Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...

bedziek 23 Feb 2009 14:12 164790 1529
Computer Controls
  • #811
    sniegulik
    Level 15  
    SP5ANJ wrote:
    Dragon022 wrote:
    Czy ktoś może mi powiedzieć jaki ten kondensator założyć do pompy paliwa?

    Dodam swoje co nie co.

    W wakacyjnej beztroskiej potrzebie odkłócenia własnej pompy w Mondeo 2,5L V6 , przy braku zajeć i paru sztukach Browarka, zacząłem szukać tzw. dziury w cały.
    Po przeanalizowaniu typu zakłóceń, postanowiłem walczyć z kondesatorami aby wyeliminować te zakłócenia.

    Pamiętajmy , że zakłócenia od silników np. wycieraczek, pomp i WN to zakłócenia "iskrowe" tzn. są to bardzo krótkie impulsy w czasie.

    I dlatego powinno się stosować małe kondensatory, ale takie aby wręcz nie zdążyły się naładować w czasie trwania impulsu i zdążyły się wyładować do następnego naładowania.

    Dla przykładu (przy godzinnym dobieraniu) w moim autku wyszło tak , że kondensator 1,5nF spowodował wręcz zanik tętnięć w instalacji w 99% do tzw. zera. Poprostu problem przestał istnieć.

    Przykład drugi.
    Eksperymenty odnośnie eliminacji-odkłócenia rotora silnika z wycieraczek (od autka Żuk, Nysa) do obrotu anteny 7 ele. Yagi na KF, wyszły , że kondensator 2,2nF wyeliminował zakłócenia do (dosłownie) zera.

    Quote:
    Czy można wpiąć a jeśli tak, to jaki kondensator w zasilanie radia CB ? Czy coś pomoże ?

    Moim skromnym zdaniem to NIE.
    Wszystkie tzw. filtry zapięte w zasilanie radia, to czysty objaw reklamy dla zrobienia kaski.
    Choć musze przyznać , że dwa (2) razy w życiu widziałem na własne oczy , że pomogły. Ale tylko 2 razy. :D


    Pozdrawiam.
    PS. Proponuje wszystkim zainteresowanym , aby w miarę możliwości , dobierali kondensatory (najlepiej zmienne) o pojemności około 1nF do 10nF na napięcie stosowne do tych napięć w autku, które tam się "pokazują". Ja wykorzystałem kondensatory na napięcie przebicia 1kV i 2kV (bo akurat takie miałem pod ręka).



    Witam,
    Napisz proszę dokładnej:
    - jakiego typu są to kondensatory (czy są to trymery?)
    - gdzie i jak je podłączyć


    Pozdr.
  • Computer Controls
  • #812
    Luke1
    Level 12  
    Foorio wrote:
    (za rozsądne pieniądze)


    Są firmy, które się tym "zawodowo" zajmują. Niestety, pieniądze nie są "rozsądne". Może będę miał okazję wpaść do jednej z takich firm na konsultacje... z pewnością napiszę o rezultatach.

    Co do utraty gwarancji: KAŻDA taka ingerencja w układ zapłonowo-wtryskowy pozbawi nas gwarancji (w najlepszym razie jej części). Chyba, że zrobi to autoryzowany serwis po otrzymaniu zgody działu technicznego importera (ponieważ nie będzie to traktowane jako naprawa, a modyfikacja).

    Odkłócając wtrysk w swojej Megance wiedziałem, że teraz jak coś im (serwisowi) strzeli do głowy i zajrzą pod pokrywę wtryskiwaczy, pożegnam się z gwarancją. Ale na szczęście nie są tacy "gorliwi" żeby na siłę szukać usterek.

    Natomiast jeszcze kusi mnie dość staranne zaekranowanie pokrywy wtryskiwaczy - właśnie w celu konsultacji TEGO zabiegu podjadę do owej tajemniczej ;) firmy.

    Ł.
  • #813
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    sniegulik wrote:
    ... Napisz proszę dokładnej:
    - jakiego typu są to kondensatory (czy są to trymery?)

    Kondensatory są na tzw. napięcia stałe. Do około (przy pracy impulsowej) 5- razy wyższym napięciu niż napięcie zasilające ten stycznik.
    Przy napięciu pracy np. wirnika pompy na 12V to napięcie kondensatora około 70V. Piszę tu specjalnie o wyższych napięciach po to , aby kondensatory te NIE przepalały się.
    Są takie na napięcia +150V lub wyższe np. 250V.
    Quote:
    - gdzie i jak je podłączyć ...

    Zawsze podłączać należy tak aby dławić strumień impulsów w funkcji napięcia. W tych przypadkach to nie pożądane napięcie jest w stosunku do Masy urządzenia.
    Należy więc podłączyć taki kondensator równolegle z wirnikiem rotora i jak najbliżej tego rotora. Na przykład na wyjściu/wejściu zasilania przy rotorze czy wirniku lub pompy.

    Najlepiej jest testować przy tzw. kondensatorach zmiennych , takie jak są w starych odbiornikach radiowych , gdzie zmiany generatorów są realizowane w "agregatach" połączonych z 3-ech sekcji kondensatorów zmiennych.

    luke1
    Quote:
    Są firmy, które się tym "zawodowo" zajmują. Niestety, pieniądze nie są "rozsądne".

    Bez urazy ale jakoś nigdy nie widziałem "zawodowca" w temacie zakłóceń Radiotechnicznych.
    Każdy elektryk rozkładał tzw. "ręce" i nie był w stanie naprawić (czytaj : od kłócić) żadnego wirnika czy rotora. :D


    Pozdrawiam.
  • #814
    krzych_29
    Level 11  
    LUKE1 - jaka ingerencja - trzeba tylko aby jakiś Wielki Elektronik z Pana Kleksa zrobił tłumik wpinany pomiędzy wtryskiwacz a ecu za pomocą gniazd i wtyczek tak żeby nie ciąć kabli - i żaden serwis nic ci nie zarzuci, nawet jak ECU wyświetli błąd. Panowie jest do zarobienia pareset tysięcy złotych!!! w skali kraju. Czy to jest na prawdę takie trudne czy może wręcz niemożliwe? Przepraszam za konkretny ton.
  • #815
    Luke1
    Level 12  
    SP5ANJ wrote:


    luke1
    Quote:
    Są firmy, które się tym "zawodowo" zajmują. Niestety, pieniądze nie są "rozsądne".

    Bez urazy ale jakoś nigdy nie widziałem "zawodowca" w temacie zakłóceń Radiotechnicznych.
    Każdy elektryk rozkładał tzw. "ręce" i nie był w stanie naprawić (czytaj : od kłócić) żadnego wirnika czy rotora. :D

    Pozdrawiam.


    Cześć!

    Firma (firmy) o której myślę, odkłócenia robią jako jeden z elementów poważnych modyfikacji samochodów (nie mówię tu o żadnym amatorskim tuningu tylko o profesjonalnym dostosowaniu pojazdu dla konkretnych służb...)

    Przykład? Samochód (np. ciężarowy) dla wojska, samochód radiołączności sztabowej. Musi spełniać wiele norm (oczywiście mówię o STANAG - czyli NATO - w zakresie EMC). Parametry tych norm (w zakresie "ciszy w eterze") są kosmicznie wyśrubowane nawet względem zwykłej europejskiej homologacji cząstkowej pojazdu na zgodność z poziomem EMC. Każdy egzemplarz jest indywidualnie badany i indywidualnie odkłócany. Uwierzcie mi, można zrobić DUŻO. Ale tu nie miejsce aby o tym mówić. Pieniądze też DUŻE. Właśnie dzięki niewielkim znajomościom w jednej z takich firm podjadę przy okazji na krótki rekonesans i konsultacje.

    Ł.

    Dodano po 4 [minuty]:

    krzych_29 wrote:
    LUKE1 - jaka ingerencja - trzeba tylko aby jakiś Wielki Elektronik z Pana Kleksa zrobił tłumik wpinany pomiędzy wtryskiwacz a ecu za pomocą gniazd i wtyczek tak żeby nie ciąć kabli - i żaden serwis nic ci nie zarzuci, nawet jak ECU wyświetli błąd. Panowie jest do zarobienia pareset tysięcy złotych!!! w skali kraju. Czy to jest na prawdę takie trudne czy może wręcz niemożliwe? Przepraszam za konkretny ton.


    Krzychu, według każdego importera będzie to ingerencja, ponieważ wpiąłeś coś w obwód i tyle. Nie ważne, czy jako "przejściówka" z wtyczką, czy coś lutowałeś. Serwis Renault odmówił mi montażu pierścieni ferrytowych twierdząc, że nie ma żadnej autoryzacji na taką MODYFIKACJĘ.

    Co do drugiego punktu Twojej wypowiedzi: zgadzam się w 100%. Poważne pieniądze do zarobienia dla pasjonata elektroniki samochodowej i łączności radiowych. Filtr wpinany tuż przed wtryskiwacz nie powodujący zmian parametrów jego pracy, wycinający jedynie "piki" - impulsy - generowane przez cewki wtryskiwacza. Niestety, nie mam wykształcenia elektronicznego, więc rozkładam łapy, ale nie sądzę, że tego się nie da zrobić!!!

    Czekamy na odważnego? ;)

    Pozdrawiam!
    Łukasz
  • #816
    dario27
    Level 2  
    Witam. Zakupiłem nie dawno Radio CB President JohnyII i antene Misouri 75 cm. Zamontowałem w samochodzie VW GOLF IV 1,9 TDI. Problem polega na tym że czasem radio śwista głośniej od turbiny:). Nie doszedłem jeszcze do tego w jakich "warunkach" się to dzieje...ale jest to męczące. Radio podpięte mam do gniazda zapalniczki(nie chce montować go na stałe). Czy wystarczy zamontować jakiś filtr? Jaki? Pozdrawiam i dziękuję z góry za odpowiedź.
  • #817
    marek445
    Level 11  
    Witam. Właśnie niedawno zakupiłem herberta 1 bo na onwie mk3 miałem straszne zakłócenia, teraz na herbercie tych zakłóceń jest dużo mniej ale jeszcze mam lekkie prykanie jak ktoś nadaje troszkę dalej, przy dużej prędkości jest to uciążliwe. Sprawdzałem juz co tak sieje i w dalszym ciągu nie wiem. Eliminuje alternator bo zdejmowałem pasek, przewody WN tez bo kupiłem nowe, myślę ze to idzie od układu zapłonowego bo gdy odpalę silnik dodam gazu żeby były większe obroty i wyłączę zapłon kluczykiem to obroty maleją ale zakłóceń w ogóle nie słychać. Może mi ktoś powiedzieć jak sprawdzić czy te zakłócenia sieje układ zapłonowy i jak to wyeliminować? Autko to Alfa romeo 145 silnik boxera 1.6. Z góry dziękuje za odpowiedz. Pozdrawiam.
  • #818
    Luke1
    Level 12  
    Marku, po pierwsze 28 stron tego wątku traktuje o zakłóceniach takich, jak Twoje. A po drugie sam sobie odpowiedziałeś na własne pytanie. Przeczytaj zdanie o wyłączeniu zapłonu... I wiesz już co sieje i którędy włazi.

    Ł.
  • #819
    marek445
    Level 11  
    Ok niby wiem co sieje, ale chciałbym sięgnąć waszych porad jak mogę takie zakłócenia idące od układu zapłonowego wyeliminować? Bo ogólnie już powoli czuję się bezradny i ręce mi opadają do stóp.Bardzo bym był wdzięczny za pomoc. Pozdrawiam
  • #820
    Janek3311
    Level 12  
    Chłopie tu prawdopodobnie tez nikt jeszcze niczego nie wskórał z tymi zakłóceniami.
    Wszyscy maja taki sam problem, musisz przeczytać wszystko lub tylko część tematu może nasunie się jakiś pomysł, to wtedy napisz o swoich spostrzeżeniach i na przykład kiedyś tam na 34 stronie ktoś napisze, że mam samochód taki a radio takie mam problem pomóżcie, a my napiszemy przejdź na 28 stronę tam jest odpowiedz.
  • Computer Controls
  • #822
    marek445
    Level 11  
    Witam. niestety nie poradziłem sobie z tym problemem wymieniłem dzisiaj świece i dalej zakłócenia są. Chce zainstalować kondensator, ale nie wiem gdzie mam go wpiąć. Mam pytanie gdzie ten kondensator zainstalować przed cewka zapłonową czy za cewka? Bo z tego co zaobserwowałem to w moim samochodzie takiego kondensatora nie ma w ogóle. Być może że to jest właśnie tego przyczyna. Chciałbym to sprawdzić ale brak mi wiedzy.

    U mnie w autku jest taka cewka:

    Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...

    Może ktoś podpowie gdzie i jaki kondensator zainstalować. Z góry dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam.
  • #823
    marek445
    Level 11  
    Już chyba wiem kondensator zakłada się najbliżej cewki na plusowym przewodzie. Dobrze myślę czy źle? I czy taki kondensator będzie dobry:

    Kondensator ceramiczny przeciwzakłóceniowy X1,Y1 1.5nF 400V r. 7.5mm
    Tol. 20%, Y5V, odp. CY1V 1N5

    Pomóżcie proszę.


    Moderated By c2h5oh:

    Po co cytujesz swój cały poprzedni post? Cytat zostaje usunięty. Proszę więcej tego nie robić, tym bardziej, że cytowany post jest bezpośrednio nad tym postem...

  • #824
    Luke1
    Level 12  
    Marku, u Ciebie nie ma "typowej cewki" jak w przypadku klasycznego układu zapłonowego, gdzie pomógłby kondensator. Gwarantuję Ci, że odpowiednie kondensatory (z punktu widzenia producenta auta) znajdują się wewnątrz MODUŁU ZAPŁONOWEGO, który umieściłeś na zdjęciu. Dołożenie jakiegokolwiek "zewnętrznego" elementu spowoduje zakłócenia pracy tego modułu.

    Obym się mylił.

    Panowie, kontynuując poszukiwanie w miarę sensownej i skutecznej metody na pozbycie się zakłóceń od zapłonu (w tym momencie wszystko jedno, czy to wtryskiwacze w turbodieslu, czy świece w benzyniaku...) "przeszedłem" dziś następującą drogę:

    na początku trafiłem na forum dla... posiadaczy gitar elektrycznych! Okazuje się, że Oni mają na porządku dziennym problemy z zakłóceniami i interferencjami i opanowali dość dobrze sztukę EKRANOWANIA. Przeczytajcie uważnie, a znajdziecie mnóstwo analogii:

    http://forum.woobiedoobie.com/ekranowanie-elektroniki-w-precision-bass-t-11766.html

    Stamtąd był już krok do:

    http://allegro.pl/item_miedziana_samoprzylepna_tasma_ekranujaca_sz_6cm.html

    Taśma wydaje się być odpowiednia, ale po pierwsze droga, a po drugie nie mam gwarancji, że przewodząca (poza zapewnieniem sprzedawcy, a to mnie nie przekonuje). Zatem szukałem dalej...

    http://www.astat-emc.com.pl/content/view/166/306/

    Oto link do instytucji (firmy), która profesjonalnie zajmuje się badaniem i walką ze wszelkimi zakłóceniami radiowymi (EMC). Jak widać, piszą o ciekawej taśmie EMC. Jak ściągniecie mały plik PDF z charakterystyką takiej taśmy (EMC foil tape), robi się ciekawie :D Taśmą można precyzyjnie wykleić obudowę wtryskiwaczy oraz owinąć wszelkie przewody. Dodatkowo, taśma wytrzymuje wysokie temperatury, co w przypadku naszych zastosowań ma kluczowe znaczenie! Dalsze poszukiwania doprowadziły mnie tu:

    http://www.iwanejko.com.pl/

    Ta firma oferuje produkty Tecknit (w tym taśmy EMC), żeby było ciekawiej, znajduje się 500m od miejsca, w którym pracuję, więc pewnie się do nich pofatyguję osobiście ;)

    Tyle o samych taśmach. Wróćmy na moment do naszych gitarzystów. Jedną z proponowanych metod odkłócenia komory z elektroniką jest polakierowanie jej wnętrza specjalną FARBĄ GRAFITOWĄ. Niestety, nie nadaje się ona do pokrywania elementów z tworzyw sztucznych. Ale jest coś takiego:

    http://www.cyfronika.com.pl/kontaktchemie2.htm

    Ciekawe, prawda? :) Szuwaks również jest odporny na temperaturę maks. 95 st. C - nie podejrzewam, aby nad wtryskiwaczami pod plastikową pokrywą było więcej.

    Można kupić to tu:

    http://www.sklep.avt.pl/p/pl/70946/emi+35.html

    Drogie i żadnej gwarancji, że w naszym przypadku zadziała. Ale trochę się uparłem i chyba poświęcę te 86 zł...

    Co o tym wszystkim sądzicie? Póki co zastanawiam się, czy zabezpieczona pokrywa (wszystko jedno czy sprayem czy folią) powinna być połączona dodatkowym przewodem z masą silnika?

    Pozdrawiam!
    Łukasz
  • #825
    marek445
    Level 11  
    Może u mnie w tym module zapłonowym i jest kondensator ale mógł też ulec uszkodzeniu tym bardziej ze nie jest to nowe autko bo 1996 rok. Ogólnie to wydaje mi się że to nie jest moduł zapłonowy tylko cewka wszędzie w sklepach motoryzacyjnych i w firmach do mojego modelu autka nie ma modułu zapłonowego tylko mają napisane cewka zapłonowa.

    A jak bym chciał sprawdzić czy ten kondensator będzie spełniał zadanie to jaki zastosować i gdzie go wpiąć? Pod plusa?

    A co do tych taśm i tego szwaksu to trzeba by było przetestować inaczej nie będziemy wiedzieć. Jak mi nic nie pomoże to skusze sie na te metody z taśmami i innymi wynalazkami. Dzięki za odpowiedź.Pozdrawiam.
  • #826
    Janek3311
    Level 12  
    Jeżeli wpiąć kondensator to na pewno do plusa.
    Pozostaje pytanie, jakie zadanie spełniają dwa inne bolce (InI) i ( IN2), które są w tej wtyczce oprócz tego minusa, ale jest oznaczony.
    Myślę, że są to wejścia do wprowadzania impulsu, na które dwa cylindry ma iść iskra.
    Oczywiście każdy wie, że iskra w tego typu cewkach jest na dwóch cylindrach jednocześnie.
    Więc myślę ze dobrze było by tu umieścić te kondensatory, bo tu wychodzą te zakłócenia.
    Więc napięcie stałe 12V na plusie masa na minusie, a jednostka sterująca wskazuje, które dwa cylindry maja iskrę.
    Może być tez tak, że zakłócenia po przeskoku iskry wracają do wszystkich 3 przewodów jako niewykorzystane pozostałości po przeskoku iskry, i wywołują jakieś pole magnetyczne o częstotliwości zbliżonej do częstotliwości pracy CB, a te przewody są jak antena. I bardzo silnie emitują falę.
    Wpinając kondensator w wejścia (InI) i (IN2) może popsuć się jednostka sterująca, czyli komputer ?
  • #827
    Luke1
    Level 12  
    Sprawdziłem link http://www.iwanejko.com.pl/ . Niezwykle miły Pan Manager Produktu sprawdził dla mnie cenę na taśmę Tecknit, która wytrzymuje do 155 st. C i tłumi sygnał o 60 dB w przedziale 10 MHz - 1 GHz. Cena z księżyca: około 280 zł za rolkę, a minimalne zamówienie to... 10 rolek :D Cóż...

    Sprawdziłem także cenę taśmy ekranującej 3M: tu jest już lepiej, chociaż nie spełnia norm militarnych. Rolka 16 mb, 19 mm szerokości (aluminiowa, z klejem przewodzącym) to koszt rzędu 100 zł.

    Na najbliższy weekend znalazłem rozwiązanie ekonomiczne, aby wstępnie sprawdzić pomysł. Taśma aluminiowa do uszczelniania klimatyzacji i kominków ;), wytrzymuje 120 st. C (jest też wersja 350 st. C), rolka 10 mb, szerokość 5 cm za 13 zł... Przewodzi pięknie prąd (sprawdziłem miernikiem). Niestety, zastosowano klej, który nie przewodzi (w końcu to nie jest taśma do ekranowania). Ale powinno być słychać jakąkolwiek różnicę. Spróbuję to w weekend zainstalować. Zrobię fotki - zobaczycie efekt.

    Mam w planie zaekranować całość wiązki od ECU do wtryskiwaczy + pokrywa wtryskiwaczy + ozdobna pokrywa silnika. Oczywiście wszystko połączyć z masą.

    Oprócz tego uruchomiłem swoje znajomości w "tajemniczej firmie", o której Wam wspominałem. Co śmieszniejsze, temat zakłóceń jest im DOSKONALE znany i jest to ich chleb powszedni. Oczywiście kwestia kosztów... Dam znać jak tylko pogadam bezpośrednio z ich specjalistami (póki co szczebel dyrektorski wyraził chęć daleko idącej pomocy ;) )

    Pozdrawiam!
    Ł.
  • #828
    fax21
    Level 11  
    Ma pytanie do kolegi Dulan.
    Napisałeś że: "Najszybsza i najlepsza metoda.
    Wywalamy filtr ze zbędnego monitora, TV lub przetwornicy(ten ostatni polecam). Podpinamy go na kable, które idą do radia( zarówno + jak i minus ). Dokładamy kondensator elektrolityczny (w moim przypadku 2200mF) między + i - w miejscu gdzie przylutowany jest filtr do naszego kabla od radia..."
    NIE MOGĘ DOSTAĆ TEGO KONDENSATORA
    PROSZĘ O POMOC


    Tu chodzi zapewne o kondensator 2200µF (2200mikroF) a nie 2200mF. [SP5ANJ]
  • #829
    bill
    Level 10  
    O boże przecztałem Wszystko zaraz spuchnie mi głowa

    :)

    To i ja z małym pytaniem Mam President Johnny II

    Z pierwszą antenką miałem całkiem niezły odbiór bo cb miałem na siedzeniu. (Antena magnes na dachu)

    Kiedy zamontowałem sobie Cb bliżej komory silnika w schowku to " zakłocenia na radyjku wzrosły" wskazujac z waszych postów na układ zapłonowy.
    Swiece kopułkę alternator (szczotki) wsio nowe

    Radio mam podłaczone na wtyk zapalniczki.

    Udałem się do sklepu i serwisu gdzie polecono mi Midland 145 ze względu że to jest antena zwarta na jakimś innym trzpieniu. ( wy wiecie co to jest ja nie za bardzo) też na podstawie magnetycznej.

    I Wszystko super .............. :) cicho autentycznie pomogło

    A ja się tu skarzę :) bo ta antena ma 163 cm.
    Nie wchodzi mi do kufra

    Czas na pytanie

    1.Jaki kupić odpowiednik anteny tej co powyżej zwartej o tej samej konstrukcji ale na litość krótszą boje się ze kupie o innej konstrukcji i znów bedzie to samo

    2.Czy ciągnąc bezpośrednio przewody do akumulatora



    Dzięki za pomoc z góry
  • #830
    fax21
    Level 11  
    Witam
    Tak myślałem.
    Zrobiłem jak kolega mówił, poniżej zdjęcie.
    Mam jeszcze jedno pytanie
    Ferrytowy rdzeń toroidalny - to są takie krążki które sa na kablach np:
    pady do konsoli, kabel od monitora, rożnych kablach gdzie przed wtyczką jest na kablu plastikowa tuleja a w niej ten krążek ?
    Z góry dziękuje za odpowiedz
    Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...
  • #831
    Luke1
    Level 12  
    No i jestem po eksperymencie z taśmą aluminiową za 13 zł... Zaekranowałem całą wiązkę od ECU do każdego wtryskiwacza, tam, gdzie było słabe przejście elektryczne dodałem mostek, sprawdziłem miernikiem, czy całość dobrze przewodzi. Ekran połączyłem z masą samochodu.
    Dodatkowo zrobiłem ekran od spodu pokrywy wtrysku.

    I wiecie co się stało? Według mnie poziom zakłóceń wyraźnie... wzrósł! :D Czyżbym zamiast ekranu skonstruował antenę, która jeszcze skuteczniej wypromieniowuje zakłócenia?!

    Zastanawiam się nad tym, czy jest to kwestia samej taśmy użytej do ekranowania, czy gdzieś popełniam "błąd rzeczowy"?

    Elektronicy - help...? :)

    Łukasz
  • #832
    Krzysztof L.
    Level 34  
    Luke1 wrote:
    Ekran połączyłem z masą samochodu


    Taki "ekran" dobrze jest zablokować masą z dwóch stron, tj. na początku i na końcu ekranowanej wiązki podłączyć do masy dosyć grube i krótkie przewody. Ekranowania nawija się szczelnie, jeżeli już takie rzeczy próbować.
  • #833
    Luke1
    Level 12  
    Ekran jest nawinięty naprawdę starannie i bardzo szczelnie, ale połączony jest z jednej strony z masą - to fakt. Dodam "drugą masę" po przeciwnej stronie ekranu.

    Ł.
  • #834
    Janek3311
    Level 12  
    Koledzy podejrzewam, że ekranowanie tu nic nie zmieni.
    Potrzeba zamontować jakiś zjadacz tych zakłóceń, w formie kondensatora lub jakiejś zapory, założonej tuż przy wtryskiwaczu lub w samochodach z zapłonem iskrowym zaraz przy cewce WN.
    Jak wcześniej pisałem kable działają jak antena, ekranując je sprawiamy, że ten kabel emituje zakłócenia dalej tam gdzie ekranowania już nie ma. To tak jak kabel od anteny CB, ekranowany jest od radia aż do bata a jednak i tak dobrze emituje falę.
  • #835
    Luke1
    Level 12  
    Janku, może być tak jak mówisz. Naprawdę ekran wykonałem starannie, folia jest przewodząca, przejście elektryczne jest na całej długości ekranu - efekt ODWROTNY od zamierzonego: miałem wrażenie, że wzmocniłem zakłócenia! Prawdopodobnie dziś ekran zniknie i wrócę do ferrytów, które u mnie przyniosły zauważalną poprawę.

    A'propos ferrytów: zauważyłem, że fizyka nie kłamie. Niestety, są one narażone na oddziaływanie dość wysokiej temperatury (sądzę, że około 80 st. C) Jak pamiętamy ze szkoły, materiały ferromagnetyczne w wysokiej temperaturze tracą swe właściwości - i właśnie zaobserwowałem stopniowe osłabienie ich "zbawiennego wpływu". Efekt po założeniu nowych był piorunujący, natomiast po kilku tygodniach wygrzewania ich nad silnikiem, są wyraźnie słabsze.

    Ł.
  • #836
    Krzysztof L.
    Level 34  
    Janek3311 wrote:
    To tak jak kabel od anteny CB, ekranowany jest od radia aż do bata a jednak i tak dobrze emituje falę


    Kabel-fider antenowy, jeżeli zastosowany o prawidłowej impedancji i gęstym ekranie, nie powinien emitować energii w.cz. w eter ot tak. Trzeba sobie wyobrazić, iż taki przewód w.cz. powinien się zachowywać jak szczelna rura z wodą - sygnał nie może "wyciekać", a z ekranowaniem siejących zakłóceniami przewodów instalacji elektrycznej auta jest różnie.

    ;)
  • #837
    Luke1
    Level 12  
    Jednym słowem taki ekran może wzmocnić zakłócenia instalacji i zadziałać jak antena?

    Ł.
  • #838
    Krzysztof L.
    Level 34  
    Janek3311 wrote:
    kable działają jak antena, ekranując je sprawiamy, że ten kabel emituje zakłócenia dalej tam gdzie ekranowania już nie ma


    Coś w ten deseń.

    Najlepiej by było wejść na pokład z jakimś analizatorem widma pasma radiowego i "przeczesać" kilka jego newralgicznych fragmentów - co i gdzie na jakiej częstotliwości się dzieje, propo szpilek z układów zapłonowych. Wtedy można zapewne jaśniej się poruszać w kwestii doboru dławików i kondensatorów, a tak pozostają eksperymenty, choć faktem jest że zakłócenie trzeba eliminować u źródła.
  • #839
    Luke1
    Level 12  
    No i to jest dobry pomysł. Ale potem część trudniejsza: nawet jeśli ustalimy dla konkretnego samochodu jaka jest charakterystyka "pików" zapłonowych, jak dobrać filtr i jak go wpiąć w instalację, aby się ECU nie oburzyło?

    Ł.
  • #840
    Krzysztof L.
    Level 34  
    Luke1 wrote:
    jak dobrać filtr i jak go wpiąć w instalację, aby się ECU nie oburzyło?


    W tej kwestii powinni się dalej wypowiadać panowie którzy "walczą" na co dzień z silnikami i elektryką samochodową. Sam nie posiadam auta i niemalże kompletnie nie świecę w instalacjach samochodowych ;) Podsunąłem tylko kolejny pomysł.

    p.s. Co to jest ECU? :)