Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stacja lutownicza PE 3/99 by HSWG

HSWG 13 Gru 2013 20:43 16497 19
  • Stacja lutownicza PE 3/99 by HSWG

    Przedstawiam moje wykonanie stacji lutowniczej opublikowanej w nieistniejącym Praktycznym Elektroniku nr 3/99. Całość została złożona 12 lat temu, w czasach kiedy samodzielna budowa miała uzasadnienie ekonomiczne, bo fabryczne rozwiązania były po prostu drogie.

    Jak zwykle budując stację starałem się maksymalnie wykorzystać już posiadane zapasy. I tak obudowa pochodzi ze stacji dyskietek komputera Schneider, wyświetlacze 7-seg wylutowane z uszkodzonego tunera satelitarnego, podobnie inne elementy - odzysk ze złomu elektronicznego. Musiałem kupić trafo toroidalne 2x12V 50VA, filtr czerwony do obudowy KM85, który odpowiednio przyciąłem, wzmacniacze OP07, ICL7107 i kolbę Solomon, która wtedy była dostępna chyba tylko w TME. Łącznie wydałem około 100zł. Dzisiaj dałoby się to zrobić za znacznie mniejsze pieniądze.

    Stacja nie jest skomplikowana w budowie, zawiera dosłownie garść elementów, w tym popularny woltomierz ICL7107 - jak widać obeszło się bez mikrokontrolera i mimo to działa ;).

    Stacja lutownicza PE 3/99 by HSWG

    Na elektrodzie można znaleźć co najmniej kilka stacji wykonanych w oparciu o powyższy schemat. Najczęstszym problemem, jest wzbudzanie się układu objawiające się brzęczeniem przekaźnika. Można to łatwo obejść - ja zwarłem R1, a R9 zmiejszyłem do 6,8MΩ, nie zaszkodzi też ekranowanie choćby spodu płytki. Po takiej modyfikacji histereza wynosi równo 16°C. Dobrym pomysłem jest też zastąpienie stukającego przekaźnika optotriakiem i triakiem.

    Kilka fotek mojej stacji:

    Stacja lutownicza PE 3/99 by HSWG Stacja lutownicza PE 3/99 by HSWG Stacja lutownicza PE 3/99 by HSWG

    Na mojej stronie można znaleźć nieco szerszy opis i zdjęcia http://grylewicz.pl/stacja-lutownicza-diy-z-regulacja-temperatury/

    Dorzucam również pdf z oryginalnym artykułem i widokiem płytek drukowanych
    Załączniki:

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    HSWG
    Poziom 21  
    Offline 
    Specjalizuje się w: informatyka
    HSWG napisał 330 postów o ocenie 308, pomógł 44 razy. Jest z nami od 2004 roku.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #2
    yogi009
    Poziom 42  
    Kolejna udana stacja lutownicza na forum. Ta jest chyba najdłuższa :-) Ale obudowa bardzo dobrze się nadaje do tego projektu i jest estetyczna. Z rzeczy, które budzą moje wątpliwości mogę wymienić włącznik na tylnej ściance, ale nie będę ortodoksem :-) Jak rozumiem, eksploatacja samodzielnie wykonanego urządzenia jest bezproblemowa (czyli w niczym nie przypomina obecnej chińskiej masówki)? Moja stacja powstała po obejrzeniu zawartości chińskiego produktu, którego nazwy nie wymienię, chociaż jest on powszechny w handlu nawet dzisiaj. Po prostu zacząłem się bać o życie i doszedłem do wniosku, że pora zbudować coś wandaloodpornego, stabilnego i przede wszystkim bezpiecznego w użytkowaniu. Gratulacje!
  • #3
    SIEKIERA_666
    Poziom 21  
    Konstrukcja bardzo ładna.
    Jedyne co bym zmienił to przekaźnik na układ optotriak-triak. U mnie bardzo klepał przekaźnik, na triaku układ jest nie do zajechania.

    Pozdrawiam
    SIEKIER'a :twisted:
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #4
    robokop
    Moderator Samochody
    Ma ktoś może wzór PCB do termotransferu? Zrobiłbym sobie, a przyznam szczerze że nie chce mi się rysować od nowa. W artykule są płytki do metody fotochemicznej.
  • #5
    HSWG
    Poziom 21  
    robokop napisał:
    Ma ktoś może wzór PCB do termotransferu? Zrobiłbym sobie, a przyznam szczerze że nie chce mi się rysować od nowa. W artykule są płytki do metody fotochemicznej.


    Zrób sobie wydruk w lustrzanym odbiciu (na elektrodzie jest kilka opisów jak to zrobić) lub ostatecznie ksero - większość "dużych" kopiarek ma taką opcję.
  • #6
    piotr
    Poziom 23  
    Konstrukcja nie do zdarcia ta stacja służy mi bardzo długo. Tak jak kolega wcześnie napisał za w czasu wymień ten przekaźnik, lub wymień na triaka, w innym razie zobaczysz czerwono-żółtą kolbę i grot do wymiany.
    stacja estetycznie zrobiona BRAWO.
  • #7
    elektryku5
    Poziom 38  
    Sam wykonałem 2 takie stacje i kilka sterowań, ostatnie było z mos-fetem i zasilaniem przetwornicą, dobry sposób na osiągnięcie przenośnej stacji.
    Na początku też miałem na przekaźniku, lecz przerzuciłem się na mos-fety, bo udało się w ten sposób osiągnąć większą stabilność temperaturową, lepszą miniaturyzację oraz zyskałem możliwość zasilenia prądem stałym (w przeciwieństwie do wersji z triakiem), myślę, że jest to zaleta, ponieważ zasilacze impulsowe można tanio pozyskać i mają niewielkie wymiary.
    Wiadomo że da się na uC, ale zabawa z wzmacniaczami operacyjnymi była bardzo fajna, łatwo zmodyfikować pod inne kolby zmieniając kilka rezystorów oraz stosując triak z optotriakiem, zastosowałem to do hot aira i ładnie śmiga, na stabilność nie narzekam.

    Nie wiem czy ktoś zauważył, ale teraz kolba Pensol ma krótszy grot niż te sprzed kilku lat, nazywa się PENSOL-IRONE-N.
    Do swojej po skróceniu zastosowałem grot C2-3, tą szpicą co dali ciężko się lutowało (szczególnie grubsze rzeczy), a ten grot nadaje się i do SMD (no może nie rezystorów, ale układów bardziej), i do grubszych połączeń.
  • #8
    HSWG
    Poziom 21  
    piotr napisał:
    Konstrukcja nie do zdarcia ta stacja służy mi bardzo długo. Tak jak kolega wcześnie napisał za w czasu wymień ten przekaźnik, lub wymień na triaka, w innym razie zobaczysz czerwono-żółtą kolbę i grot do wymiany.
    stacja estetycznie zrobiona BRAWO.


    W stacji miałem do niedawna przekaźnik JZC-20F 4088. Wstawiłem teraz moduł na triaku o którym poniżej, i przy okazji obejrzałem styki - stan idealny, bez przepaleń, przebarwień, co mnie trochę nawet ździwiło, bo przez 12 lat kilkadziesiąt (a może kilkaset) tysięcy razy załączał 2A 24V AC.

    Teraz troche o elektronicznym zamienniku przekaźnika. Układ prosty - rezystor ograniczający prąd diody w optoptriaku, optotriak, rezystor dołączony do bramki triaka i triak - razem 4 elementy:
    Stacja lutownicza PE 3/99 by HSWG

    Po zmontowaniu na kawałeczku płytki z nóżkami jak w przekaźniku:
    Stacja lutownicza PE 3/99 by HSWG

    Płytka przylutowana do PCB w stacji:
    Stacja lutownicza PE 3/99 by HSWG

    Nieco szerszy opis na mojej stronie: http://grylewicz.pl/modul-triaku-zamiast-przekaznika-stacji-lutowniczej/

    Stacja jeszcze z przekaźnikiem sporadycznie się wzbudzała, np. po położeniu telefonu na obudowie, teraz tego nie ma. Przez pierwsze godziny lutowania czułem się nieswojo z powodu braku stukania przekaźnika co pewien czas. Polecam wykonanie tego usprawnienia, tym co mają stację, a Ci którzy planują wykonanie, niech wprowadzą zmiany na oryginalnej PCB, choćby paintem.
  • #9
    elektryku5
    Poziom 38  
    Do załączania grzałki prawdopodobnie najlepiej dać MOC3041, przełącza tylko w zerze, przez co grzałka mniej cierpi i ponoć zmniejsza to poziom zakłóceń, do grzałek gdy nie jest potrzebna regulacja fazowa stosuję tylko takie.
    Podobne rozwiązanie mam w stacji hot-air, tylko jak wspomniałem na optotriaku z detekcją zera.
  • #10
    chomikaaa
    Poziom 18  
    Wyłączanie grzałki nie w zerze w stosunku do lutownicy nie powoduje zakłóceń które mógłby co cokolwiek powodować...

    ma to sens tylko w przypadku wyłączeń czy załączeń odbiorników indukcyjnych gdzie te zjawisko powoduje rzeczywiście generowanie przepięć lecz tu nie ma to żadnego znaczenia bo grzałka to rezystor z punktu widzenia zasilania układu
  • #11
    elektryku5
    Poziom 38  
    Tu akurat o załączanie chodzi, napięcie przy jej załączeniu rośnie od zera, więc teoretycznie powinna dłużej wytrzymać, co do wyłączenia, to dla triaka ogólnie następuje przy przejściu prądu przez zero.
  • #12
    terminux
    Poziom 23  
    A jak ci się lutuje większe/grubsze kable lub np ekrany do masy? Wystarczająca jest moc cieplna tej lutownicy?
  • #13
    mkpl
    Poziom 37  
    Ładna ładna :) Stare dobre rozwiązanie obecnie masowo pakowane do chinczyków....
    Mam od nich stację wep 878D na elektronice YH878D. Grot działa bez problemów a hot padł zaraz po roku (sterownik).

    Dla porównania wrzucam schemat WEP'a do porównania (jak ktoś ciekawy) :).

    Stacja lutownicza PE 3/99 by HSWG
  • #14
    HSWG
    Poziom 21  
    terminux napisał:
    A jak ci się lutuje większe/grubsze kable lub np ekrany do masy? Wystarczająca jest moc cieplna tej lutownicy?


    Moc grzałki w kolbie (oryginalny solomon) jest wystarczająca. Do "normalnego" lutowania mam nastawioną temperaturę ok. 290°C. Do lutowania rzeczy o których wspomniałeś ustawiam 30-50°C więcej + trochę topnika.
  • #15
    krychast
    Poziom 20  
    Czy zamiast klasycznej kolby można wstawić tu kolbe HotAir?
  • #16
    elektryku5
    Poziom 38  
    Po przeróbce na optotriak z triakiem powinno się dać (przekaźnik i mała histereza to niedobory pomysł w tym wypadku), sam mam nawet trochę prostszy termostat do kolby hot air na LM358 + kilka elementów.
  • #17
    robokop
    Moderator Samochody
    elektryku5 napisał:
    Po przeróbce na optotriak z triakiem powinno się dać (przekaźnik i mała histereza to niedobory pomysł w tym wypadku),

    Da się. Przekaźnik non stop by "klapał", w wersji opto już jest dobrze - grzałka w hot ma mniejszą bezwładność niż w lutownicy.
  • #18
    krychast
    Poziom 20  
    Pytam się bo mam stacje Zaoxin i tam są dwie atmegi8 jedna odpowiada za klasyczną kolbę a druga chyba za HA.Z drugiej strony w HA jest wiatrak,grzałka i termopara.Czyli konstrukcja zbliżona do klasycznej kolby lutowniczej.
  • #19
    elektryku5
    Poziom 38  
    Kolba pod kompresor też ma termoparę (jak zapewne i Twoja pod wentylator), główna różnica w zestawieniu z kolbą 24V jest w elemencie wykonawczym (choć triak z optotriakiem dla kolby 24V pod grot też jest dobry).
  • #20
    krychast
    Poziom 20  
    Panowie mam kolejne pytanie.Czy jak bym dołożył układ regulacji obrotów wentylatora na jkimś LM-317 i wstawieniu kolby HA układ powinien pracować? Czy termopara w grotówce i HA to ten sam czujnik?