Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Frezowanie PCB zaprojektowanych w Eagle

malyjasiu 16 Gru 2013 08:40 21576 28
  • Postanowiłem napisać ten poradniczek, bo słabo co można o tym znaleźć w necie (albo słabo mi idzie szukanie).
    Sporo jest o jakiś dziwacznych pośrednich metodach z użyciem oprogramowania, które nie wiadomo skąd wziąć. A ta metoda jest prosta i skuteczna.
    Poradnik jest efektem końcowym całego sztapla zmarnowanych płytek, ale nie żałuję, odbiję sobie na chemikaliach :)
    Do rzeczy

    1. Ściągnąć ze strony Artsoft (albo z załącznika) wtyczkę pcb-gcode.ulp. http://www.cadsoftusa.com/downloads/ulps?language=en
    Działa z programem Eagle w wersji 5 i 6.
    2. Rozpakować i skopiować do katalogu Eagle/ulp
    3. Uruchomić Eagle, w systemach Vista i 7 uruchomić jako administrator.
    4. O projektowaniu ani słowa, zakładam, że mamy już gotowy projekt płytki - otwieramy go.
    5. Z płytki pcb zaprojektowanej w programie Eagle usuwamy zbędne warstwy, zostawiamy tylko bottom, pads i vias (przelotki pewnie się przydadzą).
    Oczywiście zakładam, że frezujemy stronę bottom.
    6. Naciskamy file i wybieramy polecenie run - otworzy się okno z wtyczkami ulp (można na pasku głównym nacisnąć ikonkę ULP).
    7. Teraz wybieramy pcb-gcode-setup.ulp - to nam pozwoli ustalić parametry frezowania.
    8. W zakładce Machine ustawiamy jednostki milimetry, i przechodzimy do zakładki Generation Options.
    9. W pierwszym okienku Generation Options wybieramy stronę, którą będziemy frezować. W tym wypadku zaznaczamy Generate bottom outlines, i Generate bottom drils, a odznaczamy Generate top outlines i Generate top drils. Zaznaczamy też Mirror. Wprowadzamy parametry
    w oknie board :
    show preview (niekoniecznie), spot drill holes -0.254, minimum 0.00254 mm ; Maximum - 0.01 mm ; Step size - 0.127 mm. Nie stosujemy przecinków,
    tylko kropki - system amerykański.
    10. Zakładka Machine. Z High - wysokość bezpiecznego transportu narzędzia, może być 5 mm. Z Up - na ile będzie się podnosić narzędzie przy zmianie pozycji bez frezowania dajemy 2 mm. Z Down - jak będzie głęboko frezować miedź - , ja ustawiam na -0,17 mm. Można ustawić głębiej, ale tak cienkie frezy są stożkowe,
    więc poszerzą obszar frezowany, i płytka może nie wyjść. Drill depth (głębokość wiercenia) ustawiamy na -1.8 mm (powinno wystarczyć, jakbyśmy mieli grubszy laminat, ustawiamy więcej). Drill dwell - 0.1 (czas zatrzymania frezu w otworze w sekundach). Position X i Y zero. Position Z 10.
    11. Zakładka GCode style zaznaczamy Mach.
    12. Naciskamy Accept, i koniec ustawiania. Potwierdzamy jeszcze OK i jeszcze raz Accept. Reszta parametrów zostaje domyślna.
    13. Znajdujemy pcb-gcode.ulp i klikamy 2 razy.
    14. Za chwilę program wygeneruje dwa pliki umieszczone w tym samym katalogu, w którym był projekt płytki projekt.brd.
    Będą to pliki : projekt.bot.drill.tap oraz projekt.bot.etch.tap. Są to pliki przyjmowane już przez program Mach. Najlepiej zamiast kropek w środku
    nazwy wstawić podkreślniki, bo mach wtedy widzi je od razu.
    15. Teraz dobrze byłoby podejrzeć płytkę, czy nie ma błędów. Do tego użyłem starszej, darmowej wersji programu CamBam.
    Obsługa bardzo prosta, przynajmniej, jeżeli chodzi o podgląd.
    Jeżeli szanowna komisja błędów nie stwierdziła, przystępujemy do frezowania płytki. Nie lekceważmy tego sprawdzania, szczególnie jeżeli odległości między ścieżkami są w projekcie niewielkie. Wtedy sąsiednie ścieżki, czy pady potrafią się "zlać" ze sobą. Trzeba wtedy skorygować projekt.
    16. Najpierw wgrywamy plik projekt_bot_etch.tap i zakładamy frez 0,2 mm. Skąd G-code wystartuje to trzeba sprawdzić na "sucho".
    Z reguły jest to z okolic dolnego lewego narożnika.
    Ustawimy frez na "0" i dalej jak w Mach'u - zerujemy wszystkie pozycje i start. Frezarka zastąpi kuwetę z chemikaliami.
    17. Jak już skończy, podnosimy narzędzie tak, by móc je wymienić na frez do wiercenia. Następnie ustawiamy na zero w osiach X i Y (miejsce, gdzie program zaczynał frezowanie).
    Oś Z zerujemy od nowa po zmianie narzędzia. Żeby nie ustawiać ręcznie zera w osiach X i Y, można dopisać w pliku projekt_bot_etch.tap
    (w drugiej linijce nod końca za pozycją Z, X00.0000 Y00.0000).
    Jak mamy wszystko ustawione, wgrywamy plik projekt_bot_drill.tap i start. Teraz frezarka wykona wszystkie otwory.
    A oto przykład wykonanej przed chwilą płytki drukowanej do Atmega_fusebit_doctor kolegi manekinen (podziękowania),
    którego to doktorka mam właśnie zamiar spreparować.
    Płytka frezowana frezem 0,2 mm, czoło płaskie. Otwory wiercone frezem 0,7 mm. Jak trzeba będzie któreś powiększyć, zrobię to malutką ręczną wiertareczką.
    Jak są otwory prowadzące, to już żaden problem. Po całej operacji wygładzamy płytkę papierem ściernym 1000, żeby pozbyć się gradu na brzegach ścieżek.
    Porobiłem zdjęcia, i dopiero się zorientowałem, że nie zaznaczyłem opcji mirror, więc płytka wyszła źle - w lustrze. Ale teraz, jak już metoda jest dopracowana, zaraz zrobię nową płytkę. Tylko nie sfotografuję, bo oddałem aparat. Zdjęcia z komórki nie nadają się do publikacji. Wadą metody są pozostające pomiędzy ścieżkami pola niewyfrezowanej miedzi. Na razie nie wiem jak tego się pozbyć, może coś wymyślę, wtedy umieszczę dalszy ciąg.
    Muszę tylko dokupić laminatu :). Na eksperymenty poszedł cały zapas.
    W załączniku program CamBam, który w wersji darmowej jest już trudny do zdobycia. Autor wycofał go ze swojej strony, ma tam teraz tylko wersje płatne.
    W drugim wtyczka do Eagle'a.

    Frezowanie PCB zaprojektowanych w Eagle Frezowanie PCB zaprojektowanych w Eagle

    Załączniki:

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Computer Controls
  • #2 16 Gru 2013 16:22
    dudik56
    Poziom 14  

    Właśnie przymierzałem się do prób frezowania płytek i artykuł kolegi spadł mi jak z nieba. Świetny pomysł aby te informacje uporządkowane zebrać w jednym miejscu.

  • #3 16 Gru 2013 20:17
    kowal011
    Poziom 17  

    A niech kolega napisze ile trwa frezowanie płytki formatu A5 upakowanej smd? Chodzi o rentowność takiej zabawy. Przygotowanie projektu trwa tyle samo a samo wykonanie (czasowo) moim skromnym zdaniem jest nieadekwatne do efektu końcowego.

  • #4 17 Gru 2013 11:32
    Komar91
    Poziom 18  

    Jakiego programu używasz do sterowania maszyny?

  • #5 17 Gru 2013 22:30
    dudik56
    Poziom 14  

    Czy udało się Tobie rozgryźć frezowanie konturów płytek? chodzi mi o jakieś dziwne kształty i ewentualnie wewnątrz płytki pod osadzenie większych elementów. Frezowanie w płytce prostokątnej jest może mało wydajne w porównaniu z innymi metodami, ale frezowanie również jakichś fikuśnych konturów w połączeniu z wierceniem otworów daje tej metodzie przewagę w porównaniu z innymi amatorskimi sposobami.

  • Computer Controls
  • #6 18 Gru 2013 14:00
    malyjasiu
    Poziom 18  

    Kolego kowal011: czas frezowania płytki zależy od prędkości maszyny. Przy posuwie 1300 mm/min prezentowana na zdjęciu płytka frezowała się około 10 minut. Wiercenie trwało chyba 6 minut. W porównaniu do trawienia, wychodzi to szybciej, a proszę zwrócić uwagę na otwory. Sporo płytek porobiłem w życiu, ale nigdy nie udało mi się ręcznie (nawet ze stojaczkiem) tak równo wywiercić otworów. Rezystor włoży się do każdej płytki, wywierconej byle jak. Gorzej z układem scalonym. A w tej płytce podstawki DIL po prostu się wkłada. Pasują idealnie.
    Komar91:prv
    dudik56: bezpośrednio za jednym razem nie da się wyciąć konturów, wtyczka ULP tego nie przewiduje. Ale jest na to kilka sposobów. Pierwszy, to zaprojektować dowolny kształt w ArtCam'ie. Potem po prostu go wyciąć. Oczywiście jak się ma ArtCam. Można to zrobić w LazyCam, który jest dołączany do Mach3 przy pełnej licencji, ale to nie wiem jak, bo tego programu nie używam. Uczyłem się na ArtCami'ie. Można też zaprojektować ręcznie w Eagle'u płytkę z samymi konturami do wycięcia narysowanymi na warstwie bottom. Ustawić Z Down na grubość laminatu (np. 1,5 mm) i przerobić przy pomocy pcb-gcode.ulp na plik do cięcia w/g receptury podanej na początku. Podglądając w CamBam zobaczymy, że program będzie chciał wyciąć podwójną linię, bo przecież ma zrobić ścieżki. Ale zbędne kawałki i tak nam odpadną. Należy tylko skorygować rozmieszczenie linii, żeby uzyskać pożądany wynik końcowy. I lepiej zmienić frez na walcowy, będzie ładniej ciął. Problemem może być mocowanie płytki na stole frezarki, szczególnie przy skomplikowanym wzorze. Może taśma dwustronnie klejąca? Ja i tak stosuję podkładkę z płyty meblowej mocowanej do stołu, przede wszystkim ze względu na wiercenie. A z wycięciem prostokąta nie ma problemu - robię to na ręcznym posuwie - to chyba szybsze niż zrobienie g-codu. Jak płytka mocowana jest z boków zaciskami, to nie ma żadnych problemów z wycięciem obrysu prostokąta. Innych figur nie próbowałem na razie.

  • #7 27 Gru 2013 17:36
    1996arek
    Poziom 20  

    Projekt może fajny, ale staranność już nie. Ścieżki trochę krzywe. Czemu tak się stało?

    malyjasiu napisał:
    Rezystor włoży się do każdej płytki, wywierconej byle jak. Gorzej z układem scalonym. A w tej płytce podstawki DIL po prostu się wkłada. Pasują idealnie.

    Coś się Kolega nie starał. Nawet do PCB robionego mazakiem układy wchodzą idealnie. Nie mówiąc o termotransferze. Wiercenie dobrych otworów też nie jest trudne. Wszystko zależy od chęci i narzędzi.

  • #8 29 Gru 2013 11:44
    Jerzyczeka
    Poziom 15  

    Poradnik świetny,a kształt ścieżek raczej bardziej zależy od sztywności i dokładności maszyny. Mam może niemądre pytanie, ale jak otworzyć plik z rozszerzeniem pcb w eagle? Nigdy w nim nie robiłem i chciałbym tylko konwertować ściągnięte z internetu pliki pcb na gcode. Jedyne co widzę, to plik tekstowy, żadnych ścieżek.

    Pozdrawiam

  • #9 02 Sty 2014 22:23
    kaytec
    Poziom 20  

    Dzięki za artykuł. Pierwszy test u mnie:

    Frezowanie PCB zaprojektowanych w Eagle Frezowanie PCB zaprojektowanych w Eagle Frezowanie PCB zaprojektowanych w Eagle Frezowanie PCB zaprojektowanych w Eagle Frezowanie PCB zaprojektowanych w Eagle Frezowanie PCB zaprojektowanych w Eagle

    Płytka od mdiy.pl (tester elementów). Trochę za głęboko ryłem, spokojnie można jechać na głębokość -0.05, nie powinno być problemu z większymi smd. Nie mam wiertła, ale już wiem że muszę mieć.

    Z problemów, kod generuje się na minusie osi X. i jakieś 20 mm na plusie w Y.

  • #10 06 Sty 2014 11:32
    yogi009
    Poziom 42  

    Temat interesujący, choć jak dla mnie to raczej ciekawostka. Być może przy krótkich seriach ma to nieco większy sens. Zrobienie precyzyjnych ścieżek i wywiercenie (bez statywu) otworów pod obudowy DIL i SIL nie jest żadnym problemem. To kwestia treningu. Tak samo, jak jakość punktów lutowniczych. Patrząc na zdjęcia odnoszę wrażenie, że to frezowanie jest zbyt głębokie, ale tutaj akurat jestem lajkonikiem. W każdym razie trawienie chemiczne moim zdaniem daje lepsze efekty jakościowe. Nie wiem, jak wygląda temat precyzji tych frezów, czy można np. wykonać ścieżki klasy 8-10 milsów i odstępy rzędu 4-6 milsów. W każdym racie trawienie chemiczne na pewno pozwala uzyskać takie wyniki, a przy zastosowaniu metody fotochemicznej można się pokusić o zejście jeszcze "niżej".

  • #11 10 Sty 2014 11:26
    Komar91
    Poziom 18  

    A ja mam jeszcze jedno pytanie: Postępowałem zgodnie z instrukcją z pierwszego postu i program wygenerował mi tylko obrys ścieżek, oraz pominął napisy zrobione na warstwie top. Chciałem zrobić przykładową płytkę dla testów i wybrać niepotrzebną miedź. Czy może mi ktoś podpowiedzieć jak to ustawić w tym skrypcie? W załączniku mój przykład. (Nie mogę wstawić załącznika więc wkleję zdjęcie z eagle Frezowanie PCB zaprojektowanych w Eagle )

  • #12 02 Kwi 2014 04:15
    sasii
    Poziom 10  

    dudik56 napisał:
    Czy udało się Tobie rozgryźć frezowanie konturów płytek?

    Trzeba zaznaczyć opcje Generate milling.
    Obrys płytki pcb zrobić warstwą Milling

  • #14 07 Sty 2015 09:50
    tomastom
    Poziom 11  

    Witam.
    Czy jest jakiś polski opis funkcji programu CamBam?
    Pozdrawiam

  • #15 31 Sie 2015 22:25
    Bartosz Lichtarowicz
    Poziom 12  

    Witam! Od jakiegoś czasu wykonuje obwody na maszynie którą zbudowałem. Kiedyś robiłem płytki nawet na większą skalę metodą foto. Miałem agregaty do trawienia, naświetlarka jeszcze gdzieś leży w garażu itd... W tek chwili nie ma mowy żebym wracał do chemii. Tak jak wprawy potrzeba przy żelazku i mazaku tak i przy CNC trzeba się trochę rzeczy nauczyć. Kolega który już długie lata robi płytki termotransferem przyznał że nie ma szans, chodzi o szybkość, jakość, powtarzalność. Używam do projektowania Eagle i Pcb-Gcode. Maszyna frezuje, wierci otwory, wycina płytki i wycina maski pod pastę lutowniczą choć to ostatnie to wolę robić u kolegi na grawerce laserowej jeśli to nie ma być cienkie alu. Jeśli chodzi o precyzję to zobaczcie zdjęcia. Jeśli ktoś będzie miał pytania odnośnie pcb-gcode to chętnie pomogę.
    Bartek.

  • #16 03 Wrz 2015 14:57
    Łokasz
    Poziom 16  

    Witam,
    mam problem z wygenerowaniem gcode. Po wykonywaniu czynności zgodnie z powyższą instrukcja generuje mi się tylko plik frezowania *.bot.etch.tap, natomiast nie generuje się plik dla wierceń *.bot.drill.tap. Używam wersji eagle 6.1.0, natomiast pcb g-code 3.6.0.4.
    Może ktoś spotkał się z takim problemem i wie jak go rozwiązać?
    Dziękuję i pozdrawiam.

  • #17 03 Wrz 2015 20:25
    Bartosz Lichtarowicz
    Poziom 12  

    Nigdy nie miałem takiego błędu. Używam wersji 3.6.2.4 spróbuj zainstalować nowszą wersję jeszcze raz bo to wygląda tak jak by czegoś brakowało. Ewentualnie podeślij mi plik z eagle , sprawdzę u siebie.

  • #18 04 Wrz 2015 00:41
    Łokasz
    Poziom 16  

    Witam,

    po zainstalowaniu najnowszego pcb gcode 3.6.2.4 wyrzuciło błędy z Java. Po instalacji Java również nie mogę wygenerować kodu.
    Proszę o pomoc w wygenerowaniu plików. W załączeniu projekt.

    Pytanie do kolegi Bartosza L. jakie ma ustawienia eagle pcb oraz PCB g-code, że jest wykonany obrys ścieżki, a płytki wychodzą tak rewelacyjnie! Jak dla mnie, to efekt bdb.

    Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam

  • #19 04 Wrz 2015 21:09
    Bartosz Lichtarowicz
    Poziom 12  

    do Łukasza. Na błędy Ci nic nie powiem, pewno masz coś w kompie nakopane. Odnośnie Twojego projektu to kłania się obsługa Eagla. Polecam jakieś kursy, których jest pełno w necie. Projekt poprawiłem. W załącznikach pliki wynikowe, brd i ustawienia pcb-gcode dla tego projektu bo to się tak nie da raz i już. Ustawienia są różne w zależności jak chcemy frezować i jakie efekty uzyskać.

  • #20 07 Paź 2015 20:59
    Oineh
    Poziom 20  

    Błędy z Javą wystąpiły też u mnie ale tylko gdy wybrałem opcję show preview. Gdy to odznaczyłem wszystko ładnie się generuje. Chciałem tą metodę sprawdzić przy robieniu pcb na podkładach aluminiowych.

  • #21 25 Sie 2016 15:23
    maglo18
    Poziom 2  

    Robiłem wg tego tutorial-u to zapytam tutaj. Ustawiałem wszytko wg poradnika. Ścieżki warstw górnej i dolnej generują się poprawnie mam natomiast problem z otworami. Jak przeglądam g-code otworów to pozycje są widoczne dla każdego z nich problemem jest natomiast to że frez zostaje opuszczony przy pierwszym i podniesiony po ostatnim otworze co skutkuje zniszczeniem płytki. Brak jest podnoszenia frezu/wiertła przy każdym otworze. Czy ktoś spotkał się z takim problemem? Używam wersji eagle 7,6 testowałem też wersję 6 bez zmian. Generowałem swoje płytki jak i używane przez autora wątku.

    Frezowanie PCB zaprojektowanych w Eagledrill ea..e.PNG Download (106 kB)

  • #22 09 Lip 2017 11:08
    robo1973
    Poziom 14  

    Można tym pluginem wyciąć płytkę ?

  • #23 09 Lip 2017 21:18
    LA72
    Poziom 40  

    Aktualnie jest już inne ciekawe narzędzie do frezowania płytek z Eagle.
    FlatCAM obsługuje pliki Gerber, które bez większych problemów można wyeksportować z Eagle.

  • #24 11 Mar 2018 11:25
    madiz08
    Poziom 14  

    Witam
    Chciałbym odświeżyć temat, zadając pytanie odnośnie generowania otworów, na które nie było odpowiedzi. Tak jak napisał kolega "maglo18", ścieżki generują się prawidłowo, ale Gkod dla otworów jest niepoprawny. Super sprawa z generowaniem ścieżek, płytki frezują się idealnie, ale czy komuś udało się odpowiednio wygenerować plik z otworami?

  • #25 11 Mar 2018 13:48
    noel200
    Poziom 25  

    Mnie się zawsze generuje plik z otworami bez problemu. Masz w pliku ulp setup coś źle ustawione.
    A kontury i obrysy też wycina się super.
    Trzeba narysować je sobie na warstwie milling takim turkusowym kolorem i w ustawieniach ulp zaznaczyć opcję odpowiednią. Wtedy program generuje dodatkowy plik. No i freze potrzebujemy odpowiedniego.

  • #26 16 Mar 2018 12:17
    madiz08
    Poziom 14  

    Już miałem się poddać z tymi otworami szukając innego programu, próbowałem wszystkiego w ULP SETUP i nic, aż w końcu uruchomiłem EAGLE jako administrator po czym płytka wygenerowała sie z otworami. Z racji tego że frez jest stożkowy ustawiłem wiercenie na 0,1mm co powoduje jedynie naprowadzenie, a pogłębienie wykonuję wiertareczką.
    Dzięki za odpowiedź bo bez tego już bym się poddał i nie drążył

  • #27 01 Paź 2018 13:14
    slawko_k
    Poziom 33  

    Witam.
    Mi również robi źle plik z wierceniem.
    Uruchomienie w trybie administratora nie pomaga jednak.
    Dodatkowo robi jak dam mirror to robi mi niewłaściwy plik z warstwy niebieskiej a jak odznaczę mirror to robi prawidłowy ale odbija też 0 maszyny na prawy dolny róg.
    JAk temu zaradzić??
    Eagle 7.2 pcb 3.6.0.4

  • #28 17 Gru 2018 22:46
    lukaszd82
    Poziom 27  

    Czy autor ma pomysł co zrobić aby otwory nie były przesuwane względem ścieżek? Na 3 płytki zawsze przesunięcie w granicach 1-3mm (zawsze w osi x) co dyskwalifikuje płytkę. Jak ręcznie przesunę o spr wymiar w x to płytka wychodzi ok. Tyle że za każdym razem trzeba z ręki ustawiać przesunięcie. Skąd to się bierze, skoro oba pliki są generowane wg tego samego pkt. zerowego? Zmieniam tylko narzędzie i niestety jest lipa...

    Jeśli chodzi o nie generowanie pliku do otworów to trzeba w zakładce Gcode Option zaznaczyć "use simple drill code". Przynajmniej u mnie to wymagane.

    Na razie znalazłem nowszy kod pcb-gcode 3.6.2.4
    Zamieszczę go w swoim temacie o CNC jeśli się sprawdzi.
    Jakby co opiszę swoją walkę z tym tematem i tutaj :)

  • #29 13 Kwi 2019 17:40
    k_party
    Poziom 2  

    Jeżeli ktoś jest zainteresowany prostym narzędziem do generowania gcode z bmp. Równie dobrze można wygenerowany obraz PCB odpowiednio zeskalować w moim programie i zapisać Gcode w poprawnej wielkości.

    Ja już Eagla nie używam od dawna - bo to mi w zupełności wystarcza. Wątek jak powstawał program można znaleźć na cnc.info

    nie pamiętam czy można tu dawać linki. W każdym razie tu możecie go znaleźć : cnc.info.pl/program-bmp-to-g-code-t59454.html

    Program jest całkiem free - dla tego go tutaj umieszczam. Może się komuś przyda. Mi przydaje się bardzo często.