Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Scania 124 420 hpi - Scania opticruise, zanik biegów.

1lpl 17 Dec 2013 09:48 21423 45
IGE-XAO
  • #1
    1lpl
    Level 1  
    Mam problem z Opticrusie w Scanii 2004 r.
    Jak skrzynia jest zimna wszystko działa, po przejechaniu 50 -100 km zanikają biegi. Automat próbuje włożyć bieg ale się zawiesza między jednym a drugim, słychać działanie siłowników ale bez efektów, wybieram biegi od 1-12 i po 10 min czasem jakiś wskoczy. Naprawiony siłownik wzdłużny ( wymienione oringi i simeringi na wałku bo dostawał się olej do komory powietrza, zabezpieczenia dobre), na jeździe próbnej z ładunkiem znowu ta sama sytuacja, wystygła i biegi na chwile były. Wyświetla komunikat CLU MOD, Błędy 15, 90, 91
    Proszę o pomoc.
  • IGE-XAO
  • #2
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A czy w EDC są usterki ?
  • #3
    luki239
    Level 10  
    Podłącze się pod temat,ten sam ciągnik i skrzynia.Czujnik Halla zmieniony,po zagrzaniu auta brak dolnej skrzyni.Na zimnym wszystko ok.Proszę o jakieś porady.Jeżeli ktoś się odezwie mogę rozwinąć usterkę.Pozdrawiam
  • #4
    saron22
    Trucks specialist
    Czujnik Halla nie ma nic do dolnej i górnej skrzyni. On odpowiada za potwierdzenie ruchów wybieraka. Od dolnej i górnej skrzyni oraz od połówek są czujniki potwierdzenia.
  • #5
    luki239
    Level 10  
    Mam czternascie bledow na skrzyni,zaden nie jest aktywny.Podam te bledy,moze ktos sie orientuje co oznaczaja.Wszystkie z OPC 4-1106,1102,1403,1408,1400,1404,500,1401,1406,1407,1402,1320,1300,1404,1410.Bede wdzieczny za kazda pomoc.Czujniki potwierdzenia byly sprawdzane.
    Przepraszam za brak polskich znaków.Sprawdzałem teraz samochód po zagrzaniu,pojawia się jeden aktywny błąd skrzyni,tj:1410 4
  • #6
    saron22
    Trucks specialist
    To wykasuj te wszystkie błędy z poziomu deski rozdzielczej j w drogę. Poczekaj, az usterka wystąpi ponownie i wtedy się zajmij opracowaniem tej konkretnej usterki.
    Odczytaj oczywiście ten błąd i podaj go tu na forum. Nie chce mi się szukać opisów do tych wszystkich błędów bo na 99% nie mają one związku z Twoją awarią.
  • #7
    luki239
    Level 10  
    Saron22 - nie dam rady skasować błędów z poziomu samochodu,coś ta metoda po naciśnięciu i przytrzymaniu zegarka nie działa.Wszystkie czujniki były sprawdzane,dodam że pierwszy raz znikła skrzynia dolna stojąc w godzinnym korku,może sprzęgło ma coś do tego...:( już nie wiem co jest grane,gdy wbijam bieg 1-6 po zagrzaniu auta to jest tylko jedno pyknięcie,nie ma tego dobicia biegu. Trzymając sprzęgło z kolei,wybija i chce wbijać bieg non-stop...
  • #8
    saron22
    Trucks specialist
    Jakiego zegarka? To Ty masz Scanie serii 4 czy R bo temat jest o 124 z 2004 roku a w 2004 akurat była zmiana modelu.

    Jeśli masz serie R to podaj nr jednostki GMS oraz kody aktywnych błędów (tych z gwiazdką *) odczytane z wyświetlacza za pomocą przycisków po lewej stronie kierownicy. :Instrukcję odczytywania kodów masz podaną tutaj: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2690697.html
  • #9
    luki239
    Level 10  
    R-kę, chciałem przytrzymać ten przycisk z zegarkiem przez sekundę, ale nie reaguje. Błąd (ten ze śnieżynką)to 1410 4,nr. jednostki to:1726266, więc chyba komputer OPC 4 ?

    Ps.przycisk z zegarem jest nad minusem.
  • #10
    saron22
    Trucks specialist
    To już jest ważna informacja. Ja mogę sprawdzić ci ten błąd najszybciej w poniedziałek ale może do tego czasu ktoś coś szybciej podpowie.
  • IGE-XAO
  • #11
    luki239
    Level 10  
    Jasne.Jezeli nikt się nie odezwie to będe czekał w poniedziałek.Dziękuje za zainteresowanie.
  • #12
    szaman108
    Level 31  
    Opis do błędu
    Tytuł
    Przełącznik potwierdzenia
    Usterka

    Jednoczesne potwierdzenie z czujników położenia "wysokiego zakresu" i "niskiego zakresu", co jest nieprawdopodobne.
    Przyczyna

    Podzespoły lub wiązka przewodów mogą być uszkodzone lub zwarte.
    Uwagi

    Układ zachowuje aktualnie włączony bieg, a przy pierwszej próbie zmiany biegów układ zostanie zablokowany w położeniu neutralnym.
    Czynności zaradcze

    Sprawdź czujniki, złącze i wiązkę przewodów.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Włączniki do wymiany
  • #13
    szaman108
    Level 31  
    Dodatkowo olej w skrzyni do kontroli jeśli nie był wymieniany to wymień.Gdzie lata koń i ile na liczniku wystukane?
  • #14
    luki239
    Level 10  
    Autko goni na Italię,przebieg 715tys.Dzięki piękne za podpowiedzi,w poniedziałek będziemy sprawdzać.Strasznie dziwne to zachowanie że po nagrzaniu dopiero występuje ta usterka.

    Ps.Te czujniki były zmieniane,niestety nic to nie pomogło...
  • #15
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A instalacja sprawdzona ? czujniki zmieniane miejscami czy na inne ?
  • #16
    luki239
    Level 10  
    Czujnik mieliśmy jeden nowy,więc był przekładany.Wiązka była sprawdzana.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Kilka razy zdarzyło się że podczas jazdy zginęły biegi 12,11,10 i trzeba było ciągnąć na 9,lub odpiąć górny czujnik i startować od 7 biegu(mowa tu o samym koniu)Wyglądało to tak:auto jedzie,przy próbie redukcji lub podwyższeniu biegu przegazówka,zostaje bieg jałowy,a na wyświetlaczu zostają dwa biegi tj:A 9-10
  • #17
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    luki239 wrote:
    Wiązka była sprawdzana.
    Jak wizualnie czy na wiarygodność przewodności połączeń z ECU ?
  • #19
    szaman108
    Level 31  
    Czy po wykręceniu tego ,,czujnika"(jest to włącznik)były na nim krople wody lub jakaś kondensacja oleju z wodą?
  • #20
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    To sprawdź dokładnie.
  • #21
    luki239
    Level 10  
    Tak,były ślady oleju i wody na czujniku.
  • #22
    szaman108
    Level 31  
    Jak będziesz je tak podmieniał to zawsze będzie problem z biegami raz z wysoką a raz z niską.Problem polega na dostawaniu się wody do tych czujników jeśli chcesz je sprawdzić to sprawdzenie należy robić minimum od 20kochm w górę ja robię na 200mega jakie kolwiek wahnięcie na wyświetlaczu włącznik w złom.Co nie zwalnia Cię od sprawdzenia instalacji,dokładnego nie na odwal się często padały przewody na odcinku włączniki,czujniki do głównego przyłącza po lewej stronie skrzyni jest tam ich ,,gniazdo".W załączniku masz schemat elektryczny od jutra wracam do odrobaczania się inie wiem kiedy będę dostępny:-)

    Dodano po 53 [sekundy]:

    Powodzenia
  • #23
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    szaman108 wrote:
    Jak będziesz je tak podmieniał to zawsze będzie problem z biegami raz z wysoką a raz z niską
    Dokładnie bo one nie są zamienne.
  • #24
    luki239
    Level 10  
    Dobra Panowie,dzięki za wskazówki.Dam znać po niedzieli co się porobiło.
  • #25
    luki239
    Level 10  
    Witam ponownie,wyskoczył jeszcze błąd 1300 3.Może któryś z kolegów go objaśnić.Dodam że z autem nic nie było jeszcze ruszane.
  • #26
    szaman108
    Level 31  
    opis do błędu 1300
    Tytuł
    Czujnik prędkości obrotowej
    Usterka

    Zbyt wysokie napięcie na stykach jednostki sterującej układu OPC.
    Przyczyna

    Przerwa w obwodzie czujnika prędkości obrotowej układu OPC.
    Uwagi

    Układ korzysta z dwóch czujników dla układów TCO i BMS. Kod usterki 13003 jest rejestrowany po upływie 5 sekund.
    Czynności zaradcze

    Sprawdź czujnik, złącze i wiązkę przewodów.
  • #27
    luki239
    Level 10  
    Dzieki "szaman",po zgaszeniu samochodu i ponownym odpaleniu zniknął.Działam dalej:)
  • #28
    luki239
    Level 10  
    A więc tak,Panowie.Zmieniliśmy przełącznik "niskich" biegów i na razie,po kilku kilometrowych odcinkach jest wszystko ok.Trochę dziwne,bo jest to ten sam przełącznik który był ostatnio zakładany.Jeszcze jutro trochu pojeżdżę przed dalszą trasą.Dodam że kiedy w wigilię jechalem na starym wyłączniku to wytrzymał 80 km,więc boję się żeby tu nie było podobnie.Kiedy dzisiaj wyciągałem wyłącznik był tam w otworze i na wyłączniku taki szlam,jakby olej z wodą.Będe informował na bieżąco co jest grane,bo może się to komuś przydać.Jeżeli koledzy mają jakieś sugestie to proszę pisać.Dziękuje wszystkim za pomoc(jeszcze temat się nie wyczerpał)
  • #29
    saron22
    Trucks specialist
    Moja sugestia to zdjąć cylindry od przekładni planetarnej i zmienić uszczelnienia tłoków oraz wodzików. Do tego dwa nowe czujniki. Nie kosztuje to wszystko zbyt wiele, roboty nie dużo a może ci to zaoszczędzić wielu problemów w trasie.
  • #30
    luki239
    Level 10  
    Dzięki Saron,po Nowym Roku jeszcze troszkę czasu więc tak też uczynię.