie.

    I dlatego powinno się stosować małe kondensatory, ale takie aby wręcz nie zdążyły się naładować w czasie trwania impulsu i zdążyły się wyładować do następnego naładowania.

    Dla przykładu (przy godzinnym dobieraniu) w moim autku wyszło tak , że kondensator 1,5nF spowodował wręcz zanik tętnięć w instalacji w 99% do tzw. zera. Poprostu problem przestał istnieć.

    Przykład drugi.
    Eksperymenty odnośnie eliminacji-odkłócenia rotora silnika z wycieraczek (od autka Żuk, Nysa) do obrotu anteny 7 ele. Yagi na KF, wyszły , że kondensator 2,2nF wyeliminował zakłócenia do (dosłownie) zera.

    Quote:
    Czy można wpiąć a jeśli tak, to jaki kondensator w zasilanie radia CB ? Czy coś pomoże ?

    Moim skromnym zdaniem to NIE.
    Wszystkie tzw. filtry zapięte w zasilanie radia, to czysty objaw reklamy dla zrobienia kaski.
    Choć musze przyznać , że dwa (2) razy w życiu widziałem na własne oczy , że pomogły. Ale tylko 2 razy. :D


    Pozdrawiam.
    PS. Proponuje wszystkim zainteresowanym , aby w miarę możliwości , dobierali kondensatory (najlepiej zmienne) o pojemności około 1nF do 10nF na napięcie stosowne do tych napięć w autku, które tam się "pokazują". Ja wykorzystałem kondensatory na napięcie przebicia 1kV i 2kV (bo akurat takie miałem pod ręka).
  • #795
    Luke1
    Level 12  
    Słaby - czekam z niecierpliwością na wyniki dorobienia NB do radia. Natomiast w przypadkach z terkoczącymi turbodieslami i ANL-em sytuacja wygląda tak: brak nośnej (szum) - ANL wycina zakłócenia do zera. Pojawia się nośna (oczywiście na słabym sygnale jest to wyraźniej słyszalne) - włazi terkot.
    I druga sprawa: moim zdaniem trzeba walczyć z przyczyną zakłóceń, a nie z ich skutkiem. Problem śmiecących wtryskiwaczy w "elektronicznych turbodieslach" jest BARDZO powszechny. Sądzę, że osoba, która posiadłaby "know-how" jak z tym walczyć, wzbogaciłaby się bardzo... W kryzysie warto o tym pomyśleć.

    Nie uwierzę, że takiego układu nie da się odkłócić!

    Pozdrawiam!
    Łukasz
  • #796
    Dragon022
    Level 14  
    SP5ANJ Dzięki udało się zlikwidować zakłócenia od tej cholernej pompy paliwa. Zrobiłem tak tak napisałeś i jest OK.

    Masz u mnie duże PIWKO.
  • #797
    Janek3311
    Level 12  
    A co koledzy z tymi filtrami ?
    krzych_29 wrote:
    http://www.tme.eu/filtr-szerokopasmowy-emi-dc50v-10a/arts/pl/html_nowe1/BNX002-01.htm

    Jak je podłączyć i czy zdadzą egzamin i będą tłumić zakłócenia ?
  • #798
    Slaby
    Level 12  
    Ten filtr BNX002-01 to bardzo dobry filtr. Wiem, bo używamy tego w swoich konstrukcjach w firmie i bardzo dobrze spełnia swoje zadanie. Pamiętać tylko należy że ten filtr eliminuje zakłócenia tzw. przewodzone czyli dostające się bądź wydostające się z urządzenia przewodami zasilającymi. Nie pomoże na zakłócenia dostające się do radyjka poprzez antenkę.
    Wyżej wspomniany filtr bardzo redukuje emisję zakłóceń co ma szczególne znaczenie w spełnianiu przez urządzenia norm EMC.
  • #799
    Foorio
    Level 10  
    W moim aucie (kia cee'd 1,6 crdi) są potężne zakłócenia od instalacji silnika. Pomogła tylko wymiana radia z Unidena 510 na Herberta I. Podczas jazdy i tak się lekko przebijają zakłócenia jak się odbiera kogoś z dalsza, ale na to już nie ma sposobu. Podstawa to dobre radio z dobrymi filtrami ANL/NB/HI-CUT. Bardzo dobre radyjko z nowych w tym temacie to Yosan Turbo. Da radę każdym zakłóceniom.
  • #800
    marek445
    Level 11  
    Witam wszystkich. Mam zaklocenia od silnika najprawdopodobniej idace przewodami zasilajacymi, bo gdy wykrece antene to sa one tak samo slyszalne. Chce zainstalowac ten filtr BNX002-01 i moje pytanie teraz do specow jak ten filtr zamontowac? Musze wlutowywac ten filterek w jakas plytke? Jesli tak to bardzo bym prosil o jakies wskazowki bo ogolnie jestem zielony. Pozdrawiam i z gory dzieki za odpowiedz.
  • #801
    Janek3311
    Level 12  
    Foorio wrote:
    . Bardzo dobre radyjko z nowych w tym temacie to Yosan Turbo. Da radę każdym zakłóceniom.

    To radio bardzo przypomina Lafayette Ermes i pewnie to jakaś podróba
    Lafayetta.
  • #802
    Foorio
    Level 10  
    Janek3311 wrote:
    Foorio wrote:
    . Bardzo dobre radyjko z nowych w tym temacie to Yosan Turbo. Da radę każdym zakłóceniom.

    To radio bardzo przypomina Lafayette Ermes i pewnie to jakaś podróba
    Lafayetta.


    Mylisz się. Nawet jeżeli są podobne, to technicznie są o klasę albo i dwie wyżej od Lafayettek. Nie znalazłem lepszego radia (poza starym herbertem) radzącyego sobie z zakłóceniami w tym aucie. Poza tym Yosan ma duże doświadczenie w produkcji radii. To dobra firma a radia są robione w Korei a nie w Chinach jak cała reszta. Gabaryty są niewielkie a radia całej serii Yosan, nie tylko Turbo dużo solidniej wykonane niż Lafayette i bardzo dobrej jakości o świetnych parametrach.
  • #803
    vulpes_vulpes
    Level 10  
    No prosze - a jednak temat jeszcze zywy ;]
    Jakis czas temu obiecalem napisac jaki bedzie wynik walki z zakloceniami w polonezie.... Po wielu probach wykorzystania 'domowych' metod odklucania, czyli filtrow ferrytowych, doprowadzenia zasilania od akumulatora, domasiania anteny, szukania najcichszego miejsca na dachu i innych bezinwazyjnych metod stracilem wszelka nadzieje na poprawe. CB postawilem na polce w domu, a stare radio samochodowe Safari6 zanioslem do specow zeby przestroili je na nowe fale. Radyjko zamontowalem pod instalacje poprowadzona wczesniej do CB prosto z akumulatora. Jakiez bylo moje zdziwienie, gdy podczas jazdy sluchajac jakiejs stacji na FM-ie slysze terkotanie zaplonu! Jakby tego nie bylo dosc slysze w radiu rowniez wycieraczki i pompke spryskiwacza!! "pierdzenie" zaplonu jest mniej slyszalne niz na CB, ale mimo to przeszkadza... wycieraczki swiszcza natomiast strasznie. Radio nie 'trzyma' stacji i przy zmianie obrotow silnika potrafi sie rozstroic... Pomyslalem wowczas - kurcze moze rzeczywiscie zaklocenia wlaza przez zasilanie? Kupilem wiec odradzany przez wszytskiich filtr na allegro :)) 9zl - a niech strace! Zamontowalem dziada, ale nie pomoglo za wiele... W CB ktore po wpieciu filterka podlaczylem nie bylo w ogole zmian, natomiast w radiu samochodowym na slabo odbieranych stacjach dalej slychac szumy i pykanie. Posiadam antene do radia przyklejana na szybie, zespolona ze wzmacniaczem. Wyglada na to ze nie zrobie z tym juz nic.... Pewnie gdybym kupil nowe radio zaklocenia by zniknely, ale samochod traktuje jako zabytek i nie chce do niego pakowac radyjka nie 'z epoki'.

    Tak wiec jako wniosek koncowy jestem zmuszony niestety powiedziec: Wszyscy chcacy miec CB - kupcie dobre radio z ANL/NB. Szkoda czasu na odklocanie...
    Nie jestem do konca za stwerdzeniem, ze nalezy eliminowac przyczyny zaklocen... nie zawsze da sie wszystko wyeliminowac, chocby zaklocenia w samochodzie stojacym obok nas w korku.
    Na schemat filtra NB czekam z niecierpliwoscia! Jesli sie pojawi to na 100% go zloze i sprawdze jak dziala :)

    I jeszcze jedno - przejrzalem schemat dolaczony do radyjka - Alan 102 posiada filtr ANL.
  • #804
    MateuszLubin
    Level 10  
    Witam

    Mam CB Radio Uniden 520XL z anteną Magnum (uchwyt na klapie od bagaznika).
    Radio mam w aucie Renault Laguna I 1996r.
    Wszystko pięknie ładnie odbiera ale tylko jak mam wyłaczony zapłon i silnik.
    Po właczeniu zapłonu jakość się pogarsza i to bardzo, że w sumie ciężko się dogadać po zapaleniu silnika dalej to samo.

    Kupiłem już filtr do radia i zero zmian .

    Ale co zauważyłem to to że jak odkrece antene od radia przy zapalonym silniku(lub zapłonie) to radio przestaje szumieć, czyli to by znaczyło że to wina anteny??

    Jesli tak to co moge zrobić żeby odpierało tak czysto jak na wyłączonym zapłonie bo w tedy to naprawde wszytsko na full w sumie ustawione i zero zakłuceń.

    Bardzo Prosze o Pomoc
  • #805
    Foorio
    Level 10  
    Mateusz Lubin widzisz, cały problem w tym, że jedyna recepta na zakłócenia wchodzące od instalacji przez antenę, to jak do tej pory zmiana radia na takie, które ma dobre filtry ANL/NB. Nowe radyjko, które mogę śmiało polecić to Yosan Turbo za ok. 400 zł. Z używanych - stary President Herbert I. Ja osobiście wymieniłem Unidena 510 na Herberta i problem zniknął. Wielu się głowiło już nad tym tematem i jak dotąd nie znaleziono na to innej recepty.
  • #806
    Luke1
    Level 12  
    vulpes_vulpes wrote:

    nie zawsze da sie wszystko wyeliminowac, chocby zaklocenia w samochodzie stojacym obok nas w korku.


    Każdą instalację daje się odkłócić - kwestia kosztów. A na stojący obok nas skuter dostawcy pizzy pomaga ANL - fakt.

    Ł.
  • #807
    Foorio
    Level 10  
    Luke1 zapraszam do działania. Moja Kia Cee'd z silnikiem 1,6 crdi czeka! Dodam, że jest na gwarancji, więc jeżeli uda Ci się bezinwazyjnie odkłócić to auto, to zarobisz fortunę, bo problem nie jest nowy a nikt jeszcze nie znalazł sposobu na odkłócenie (za rozsądne pieniądze) tego typu aut. Nowe turbodiesle z common railem produkują ogromne zakłócenia a właściciele tych aut chcą się ich pozbyć. Działaj więc!
  • #808
    Stilonowy
    Level 11  
    Foorio wrote:
    Nowe turbodiesle z common railem produkują ogromne zakłócenia a właściciele tych aut chcą się ich pozbyć. Działaj więc!



    W kolejce czeka też moje Stilo z silnikiem diesla MultiJet. Także dam zarobić jeżeli uda się pozbyć zakłóceń.
  • #809
    Janek3311
    Level 12  
    Foorio wrote:
    Ja osobiście wymieniłem Unidena 510 na Herberta i problem zniknął.

    Najbardziej kolego mnie to dziwi, dlaczego polecasz innym radio, którego nawet sam nie używasz podejrzewam, że wiesz, że dobrze czyści z zakłóceń tylko z opowiadań. Sam sobie go nie kupiłeś wolałeś Herberta a dlaczego skoro takie dobre to Yosan.
    Jak już wcześniej pisałem wygląda mi to na podróby lafayetta każdy model Yosana ma podobne cechy wyglądu jak lafajette Ares, Ermes, lub Zeus.
    To jest jak z radiem sunker elite, reklamują, że to dawniejszy midland 77- coś tam, ale do midlanda duużo mu brakuje.
    Ja osobiście też zmagałem się z zakłóceniami, w skodzie Fabia 1,4 MPI, nic nie pomagało aż zmieniłem radio i antenę na radio lafayette ermes, a antena Lafayette M – 145 i teraz mogę ze spokojnym sumieniem powiedzieć, że da się tego słuchać.
    Czasami w tle słychać terkotanie, ale to jest sporadycznie i nie przeszkadza.
    Ale ja używam tego zestawu około 2 miesięcy i mogę coś o nim powiedzieć.
  • #810
    Foorio
    Level 10  
    Fakt, że nie używam Yosana Turbo, co nie znaczy, że nie będę. Na początku marca planuję go kupić, wraz ze zmianą anteny. Testowałem masę radii, aby znaleźć takie, które poradzi sobie z zakłóceniami w moim aucie. poradził sobie tylko Yosan (którego testowałem przez kilka godzin) i Herbert, którego kupiłem w ciemno. Zatem, jeżeli już, to polecanie Herberta byłoby ryzykowne z mojej strony a nie Yosana. Wspieram też dyskusję na innym forum poświęconym technice cb i jest tam więcej osób podzielających moje zdanie na zasadzie doświadczeń z Yodanem Turbo. Poza tym Yosan nie reklamuje się jako "lepsze coś tam coś tam". Znawcy tematu wiedzą, że ta akurat marka nie potrzebuje reklamy, bo zawsze świetnie sobie radziła w technice radiowej.