Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hamowanie silnika około 18kW

18 Gru 2013 22:42 3096 16
  • Poziom 15  
    Witam.
    Jestem elektrykiem w zakładzie którym pracuje, zajmuję się głównie instalacjami i trochę automatyką. Pewien czas temu przyjechała jakaś potężna wyciągarka z silnikiem ok 18kW, niestety jest używana i brak czytelnej tabliczki znamionowej. Dostałem za zadanie dorobić jej hamulec, aby silnik zamiast zwalniać przez ok 3 min. zatrzymał się w przeciągu kilku, kilkunastu sekund. Wyczytałem że stosuje się napięcie stałe, lecz nie widziałem nic więc na temat jak to ma wyglądać, znaczy jakie napięcie i jaki prąd podać na uzwojenia silnika aby wyhamował. Niestety nie miałem nigdy do czynienia z czymś takim, a z chęcią bym spróbował zrobić.
    Silnik jest tak jak mówiłem ok 18kW, 230/400V połączony w gwiazdę, włączany bezpośrednio do sieci przez styczniki.

    Jak to obliczyć, co muszę zrobić, dorobić abym stworzył taki układ?
  • IGE-XAOIGE-XAO

  • Poziom 19  
    Witam
    Najprostszym sposobem jest podanie na uzwojenie (np. na styki L1 plus, L2 minus) napięcia stałego, najważniejszy jest tu jednak prąd, który nie powinien przekraczać znamionowego prądu dla tego silnika - czyli ok 25A.
    Napięcie stałe może zostać podłączone dopiero po odłączeniu zasilania z sieci, nie powinno też być tam podłączone na stałe, a jedynie przez czas hamowania. Czyli że po odstawieniu zasilania od silnika załącza się stycznik podający napięcie stałe ale przez czasówkę, która go wyłączy. Ponadto musi być dodane zabezpieczenie, które nie pozwoli na włączenie silnika podczas hamowania.
    Aby dobrać prąd hamowania musisz zmierzyć rezystancję uzwojenia (to będzie kilka omów), mając zasilacz DC z wymaganą wydajnością prądową musisz dodać rezystor ograniczający prąd stały lub tak dobrać napięcie z zasilacza aby nie przekroczyć prądu znamionowego silnika.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 10  
    Możesz spróbować użyć falownika, ale do takiego silnika to raczej dość droga zabawa.
  • Poziom 15  
    Rezystancja uzwojenia wynosi 0,04Ω. Myślałem o transformatorze 24V 650VA i napięcie wyprostować. Da to radę, takie napięcie i moc? Również o czasówce myślałem aby po wyhamowaniu odłączyła napięcie stałe. Aby nie załączyć go do sieci, użyje się styków pomocniczych stycznika od napięcia stałego, czyli nie pozwoli go włączyć. A falownik trochę za drogo wyjdzie.

  • Poziom 19  
    Zacznij więc od rezystora ok 1Ω ale o sprej mocy. Na dobrą sprawę potrzebny jest tylko kawałek porządnego drutu oporowego.
  • Specjalista Automatyk
    Pomyśl jeszcze o przekaźniku półprzewodnikowym - wyłączanie prądu hamulca między transformatorem a mostkiem prostowniczym - unikniesz wtedy "ciągnięcia łuku" na stykach stycznika podczas odłączania prądu hamowania.
  • Poziom 15  
    Czyli transformator 24V ok 650VA z mostkiem 50A plus jakiś opornik wystarczy aby to działało. Aby przyspieszyć lub opóźnić czas hamowania wystarczy dobór rezystora i wartość prądu wyprostowanego?
    Myślałem aby przekaźnik zastosować po stronie pierwotnej transformatora, ponieważ żeby nie pracował cały czas, i w tedy uniknę tworzenia się łuku podczas wyłączenia hamulca.

  • Poziom 19  
    Ale po stronie wtórnej i tak musisz to rozpinać, bo inaczej będzie kupa dymu.
  • Poziom 21  
    Witam. Możesz zastosować moduł hamowania dynamicznego firmy Relpol.http://www.relpol.pl/pl/Oferta/Produkty/Aparatura-automatyki-przemyslowej/Sterowniki-silnikowe-Softstarty/Softstarty.Pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Racja nie pomyślałem o tym. W sumie mogę zastosować czasówkę z wbudowanymi dwoma czasami zadziałania, i dwoma przekaźnikami. Najpierw rozłączy po stronie pierwotnej, po 2s. po stronie wtórnej, obejdzie się bez łuku.
  • Pomocny post
    Specjalista Automatyk
    Witam!
    A czy przypadkiem nie jest to urządzenie podlegające UDT!
    Dz.U. 2003 nr 193 poz. 1890
    Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń transportu bliskiego.
    http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20031931890
  • Specjalista Automatyk
    Przy rozłączaniu nie potrzeba interwału czasowego: SSR (Przekaźnik półprzewodnikowy) rozłączy w punkcie "zerowym sinusoidy" - przejścia przez zero, a stycznik mechaniczny ma zwłokę bezwładności i zacznie "sam z siebie" później rozwierać styki;
    Transformator nasyca się podczas załączenia (znaczny prąd rozruchu), więc lepiej jak załączanie i rozwieranie jest po stronie wtórnej...
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    atlantel napisał:
    A czy przypadkiem nie jest to urządzenie podlegające UDT!
    Dz.U. 2003 nr 193 poz. 1890
    Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń transportu bliskiego.
    http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20031931890

    Jedyna sensowna odpowiedź w tym temacie. Cieszy mnie entuzjazm wypowiedzi, ale to właśnie od tego pytania należało zacząć dyskusję! Pamiętajcie panowie, zanim ponownie pojawi się temat o urządzeniu podlegającym pod UDT a które to urządzenie nie można sobie samowolnie przerabiać i modernizować, nawet jak szef karze.
  • Spec od Falowników
    Karząca ręka partii. ;)
    Wg mnie pracownik może zameldować swoje uwagi, a to, co szef każe - powinien wykonać. Za przestrzeganie przepisów (m. in. o dozorze t.) odpowiada "kierownik zakładu pracy", czy jak on się tam urzędowo nazywa. Za mobbing także. ;)
  • Specjalista Automatyk
    Oczywiście - trzeba brać pod uwagę obowiązujące przepisy, ale...
    Przeróbka pozwalająca na doskonalszą pracę urządzenia jest w tym przypadku uzasadniona (krótszy czas zatrzymania) a nic nie stoi na przeszkodzie by zawiadomić właściwie UDT (o przeprowadzonej modernizacji, - schematy elektryczne, - pomiary) i uzyskać dopuszczenie do ruchu.
    Inaczej byśmy dalej kwitli w średniowieczu...
    ps. homologowałem kilka typów kas fiskalnych (dopuszczenie do sprzedaży modelu) - ...droga przez mękę!
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Skoro autor milczy i nie ma ochoty odpowiedzieć na proste pytanie, nie pozostaje mi nic innego jak zamknąć wątek.
    Przypominam również, że zabronione jest publikowanie wpisów przedstawiających problem, bez podania wystarczającej liczby informacji umożliwiającej zajęcie merytorycznego stanowiska przez innych Użytkowników forum. Tytuł wpisu powinien zawierać markę, model oraz skrótowy opis usterki.