Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...

bedziek 26 Mar 2009 23:20 145698 1522
  • #871
    motto77
    Poziom 2  
    Ppiotr napisał:
    zakłucenia z silnika haha to jest tylko brak masy no dobrej masy.
    Pieprzysz, zakłócenia np, wychodzące w przewodów WN na karoserię, a potem anteną do radia i żadna masa Ci nie pomoże. W przypadku diesli z CR, chciałbym zobaczyć jak masujesz sterowanie wtryskami.


    Moderowany przez c2h5oh:

    Proszę zwrócić uwagę na słownictwo. Nie chciał bym by działalność Kolegi na forum zaczęła się od ostrzeżenia...

  • Relpol przekaźniki
  • #872
    motto77
    Poziom 2  
    Witam,

    Zdecydowałem się napisać na ten temat, zbierając w jednym miejscu całą wiedzę jaką udało mi się zdobyć na podstawie własnych doświadczeń w walce z zakłóceniami oraz czytając przeróżne fora.

    Zakłócenia do radia CB mogą wchodzić do radia dwoma drogami, albo poprzez zasilanie, albo poprzez antenę. Jak sprawdzić którędy? Wystarczy odkręcić antenę jeżeli (przy wyłączonych filtrach ANL/NB) zakłócenia znikną, oznacza to, że wchodziły przez antenę, jeżeli nie znikną to wchodzą przez zasilanie. Tych drugich stosunkowo łatwo się pozbyć, w większości wypadków wystarczy podłączenie radia poprzez filtr anty-zakłóceniowy (koszt dobrego około 30 zł) prosto z akumulatora. Jeżeli wchodzą poprzez antenę, to niestety nie da się ich całkowicie pozbyć, ale można powalczyć nad tym, aby jak najwięcej zrozumiałych treści do nas docierało.

    Na początek antena, tu w żadnym wypadku nie polegamy na magnesowych. Potrzebuje anteny długiej z dopasowaniem transformatorowym (zwanej "zwartą") zamocowanej w dziurze, ewentualnie na uchwycie krawędziowym (potrzebna solidna masa). Organoleptycznie może się nam wydawać, że więcej zakłóceń zbiera. Chodzi tu jednak o to, że ta antena zbiera najwięcej wszystkiego, jednocześnie część zakłóceń odprowadzając na powrót do karoserii samochodu. W efekcie końcowym uzyskujemy bardzo dobry stosunek czytelnego sygnału z eteru do zakłóceń od naszego pojazdu. Tłumacząc na chłopski oznacza, że (choć bardziej musimy skręcić SQ) przy dobrym odbiorniku słyszymy i rozumiemy więcej.

    Teraz odbiornik, tu skupić się musimy na kilku aspektach. Po pierwsze radio musi posiadać zarówno dobre filtry ANL jak i NB. Po drugie radio powinno mieć wysoką czułość (<= 0,8 μV sinad >= 20 dB) i wysoką selektywność (>= 60db). W dużym uproszczeniu filtr NB nie wytnie nam całkowicie pierdzenia, ale obetnie nam wszystko o amplitudzie wyższej niż średnia sygnału, filtr ANL obetnie wszystko o częstotliwości większej niż średnia sygnału, dobra selektywność odizoluje nas maksymalnie od "przebić" z sąsiednich kanałów", a wysoka czułość pozwoli wyłowić interesujące nas treści z tego co pozostanie. W praktyce na rozkręconym RF-Gain [Local Off] i SQ skręconym tak, że puszcza tylko sygnały ~9S i więcej mam czyściutki odbiór. Ktoś zaraz napisze, że jak skręci swoje radio na 9S to też ma czyste, zgoda, tylko że ja nadal na 9S odbieram ludzi nadających z odległości powyżej 6-8 km, a mój kolega (co pewnie dotyczy wielu z Was) tylko z 3-4km. A jeśli komuś nie przeszkadza cichutkie pierdzenie w tle sygnału (które na marginesie mnie nie przeszkadza tak bardzo przy włączonym fitrze HI-CUT) to w czasie jazdy mój zasięg odbioru rośnie do przeszło 12 km (potwierdzone, w czasie normalnej jazdy rozmawiałem z Aleksandrowa Kujawskiego z mobilem w Brzeziu /k Włocławka, a to w linii prostej przeszło 12km). Mój zestaw? Obecnie President Johnson II ASC i Lemm AT-1000 na uchwycie. Nie jest to jednak jedyny słuszny zestaw, istnieje wiele odbiorników (nierzadko dużo tańszych) o podobnych parametrach odbiornika.

    Z mojego doświadczenia wynika, że w nowoczesnych samochodach przez zasilanie minimalnie wchodzą tylko (na granicy szumów) zakłócenia od pompy paliwa i alternatora. Największą zmorą są zakłócenia impulsowe, czy to pochodzące z przewodów WN (w silnikach benzynowych), czy to sterowania wtryskami (w jednostkach dieslach i benzynowych). O dziwo też owe zakłócenia nie występują w modulacji FM, ale cóż my to Polska i od AM ciężko byłoby ludzi odzwyczaić, jeśli to w ogóle przy obecnym stanie prawnym możliwe, bo kto miałby zmusić tą całą rzeszę ludzi z szumofonami nie posiadającymi nawet FM (i nierzadko nadającymi w czymś pomiędzy 0 a 5 z mocą o wiele mniejszą niż 4W) do przesiadki na tą modulację?

    Na koniec się pochwalę:

    Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...

    Ja zestaw j.w [parking koło Real Włocławek], kolega President Walker [4W] z pół-falową anteną bazową [Tłuchówek]. Ja kolegę Andrzeja odbierałem na 3-4S, on mnie 0-1S. Na kanale 24 AM (przy wyłączonym silniku) dało się spokojnie pogadać. Tak na oko, coś w okolicach 30km. Jako, że wilgotność powietrza duża, to wyczyn raczej niezły. Jakby ktoś jechał w okolicach Tłuchowa/Tłuchówka i Andrzeja usłyszał, proszę go serdecznie pozdrowić od motto Włocławek.

    I rada na przyszłość, zanim kupicie auto sprawdźcie, czy i jak bardzo zakłóca ono CB radio. Ja wiem, mądry polak po szkodzie.

    Pozdrawiam i mam też nadzieję, że pomogłem wielu w podobnej sytuacji...
  • #873
    szofer33
    Poziom 11  
    Koledzy. Chciałem zapytać jaki to miernik trzeba mieć aby znaleźć przyczynę siania zakłóceń na karoserię a potem na antenę bo tylko o zakłóceniach od anteny są moją bolączką. Jak to się mierzy, czym i gdzie to coś można nabyć ?? Pozdrawiam.
  • #874
    rafal_rx
    Poziom 25  
    Albo ręcznym skanerem z jego małą antenką, albo bierzesz w rękę antenę od cymbałradia i nią szukasz źródła. Tam gdzie najgłośniej trzeszczy, masz źródło zakłóceń.
  • #875
    Foorio
    Poziom 10  
    Kolego rafal_rx na pewno bardzo pomogłeś użytkownikowi szofer33. Rozumiem, że to na prima aprilis?
  • #876
    tomrom1985
    Poziom 30  
    kolego BALLAH czy to pomoglo? Czy moze ktos inny stosowal te metode? Mam ten sam problem i szukam rozwiazania.
  • Relpol przekaźniki
  • #877
    robertrumia
    Poziom 2  
    witam mam na 70% przekonanie ze mam sposób na zakłócenia z pompy paliwowej trzeba położy na pompę paliwową podstawę magnetyczną od drugiej anteny cb u mnie jakości poprawiła się o 50% .jak ktoś jest zainteresowany to na gg. zapraszam.

    Moderowany przez c2h5oh:

    Przypominam, że pomagamy na forum, a nie poprzez GG.
    Nie chcesz pomagać na forum, -nie pisz wcale.

  • #878
    rafal_rx
    Poziom 25  
    Foorio napisał:
    Kolego rafal_rx na pewno bardzo pomogłeś użytkownikowi szofer33. Rozumiem, że to na prima aprilis?


    To jest konkretna odpowiedź na konkretne pytanie. Problemem może być tylko wielkość anteny mobilowej. Tak naprawdę, jak się przeczyta ten wątek od początku i inne, to wiadomo, jakie elementy "sieją". Poprzez odłączanie od nich zasilania sprawdzamy które dokładnie.

    Może się okazać, że całe auto promieniuje zakłócenia :cry:
  • #879
    arch_x
    Poziom 20  
    Witam, podzielę się z kolegami bardzo skutecznym układem filtra, tłumiącym zakłócenia wnikające w samochodzie do CB przez zasilanie. U mnie w każdym bądź razie, przed zastosowaniem filtra słyszalne były w cb wtryski lub alternator i kilka silniczków elektrycznych w momencie ich włączenia. Po zastosowaniu nie słychać żadnych dźwięków związanych z samochodem.
    Schemat :
    Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...
    Dławik jest nawinięty na rdzeniu toroidalnym TN25-3E5 - 27 zwojów drutem w izolacji φ1,5. Na rdzeń można użyć też innego o podobnie dużej przenikalności. Są one do nabycia w ogólnie znanym serwisie aukcyjnym w sklepie SQUADACK w cenie coś około 4zł/szt. Konieczność zastosowania diody Schottkiego 1N5819, bocznikującej dławik wynikła po uruchomieniu radia, dlatego na zdjęciach jej nie ma. Podczas nadawania przez cb samej nośnej napięcie na cb było ok, jednak podczas nadawania z modulacją, napięcie zasilające cb radio nieco siadało. Zastosowanie szybkiej diody wyeliminowało ten problem.
    Fotki samego filtra po zmontowaniu :
    Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...
    Po usztywnieniu wnętrza czarnym silikonem RTV przed zalutowaniem pokrywy :
    Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...

    Fotki całego radia z zamontowanym filtrem :
    Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...
    Filtr powinien mieć solidne połączenie z masą. Tutaj jest przylutowany do ogólnego ekranu radia, który to ekran jest połączony dość grubym przewodem z masą samochodu. Jeżeli są ciągnięte przewody plusa i minusa z akumulatora to obudowa filtra powinna mieć dodatkowe dobre "umasienie" z masą samochodu i nie powinien wisieć na samych przewodach plusa i minusa. No i oczywiście filtr montujemy jak najbliżej radia CB :-)
    Pozdrawiam.
  • #880
    Janek3311
    Poziom 11  
    Trzeba przyznać kolego, że trochę pracy włożyłeś w to cudo. Zdjęcie robi wrażenie. Ciekawi mnie, jakie radio jest w tej puszce? Czy mimo takich zabezpieczeń przeciwzakłóceniowych wyeliminowałeś wszystkie wchodzące od samochodu zakłócenia???
  • #881
    Stilonowy
    Poziom 11  
    arch_x napisał:
    U mnie w każdym bądź razie, przed zastosowaniem filtra słyszalne były w cb wtryski lub alternator ...


    Twój filtr eliminuje raczej zakłócenia od alternatora. Wtryskiwacze włażą przez antenę. Ale brawo za patent
  • #882
    arch_x
    Poziom 20  
    Witam, w środku jest radio Cobra 19 III Ultra. Dostałem pod choinkę od rodziny to radio cb i do kompletu antenę też Cobra HG1500. Po pierwszym podłączeniu radia w samochodzie, podczas nadawania zaczęły się włączać niektóre lampki na tablicy wskaźników w samochodzie i przestraszyłem się, że mogą mi eksplodować poduszki powietrzne. Było to przy sporym niedopasowaniu. Po zestrojeniu zjawisko zanikło jednak po około tygodniu znów niektóre zaczęły się zapalać. Po otwarciu radia dosłownie ręce mi opadły.
    ŻADNEGO ekranowania, wszystko - cała obudowa plastikowa, jedynie z metalu była cienka ramka do której dokręcony był tranzystor wyjściowy i wzmacniacz m.cz.. W zasadzie radio nadawało się do wyrzucenia na śmietnik, ale nie chciałem robić przykrości rodzinie i jedynie włożenie do całkowitego ekranu umożliwiało jego bezpieczne użytkowanie. Z tym wiązało się wyniesienie wskaźników. Potencjometr głośności z włącznikiem, potencjometr squelch i enkoder do zmiany kanałów, zamontowałem w konsoli obok zmiany biegów, wyświetlacz na wierzchu tapicerki z lewej strony obok przedniego słupka drzwiowego.
    Znajomi oglądali i podobno robi to wrażenie…..zwłaszcza po zmianie podświetlenia wskaźnika LCD na czerwony, no i wygoda ponieważ nie trzeba nic zabierać z sobą do domu, no poza odkręceniem anteny. Zresztą jest to część całego systemu cb, ponieważ z tej Cobry używam tylko odbiornika (po kilku modyfikacjach), natomiast jako nadajnik dokupiłem drugie „śmieciowe” radio i całością steruję jednym przyciskiem PTT przez minicentralkę. Antena Cobry też wymagała „poprawienia” cewki, długości promiennika itd….
    Po zaekranowaniu radia i zastosowaniu filtra na zasilaniu, po ustawieniu głośności na maksimum, wyłączeniu squelcha i wyjęciu anteny, słychać tylko cichy szumek tła :D i żadnych odgłosów samochodu.

    Mam nadzieję, że mod wybaczy mi tę sporą OT, ponieważ nie jest to tematem tego wątku, a odpowiadałem na pytanie kolegi z forum.
  • #883
    GREG0R111
    Poziom 11  
    W swoim radiu słysze na 99,9% alternator, dlatego kilka pytań w temacie filtra zbudowanego przez arch_x:
    - czy dławik można nawinąć na pręcie zamiast na pierścieniu,
    - czy ma znaczenie czy nawijamy drutem czy linką,
    - czy kondensatory są jakoś dobierane, czy w ciemno stosowac te ze schematu?
    O elektronice mam dość mgliste pojęcie, więć może ktoś rzuci trochę światła.
  • #884
    arch_x
    Poziom 20  
    Witam, informacje do budowy filtra wykorzystałem stąd : Link, co prawda wątek dotyczy trochę czegoś innego, ale problem jest ten sam.
    Pozwolę sobie zacytować wypowiedź RoMan z tego wątku wyjaśniającą problem :

    Cytat:
    Odpowiadając na Twoje pytanie dotyczące filtrowania - najlepsze efekty przynosi filtr PI, czyli kondensator równoległy na wejściu, szeregowy dławik i znów kondensator na wyjściu. Teoretycznie powinno się rozpatrywać taki filtr jako klasyczny filtr dolnoprzepustowy. W praktyce jednak częstotliwość graniczna takiego filtra ma mniejsze znaczenie od pasożytniczych składników impedancji elementów wchodzących w skład filtru.
    Dlatego też w filtrach mniej istotne są nominalne wartości elementów - ważniejsza jest ich jakość. W przypadku kondensatorów ważna jest ich indukcyjność i rezystancja szeregowa a w przypadku dławików - pojemność.
    Zazwyczaj stosuje się kondensatory elektrolityczne o stosunkowo niewielkiej pojemności (rzędu kilkuset uF) połączone równolegle z dobrej jakości kondensatorami ceramicznymi


    A więc zastosowałem klasyczny filtr dolnoprzepustowy. Na jakiejś stronie wyczytałem,że najlepsze wyniki dają : indukcyjność cewki 5mH do max 10mH i kondensatory po 10nF. Dodatkowo dobrze jest dać na wyjściu filtra kondensator elektrolityczny o pojemności do 10.000 uF. Zastosowałem kondensator elektrolityczny 4.700uF/25V i jako kondensatory filtra - dobrej jakości przeciwzakłóceniowe kondensatory ceramiczne klasy Y2. Można je znaleźć w filtrach wejściowych sprzętu RTV, monitorów komputerowych itp. Są niewielkie, koloru niebieskiego i podobne do warystorów. Wyglądają mniej, więcej tak :Link
    Odnośnie nawijania na pręcie ferrytowym to jeżeli zamiast toroidu zastosujesz pręt ferrytowy np. z ferrytu F1001 to, aby osiągnąć indukcyjność 5mH musisz nawinąć nie 27 zwoi, ale grubo ponad 200. Taka cewka przy drucie o φ1,5 będzie wielkości połowy radia cb, tak więc najmniejsze gabarytowo wychodzą przy zastosowaniu toroidów z wysokim AL.
    Odnosnie nawijania drutem czy linką, w tym przypadku nie ma to znaczenia.
    W Twoim przypadku, dobrze byłoby napierw odkłócić alternator i potem zastosować filtr na zasilaniu radia cb.
    Powodzenia.
  • #885
    robalek12
    Poziom 14  
    Witam.
    Zakupiłem nowe CB Alan 121 i antenę Lamm na magnes. Pojawiają się u mnie zakłócenia jak uruchomię silnik i przy dodawaniu gazu wzrastają. Myślałem że może złe zasilanie ale chyba nie ponieważ jak odłączę antenę od radyjka zakłócenia ustępują. Tak samo ustępują jak wyciągnę antenę od podstawy. Próbowałem uziemić antenę osobno ale bez zmian.

    Po odłączeniu paska od alternatora objawy nie znikają, natomiast gdy przełożyłem radyjko z anteną do innego auta było super.

    Proszę o pomoc i opinie co może być przyczyną.
    Pozdrawiam
  • #886
    andrzejsq
    Poziom 11  
    Zakłócenia masz od silnika krokowego przepustnicy gazu i za dużo nie zrobisz taka zaleta aut na wtrysku.
  • #887
    robalek12
    Poziom 14  
    Dzięki za pomoc.

    Dziś byłem w sklepie i wypróbowałem z 5 różnych radyjek i znalazło się takie co daje rade tym zakłóceniom.
    Co prawda kasy trochę dołożyłem - ale warto.

    SZEROKOŚCI
  • #888
    Janek3311
    Poziom 11  
    robalek12 napisał:
    Dziś byłem w sklepie i wypróbowałem z 5 różnych radyjek i znalazło się takie co daje rade tym zakłóceniom.

    A jakie to radio ??
  • #889
    Maher
    Poziom 21  
    Ja u siebie zlikwidowałem zakłócenia wchodzące od anteny o 50% wystarczyło przylutować kondensatorek ok. 2nF przy kablu wychodzącym z pompy paliwa, reszta zakłóceń pochodzi z silniczka nawiewu ale za dużo rozbierania żeby się tam dostać.
  • #890
    yatta
    Poziom 14  
    witam
    u mnie problem w fordzie sierra jest dosc dziwny - zamykam/otwieram centralny zamek i w CB to objaiwa sie rozdzierajacym wrzaskiem :)
    zakłócenia mam również na radiu podpiętym przez wzmacniacz - slychać obroty silnika i zakłócenia wzrastają z obrotami, w cb to również słychać.
    Czy założenie pierścienia ferrytowego na przewód WN z cewki do rozdzielacza może pomóc? CB jest wpięte w zapalniczke.
  • #891
    krisscars
    Poziom 9  
    witam. rozmwialem ostatnio z moim mechanikiem. zaporponował mi kondensator ze starego odkurzacza. - zakladal to swojemu synowi do cb radia . poobno to jeden z najtańszych filtrów i bardzi skuteczny.



    Popraw. Zdania zaczynamy wielką literą. /c2h5oh/
  • #892
    arturo78
    Poziom 1  
    witam mam radjo sb intek m -760 plus antene miland alan 9 plus zamontowana w dachu honda civic 91 z gazem podlaczone do aku kabel 2 mm odbieralo pieknie 8 miesiecy a do 2 tygodni przy wlaczonym silniku mam straszne saklucenia silnika podlaczylem dodatkowo filtr 10 amperowy i nic nie daje wymienilem kadel antenowy bylem ponownie na sprawdzeniu anteny wszystko oki odlaczylem alternator zapalilem silnik to samo
    prosze o pomoc :?::?:
  • #893
    kropeksubaru
    Poziom 1  
    witam mam fiata dukato z roku 2007 podpiąłem tam radio unidena 510 i
    antenę HUSTLER IC 100 mam taki problem i z bardzo słychać silnik i
    turbinę jak dodaje gazu i nie wiem co z tym zrobić prosiłbym bardzo o pomoc
  • #894
    SP5ANJ
    VIP Zasłużony dla elektroda
    kropeksubaru napisał:
    witam mam fiata dukato z roku 2007 podpiąłem tam radio unidena 510 i
    antenę HUSTLER IC 100 mam taki problem i z bardzo słychać silnik i
    turbinę jak dodaje gazu i nie wiem co z tym zrobić prosiłbym bardzo o pomoc

    Odkłócić silniczki, lecz nie dać się nabrać na jakiekolwiek Filtry Przeci-zakłóceniowe.

    Tylko nie pytaj jak odkłócić. Wszystko jest już napisane.
    -------------------------------

    "Dobrać" znaczy dokładnie dobrać jego pojemność (kondensatora), ponieważ każdy wirnik inaczej pracuje i musi mieć inny kondensator, który naładuje i szybko rozładuje przepięcia/iskrzenia na rotorach silników.
    Czas rozładowania jest różny dla każdego rotora (szybkość kręcenia się , ilość szczotek, rozmieszczenie szczotek, stopień zużycia).

    Wycieraczki w samochodach to około od 500pF dp 2,2nF.
    Pompy paliwa to od 500pF do około 4,7nF.
    Szczotki w alternatorach to (nie mam pojęcia) ale około 3,3nF do 100nF.

    Wszystkie kondensatora na napięcie pracy o 5 razy wyższej niż napięcie zasilania. Dla autek to około 100V i wyżej.

    ---------------------------------
    Wstawiłem "kopię" mail-a na odpowiedź zadaną przez kropeksubaru .


    Pozdrawiam.
  • #895
    robalek12
    Poziom 14  
    Witam Serdecznie Mobilków.

    Obserwuje już trochę czasu ten temat i powiem szczerze że nie znalazłem pewnego sposobu na wyeliminowanie zakłóceń m.in. obroty silnika, włączanie zapłonu,pompy paliwa itp...
    Ja już testuje różnych sposobów ale nic nie daje.
    Nadmienię że mam auto Astrę Classic I i Radyjko President Harry II.

    Moje spostrzeżenia:
    - filtry - nic nie pomagają
    - pierścienie ferytowe - też nie
    - włączenie zasilania do akumulator - też nic
    - podłączenie zasilania pod drugi (osobny) akumulator - bez zmian


    Jedyne co zauważyłem to jeśli dotkniemy ręką druta anteny to szumy milkną - ale to pewnie nie to.

    Chętnie będę drążył ten temat i zapraszam do dyskusji.

    SZEROKOŚCI
  • #896
    sniegulik
    Poziom 15  
    Dotykanie anteny nie jest dobrym pomysłem, ponieważ roztrajasz parametr SWR (współczynnik dopasowania).

    Spróbuj przestawić antenę w inne miejsce np. dalej od pompy paliwowej (najlepiej jak antena jest na środku dachu).

    Sprawdź masy elementów karoserii samochodu (np. klapa maski, itp)


    Masz nowe świece zapłonowe ?


    powodzenia
  • #897
    andrzej17042006
    Poziom 1  
    ja w puncie też tak miuałem wymieniłem świece i przewody zapłonowe i rewelacja :D same przewody pewnie by wystarczyły
  • #898
    robalek12
    Poziom 14  
    Wczoraj zmasowałem maskę i jest troszkę lepiej.

    Zauważyłem że jak wciskam nadawanie to słychać
    jak popiskuje syrena od alarmu.

    Wymienię też przewody od wysokiego i dam znać czy się poprawiło.
  • #899
    sniegulik
    Poziom 15  
    Na przewody wysokiego nap. nie oszczędzaj pieniędzy!

    Ja ostatnio kupiłem tanie nowe przewody i okazało się, że są gorsze. Wchodzi mi więcej zakłóceń jak na starych przewodach.

    Będę musiał chyba je sam dodatkowo zaizolować jakimś izolatorem do wysokich napięć.

    Pozdr.

    Daj znać jak ci chodzi radyjko na nowych przewodach :)

    Dodano po 4 [minuty]:

    a w ogóle to u mnie jest ciekawie:
    na początku jak ruszam samochodem to do 15 minut jest bardzo dobra słyszalność i bez dużych zakłóceń. Po 30-40 minutach się zaczyna terkotanie.

    Prawdopodobnie to się coś nagrzewa i traci dobre właściwości.
  • #900
    kokosoft
    Poziom 14  
    Dołozył bym cewki przy zasilaniu CB Radia i jakis spory elektrolit