Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie pośrednio elementem mechanicznym Atmegą a bezpieczeństwo

11 Gru 2013 21:07 1845 16
  • Poziom 15  
    Witam. Mam dylemat ponieważ nie wiem jak rozwiązać problem. Chciałbym wykonać sterowanie potencjometrem, pośrednio iglicy gaźnika(silnik spalinowy). Cała koncepcja już jest opracowana. Mikroprocesor który sprawdza przetwornikiem ADC napięcie na pinie(np. pb1) i następnie analizuje wynik z poprzednim. Jeżeli jest zmiana, wysyła odpowiednie sygnały(ilość kroków) do sterownika silnika krokowego który bezpośrednio działa na przesuw iglicy tym samym zwiększając obroty silnika.


    Jednym z problemów jest kalibracja położenia i kąta silnika. Jeżeli, dla przykładu, zasilanie zostanie wyłączone bez uprzedniego wyzerowania położenia silnika krokowego to włączając ponownie procesor zacznie od polowy zamiast od początku.

    Ten problem rozwiązują czujniki krańcowe, choć nie dokładne, to i tak nie w tym rzecz(przy okazji omówiłem).
    Najważniejszy problem to problem bezpieczeństwa i nieprzewidywalności mikroprocesora. Sam procesor będzie narażony na zakłócenia. Nasuwa się pytanie, czy jest możliwość usunięcie do 100% zakłóceń? czy ekranowanie poprzez całą obudowę i przewody, zastosowanie kondensatorów da wymierny rezultat? Czy może nigdy nie będzie 100% pewności. Co z wysłużonym potencjometrem? co z "dziurami" na okładkach.


    To wszystko może skończyć się bardzo źle jeżeli uC zwariuje i sam doda gazu, kwestia bezpieczeństwa ludzi.


    Ps. ile dni/miesięcy statystycznie bez zawieszenia może działać uC? jak z waszego doświadczenia to wynika?

    Sam problem bardzo ciekawy i poruszany przez niewiele osób. Znalazłem rozwiązania różnych ludzi ale zawsze ogranicza się to do "zabawek" które nie moga nikomu zrobić krzywdy. Tu jest inaczej. Jeżeli nie krzywda ludzka to problem pieniężny/straty materialne.
  • IGE-XAO
  • Poziom 39  
    Co do uszkodzenia potencjometru to możesz dać dodatkowo opornik tak że przy maksymalnym ustawieniu na pot. ADC nie osiąga maksymalnej wartości. Jeśli jednak odczyta max to znaczy że jest problem z kontaktem na pot. i uC automatycznie przestaje go brać pod uwagę a moc silnika redukuje. Ewentualnie zastosować dwa pot. A co do sterowania to zamiast silnika krokowego możesz zastosować serwo.
  • Poziom 15  
    Problem mechaniczy z okładkami potencjometra rozwiązany. Masz rację, to tylko odpowiednie podejście do kodu uC.
  • IGE-XAO
  • Poziom 39  
    faziil napisał:
    Nie mam możliwości ingerowania w potencjometr.

    A kto Ci każe? Pot. nie ruszasz. Modyfikujesz jedynie obwód pomiarowy w który jest wpięty.
    faziil napisał:
    Nie o sam potencjometr chodzi bo tak jak mówisz to kwestia odpowiedniego zabezpieczenia w kodzie.

    Więc o co chodzi? Najpierw piszesz że chodzi o to teraz że nie. Zdecyduj się o co Ci chodzi.
  • Poziom 15  
    Wybacz. Nie przeczytałem ze zrozumieniem postu i od razu bezmyślnie odpisałem.

    Przewody sygnałowe potencjometru lepiej zasilić większym napięciem i potem zredukować dzielnikiem? czy od razu 5v?, tyle ile wynosi max adc.
    Sam przewód obawiam się że będzie miał ponad 2m. Ze względu na środowisko w jakim był by procesor(nawet w obudowie hermetycznej, ekranowanej). Temperatura, wilgoć i zakłócenia były by problemem. Dlatego jest koncepcja przeniesienia tego do kabiny i wydłużenie przewodu sygnałowego.
  • Poziom 39  
    A jaką oporność ma ten fabryczny potencjometr?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Może jakiś konkret? O jaki pojazd chodzi? O przeróbkę jakiego systemu chodzi?
  • Poziom 15  
    Narazie chciałbym się dowiedzieć czysto teoretycznie.
    Potencjometr od 2,5k do 3,8k Ohm( w skrajnych położeniach)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Więc czysto teoretycznie to będzie działać.

    Wymagasz konkretnych informacji nie podając nic w zamian? Dobrze rozumiem - mają być KONKRETNE rozwiązania w TEORETYCZNEJ dyskusji? Jak to sobie wyobrażasz?
  • Poziom 15  
    Kazdy ma chyba wyobraźnie. Ale jeżeli to sprawie aż taki problem to ok. Jest to który jest przerabiany na spalinowy.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Poprawię się - teoretycznie to będzie działać, albo nie będzie.
    Rodzaj paliwa - benzyna?
    Rodzaj układu zapłonowego?
    Rodzaj zasilania - gaźnik, o którym piszesz, czy raczej wtrysk jednopunktowy?
    Zaawansowanie silnika? Są jakieś układy nadzorujące pracę?
    Konkretny typ silnika?
    Bo stabilna praca silnika, to nie jedynie statyczne uchylenie przepustnicy do pewnego poziomu. To proces dynamiczny ze sprzężeniem zwrotnym.
  • Poziom 15  
    Może to coś pomoże, może nie. Sterowanie odbywa się przez pedał gazu za pomocą linki.

    Moje zadanie jest proste. Nie chcę na siłę komuś pomagać. Zostałem poproszony (znajomy) o wykonanie takiego układu i to robię. To czy nie będzie spełniać oczekiwań(oprócz tych które zapewniałem) to już mnie nie powinno obchodzić.

    Jeżeli to nie będzie działać w praktyce oznacza że albo idziemy po kosztach albo idziemy po kosztach albo myślimy ze ktoś dla nas na rękę, pójdzie po kosztach.

    Z pewnością są firmy które przerabiają to od ręki ale cóż. Do kogo ja mam mieć pretensje. Proszę mnie tu już nie szykanować :)

    Na potrzeby tematu:
    ślinik najprostszy, od motoroweru w który również linka reguluje obroty zależnie od wychylenia. nie potrzeba żadnych innych zabiegów oprócz wyciągania i wciągania linki na przemian aby kontrolować obroty.
  • Pomocny post
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
    Problem nie leży w procesorze tylko w projekcie układu. Najogólniej - jeśli to twój pierwszy projekt z układami narażonymi na zakłócenia to zapewne zepsujesz tyle rzeczy, że to pewnie działać nie będzie. Jeśli to ma być w miarę pewne to wszystko odgrywa rolę, połączenia, projekt płytki, filtrowanie wejść/wyjść, dobór elementów mogących pracować w zadanym zakresie temperatur itd. Różnica pomiędzy hobbystycznym projektowaniem układów, które mogą działać, ale jak przestaną to nic wielkiego się nie stanie, a profesjonalnym projektowaniem układów przemysłowych jest kolosalna. Niesądzę abyś potrzebną wiedzę na ten temat otrzymał na forum internetowym - tu rzadko są eksperci w tych dziedzinach i raczej przez net nie pomogą.
    Oczywiście piszę o sytuacji w której układ może stwarzać realne niebezpieczeństwo dla ludzi, jeśli zagrożenie jest przesadzone to się baw.
    BTW, jeśli to może bezpośrednio wpływać na życie, to powinieneś użyć procesorów i elementów z odpowiednią certyfikacją. Do wózka być może nie jest to niezbędne, niemniej procki co najmniej w klasie automotive powinieneś użyć. Czy są dostępne dla hobbysty w pojedynczych sztukach to inna sprawa.
  • Poziom 15  
    dziękuje koledze @tmf, jedynie Ty zrozumiałeś prosty przekaz i rozwiałeś wszelkie wątpliwości odpowiadając na temat.

    Zastanowię się jeszcze nad tym, ale jak mówisz, tej ważnej wiedzy nie zdobędę dłubiąc hobbistycznie i nie zabezpiecze tego tak aby to było zgodnie z oczekiwaniami.

    Sam nie chcę brać odpowiedzialności za coś czego nie jestem pewny.Choć zrobił bym ten układ i moze zajelo by to duzo czasu gdybym robil to pod siebie, ale teraz na szybko i dla kogos - mija sie z celem.

    Patrząc na to z góry, trochę temat wydaje się głupi bo wygląda jak przyjęcie zlecenia przez niewykwalifikowanego pracownika, by ten potem szukał pomocy w okolicy :)
    No ale ten sie nie myli co nic nie robi. Może to ktoś kiedyś zrozumie pisząc wiadomości z większą empatią. Elektroda to nie tylko forum dla fachowców i profesjonalistów, ba, jest czasami wręcz odwrotnie :P

    Pozdrawiam i dziękuje wszystkim za pomoc, mimo wszystko.
  • Poziom 1  
  • Poziom 20  
    Dokładnie tak jak pisze tmf. Jeśli się nie mylę często gdzieś w notach katalogowych procków są informacje o zastosowaniach. np że nie nadaje się do systemów ratowania życia automotiv itd. Do tego są specjalne układy przykładem jest SPC5 od STM ale takie układy to ciężko sprawa zdobyć nie mówiąc już o programowaniu.
  • Poziom 32  
    Pozwolę sobie nie zgodzić się z większością wypowiedzi, po pierwsze zainteresuj się jak są zrobione porządne urządzenia automatyki (choćby sterowniki samochodowe) - większość z nich nie ma żadnych specjalnych układów uC - to raczej kwestia jakości projektu i przede wszystkim testów.
    Są na rynku aftermarket komputery samochodowe zrobione na np AVR (a AVR cieszą się złą opinia która jak myślę w dużej części związana jest z brakiem umiejętności konstruktorów) i działają - zabudowane w różnych samochodach. Zawsze możesz użyć np transoptorów by zapewnić odpowiedni margines odporności na czynniki zewnętrzne.