Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] uniwersalny podgrzewacz silnika 230V jak zamontować ?

20 Gru 2013 20:52 5814 24
  • Poziom 11  
    Witajcie

    Posiadam podgrzewacz sinika na 230V (wbudowana grzałka oraz pompka) o mocy maksymalnej 3kW. Myślę, że maksymalny dzienny czas pracy wyniesie 30 minut (samochód będę grzał 1 raz na dzień, rano przed wyjściem do momentu wyłączenia przez termostat. Zimą 15-30min, latem 5min)

    Planuję wymienić w nim przewód - obecnie jest zwykła wtyczka pod gniazdko 230V, a ja chciałbym zamocować gniazdko na stałe w atrapie pod maską samochodu. Przy 230V oraz 3kW wyliczyłem prąd max. 13A.

    1. Czy mogę zastosować przedłużacz komputerowy z gniazdem IEC320 C14 a drugie gniazdo uciąć i powstały przewód wlutować w podgrzewacz? Na gniazdku widnieje 10A a jedni sprzedający podają prąd 10-16A jedni max.16A. Czy taki kabel będzie dobry, czy może się spalić lub zepsuć podgrzewacz?

    2. Przewód z gniazdka do samochodu będzie miał 22 metry. Czy wystarczy o przekroju 1,5 mm2 ?

    Dziękuję za wszelką pomoc :)
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 43  
    Marian5000PL napisał:
    Czy wystarczy o przekroju 1,5 mm2 ?

    Nie wystarczy dla 3kW bo na grzałce spadnie napięcie i będziesz miał 2,6kW.
    3x2,5mm2 oczywiście.
    Oczywiście wpinasz w obieg nagrzewnicy.
    Będzie 15V spadku dla 1,5mm2 i 5V dla 2,5mm2.
  • Poziom 15  
    Gniazdo na stałe ? A przedłużacz z dwoma wtyczkami - dolikatnie powiedziawszy - tak się nie robi .
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 11  
    W takim razie zastosuję przewód 3x2,5mm2

    adam 660 napisał:
    Gniazdo na stałe ? A przedłużacz z dwoma wtyczkami - dolikatnie powiedziawszy - tak się nie robi .


    czyli jak powinienem to zrobić ?
  • Moderator Samochody
    Zostałeś źle zrozumiany - gniazdo IEC320 C14 (ale lepiej C20) jak najbardziej może być, może też być gniazdo przyłączeniowe jakie stosuje się w kamperach (tylko ono jest dość sporych rozmiarów.
  • Poziom 43  
    Kolego zabierasz się za to od d..... strony.
    Po pierwsze w samochodzie daj w wtyczke hermetyczną co by wilgoć się do niej nie dostała i jej nie zniszczyło i CIEBIE nie ZABIŁO.

    Po drugie takie coś trzeba robić z głową.
  • Poziom 11  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Kolego zabierasz się za to od d..... strony.
    Po pierwsze w samochodzie daj w wtyczke hermetyczną co by wilgoć się do niej nie dostała i jej nie zniszczyło i CIEBIE nie ZABIŁO.

    Po drugie takie coś trzeba robić z głową.


    niestety hermetycznej nie znalazłem, ale chcę założyć silikonowy kapturek na gniazdo w samochodzie, a kabel będzie fabryczny wlutowany do podgrzewacza (nie skręcana wtyczka)

    masz racje, trzeba robić z głową.. dlatego pytam Was, a nie idę i wstawiam kabel od lampek choinkowych.. zabić mnie nie powinno (chyba) bo chcę po powrocie do domu podpiąć kabel do auta i rano w domu włożyć wtyczkę do prądu. Ewentualnie może dodatkowy bezpiecznik ?

    pozostaje jeszcze jeden problem: mam starą instalację 230V (dwuprzewodowa) czy lepiej będzie połączyć bolec przedłużacza z przewodem zerowym, czy po prostu podpiąć do istniejącej instalacji? Czy pompa ulegnie zniszczeniu gdy na bolcu pojawi się 230V w przypadku jakiejś awarii instalacji? Czy może zepsuć coś w samochodzie?
  • Moderator Samochody
    Takie gniazda się stosuje w łodziach i kempingach.
  • Poziom 43  
    Marian5000PL napisał:
    zabić mnie nie powinno (chyba) bo chcę po powrocie do domu podpiąć kabel do auta i rano w domu włożyć wtyczkę do prądu. Ewentualnie może dodatkowy bezpiecznik ?

    pozostaje jeszcze jeden problem: mam starą instalację 230V (dwuprzewodowa)


    Tu jest mały problem, bo możesz dać różnicówke tylko na przewodzie do samochodu lub jej nie dać, ale samochód będzie oddalony od domu i w takim razie powinieneś przynajmniej zrobić prowizoryczne ale działające uziemienie przed różnicówką i 3 żyłowy przewód do samochodu.
    Gdyż zawilgocenie czegokolwiek spowoduje że samochód będzie na potencjale sieci.
    A silnik i grzałka na 100% z będą zawilgocone.

    Jak nie dasz ochrony przeciwporażeniowej czyli połączenie karoserii auta z bolcem ochronnym to się któregoś ranka zdziwisz ty lub ktoś kto dotknie samochodu.
  • Moderator Samochody
    Napisz na dziale energetycznym to Ci zrobią wykład o układach sieci (TT, TN-C, TN-S, TN-C-S) i podadzą 100 powodów dlaczego nie można uziemiać jak się nie wie jakiego typu jest przyłącze energetyczne...
  • Poziom 11  
    Przewód od pompki do gniazdka użyję 3x2,5mm2, do tego wtyczki z kampera, tylko co dalej? Mam tylko dwa przewody w gniazdku, a przerobienie instalacji odpada. Samochodu nikt nie dotknie (nikt nie ma dostępu do niego, tylko ja, a pies ma kojec, więc też odpada) No chyba, że po wyjęciu wtyczki z kontaktu w domu na samochodzie mógł zostać jakiś ładunek ?

    Nie znam się, ale cała instalacja w domu jest dwuprzewodowa (miernik wskazuje w różnych gniazdkach 234V-239V, w każdym gniazdku jeden przewód ma napięcie, a drugi nie) Przewody doprowadzające prąd do domu są "nowego typu?" (takie grube skręcone 4 z nich są połączone z kablami z domu - pewnie 3 fazy i zero ?) bo do domu jest "siła",ale nie chcę się pod nią podłączać (przewód musiałby mieć ok 60 metrów, nie mam którędy go poprowadzić (po elewacji bez sensu) no i dodatkowa wtyczka, dwa przewody w domu zamiast jednego. Muszę zrealizować to za pomocą obecnej instalacji

    Co proponujecie? :(
  • Poziom 43  
    Najbezpieczniej by było trafo izolujące ale cena jest ogromna.

    Najbezpieczniej jest mieć wtyczke z przewodem w bagażniku i tam podciągnąć przedłużacz i nawet czasówke możesz tam zamontować i 6.00 załącza grzałke .
    Tam jest sucho i w miare bezpiecznie, a przewody/wtyczki / ząłcza na silniku to proszenie się o problemy.
  • Poziom 11  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Najbezpieczniej by było trafo izolujące ale cena jest ogromna.

    Najbezpieczniej jest mieć wtyczke z przewodem w bagażniku i tam podciągnąć przedłużacz i nawet czasówke możesz tam zamontować i 6.00 załącza grzałke .
    Tam jest sucho i w miare bezpiecznie, a przewody/wtyczki / ząłcza na silniku to proszenie się o problemy.


    Czasówka odpada, bo wyjeżdżam o bardzo różnych porach. Żadnych przewodów ani wtyczek na silniku nie chcę mieć. Myślałem by kabel z podgrzewacza poprowadzić dokoła komory silnika na takich plastikowych haczykach by przewód w ogóle nie stykał się z jakimkolwiek metalem samochodu, a wtyczkę z kampera albo w grill albo zderzak

    a co z tym zerowaniem? lepiej wykonać, czy zostawić 2 przewody? Ze słupów na dworze do domu wchodzą tylko 4 przewody, czyli przypuszczam 3 fazy i zero, więc uziemienia nie ma nawet skąd wziąć (może mógłbym wkopać jakiś pręt do ziemi? da to coś?)

    zapomniałem napisać, a to dość istotne: ten podgrzewacz zamontowany będzie na wężu gumowym wychodzącym z nagrzewnicy "idącym" do silnika
  • Poziom 11  
    Podgrzewacz zamontowany, używam od kilku miesięcy, jestem, bardzo zadowolony. Zimą od razu ciepło, zero dymka przy odpalaniu, od razu silnik ma prawidłowe obroty, odpala na dotyk, mniejsze spalanie, rewelacja.

    Szczerze zachęcam do montażu podgrzewacza, bo warto :)
  • Poziom 11  
    Podgrzewacz zamontowany, używam od kilku miesięcy, jestem, bardzo zadowolony. Zimą od razu ciepło, zero dymka przy odpalaniu, od razu silnik ma prawidłowe obroty, odpala na dotyk, mniejsze spalanie, rewelacja.

    Szczerze zachęcam do montażu podgrzewacza, bo warto :)
  • Poziom 9  
    witaj
    czytalem twoj post o podgrzewaczu silnika. mam od ubieglego roku taki podgrzewacz ale kabel w komorze silnika z wtyczka i trochę uciążliwe podnoszenie maski i wpinanaie przedluzacza. chcialem zamontowac w atrapie albo w zderzaku wtyczke ale nie znalazlem w sklepie meskiego gniazda hermetycznego (problem z zabrudzeniem wtykow podcza jazdy). sa kable DEFA z odpowiednimi wtyczkami ale koszt to 200zł za same kable. jak sobie poradziles z gniazdkiem w zderzaku? myslalem o wtyczce komputerowej c20 ale nie mam jak ja zabezpieczyc pozniej przed warunkami atmosferycznymi.
    pozdrawiam Radek
  • Poziom 11  
    Witaj

    Ja kupiłem długi kabel (nie pamiętam długości, ale to nieważne - chyba 4m) z końcówkami żeńską C19, z drugiej strony męską C20. Obie końcówki hermetyczne, fabrycznie zalane (nie skręcane śrubami). Męską przytwierdziłem do grilla, żeńską uciąłem by była krótka i wkładałem w tę męską po podgrzaniu silnika i z nią jeździłem. Kabel w miejscu uciętej wtyczki wlutowałem do wnętrza podgrzewacza uszczelniając go czarnym hermetykiem w tubce

    Do tego kupiłem kabel też hermetyczny nie skręcany z żeńską C19 i z drugiej do gniazdka 230V

    Po powrocie do domu wyjmowałem tą uciętą żeńską i wkładałem kabel z żeńską do prądu by rano załączyć, a przed wyjazdem z domu wyjmowałem kabel i wkładałem uciętą żeńską. Obecnie nie mam już diesla i nie używam podgrzewacza, ale dużo go używałem i byłem bardzo zadowolony :)
  • Poziom 9  
    dzieki za info:)
    też myślałem żeby tak to zrobić, czy dodatkowo miales podłączony przewod uziemiający z wtyczi czy podgrzewacza do masy auta? bo widze ze oryginalne kable Defa maja dodatkowy przewod do podlaczenia do masy. jaki miales podgrzewacz? ja mam z pompka wmontowaną ktora wymusza obieg cieczy w malym ukl.chłodzenia. czy przy duzych mrozach rzędu -20, -30st C twoje auto palilo bez problemu?
    Radek
  • Poziom 11  
    Uziemienia chyba nie podpinałem pod auto, jedynie tak jak fabrycznie do obudowy podgrzewacza

    Przy -20 odpalał od dotknięcia klucza, ale ja zmieniłem czujnik temperatury w podgrzewaczu, grzał aż do 80"C. Niższych temperatur nie było, ale jestem pewien że przy każdej odpali jeśli podgrzejesz mocno płyn chłodniczy. Chyba, że ropa zgęstnieje, ale są też podgrzewacze na przewód paliwa przy baku

    Podgrzewacz miałem z wbudowaną grzałką i pompką, moc 3kW (3000W)
  • Poziom 11  
    Do odpalenia w duży mróz wystarczy lekko podgrzać. Ja grzałem do 80 stopni, by po odpaleniu od razu leciało ciepłe powietrze do wnętrza

    O ile dobrze pamiętam grzałem przy -10"C 50minut do 80"C, a płynu było ok 5L (Mondeo mk2 1.8TD 88KM)

    Również pozdrawiam, powodzenia :)
  • Poziom 9  
    też miałem Mondeo MK 2 Endura DE super samochód..:) tylko blacha licha. teraz mam octavię I TDI. i niestety jest problem z odpalaniem mniej więcej od minus 10stC. dlatego teraz zamontowalem podgrzewacz do niej.
    pozdrawiam
  • Poziom 11  
    Użyłem przewodów z wtyczkami hermetycznymi (zalanymi, nie skręcane) C19 i C20 do podgrzewacza

    Do domu ok. 20 metrów kabla ziemnego YKY 2x2,5mm². Na jego końcu założyłem różnicówkę podpinając gniazdko. Bolec uziemiający z gniazdka podłączyłem pod różnicówkę do przewodu N