Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Clio III - Ściąga w prawo i kierownica nie odbija do końca

eye664 15 Gru 2013 14:51 13572 37
  • #1 15 Gru 2013 14:51
    eye664
    Poziom 9  

    Witam,

    Pacjent to Clio III 2008 r. benzyna. Po wymianie gum stabilizatora i zmiany opon na zimowe zaczęło ściągać w prawo.

    Objawy:
    - zaczęło ściągać w prawo po wymianie gum stabilizatora - kierownica ucieka sama minimalnie w prawo i lżej jest nią ruszyć w prawo niż w lewo z pozycji jazdy na wprost
    - kierownica słabiej odbija pod koniec przy skręcie w prawo (trzeba jej pomóc ostatnie centymetry)
    - zauważyłem też, że kierownica przy maksymalnym skręcie w lewo nie jest w tym samym miejscu co po maksymalnym skręceniu jej w prawo
    - jadąc i szybko ruszając kierownicę delikatnie w lewo i ją puszczę to kierownica odbije tak, że ściąga go w prawo, a jak szybko ruszę ją w prawo i puszczę to zostaje lekko skręcona i też ściąga w prawo

    Co było robione:
    - zmiana zimowych lewe na prawe (kierunkowe) i tył na przód
    - powrót do letnich 16" alufelg (tak samo ściąga)
    - robiona pełna geometria 4 albo 5 razy i bez poprawy (wszystko na zielono)
    - wymienione gumy stabilizatora jeszcze raz na nowe, innej firmy
    - drążki kierownicze nowe, łączniki stabilizatora i nowe tarcze z przodu
    - nowe łożyska amortyzatorów

    Ma ktoś jakies pomysły co to może być? 2 miesiące temu na szarpakach było sprawdzanie zawieszenie i nie ma luzów (wtedy nie ściągało bo to było przed wymianą gum stabilizatora, ale były stuki - zwlikwidowane po wymianie tulei sanek), ale jeszcze raz w przyszłym tygodniu pojade, na co zwrócić uwagę?

    0 29
  • #2 15 Gru 2013 15:06
    elemen_th
    Poziom 29  

    Sprawdź czy nie jest zatarte łożysko na kolumnie, ogólnie stabilizator i łączniki nie mają wpływu na skręcanie samochodu. Do sprawdzenia wahacze, może są wyrobione tuleje metalowo-gumowe co jest częste w tym modelu.

    0
  • #3 15 Gru 2013 15:22
    eye664
    Poziom 9  

    Dodam jeszcze, że czasami po skręcie w prawo i puszczeni kierownicy żeby odbiła (w tą stronę jak wspomniałem nie odbija do końca) do pewnego momentu odbija normalnie, a później albo w ogóle i trzeba jej pomóc kilka centymetrów, albo skokowo czyli stanie w miejscu na pół sekundy i odbije dalej, chociaż nigdy do samego końca.

    0
  • #4 15 Gru 2013 16:30
    andrend
    Poziom 26  

    Kolegę za kierownicę, ty ręka na sprężynę Mc phersona, kolega kręci a Ty wyczujesz czy na sprężynie nie czuć drgań. Jeżeli czujesz to do wymiany łożyska Mc phersona.

    1
  • #5 15 Gru 2013 16:42
    eye664
    Poziom 9  

    Przed chwilą sprawdzałem i pod ręką czuć drobne drgania i może na prawej kolumnie bardzo małe przekakiwania (ale nie jestem pewien co do przeskakiwania, może mi się wydaje tylko) na sprężynach po lewej i prawej stronie przy skręcaniu kołami. To normalne czy nadają się do wymiany?

    Zwuażyłem jeszcze, że przy ruszaniu kierownicą (na włączonym silniku żeby działało wspomaganie) słychać pojedynczy stuk przy kręceniu kierownicą w lewo i w prawo. Przy szybkim ruszaniu na boki też słychać stuk.

    0
  • #6 18 Gru 2013 16:55
    eye664
    Poziom 9  

    Po wymianie łożysk (jedno było zatarte) według mnie jest lepiej, tzn. jak się ustawi prosto kierownicą to jedzie prosto, ale wystarczy w nierówność wjechać i ściąga w prawo. Problemem jest to, że kierownica przy jeździe prosto praktycznie bez oporu obraca się w prawo minimalnie, potem normalnie... dlatego ściąga

    2
  • #7 19 Gru 2013 00:20
    dsz12
    Poziom 8  

    Witam.
    W twoim przypadku bezpośrednią przyczyną ciągnięcia było zapewne to łożysko a pozostały problem jaki masz to z twojego mało zrozumiałego tłumaczenia wnioskuję, że po prostu koło kierownicy nie jest prosto ustawione. To że na geometrii kół wszystko było na "zielono" nie znaczy, że geometria została ustawiona w prawidłowy sposób.... A czy wartości zbieżności cząstkowej po prawej stronie i lewej stronie z przodu mają takie same wartości?? Jakie są wartości kąta wyprzedzenia sworznia zwrotniczego? Jaka jest wartość zbieżności cząstkowych z tyłu?
    Pozdrawiam

    0
  • #8 19 Gru 2013 01:01
    eye664
    Poziom 9  

    Nie, nie. Geometria jest dobrze ustawiona (przy jeździe na wprost kierownica jest idealnie prosto) zarówno z kąty z przodu i z tyłu są w tolerancji.

    Problem jest taki sam, czyli kierownica "ucieka" w prawo (przechyla się sama).

    Podam przykład: gdy jadę prosto i kierownica jest wyprostowana to skręcając kierownicą delikatnie w prawo (np. na małym łuku) praktycznie nie stawia oporu przez 2/3 centymetry, a w lewo jest normalnie i stawia naturalny opór. Trudno to wytłumaczyć, ale mam nadzieję, że teraz jest jaśniej. Dodam jeszcze, ze kierownica sama skręca delikatnie w prawo (co powoduje ściąganie) po wjeździe w studzienkę itp.

    Do tego nadal nie odbija do samego końca po wykonaniu skrętu.

    0
  • #9 19 Gru 2013 06:44
    andrend
    Poziom 26  

    Zmień przednie opony stronami i napisz objawy.

    0
  • #10 19 Gru 2013 07:57
    mczapski
    Poziom 38  

    Ponieważ uczyniono chyba wszystko w sprawie diagnostyki trzeba będzie podejrzewać mechanizm kierowniczy a dokładniej część wspomagającą. Możliwe, że dławi się przepływ oleju na jednym zaworku.

    Faktycznie ten rocznik to elektryka. Ale znów nie oznacza to, że działa poprawnie. Jeśli czujnik nie podaje oczekiwanych wielkości (zerowego naprężenia) to mechanizm będzie przemieszczał drążek a przez to skręcał kierownicę.

    0
  • #11 19 Gru 2013 10:41
    eye664
    Poziom 9  

    @andrend sprawdzałem już wszystkie kombinacje opon zimowych (tył na przód, lewe na prawe), założyłem też letnie 16" (zimowe mam 15" na stalowych felgach) i bez żadnych zmian. Uprzedzam pytanie - opon nie ścina.

    @mczapski - wspomaganie jest elektryczne.

    Zostały 2 opcje: sprawdzić brechą swożnie i tuleje w wahaczach i ewentualnie wymienić je w ciemno (czytałem, że luzów nie było czuć na szarpakach, a jednak były i kierownica nie odbijała do końca, ściągało itp.). Jak to nie pomoże to zostaje przekładnia.

    "Bujam" się z tym problemem już 1.5 miesiąca i kończy mi się cierpliwość... :|

    Kolejny trop: jak samochód postoi przez noc w garażu to przez pierwsze kilka kilometrów nie ma tego uczucia braku oporu przy kręceniu kierownicą delikatnie w prawo i nic nie ściąga. Po kilku kilometrach niestety wszystko wraca do "normy".


    ---

    @mczapski - generalnie kierownica sama z siebie się nie przemieszcza, ale wystarczy że jezdnia jest pochylona mocniej w prawo (jak droga jest pochylona w lewo to jedzie normalnie i zachowuje się normalnie), przy jeździe po nierównej drodze ciągle ucieka w prawo bo jak wspominałem wystarczy wjechać w głębszą studienkę czy małą dziurę i kierownica leci w prawo. Tak samo jest przy przejazdach kolejowych - przy przejeżdżaniu kołysze się tylko w prawo.

    1
  • #12 19 Gru 2013 16:55
    andrend
    Poziom 26  

    A jaki pomiar pokazuje tester przy kierownicy na wprost, czy w twoim samochodzie nie robi się nastaw czujnika kąta skrętu.

    Dodano po 3 [minuty]:

    A czy masz taki sam skręt w lewo i prawo?

    0
  • #13 19 Gru 2013 17:03
    eye664
    Poziom 9  

    Nie mam pojęcia jak i czy można zrobić to samemu jak np. w Megane II http://megane.com.pl/topic/1517-tipstricks-zerowanie-kata-skretu-ukladu-wspomagania/

    Dowiedziałem się, że czujnik skrętu się kalibruje w Clio. Tylko nie wiem jak.


    A czy objawy które opisuję (nie odbijanie do końca kierownicy po skręcie w prawo - po skręcie w lewo odbija prawidłowo), mniejszy opór na kierownicy przez 2/3 cm przy skręcaniu np. na łuku mogą w ogóle być efektem skrzywionego wahacza / luzów na swożniu?

    1
  • #14 19 Gru 2013 20:39
    dsz12
    Poziom 8  

    Raczej skrzywionej listwy na kolumnie kierowniczej, nie wracanie kierownicy może być również spowodowane tym, że któryś sworzeń zwrotniczy jest bardzo ciasny itp.... no ale to wszystko można sprawdzić...., odepnij końcówki kierownicze i sprawdź czy swobodnie obraca się kolumna kierownicza i kolumna McPerson. Sprawdź również drugie łożysko kolumny McPerson.

    0
  • #15 19 Gru 2013 20:47
    eye664
    Poziom 9  

    Masz na myśli listwę w maglownicy? Łożyska kolumny McPhersona wymieniłem dwa.

    1
  • #16 19 Gru 2013 20:49
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    eye664 napisał:
    Po wymianie gum stabilizatora i zmiany opon na zimowe zaczęło ściągać w prawo.


    Nic Wam wszystkim doradzaczą to nie mówi? Zapytam kolejny raz na tym forum, czy ktoś z Was ustawiał kiedyś zbieżność? Czasami mam wrażenie że nie. Opony, nawet nie zdajecie sobie sprawy jak zmiana opon, jakieś jej ubytki, zdeformowania i inne cuda, mogą wpłynąć na ściąganie. Dziesiątki razy mięsem rzucałem gdy po 4 ustawieniu zbieżności (czasem eksperymentalnie na pałę skręcenie kół w przeciwną stronę do ściągania nic nie dawało) podczas jazdy próbnej auto i tak jechało tam gdzie chciało.

    Załóż letnie, wtedy sprawdzaj.

    eye664 napisał:
    zwlikwidowane po wymianie tulei sanek)


    Dobrze to wszystko zrobione jest? Dobrze wprasowane?

    0
  • #17 19 Gru 2013 21:59
    elemen_th
    Poziom 29  

    Przemo9826 napisał:
    Załóż letnie, wtedy sprawdzaj.
    Pisał przeca:
    eye664 napisał:
    - powrót do letnich 16" alufelg (tak samo ściąga)

    0
  • #18 19 Gru 2013 22:09
    eye664
    Poziom 9  

    Przemo9826 - przecież pisałem, że robiłem przekładki lewe na prawe (zimowe kierunkowe są), tył na przód i nic. Założyłem letnie 16" i też nic.

    Tulejki w sankach dobrze spasowane. Tak jak mówiłem stuki ustały i na nierównościach jest cisza. Poza tym przed wymianą to samo było.

    0
  • #19 19 Gru 2013 22:20
    majsster
    Poziom 22  

    jedź ustawić gdzieś indziej zbieżność czasami urządzenia potrafią latać po kanale :D na pewno nie zaszkodzi po za wydaną kasą ale bynajmniej będziesz coś wiedzial

    0
  • #20 19 Gru 2013 22:24
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    I niech ustawiający po ustawieniu wsiądzie za kierownicę i na jazdę próbną, ale Ty zostań, niech sam jedzie.

    0
  • #21 20 Gru 2013 10:34
    eye664
    Poziom 9  

    Byłem w warsztacie i mieli bezkosztowo sprawdzić / poprawić i ustawić goemetrię. Kąt znoszenia 0°0", zbieżność 0°10" lewa strona i 0°11" prawa, pomar i regulacja robiona na obrotnicach. Efekt - kierownica przy jeździe na wprost była skręcona troche w lewo (uprzedzam pytanie - przy ustawieniu geometrii była zablokowana) i oczywiście ściągało w prawo.

    Poprawili - nadal ściąga w prawo, a kierownica jest już mniej przekręcona, ale nadal według mnie jest trochę krzywo. Jak przytrzymam ją na środku to ściąga.

    Według warsztatu to wina wspomagania (wykluczyłem to o czym napisałem w poście niżej - przy wyłączonym wspomaganiu tez ściąga) . Przy skręceniu kierownicy do oporu w jedną i drugą stronę na końcu kierownica delikatnie odbija (takie drgnięcie) mimo, że trzyma się ją obiema rękami i używa przy tym siły.

    Jakieś pomysły? Jutro jadę do innego serwisu na geometrię na sprzęcie Hunter DSP600.

    0
  • #22 20 Gru 2013 15:59
    andrend
    Poziom 26  

    Niech zmierzą największy kąt skrętu w prawo i lewo.

    0
  • #23 20 Gru 2013 17:01
    manta
    Moderator Samochody

    Z Huntera będziesz miał kąt wyprzedzenia sworznia zwrotniczego, prawdopodobnie możesz mieć parametr nie mieszczący się w polu tolerancji.

    0
  • #24 22 Gru 2013 12:11
    eye664
    Poziom 9  

    Załączam wydruk z geometrii na Hunterze DSP600. Pierwotny pomiar się nie zapisał, dlatego jest taki sam jak bieżący, ale zbieżnośc była trochę rozjechana.

    Teraz kierownica jest prosto, nie ściąga, ale mimo wszystko został objaw z tą kierownicą, że czasami po skręcie nie odbije do końca (brakuje ~1cm do pełnego odbicia) i przy jeździe mogę ją przechylić o pół centymetra w prawo i i nie odbije, a w lewo odbija. Przy wjeździe prawą stroną np. w dziurę też sama się przekręca o te ~1cm co skutkuje oczywiście zmianą toru jazdy.

    Jeśli zdążę przed świętami to podjadę do jakiegoś serwisu gdzie mają CLIP żeby skalibrować czujnik kąta skrętu. Znalazłem też ciekawy artykuł na temat tendencji do ściągania przez brak kalibracji czujnika kąta skrętu mimo prawidłowo ustawionej geometrii.

    Cytat:

    Clio III - Ściąga w prawo i kierownica nie odbija do końca
    Rysunek nr 7 dowodzi, że po prawidłowym wykonaniu samych regulacji mechanicznych ten konkretny samochód ma wyraźną tendencję do ściągania w prawo, gdyż czujnik kąta skrętu przy jeździe na wprost aktywuje w tę stronę system wspomagania, z powodu odchyłki o wartość prawie 36'.

    0
  • #25 23 Gru 2013 08:29
    mczapski
    Poziom 38  

    Wydaje się, że widać i to nawet na czerwono. Oceniam, że masz przesuniętą belkę tylnego zawieszenia (zapewne poduszki). Zmniejszony kąt zbieżności strony lewej przy dość dużym kącie strony prawej powoduje przepychanie tyłu w lewo (takie swoiste zarzucanie). Może warto podłubać przy przednim prawym kole (sworzeń, mocowanie górne kolumny) ale odchylenia mieszczą się w tolerancji.

    Owszem, zbieżności nie reguluje się. Ale mocowanie poduszek belki może ulec uszkodzeniu. Mam na myśli, że cała oś nie jest prostopadła do osi pojazdu. Skrajnie może być skrzywiony czop koła.

    0
  • #26 23 Gru 2013 10:35
    eye664
    Poziom 9  

    Ściąganie i uciekanie kierownicy zaczęło się nagle po wyjeździe z warsztatu i wydaje mi się, że zbiezność tylnego lewego koła była delikatnie poza tolerancją odkąd go mam, a jeździł wtedy prosto. Spróbuję kalibrację czujnika skrętu, przynajmniej wykluczę jedną rzecz.

    Co do geometrii to w Clio III reguluje się tylko zbieżność z przodu. Kątów z przodu i z tyłu oraz zbieżności z tyłu się nie reguluje.

    -

    Czujnik skalibrowany, przy wyprostowanej kierownicy wskazywał skręcenie kierownicy o 9", ale... za dużo to nie pomogło. Kierownica według troszkę mnie lepiej odbija, ale nadal mogę ją ustawić przechyloną o ~0.5cm i nie odbije. Co tu jeszcze może być winne? Swożnie, maglownica?

    Na spokojnie sprawdziłem czy z wyłączonym wspomaganiem jest podobnie. Okazuje się, że tak, czyli wina lezy gdzieś w zawieszeniu. Tylko gdzie... :( Na maglownicy są jakieś luzy z prawej strony na listwie. Czuć je szarpiąc za koło na podniesnionym samochodzie. Znikają po uruchomieniu silnika, ale przy ruszaniu energicznie kierownicą słychać stuki...

    mczapski, czy zbieżność poza tolerancją w lewym tylnym kole może faktycznie robić takie problemy z tym uciekaniem kierownicy w prawo?

    0
  • #27 24 Gru 2013 18:58
    jurekk55
    Poziom 34  

    Zacznij pomiary jeszcze raz , tym razem od pomiaru punktów bazowych nadwozia .
    Potem wrócisz do pełnej regulacji zawieszeń .

    0
  • #28 27 Gru 2013 16:41
    jerry1960
    Poziom 33  

    Wg mnie do sprawdzenia łożyskowania Mc personów.

    0
  • #29 27 Gru 2013 17:02
    elemen_th
    Poziom 29  

    jerry1960 napisał:
    Wg mnie do sprawdzenia łożyskowania Mc personów.
    eye664 napisał:
    Łożyska kolumny McPhersona wymieniłem dwa.

    0
  • #30 27 Gru 2013 18:34
    eye664
    Poziom 9  

    Zobaczę jak będzie na nowej maglownicy (jak nie pomoże to zwrócę). Na mojej są delikatne luzy na listwie z prawej strony i głośno stuka przy ruszaniu kierownicą na boki. Do tego przy jeździe kierownica sprawia wrażenie przycinania się (czuć opór na kierownicy przy delikatnym ruszaniu - jak poruszam nią na boki to działa płynnie, ale tylko przez moment bo wystarczy przejechać kawałek na wyprostowanej kierownicy i problem wraca). Ogólnie to niepewnie się teraz prowadzi ten samochód.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo