Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Toyota Surf 1996 - Elektrycznie składane lusterka - zmiana sposobu sterowania

konishoa 21 Gru 2013 16:39 1734 0
  • #1 21 Gru 2013 16:39
    konishoa
    Poziom 9  

    Witam wszystkich,
    Problem mam banalny, ale nie mogę sobie z nim poradzić, nawet po przeczytaniu kilku artykułów na forum.
    W samochodzie mam składane lusterka sterowane typowym przełącznikiem 2-sekcyjnym 3-stopniowym. Sterowanie jest niezwykle proste - do przełącznika dochodzą 2 kabelki : +12V i GND. Przełącznik na OFF - lusterka są rozłożone. Przy zmianie na ON - lusterka się składają dzięki zmianie polaryzacji na silniku, dochodzą do końcowego położenia i pewnie dzięki jakiejś krańcówce silnik zostaje obcięty.
    Sterowanie to jest niezależnie od alarmu czy centralnego zamka. Innymi słowy, jak mam potrzebę złożenia lusterek w trakcie jazdy to wciskam przełącznik i lusterka się składają. Samochód jest na tyle stary, że nie ma CAN Busa czy innych fidrygałek. To stara japońska technologia :-). Aktualny schemat wygląda mniej więcej tak:
    Toyota Surf 1996 - Elektrycznie składane lusterka - zmiana sposobu sterowania
    --
    Chciałbym przerobić ten układ na taki, w którym składanie/rozkładanie odbywało się poprzez naciśnięcie jednego włącznika chwilowego zwiernego. O - takie coś jak na poniższym schemacie quasi blokowym, gdzie:
    SW - włącznik chwilowy
    DELAY - układ podtrzymujący napięcie
    ESW - układ zmieniający polaryzację
    Toyota Surf 1996 - Elektrycznie składane lusterka - zmiana sposobu sterowania

    Gdzieś na forum przeczytałem, że powinienem zastosować przekaźniki typu DPDT, ale za cholerę nie mogę sobie wyobrazić, jak je należy podłączyć. No i pewnie gdzieś musi być jakiś moduł podtrzymujący napięcie przez parę sekund tak, żeby umożliwić pracę silniczków lusterek do momentu ich przejścia w położenie końcowe.

    Czy ktoś mógłby mi podrzucić jakiś prosty schemat takiego połączenia, gdzie przełącznik będzie zastąpiony przekaźnikami? Albo czymś innym, byleby nie procesorem czy innym Arduino. Umiejętności manualne do łączenia kabelków posiadam - tylko z projektowaniem nietęgo.

    Coś podobnego miałem kiedyś w Fordzie Mondeo MkIII, tylko tam lusterka były sterowanie albo przełącznikiem do składania lusterek albo sygnałem z centralki alarmu (nie było to rozwiązanie stosowane seryjne przez Forda tylko wynalezione przeze mnie na jakimś forum hiszpańskim).

    Pozdrawiam przedświątecznie,

    Konishoa
    --
    EDIT 24/12/13 :
    Próbowałem coś wyrzeźbić posługując się schematami z postów https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=11960290#11960290 (Przełącznik bistabilny wyzwalany impulsem) oraz https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic648218.html (Przekaźniki bistabilne - jak podłączyć?) ale nic z tego nie wyszło. Może moim błędem jest chęć zastosowania tylko jednego przekaźnika, a nie dwóch?
    Moderatorów prosiłbym o przeniesienie może tego postu do działu "początkujący ogólny" bo problem tak naprawdę nie dotyczy konkretnego samochodu i instalacji elektrycznej ale samego sposobu zaprojektowania układu odwracania napięcia na przełączniku bistabilnym za pomocą tylko jednego przycisku. Sprawa modułu podtrzymującego napięcie jest drugorzędna - to chyba potrafiłbym zrobić na układzie NE555.

    0 0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo