Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wyświetlacz LED 16x16 z czterech matryc

Carabus 15 Gru 2013 19:09 2070 5
  • #1 15 Gru 2013 19:09
    Carabus
    Poziom 2  

Witam forumowiczów.
    Jestem studentem informatyki i jako projekt z przedmiotu Mikrokontrolery chciałbym zrobić wyświetlacz 16x16 złożony z czterech dwukolorowych matryc 8x8 i sterowany z płytki ewaluacyjnej STM32F0DISCOVERY. Oprócz wyświetlacza będą też przyciski i całość ma być swego rodzaju grą na której będzie można grać w Tetris, Snake i może coś jeszcze.
    O ile z zaprogramowaniem samego mikrokontrolera raczej spokojnie sobie poradzę, to z elektroniki jestem dość zielony, choć starałem się trochę uzupełnić swoją wiedzę czytając między innymi kilka wątków na tym forum.

Jak na razie wymyśliłem coś takiego: (schemat nieaktualny)

Spoiler:
    Wyświetlacz LED 16x16 z czterech matryc

Mój plan zakłada że w danym momencie aktywna będzie jedna kolumna i wtedy na 16 wierszy (będących anodami) wysyłam równolegle sygnał z 16 portów mikrokontrolera i kontroluję naraz 16 diod.
    Kolumnę wybieram za pomocą demultiplekserów 4 do 16. Jeden demultiplekser kontroluje 16 kolumn zielonych, a drugi 16 kolumn czerwonych. Który demultiplekser jest w danym momencie aktywny wybieram za pomocą linii PB8 i PB9, które sterują dwoma tranzystorami. Jeśli tranzystor jest aktywny to prąd przepływa przez diody następnie przez demultiplekser przez tranzystor i do masy.
    W przeciwnym przypadku tranzystor blokuje przepływ prądu.

A teraz pytania i wątpliwości:
    1. Czy podłączenie cyfrowego demultipleksera w ten sposób w ogóle ma sens? Tzn czy on zwiera wejście z jednym z 16 wyjść i może wtedy puścić prąd wstecz?
    Bo coś mi się wydaje że to nie tak działa i dopiero na każdym z tych 16 wyjść będę musiał mieć ten tranzystor który łączy z masą, czy tak?