Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

6N VW POLO III - Pali bezpiecznik po odpaleniu silnika

09 Dec 2013 20:14 5208 25
  • Level 8  
    Witam. Jestem w posiadaniu VW Polo III, 6N, rocznik 97, silnik 1.9 SDI.

    Jestem nowym użytkownikiem więc jeśli źle umiejscowiłem temat z góry przepraszam.

    Od dawna szukam rozwiązania problemu w zakupionym przeze mnie samochodzie i nie mogę do niczego dojść ani sam, ani grzebiąc godzinami po forach.

    Mój problem polega na przepalaniu się bezpiecznika , który odpowiada za dostarczenie energii do zegarka oraz przebiegu pojazdu (na zegarach) gdy wyłączony jest zapłon. Bezpiecznik ten odpowiada też za światło w środku pojazdu więc go nie mam.

    Bezpieczniki palą się tylko gdy odpalam silnik. Po wsadzeniu nowego, zegarek oraz światło w środku działa bez kluczyka, na zapłonie również jednak wystarczy odpalić i bezpiecznik jest spalony.

    Próbowałem zakładać różne bezpieczniki w tym 30 amper i również się spalił Podejrzewam zwarcie jednak nie potrafię ustalić gdzie mogłoby ono wystąpić.

    W internecie znalazłem jedynie film przedstawiający podobny problem jednak tamtemu nieszczęśnikowi też nikt nie umiał pomóc. Na filmie polo 6N z 98 roku.

    youtube.com/watch?v=iNuRwZS1rLw

    nie moge wstawiać linków zewnętrznych więc wystarczy dopisać "www." z przodu

    PS. u mnie też wskazówki (temperatura, obrotomierz, wskaźnik paliwa) nie wracają do swojej pozycji po zgaszeniu silnika, po ponownym przestawieniu kluczyka na zapłon opadają.

    Bardzo proszę o pomoc.
  • Level 20  
    KamilXMS wrote:
    Próbowałem zakładać różne bezpieczniki w tym 30 amper

    Trzeba było zdrutować i czekać gdzie dym się wydobędzie, mądre posunięcie. Gratulacje. Ktoś Cię namówił do tego?
    KamilXMS wrote:
    u mnie też wskazówki (temperatura, obrotomierz, wskaźnik paliwa) nie wracają do swojej pozycji po zgaszeniu silnika,
    Bo nie ma bezpiecznika, który za to odpowiada.
  • Level 8  
    Pytałem o zdanie "elektryka" na stacji twierdził że prawdopodobnie za mały bezpiecznik (auto kupiłem już bez bezpiecznika) więc gdy spaliło 10 A założyłem 15 A
    i 30 A. Jak ostatni spaliło zostawiłem to.

    dodam że tylko takowymi trzema dysponowałem.
    co do nie opadania wskazówek to ciekawostka nie wiem czy ma coś wspólnego.
  • Moderator of Cars
    KamilXMS wrote:
    co do nie opadania wskazówek to ciekawostka nie wiem czy ma coś wspólnego

    Ma, licznik nie ma zasilania, to nie ma jak ich wyzerować.

    Zamiast bezpiecznika wepnij żarówkę, 21W nie większą bo tam cienkie przewody wszędzie, będzie zwarcie to będzie jasno świecić jak nie to najwyżej tylko lekko się rzażyć. Wtedy sprawdź co się dzieje.
  • Level 8  
    dzięki tak zrobię czym prędzej i napisze jakie były efekty.

    Zapomniałem jeszcze że styki w które wkłada się bezpiecznik są pod napięciem około 12.5 V. "Elektryk" o którym wcześniej wspomniałem sprawdzał miernikiem, przy pomiarze możliwego prądu brakło skali tzn musi być powyżej 20 A.

    Dodano po 5 [minuty]:


    ociz wrote:

    Zamiast bezpiecznika wepnij żarówkę, 21W nie większą bo tam cienkie przewody wszędzie, będzie zwarcie to będzie jasno świecić jak nie to najwyżej tylko lekko się rzażyć. Wtedy sprawdź co się dzieje.


    A jeszcze pytanko czy powinienem próbować odpalać z tą żarówką czy tylko bez kluczyka lub na zapłonie sprawdzić?
  • Level 20  
    Żarówka zastępuje bezpiecznik. W momencie zwarcia zaświeci się mocniej, nie spalisz bezpiecznika ani nie zaszkodzisz instalacji a dzięki tej żarówce będziesz mógł znaleźć źródło zwarcia. Normalnie odpal.
  • Level 8  
    Wykonałem powyższą czynność.

    21 W żarówkę na napięcie znamionowe 12 V połączyłem jej stykami roboczymi za pomocą cienkiego przekroju przewodów do styków spalonego wcześniej bezpiecznika ( dla ułatwienia wpięcia się w gniazdo i uniknięcia ewentualnego zwarcia z innymi przewodami w panelu bezpieczników instalacji).

    Efekt był następujący.

    Od momentu wpięcia żarówka żarzyła sie jasnym światłem (kluczyk w pozycji początkowej), zegarek ani przebieg nie świeciły i światła w środku brak czyli tak jak bez bezpiecznika. Po przekręceniu na zapłon żarówka świeciła tak samo, (tu przebieg i zegarek są już wyświetlane nawet jeśli jest brak bezpiecznika lecz zegarek jest zawsze skasowany po ponownym włączeniu zapłonu co świadczy o braku podtrzymania pamięci, co do oświetlenia w środku nadal brak). Po przekręceniu kluczyka w pozycję rozruchu żarówka chwilowo delikatnie świeci słabiej po czym gdy silnik już się kręci świeci tak samo mocno jak w pozycjach 1 i 2 a światła w środku nadal brak.
  • Level 29  
    KamilXMS wrote:
    a światła w środku nadal brak.


    A żarówki tam wymieniałeś ? Wymień nawet jak " na oko " wyglądają na dobre.
  • Level 8  
    Waldemar z Kaszub wrote:

    A żarówki tam wymieniałeś ? Wymień nawet jak " na oko " wyglądają na dobre.


    Tak wymienione.
  • Moderator of Cars
    Wiec cały czas masz zwarcie.
    Rozumiem że chodzi o bezpiecznik nr 21?
    Odłączaj wszystko (oświetlenie wnętrza, wiązki drzwi, pompkę centralnego zamka), ruszaj wiązkami aż żarówka zgaśnie.
  • Moderator of Cars
    To masz nowszą instalacje, bezpiecznik tam powinien być tylko 5A.
    Centralny zamek odpada z listy podejrzanych.
  • Level 8  
    no to jak tylko znajdę chwile, wepnę żarówkę i będę sprawdzał po kolei wyciągając bezpieczniki od poszczególnych elementów
  • Level 9  
    nie wiem czy dobrze cb rozumiem ale jak juz jest zapalony i wepniesz bezpiecznik to juz sie on nie pali?
  • Level 8  
    tubylec01 wrote:
    nie wiem czy dobrze cb rozumiem ale jak juz jest zapalony i wepniesz bezpiecznik to juz sie on nie pali?


    Nie wkładam bezpiecznika na odpalonym aucie, bezpiecznik się przepala z chwilą uruchomienia silnika, wsadzenie go w trakcie pracy zapewne poskutkowałoby spaleniem go od razu
  • Level 9  
    spróbuj na zapalonym wcisnac jednego zobaczysz jaka bedzie reakcja


    Moderated By ANUBIS:

    3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

  • Level 29  
    tubylec01 wrote:
    spróbuj na zapalonym wcisnac jednego zobaczysz jaka bedzie reakcja


    Co za bzdura ! Może byś tak językiem w pokojowym gniazdku napięcia szukał ?
  • Level 8  
    Na pewno na odpalonym silniku próbował nie będę. Mam sporo pracy ale myślę że w ciągu max 2 dni spróbuje z żarówką i wypinaniem poszczególnych bezpieczników. Muszę mieć tylko chwilę czasu.
  • Moderator of Cars
    Co niby ma dać wypinanie bezpieczników? Po tym już żadnego innego nie ma, jedyne odbiorniki to oświetlenie wnętrza i licznik. Raczej mało możliwe żeby usterka powstała sama z siebie więc szukaj śladów czyjejś ingerencji. Nie zapomnij że w bagażniku też masz lampkę.
  • Level 8  
    Hmm czyjaś ingerencja jest dość możliwa, zastanawiałem się nad tym, szczególnie jest coś pogmatwane przy radiu tam jednak nie ma prądu bez kluczyka i włączonego zapłonu, Jest też jakby jeden dodatkowy bezpiecznik poza pozostałymi, schowany tam pod tamtym panelem z bezpiecznikami, zwisa wpięty w pojedyncze wejście na taki bezpiecznik na kabelkach które są mi niewiadomego pochodzenia.

    Dodano po 5 [minuty]:

    ociz wrote:
    Co niby ma dać wypinanie bezpieczników? Po tym już żadnego innego nie ma, jedyne odbiorniki to oświetlenie wnętrza i licznik. Raczej mało możliwe żeby usterka powstała sama z siebie więc szukaj śladów czyjejś ingerencji. Nie zapomnij że w bagażniku też masz lampkę.


    Myślałem że skoro jeśli wepnę tam żarówkę i ona od razu świeci jasna co oznacza zwarcie, może jeśli będę wypinał po jednym bezpieczniku od poszczególnych pozostałych sprzętów ( elektronika silnika, pompa, dmuchawa itd itd) żarówka przygaśnie i powie mi coś czy gdzieś kable się nie krzyżują lub nie są celowo przez kogoś skrzyżowane. Myślisz że to zły pomysł?

    Co do wiązek na pewno też spróbuję, dzięki za radę, jednak potrzebuje tej chwili czasu a zawalili mnie pracą. Jutro może po jutrze posprawdzam wszystko.
  • Level 9  
    KamilXMS wrote:
    hmm czyjaś ingerencja jest dość możliwa, zastanawiałem się nad tym, szczególnie jest coś pogmatwane przy radiu tam jednak nie ma prądu bez kluczyka i włączonego zapłonu


    sprawdzałeś w większości samochodów jest "tam" prąd tzw. pamieć radia do której nie trzeba żadnego zapłonu
  • Level 20  
    KamilXMS wrote:
    jeśli będę wypinał po jednym bezpieczniku od poszczególnych pozostałych sprzętów ( elektronika silnika, pompa, dmuchawa itd itd) żarówka przygaśnie i powie mi coś czy gdzieś kable się nie krzyżują lub nie są celowo przez kogoś skrzyżowane. Myślisz że to zły pomysł?
    Syzyfowa praca.
  • Level 29  
    KamilXMS wrote:
    spróbuje z żarówką i wypinaniem poszczególnych bezpieczników. Muszę mieć tylko chwilę czasu.


    To Ci w żaden sposób zwarcia nie wskaże ( to taka próba leczenia umarłego kadzidłem ) . Przyjrzyj się dobrze w jaki sposób radio jest podłączone. Z doświadczenia wiem, że ludzie w tym miejscu różne pajęczyny tworzą.
  • Level 8  
    tubylec01 wrote:
    KamilXMS wrote:
    hmm czyjaś ingerencja jest dość możliwa, zastanawiałem się nad tym, szczególnie jest coś pogmatwane przy radiu tam jednak nie ma prądu bez kluczyka i włączonego zapłonu


    sprawdzałes w większości samochodów jest "tam" prad tzw pamiec radia do której nie trzeba zadnego zaplonu


    Tak to wiem jednak tą konstrukcję "pajęczyn" ciężko mi tu opisać musiałbym iść tokiem myślenia osoby która to zrobiła, a to troche czasu by zeszło mimo to nie wykazuje radio żadnych związków z oświetleniem w środku w tym bagażnika ani podtrzymaniem zegarów więc szukałem na razie w oświetleniu właśnie ale tam kable jakbym nie sprawdzał są wraz z samymi lampami ok ;/.

    Wyciągałem i to na podsufitce i to światełko po lewej w bagażniku no ale nic podejrzanego dosłownie nic. Nie wiem gdzie dalej szukać.
  • Level 29  
    KamilXMS wrote:
    w tym bagażnika


    Wcześniej nie pisałeś, że jest też problem z oświetleniem bagażnika. Poszukaj pod bocznymi okładzinami bagażnika zespołu 3 wtyczek ( u mnie w Polo IV są z lewej strony a Ty będziesz miał z tej strony gdzie masz przelotkę ) z których idzie zasilanie na klapę bagażnika :
    - Ogrzewanie szyby
    -wycieraczka
    -lampka
    - oświetlenie tablicy
    -3-ci stop.
    Może tam tkwi problem ? Tak było u mnie bo nad tym zespołem kostek jest łączenie przewodu spryskiwacza z którego na nie ciekło.
  • Level 8  
    Waldemar z Kaszub wrote:

    Wcześniej nie pisałeś, że jest też problem z oświetleniem bagażnika. Poszukaj pod bocznymi okładzinami bagażnika zespołu 3 wtyczek ( u mnie w Polo IV są z lewej strony a Ty będziesz miał z tej strony gdzie masz przelotkę ) z których idzie zasilanie na klapę bagażnika :
    - Ogrzewanie szyby
    -wycieraczka
    -lampka
    - oświetlenie tablicy
    -3-ci stop.
    Może tam tkwi problem ? Tak było u mnie bo nad tym zespołem kostek jest łączenie przewodu spryskiwacza z którego na nie ciekło.


    Po prostu nie zwróciłem uwagi na to. Pomysł nie głupi, ściągałem i plastiki i tapicerkę odchylałem, przewodów pełno ale czy odpinam na kostkach czy podpinam podgrzewanie szyby, wycieraczki światełka itd to problem dalej ten sam.