Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mastercook, PTE-840 - schemat podłączenia kostki przy silniku

AdiSKWW 14 Gru 2013 20:33 4779 19
  • #1 14 Gru 2013 20:33
    AdiSKWW
    Poziom 10  

    Witam,

    Mam zapytanie dotyczące prawidłowego podłączenia przewodów idących w wiązce od programatora do silnika.
    Zakupiłem pralkę mastercook PTE-840 i jak się okazało po dwóch praniach zaczęły się jakieś problemy. A to stanęła po wirowaniu i przez jakieś 15min wybierała wodę musiałem ją wyłączyć, a to naglę stanęła podczas prania i mrugała dioda tak jakby ktoś wcisnął pauze a to finalnie teraz nie chce się uruchomić po załączeniu słychać dwa cyknięcia i zaczynają mrugać wszystkie diody. Dziwnie zachowuje się też płukanie - w dozowniku stoi woda a po płynie nawet nie pachniało tak jakby został wypłukany podczas prania.
    Przejrzałem forum i dużo się dowiedziałem po rozkręceniu pralki jeszcze więcej sprawdziłem...
    Okazuje się, że pralka była już kiedyś naprawiana. Typowa dorobiona ścieżka, wymienione R71,72 oraz właśnie: brak kostki przy silniku i kable połączone na stałe w koszulce termo. Jednakże jeden z przewodów - pomarańczowy - idący również do kostki pod elektronikę wisi luzem.
    Pytanie za co jest odpowiedzialny? lub czy może ktoś ma taką pralkę i dał znać patrząc na kostkę z czym jest połączony pomarańcz?
    Dodam, że tachgenerator ma przejście i wynosi około 90 ohm, czujnik temp ma przejście - bliskie 0 ohm.

    prosze o pomoc

    0 19
  • Relpol
  • Relpol
  • #3 15 Gru 2013 11:37
    AdiSKWW
    Poziom 10  

    OK, dziękuje za link.

    Czyli wątek przewodów mogę wyeliminować. Po sprawdzeniu mogę stwierdzić, że są podłączone prawidłowo.
    Nie zmienia to nadal stanu faktycznego pralki - brak poprawności działania.
    Co zauważyłem: nadal po włączeniu pralki słychać dwa cyknięcia po czym wszystkie diody zaczynają mrugać i cisza.
    Coś mnie jednak tknęło i w czasie prób takiego załączania ręcznie zakręciłem kołem i silnik naraz ruszył, cykl prania się uruchomił - natomiast później kilka razy zawiesił się program prania ( kolejne pchnięcie bębna ) i wirowanie stanęło i próbowało dobre 30min wybierać wodę i wówczas już dałem spokój wyłączyłem pralkę.
    Po ponownym uruchomieniu ten sam objaw i sposób na uruchomienie.
    Czy możliwe że problem tkwi w samym silniku a nie sterowaniu pralki? Skoro silnik działa- wolne obroty, szybkie, lewo, prawo - są ok. to wyczuwam, że chyba raczej sterownie lub jakiś moduł / układ który za to odpowiada?
    - jestem początkującym elektronikiem a zajmuję się elektryką instalacyjną - ciekawość zawodowa mnie popycha do prób naprawy mojej (nowej) starej pralki...

    proszę o sugestię osób, które moją w tym doświadczenie

    0
  • #5 15 Gru 2013 22:24
    AdiSKWW
    Poziom 10  

    Witam,

    Dziękuje za sugestię sprawdzenia szczotek.

    Sprawdziłem - jest jeszcze duży ich zapas i docisk ze sprężyny jest prawidłowy.

    Zastanawia mnie fakt ręcznego uruchomienia poprzez zakręceniem silnika w czasie między dwoma cyknięciami z programatora. Czy w ten sposób w tym tachogeneratorku pojawia się sygnał i wówczas on doda sygnał do programatora, że moduł napędu jest ok a zatem można uruchomić program? ( przepraszam jeśli moje starania logicznego myślenia są dla doświadczonego serwisanta pralek - treściwie płytki..).

    Panowie magicy napraw AGD proszę..piszcie!.

    pozdrawiam

    0
  • #6 16 Gru 2013 01:21
    peter falk
    Specjalista AGD

    Sprawdziłbym przekaźniki oraz triak silnika na module. No i wizualnie i miernikiem poprawność poprzedniej naprawy modułu ( ścieżka, R71 i 72 i okolice - czyli cały tor "obróbki" sygnału z tacho)

    0
  • #7 16 Gru 2013 21:34
    AdiSKWW
    Poziom 10  

    Witam,

    Wymieniłem wszystkie triaki na całej płycie głównej. Łącznie 8szt. Cztery z nich to 0103MA i kolejne cztery sztuki to C556B. Dodatkowo sprawdziłem wszystkie luty - nie było nic podejrzanego ale te przy przekaźnikach i innych większych elementach poprawiłem. sprawdziłem również ścieżki i długo wpatrywałem się cm po cmetrze szukając czegoś nie prawidłowego. Nadeszła wielka chwila montaż i uruchomienie!.
    Ku mojej radości włączyłem program bawełna, kilka ręczników - 60 stopni i start!
    WOW - ruszyła - blokada zamknięcia, cyknięcie, pobrania wody, obrót silnikiem i jazda!
    Cały zaaferowany, że jednak można... szczęście trwało jakąś godzinkę - do wypompowania wody i zamiast wejść na wirowanie/ płukanie - cykl prania wyświetlił koniec !
    Chcąc włączyć program wirowanie - zaczyna wypuszczać wodę i pauza czyli wypompowywania nie ma końca i mruga dioda tak jakbym zatrzymał cykl.

    Jakie wnioski? iść za ciosem? już tak daleko udało mi się zabrnąć - dodam że założyłem dziś nowy pasek - stary względnie nowego był wyciągnięty o dobre 2 cm.

    peter falk - help!

    0
  • #8 17 Gru 2013 00:54
    peter falk
    Specjalista AGD

    Pozostało sprawdzić tego "dziada" :) :
    Mastercook, PTE-840 - schemat podłączenia kostki przy silniku

    0
  • #9 17 Gru 2013 08:33
    AdiSKWW
    Poziom 10  

    Ten "dziad" posiada oznaczenie MKP62 275~X2, 225K 40/110/56/B.
    Z oznaczenia zorientowałem się w sieci, że jego pojemność to 2,2µF.
    Zmierzyłem go multimetrem na zakresie pojemności i wykazało 2,09µF.

    Zatem wydaje się być w tolerancji, ale pewnie dolnej granicy - chyba, że się mylę i doświadczenie pokazuje, że przy tak małych pojemnościach takie uchybienie daje taki nie użyteczny efekt?

    Wymieniać?

    0
  • #10 18 Gru 2013 21:05
    AdiSKWW
    Poziom 10  

    Koledze "peter falk" dziękuje za podpowiedzi, czas i chęć napisania.

    Zawsze myślałem, że nie tylko na jednego fachowca można liczyć na elektrodzie. Szkoda. Chyba okres świąteczny nie sprzyja śledzeniu postów i dzieleniu się wiedzą.

    Panowie czy ma ktoś jeszcze pomysł co sprawdzić lub jak sprawdzić sam programator, czy procesor czy co jeszcze aby podjąć decyzję, że sterownik jest uszkodzony a nie podzespoły?

    0
  • #11 19 Gru 2013 00:33
    peter falk
    Specjalista AGD

    Ja mam tylko przykre doświadczenia, że po "strzale" na obwód tacho ( i tu przydałoby się sprawdzić poprawność naprawy w omawianym sterowniku ) i po jego naprawie, wcześniej lub później, po kilku miesiącach, sterownik zaczyna "świrować" w podobny sposób opisany w temacie i nijak się nie da tę chorobę uleczyć :( .
    Mnie pomysły się skończyły :cry: . Może sprawdź na ciepło cewkę tachogeneratora i czy jego magnes na osi silnika nie jest pęknięty.
    Wszystko jedno: sprawdź, czy procesor ma prawidłowe napięcie zasilania - zmierz napięcia na kondensatorach elektrolitycznych w czasie pracy pralki - rób to ostrożnie, by nie zrobić sobie <kuku> :o

    0
  • #12 19 Gru 2013 00:39
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    AdiSKWW napisał:


    Wymieniać?

    Najlepiej wymienić , pomiar pojemności może być mylący . Na płycie znajdują się jeszcze dwie diody zenera , DZ1 i DZ2 . Jakie napięcia na nich się odkładają ?

    0
  • #13 19 Gru 2013 23:53
    AdiSKWW
    Poziom 10  

    Witam,

    Jutro wymienię te diody i uruchomię pralkę dla próby. dzięki za post

    0
  • #14 22 Gru 2013 20:44
    AdiSKWW
    Poziom 10  

    Witam,

    Dziękuje koledze "machefi" za podpowiedzi.

    Podaje napięcia :
    po ich wylutowaniu sprawdziłem rezystancję przejścia i mają w jedną stronę zgodnie z kierunkiem działania

    po wlutowaniu napięcia mają:
    DZ1 - 15,9V DC
    DZ2 - 5,1V DC

    Czy zatem te napięcia są prawidłowe?

    0
  • #15 23 Gru 2013 00:08
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Napięcia prawidłowe , pozostaje jeszcze to co proponował kolega peter falk

    peter falk napisał:
    Sprawdziłbym przekaźniki
    czyli wymień lub choć pozamieniaj miejscami .
    peter falk napisał:
    miernikiem poprawność poprzedniej naprawy modułu ( ścieżka, R71 i 72 i okolice - czyli cały tor "obróbki" sygnału z tacho)
    czyli R69 , R70 , T7 , R67 , R68 . Jeśli to nic nie da , to niestety moduł do wymiany .

    0
  • #16 23 Gru 2013 18:47
    AdiSKWW
    Poziom 10  

    Mastercook, PTE-840 - schemat podłączenia kostki przy silniku Mastercook, PTE-840 - schemat podłączenia kostki przy silniku Mastercook, PTE-840 - schemat podłączenia kostki przy silniku

    Dodano po 5 [minuty]:

    Foto pierwsze - R69, R70, R67, R68 oraz R71 i R72 mają swoją rezystancję ok. Jak widać poprzednio wymienione R71 i R72 nie było problemem smd, widziałem na innych foto na forum, że dorabiane są większe rezystory i może i lepiej.

    Nie wiem jak sprawdzić tylko T7 boje się go ruszać bo obawiam się przegrzania albo uszkodzenia mechanicznego.

    Przekaźniki wymontowałem i podałem na cewkę 12V zarówno NO i NC działają prawidłowo.

    Na foto 3 zastanawia mnie czym jest CS1 i za co odpowiada?

    Przyszło mi do głowy choć nie wiem czy dobrze - a co z warystorami? może któryś z nich jest uszkodzony? - jak je sprawdzić ?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Dodam jeszcze, że wszystkie rezystory, diody i kondensatory odlutowałem i sprawdziłem, ale nie zrobiłem tego dla elementów smd.
    Jeżeli na wyjściu par przewodów kostki przychodzącej do sterownika para odpowiadająca ze cewkę tacho ma rezystancję ok 90 ohm to można wykluczyć uszkodzenie tacho?

    0
  • #17 15 Sty 2014 20:31
    AdiSKWW
    Poziom 10  

    Witam,

    Z góry dziękuje za okazaną pomoc. Temat do zamknięcia.
    Nowa pralka rozwiązała problem.


    pozdrawiam

    0
  • #18 27 Paź 2014 22:39
    jussttina
    Poziom 1  

    Pisze w imieniu męża bo się deko już chyba poddaje, a kasy na nową pralkę nie ma.
    Pacjent - model z tematu tego wątku, problem - na koniec prania pralka zaczęła wirować jak opętana -nawet jakby szybciej niż podczas zwykłego wirowanie, aż zaczęło coś strzelać, więc wyłączyliśmy ją z prądu. Po ponownym uruchomieniu kilka obrotów i znów prędkość światła.
    Co zrobione - wymienił tyrystor w module niejako w ciemno (MAC 16MG), ale...nic sie nie zmieniło. Płytka modułu wygląda na 1 rzut oka dobrze, ale zaczął od niego bo stwierdził, że najczęstszy winowajca zaraz po tacho (a do tacho jak się dobrać nie wie) i...tu pytanie - ktoś pomoże, żebym ja mogła mu pomóc? Mianowicie jak się do niego dobrać i czy czasem nie należy jeszcze może wymienić jakiegoś ...jak on to mówił...to takie niebieskie...coś z pojemnością...kondensator???
    Panowie pomóżcie, a ja z góry dziękuję - może przy okazji błysnę jak mu pokażę jaka jestem zaradna (oczywiście pokażę mu wątek, a nie sama będę naprawiać).

    0
  • #19 29 Paź 2014 11:03
    Stefciu_B
    Specjalista AGD

    jussttina napisał:
    (a do tacho jak się dobrać nie wie) i...tu pytanie - ktoś pomoże, żebym ja mogła mu pomóc? Mianowicie jak się do niego dobrać

    Odkręcasz prawy boczek pralki, odkręcasz silnik i tacho masz jak na talerzu :D

    0
  • #20 29 Paź 2014 11:20
    kryho79
    Poziom 10  

    "Odkręcasz prawy boczek pralki, odkręcasz silnik i tacho masz jak na talerzu"
    czyli tu po lewej stronie mnie nic nie interesuje? Bo myślałem, że to właśnie od tej strony jest to tacho i tu z tej strony się trzeba dobrać (boczki są odkręcone obydwa, moduł też:))
    Czyli cały silnik muszę wyjąc i ewentualnie tam szukać popękanego magnesu?
    Tak się tylko zastanawiam czy to na pewno tacho bo napięcie z tacho wychodzi przy kręceniu na "sucho" 1.2 V i to chyba poprawne napięcie? Czy może być tak - o ile jest to poprawna wartość tego napięcia - że pomimo tego będzie coś uszkodzone w tym tacho? (chodzi o to czy jeśli wartość napięcia jest ok to należy szukać gdzieś indziej?)
    Z góry dzięki za podpowiedzi.

    0