Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zakłócenia w radiotelefonach po włączeniu silnika itp...

bedziek 14 Mar 2005 23:12 126489 1491
  • #1 14 Mar 2005 23:12
    bedziek
    Poziom 2  

    Witam!
    Proszę o pomoc.
    Co trzeba zrobić by pozbyć się fatalnych zakłóceń w radiu przy włączonym silniku!
    Są tak silne, że nic nie słychać tylko np. pracę dmuchawy lub wycieraczek!
    Radio podłączałem w różny sposób tzn pod akumulator bezpośrednio, pod bezpieczniki, a teraz mam pod instalację radiową i też nic się nie zmienia.
    Co tu zrobić?
    Trzeba kupić jakiś filtr?
    I w którym miejscu go zamontować?
    Czy można go zrobić samemu?
    I czy ktoś ma schemat?
    Dziękuję za pomoc.

  • #2 15 Mar 2005 00:06
    tomhub
    Poziom 19  

    1.wymienic podmienić akumulator na nowy(jak jest na wykończeniu to alternatorek ciężej pracuje i szczoteczki sieją)
    2.Szczotki w alternatorze
    3.Kedzior przy alternatorze.

  • #3 15 Mar 2005 03:55
    andrew220
    Spec od GSM

    Radio z przełącznikiem ANL/NB.

  • #4 15 Mar 2005 05:53
    sp7kh
    Poziom 15  

    Witam,
    Sprawdź stan instalacji elektrycznej, styki przy urządzeniach które zakłucają, (również masy) każde ustrojstwo trzeba odkłócić indywidualnie, akumulator nie ma wpływu na zakłócenia - alternator ma taki zapas mocy że stan akumulatora jest dla CB obojętny. (pobór do 2A - światła pozycyjne biorą więcej)
    Napisz jeszcze jaki to samochód - bo to do dalszej rozmowy bardzo ważne.

  • #5 15 Mar 2005 09:23
    kolo
    Poziom 20  

    Jeśli masz pręt ferrytowy ze starej anteny radiowej LW to nawiń na nim cewkę drutem w emalii 1-1,5mm ok. 20-50zw. i włącz to w szereg w "+"zasilania radia. I problem załatwiony. Polecam.

  • #6 15 Mar 2005 10:04
    Preskaler
    Poziom 37  

    W większości postów jest napisana "szczera prawda" ale ja stwiam na zlokalizowanie żródła zakłóceń. Z akumulatorem to prosta sprawa (na chwilę podłączyć jakąś "nówkę"). Alternator można odłączyć (na chwilę) i porównać czy zakłócenia się zmniejszyły? Jeśli wszystkie poprzednie metody nie dały rezultatów, pozostaje już tylko układ WN. Najlepiej jest to stwierdzić w zupełnej ciemności po przyzwyczajeniu wzroku do "nocnego widzenia" (po przebywaniu w zupełnej ciemności przez ok.15 min.). Wtedy zobaczyć można przeskakujące iskierki po elementach pracujących pod wysokim nmapięciem. Mogą to być kable WN, cewka itp.

  • #7 15 Mar 2005 10:17
    sp7kh
    Poziom 15  

    Kategorycznie przestrzegam przed ODŁĄCZANIEM alternatora , to urządzenie można wyeliminować TYLKO poprzez zdjęcie paska klinowego - chyba że chcemy celowo alternatr uszkodzić - wtedy proszę bardzo.

  • #8 15 Mar 2005 10:20
    RTX-Service
    Poziom 18  

    kolo napisał:
    Jesli masz pręt ferrytowy ze starej anteny radiowej LW to nawin na nim cewkę drutem w emalii 1-1,5mm ok. 20-50zw. i włącz to w szereg w "+"zasilania radia. I problez załatwiony. Polecam.


    Chciałem tylko potwierdzić koledze, kiedyś miałem w maluchu taki problem, i tak mi doradzili z serwisu motoroli i zadziałało.

  • #9 15 Mar 2005 12:09
    sp9coo
    Poziom 18  

    Wszystko fajnie a nikt nie zapytał jak ma zainstalowaną antene ,brak dobrej masy daje taki sam efekt co wyżej opisane przypadki ,radio CB to dość czuły odbiornik w stosunku do radia samochodowego i ty może leżeć problem

  • #10 15 Mar 2005 13:14
    RTX-Service
    Poziom 18  

    A to fakt, tylko widzisz widocznie wszyscy zakładali, że na taki błachy drobiazg kolega zwrócił uwagę. Tak na marginesie też bym z tym polemizował, bo jak zmieniłem samochód na drugi, to w tym drugim nie miałem masy na antenie (antena Lemm 1500), ponieważ nie chciałem niszczyć listwy na rynience i takiego problemu nie miałem (a miałem najprostsze radio typu S- Mini).

  • #11 15 Mar 2005 16:10
    sp9coo
    Poziom 18  

    RTX-Serwis po części masz rację ale to najczęstszy przypadek u kolegów co nie mają zielonego pojęcia o urządzeniach nadawczo-odbiorczych i o skuteczności anten, dlatego mój post zwracał na to uwagę.
    Pozdrawiam Grzegorz sp9coo.

  • #12 15 Mar 2005 17:12
    maser81
    Poziom 19  

    Najpierw trza się wsłuchać w wycie (trzaski) w radiu.
    Sprawdzić przy jakich urządzeniach słychać ten trzask (zakłócenia).
    Pierwsza czynnością jest zmiana uszkodzonych (zużytych) elementów na nowe. Jeśli to nie przyniesie efektów to trzeba poprzez odpowiedni dobór kondensatorów (gdzie trzeba dławików) zablokować zakłócenia przy źródle ich wystapienia.
    Czyli jeśli generatorem jest np: silnik nagrzewnicy to trza założyć np kondensator na silniku, a nie gdzieś dalej na przewodzie.
    W wielu też sytuacjach jest też tak, że zakłócenia powoduja elementy "statyczne" np czujniki itp. Tu jest cieżej ale trzeba kombinować z ich odłączaniem (choć w nowszych autach może być z tym problem).
    Takie historie jak zestrojenie anteny, odpowiednie zasilanie pomijam bo to jest akurat oczywiste.

  • #13 15 Mar 2005 22:09
    bedziek
    Poziom 2  

    Dzięki za wszystkie odpowiedzi! Więc tak, dodam troszke informacji. Podłączałem cb bezpośrednio pod akumulator i są zakłócenia, podłączyłem pod inst. radiową też są zakłócenia. Zakłócenia występóją pod samą pracą silnika na wskaźniku radia pokazuje się nawet dwie kreski mocy sygnału. Włączam wycieraczki słysze prace silnika w radiu, włącze dmuchawe słysze ją. Mam mrugającą diodę włącze i słysze!
    Znalazłem na allegro filtr przeciewzakłóceniowy do cb radia jak myślicie pomoze?Antene mam taką od Tira jakieś 1,5m na kablu koncentrycznym!Przypone ze jestem nowicjuszem!Dzięki za kolejne rady z góry!

  • #14 15 Mar 2005 23:47
    maser81
    Poziom 19  

    Może pomoże może nie....
    Jakie to auto? Ile lat ma.
    Czy jak przekręcisz tylko stacyjkę to już słychać zakłócenia? (jeśli tak to np pompa paliwa daje takie objawy). Czy to wycie zmienia się z obrotami silnika? Wtedy obstawiałbym to co koledzy pisali wcześniej- alternator-zapłon (Na alternator założyć dławik -opis gdzieś wyżej już widziałem, producenci to raczej proponują).
    Trudno tak przez neta powiedzieć Ci co to zakłóca.
    Mam małą książeczkę na temat pracy CB w aucie, może to tu zamieszczę. Pochodzi z czasów boomu CB w Polsce jaki miał miejsce w początku lat 90.
    Nie ma ona autora (wymienionego), sygnowana przez Radio Zet.
    Pytanie do modów, co na to regulamin?

  • #15 16 Mar 2005 01:13
    TheMonter
    Poziom 17  

    Jak nie ma autora to znaczy, że raczej może być publikowna jako broszura poglądowa ;) Nie powinno być problemu.

  • #16 19 Mar 2005 01:28
    viper82
    Poziom 15  

    Witam!
    W moim autku również czasami są jakieś zakłócenia, ale z tego co zauważyłem (montowałem dwa identyczne CB radia Alany 78+) jedno chodziło prawie idealnie, a drugie fatalnie. Więc samo CB radio również ma coś do gadania. Teraz mam antene magnesową Lemm ok 70cm. a wcześniej miałem antene Presidenta o podobnej długości, przymocowaną do dachu zamiast antenki radiowej i nie wiedze różnicy między anteną magnesową. Nawet magnesówka lepiej dała się zestroić niż ten President.
    Pozdrawiam

  • #17 20 Mar 2005 21:16
    szawryk
    Poziom 14  

    Witaj
    Ja miałem ten sam cyrk w swojej Ladzie 2107.Radio Alan 28, antenka Oklachoma zamontowana na stałe w dachu, radio prawidłowo podłączone i zestrojone. Tak walczyłem : najpierw zlokalizowałem źródło zakłóceń - instalacja zapłonowa, potem zgodnie z radami fachowców założyłem kondensator przy cewce zapłonowej i alternatorze- nie pomogło, potem nowa kopułka rozdzielacza zapłonu, nowy przerywacz i regulacja zapłonu - na nic, wreszcie zaekranowałem przewody wysokiego napięcia ( ekranem z grubego przewodu ekranowego do CB ) i zbudowałem siatkę Faradaya na kopułce apatatu zapłonowego, podłączyłem to wszystko ze sobą i do masy i dopiero wtedy zakłócenia spadły prawie do zera ( są ale praktycznie ich nie słychać ). Przy okazji musiałem wymienić wysokie napięcie bo było przebicie i nie paliły wszystkie gary. Teraz jest O.K. Jeżeli w twojej bryce są jakieś komputery czy inne cuda to chyba masz gorzej przechlapane niż ja. Powodzenia ...

  • #18 20 Mar 2005 21:44
    wiesiek52
    Poziom 10  

    Witam,
    walczyłem z zakłóceniami przez długi czas wstawiałem dławiki robione na ferrycie i oryginały i nic zakłócenia nie ustępowały, samochód prawie nowy 3 letni z wtryskiem jednopunktowym.
    CB zasiliłem z oddzielnego akumulatora było jeszcze gorzej. W końcu pociągnąłem oddzielny przewód bezpośrednio z akumulatora ekranowany oczywiście i jest względnie dobrze przy włączonym ANl/NB jest OK.
    Pozdrawiam.

  • #19 22 Kwi 2005 11:28
    BALLAH
    Poziom 14  

    Też mam takim problem. Radio Alan 199A, samochów Tempra 1,6 wtrysk. Wyje niesamowicie, w miarę zwiększania obrotów (prędkości). Podejrzewam ,że to zakłócenia od zapłonu przedostające się przez antenę????????

  • #20 25 Kwi 2005 12:31
    BALLAH
    Poziom 14  

    Dzisiaj przejeżdżałem kilka razy obok traktora. Za każdym razem bardzo głośne zakłócenia, identyczne jak mi dokuczające! Czyli trzeba się skoncentrować nie na instalacji zapłonowej, ale na alternatorze!

  • #21 23 Maj 2005 11:59
    marrog
    Poziom 22  

    Witam!!!

    Mam podobny problem nawet postawiłem taki temat "FILTR DO CB",gdyż nie zauważyłem tego tematu.
    Mam radyjko Presidenta i antenkę Presidenta na magnesie,i jak silnik nie pracuje jest OK. Jak odpalę też jest OK, ale jak ruszam i się autko rozpędza no to slychać w radiu jak silnik wchodzi na obroty. A autko moje to VW Passat 2.8 VR6 :) Przy tym silniku to za dużo nie pokombinuje.
    Czy dobrym rozwiązaniem będzie pierścień ferrytowy i nawinięte na niego (jak wyżej kolega pisał) uzwojenie plus kondensatorek tzn. w gałęzi wzdłużnej ferryt a w poprzecznej przed ferrytem kondensatorek?

    pozdrawiam ***marrog***

  • #22 23 Maj 2005 15:42
    BALLAH
    Poziom 14  

    Założyłem dzisiaj ferryty tzw. koraliki, ale z zrobione fabrycznie z dwóch - połówek w zatrzaskowej obudowie plastikowej, po 4 zł w sklepie elektronicznym, na razie dwa na przewodzie cewka-kopułka aparatu. Zakłócenia bardzo zmalały. Spróbuję jeszcze po jednym na przewodach do swiec.
    Wydaje mi się, że stromosć impulsu w elektronicznych zapłonach powoduje generację sporej ilosci harmonicznych i stąd ten poroblem.
    U mnie próby odkłócenia na zasilaniu radia nie przyniosły żadnego skutku.

  • #23 07 Cze 2005 18:59
    radarek
    Poziom 16  

    mam pytanko wie ktoś morze jak sie ma to zakładanie tych rdzeni na przewowy wysokiego napięcia do pracy silnika czy niema wpływu na jakość iskry itp bo sam chyba sobie coś takiego sprawie

  • #24 07 Cze 2005 19:11
    Preskaler
    Poziom 37  

    Z teorii wynika , że absolutnie NIE! Energia przesyłanego prądu nie jest w żaden sposób zmniejszona tylko zmniejszone jest promieniowanie elektromagnetyczne przewodów WN.

  • #26 08 Cze 2005 20:43
    gobi88
    Poziom 10  

    Witajcie.Mam podobny cyrk.Zestaw Uniden 510XL+New Alaska na 15cm podstawie magnesowej.Radio podłączone bezpośrednio do aku Fiata Brava i ten sam zestaw przenoszony i używany w Fiacie Seicento Van1,1 mpi z grudnia 2003.W Bravie zestaw spisuje się znakomicie ale w Seicento producent nie przewidział możliwości montażu radiostacji ponieważ poziom zakłóceń przy włączonym silniku jest tak duży że czasem sięga dwuch na skali w Unidenie.Metodą odłączania wszystkiego co pobiera prąd w aucie doszedłem do POMPKI PALIWA która siedzi w zbiorniku paliwa-to ją słyszę po włączeniu zapłonu jak napompuje to się wyłącza następnie po uruchomieniu silnika moje radio wyje jak stary odkurzacz.Kiedy dotarłem do miejsca gdzie mogłem odłączyć ją od zasilania(jest to wyłącznik awaryjny w razie wypadku odcina minus od pompki)i odłączyłem to poczułem miód na sercu-słyszalne były tylko lekkie trzaski z instalacji WN odkurzacz zamilkł.Już przybrałem się do wstawienia jak najbliżej silnika kondensatora 1000uF 25Vkiedy to pewnego dnia otworzyłem auto wyłączyłem WSZYSTKIE odbiorniki prądu,włączyłem CB radio,włożyłem kluczyk,włączyłem zapłon(słyszę silniczek)odczekałem na odbiór i jak ktoś coś powiedział włączyłem silnik-poskutkowało silnik nie był już tak wyjący,można było wyłączyć nawet w czasie jazdy filtr ANL no jednym słowem malina.Raj trwał do pierwszych dni bużowych.Teraz raz jest dobrze raz jest żle.Nic nie rozumiem ?!
    Pewnie bym wymienił ten silniczek ale kosztuje 350pln!!!

    Dodano po 27 [minuty]:

    Załączniki do wypocin powyżej.

  • #27 09 Cze 2005 01:17
    saper3791
    Poziom 18  

    Witam .
    Jeździłem i maluszkiem i skodą 120L i Oplem z jedno punktowym wtryskiem .
    Wszelkie zakłócenia w radio (tak w Lincolnie jak i w Icom) udawało mi się likwidować krótkimi przewodami , unikaniem zwijania kabli , dobrym polaczeniem z masa pojazdu ( tak radio , anteny i obudowy radio ) oraz "bateria" z kondensatorów 100.000 µF + 22nF + cewka na rdzeniu pierścieniowym + 22 nF + 100.000 µF.

  • #28 09 Cze 2005 08:24
    bart1awo
    Poziom 12  

    Saper, możesz przybliżyć konstrukcję tej cewki?

  • #29 09 Cze 2005 09:48
    saper3791
    Poziom 18  

    Ta cewka to nawinięta była na rdzeniu pierścieniowym dość dużym (mój kciuk pasował do rdzenia gdy nie było jeszcze uzwojenia) pochodzącym z ... hmmm ... nie pamiętam już . Ale uzwojenia były nawinięte równolegle drutem Cu w lakierze i bawełnie (2,5mm²) , zwojów było około 15 .
    Tak wiec nawet masę podawałem do radio po przepuszczeniu jej przez ten "filtr" i jedynie antenka dotykała masy pojazdu bezpośrednio (ale za to dokładnie).
    Pozdrawiam.

  • #30 09 Cze 2005 09:54
    BALLAH
    Poziom 14  

    A gdzie zainstalowałeś tą cewkę: w komorze silnikowej, czy bliżej radia?
    Trochę wcześniej pisałem o rdzeniach pierścieniowych nałożonych na przewody zapłonowe - działało przez tydzień, później zacząłem kombinować, dokładać pierścienie i przestało działać. Najlepszy efekt był prezy dwóch pierścieniach na przewodzie cewka-kopułka, po zamontowaniu pierścieni na przewodach do świec coś sie popsuło i efekt żaden.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME