Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Audi A3 8L AVU - Rosnące obroty biegu jałowego przy stałym nacisku pedału gazu.

timo66 21 Gru 2013 19:48 9246 41
  • #1 21 Gru 2013 19:48
    timo66
    Poziom 22  

    Witam,
    nie znalazłem podobnego problemu pomimo dłuższego szukania [ nie tylko na tym forum]. Jeśli temat jest w złym dziale to prosił bym o przeniesienie.

    Ostatnio przy przeglądzie ujawnił się pewien problem który jak mi się wydaje istniał już dużo wcześniej.

    Audi a3 typ 8l z silnikiem AVU 1,6l 102KM. Auto zakupione jakieś pół roku temu, do tej pory wymieniłem profilaktycznie świece, kable, filtry, olej i jeszcze wyczyściłem LMM. Auto generalnie jest sprawne, średnie spalanie na poziomie 6-6,5l. Dobrze się zbiera, nie bierze oleju. Po sprawdzeniu komputerem nie było żadnych błędów związanych z silnikiem czy układem jezdnym. Jedyny błąd to z klimy - wiatraczek zaciągający powietrze do czujnika nie dostaje napięcia.

    Problem jaki występuje to przy rozgrzanym silniku dodając trochę gazu i przytrzymując go obroty silnika ciągle rosną. Na zimnym silniku problem nie występuje. Natomiast przy rozgrzanym silniku obroty biegu jałowego wynoszą około 650-700obr/min i kolejno dodając gazu można je 'regulować' do około 1200 obr/min. Gdy dodam więcej gazu i przytrzymam pedał gazu to obroty wzrastają pomimo że gaz jest wciśnięty tylko minimalnie. Ten fenomen jak się okazuje występuje również podczas jazdy. Czyli naciskając minimalnie gaz auto rozpędza się/ obroty same z siebie rosną.

    Ktoś wie co może być tego przyczyną? Autem się normalnie jeździ i gdyby nie przegląd dalej bym nie wiedział że coś jednak jest nie tak ;/

    0 29
  • Fibaro
  • #2 26 Gru 2013 23:59
    jaca 75
    Poziom 13  

    Podejrzewam serwo lub przepustnice do umycia i adaptacji.

    0
  • #3 27 Gru 2013 10:47
    timo66
    Poziom 22  

    Przed świętami podłączyłem interfejs i przyglądałem się sądzie Lambda. Jak już wspomniałem na zimnym silniku wszystko jest ok, dopiero gdy silnik jest na temperaturze [ oznacza też że sonda Lambda wprowadza korektę] pojawia się ta 'anomalia'. W Vag311 jedynie co zaobserwowałem to wartość Lambdy jest na -2%, przy biegu jałowym. Przytrzymując gaz wartość zmienia się na +2%, a gdy już silnik się 'rozbiega' na ciągle tej samej ilości gazu można obserwować jak korekta zmierzona przez Lambdę rośnie aż do nawet +12-15%.
    Oznaczało by to za dużo powietrza za mało paliwa??
    Jak mogę sprawdzić przepustnicę/silnik krokowy czy jest sprawny? Można jakoś to zmierzyć? Element do tanich nie należy.

    0
  • #4 06 Sty 2014 13:33
    timo66
    Poziom 22  

    Przepustnica to nie jest. Nic tam nie trzeba czyścić i myć etc. Rozebrałem cały dolot jednak wtyczki z przepustnicy nie odpinałem. Przed jak i za jest czyściutka bez jakichkolwiek nagarów, oleju itp.

    Wykluczam przepustnicę ponieważ na zimnym silniku działa poprawnie, tj. obroty trzymają się równo i nic nie faluje. Dopiero jak silnik osiągnie temperaturę, wyłączy się ta turbina co tłoczy powietrze tak samo jak obroty spadną z około 800obr/min na 650-670obr/min i temperatura na zegarach pokaże 90ºC przy minimalnym dodaniu gazu obroty rosną i zatrzymują się na 4000obr/min. Dopiero jak dodam więcej gazu obroty wzrastają dalej.
    Wymontowałem pedał gazu przemierzyłem i wszystkie opory ok. Nie ma pęknięć na płytce i rezystancja płynnie rośnie i maleje przy naciskaniu gazu.
    Tak się jeszcze zastanawiam czy może to być winny termostat i za wysoka temperatura silnika??
    Podłączając komputer temperatura zmierzona z czasem wynosiła 100º, pomimo że na zegarach ciągle było 90ºC. Wentylator z chłodnicy się nie załączył [ chociaż może się później załącza?? ]
    Inny pomysł to zmienny dolot powietrza. Czy jeśli zawór magnetyczny [037906283c], ten od zmieniania długości dolotu był by uszkodzony to czy tak by się to wszystko zachowywało?

    Ktoś ma może jeszcze inne pomysły, przypuszczenia?

    0
  • #5 06 Sty 2014 13:53
    domex32
    Moderator Samochody

    Przypuszczam że to co u siebie nazywasz objawem jest rzeczą normalną, to nie diesel.

    W pewnym momencie coraz szybciej kręcący się silnik zasysa po prostu więcej powietrza, a sterownik daje więcej paliwa, dlatego obroty rosną.

    0
  • #6 06 Sty 2014 14:52
    timo66
    Poziom 22  

    No właśnie pomału tak zaczynam też myśleć. Zaś z drugiej strony przeglądu nie dostałem ze względu na brak możliwości zmierzenia spalin - bo nie można utrzymać obrotów na poziomie 2500obr/min.

    Będę szukał dalej gdzie jeszcze może dostawać się powietrze bo to chyba jedyny trop jaki mam.
    Inaczej to ujmując wartość Lambdy wynosi -5% na biegu jałowym, wcześniej było -2%. Dodając gazu sonda Lambda zaczyna sama korygować mieszankę [ bo obroty rosną i wchodzi na 0%] .... bo wciąga/zasysa lewe powietrze coraz szybciej= dolewa paliwa po osiągnięciu -2/0% i obroty rosną. Błędów żadnych nie zapisuje w pamięci. Dopiero odpinając różne czujniki wyskakują błędy.

    Inaczej nie potrafię sobie tego wytłumaczyć.



    Jak kupiłem to auto to była w 3 miejscach pęknięta rurka odpowietrzenia skrzyni korbowej. Czasami obroty na ciepłym silniku spadały do 200! [dusił się], ale znów się "łapał" - wymieniłem świece i kable to to minęło.

    0
  • #7 22 Mar 2015 20:16
    ENDRIUU1986
    Poziom 6  

    Witam odświeżę temat, udało się rozwikłać problem ? mam identyczny problem w skodzie 1.6 AVU

    5
  • #8 22 Mar 2015 22:06
    timo66
    Poziom 22  

    Auto dalej jeździ, mało pali, dobrze się zbiera ...a rosnące objawy dalej istnieją.

    Prawdopodobnie ECU jest 'walnięte', albo jest jakiś błąd w programie. 90% osprzętu z auta sprawdziłem i jest ok.

    0
  • #9 23 Mar 2015 09:54
    ENDRIUU1986
    Poziom 6  

    Dziękuje za szybką odpowiedź. Przejrzałem prawie wszystko szczelność,filtry,świece,przepustnice...itp., byłem na diagnostyce "żadnych błędów" i nadal to samo. Jestem ciekaw jak inni użytkownicy pojazdów z tym silnikiem? Czy wszystkie tak mają?

    0
  • #10 23 Mar 2015 12:37
    domex32
    Moderator Samochody

    Mam taką na placu. Tak samo reaguje.

    0
  • Fibaro
  • #11 23 Mar 2015 17:38
    timo66
    Poziom 22  

    Może naprowadzi to kolegów na inny trop.
    Są to moje wiadomości z PW które w zeszłym roku pisałem z jednym kolegą z forum:

    Cytat:
    filmik jak się zachowuje przepustnica.


    Pierwszy to przy trzymaniu minimalnie gazu i rozbieganie się silnika. Bardzo dobrze widać że błąd jest gdzieś w elektryce. Bo przepustnica prawie wcale nie jest otwarta - maksymalnie +5/10º więcej niż na biegu jałowym. Wszystko by wskazywało na przepustnicę, a bardziej okablowanie i czujniki z nią związane.
    Drugi filmik to zachowywanie się przepustnicy. Początkowo z wyjętym kluczykiem, następnie zapłon, chwila czekania i wyłączenie zapłonu. Jest to kilka razy powtórzone. Nie wiem jak powinna się naprawdę zachowywać przepustnica gdy włączamy tylko zapłon. Inaczej mówiąc chyba to jest normalne zachowanie.
    Bo zapłon = przeprowadzanie testów czujników i osprzętu przez ECU (kontrolki gasną przy poprawnym teście), następnie przepustnica jest zamykana (stan zero) i kolejno uchylana o jakiś kont. Kont jest czytany z zapisanej tablicy z uwzględnieniem temperatur. Jeśli wyłączymy zapłon (odłączymy zasilanie) to przepustnica wraca do pozycji +/- uchylenia biegu jałowego albo "not lauf".
    Przepustnica jest tak skonstruowana że po odłączeniu zasilania powinno być dalej możliwe uruchomienie silnika i dojazd do mechanika.

    Na filmiku tego nie ma, ale wiem że odpowiednie naciśnięcie pedału gazu odpowiednio uchyla przesłonę w przepustnicy.

    Kolejno zainteresowałem się sterownikiem silnika. Wszak zamontowany jest Simos 3.3, ale o Simos 2 można dużo więcej poczytać.
    http://de.wikipedia.org/wiki/SIMOS_Motormanagement-System
    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_165.PDF




    Na wikipedi jest w sumie opisany Simos 2 i to od VW, ale w audi były te same sterowniki montowane.
    Też należy zwrócić na to uwagę że im nowszy sterownik tym bardziej skomplikowany osprzęt. Jest to podyktowane normami emisji spalin.


    [..]Co jest niemal że pewne to jakiś sygnał jest albo przerwany, albo zwarty do + i podaje nie to co ma. Ponieważ przy zimnym silniku nie ma korekty przez sondę Lambda. Po osiągnięciu temperatury roboczej następuje korekta która nie zgadza się z wartością z tablicy.
    Inaczej mówiąc komp nie wie że przepustnica wcale się nie otwarła/otwiera a zwiększa ilość paliwa. Pierw pomyślałem że walnięta przepustnica, ale z drugiej strony uszkodzony kabel sygnałowy będzie powodował to samo. W pdf można zobaczyć że z przepustnicy są przynajmniej 3 elementy które mogą wadliwie działać, lub/i połączenie elektryczne może być winne.
    [..]
    https://filmy.elektroda.pl/34_1407061693.flv
    https://filmy.elektroda.pl/35_1407061855.flv
    [..]
    Przemierzyłem też wszystkie piny w przepustnicy i doszedłem do wniosku że na pinach silnika jest tylko 4,1Ω [pin 3 i 5] co wydaje się być chyba małą wartością, np.037 133 064 D ma jakieś 100-150Ω - ja mam [b]06A 133 062A. Pomiary na pinach 1,2,4,6 wykazują różne rezystancje i są to "ciągłe" wartości co wydaje się być ok. Niema tak jak wcześniej myślałem że jeden pin odpowiada za bieg jałowy = zwarcie/przerwa. Bieg jałowy chyba jest ustalany mechanicznie, dlatego też przy włączeniu zapłonu pierw przepustnica jest zamykana tak jak to było na filmiku widać.



    Filmiki są z mojego auta. Umieściłem kamerę w dolocie, następnie uszczelniłem dolot i naprawdę trwają prawię minutę. Nie wiem dlaczego po wysłaniu ich na serwer elektrody zostały skrócone do kilku sekund. Na pierwszym widać że przepustnica się praktycznie wcale nie uchyla a obroty rosły od +/- 1500 do 4200, bez dodawania gazu/uchylania przepustnicy. Przy 4200 się zatrzymują i znów po dodaniu trochę gazu rosną dalej.
    Drugi filmik to jest włączanie i wyłączanie samego zapłonu.

    0
  • Fibaro
  • #12 23 Mar 2015 17:58
    domex32
    Moderator Samochody

    timo66 napisał:
    Na pierwszym widać że przepustnica się praktycznie wcale nie uchyla a obroty rosły od +/- 1500 do 4200, bez dodawania gazu/uchylania przepustnicy


    No i właśnie dlatego twierdze że tak ma być.

    Wraz ze wzrostem obrotów zwiększa się podciśnienie ssania, dlatego przepustnica się nie uchyla a masa powietrza wraz z masą paliwa rośnie :-)

    0
  • #13 23 Mar 2015 19:10
    timo66
    Poziom 22  

    To może inaczej.
    Jedziesz na przegląd i diagnosta robi pomiar spalin. Podłącza się kabelkiem do kompa i komputer sobie sam steruje gazem. Pomiar wygląda tak że należy utrzymać 2500obr/min przez około 10sekund.

    Pomiar kończy się niepowodzeniem bo jest niemożliwe utrzymanie 2500obr/min.
    Miałem już kilka aut, benzyna, diesel, gaz i dosłownie w żadnym nie miało takie coś miejsca.
    Chyba nie chcesz mi powiedzieć że diagnosta jest niepełnosprytny i nie potrafi zrobić pomiaru spalin - gdzie dziennie robi kilka takich pomiarów i tylko tym się zajmuje. Ba powiem więcej, byłem u innego i też nie potrafił tego dokonać, a jak spytałem co to może być to się tylko uśmiechnął i oznajmił że będę długo szukał.


    edyta.
    normalnym jest że przy dodawaniu gazu obroty rosną, ale jest to proporcjonalne od ilości dodawanego gazu. Jeśli wcisnę pedał na 10% do obroty podskoczą o 'x'. A nie jeśli wcisnę 10% to rosną do maksimum i tylko odcięcie je ogranicza.

    0
  • #14 23 Mar 2015 19:24
    domex32
    Moderator Samochody

    Pomiar składu spalin z tego co mi wiadomo, odbywa się na wolnych obrotach, platformy diagnostyczne podają zawartości co i ppm'ów tez na wolnych obrotach.

    Odepnij przepływkę i zobacz czy obroty dalej będą szły w górę.

    0
  • #15 23 Mar 2015 20:52
    ENDRIUU1986
    Poziom 6  

    Tak nie powinno być! Obroty nie mogą rosnąć samoczynnie sprawdzałem to już w kilku autach "benzyna" dodam że (BEZ LINKI GAZU) np. vectra 1.8 i można ustawić sobie 2150..2350..2400. itd... Obroty powinny rosnąć proporcjonalnie do wciskania pedału gazu. A nie jak ww opisywanych przypadkach "mucha siada" i obroty na 4000rpm.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Przepływomierz odpięty, bez zmian obroty rosną.

    0
  • #16 23 Mar 2015 21:56
    domex32
    Moderator Samochody

    Nie mówimy tu o koncernie GM tylko VAG.

    0
  • #17 24 Mar 2015 08:35
    ENDRIUU1986
    Poziom 6  

    Nie istotne czy VAG czy GM. Chodziło mi o sam fakt ze to nie jest normalne. W skodzie octavi 2.0 też sprawdzałem i uzyskać można każde obroty. A w mojej 1,6 AVU (Bo tego typu silnika problem dotyczy) niestety albo bieg jałowy albo ok 4000rpm i pytanie jest takie co jest przyczyną?

    0
  • #18 24 Mar 2015 16:57
    timo66
    Poziom 22  

    @domex32 co ty chcesz udowodnić? I komu?

    Jeśli masz takie auto to pewnie robiłeś już przegląd. I co był poprawny? Wątpię w to bo pomiar spalin nie robi się na wolnych obrotach, w dodatku jak część spalin jest powtórnie zasysana.

    0
  • #19 24 Mar 2015 21:42
    ENDRIUU1986
    Poziom 6  

    Ale ja nic nie chcę udowadniać wręcz przeciwnie, pytam tylko jaka może być tego przyczyna? I o opinie użytkowników aut z tym silnikiem? Masz rację na przeglądzie kontrole przeprowadza się w dwóch obszarach obrotów (na jałowych i ok 2,5/3 tyś). Z diagnostą bywa różnie 1 na 10 przeprowadzą kontrole spalin.

    0
  • #20 25 Mar 2015 06:54
    domex32
    Moderator Samochody

    Nie mam już, wydałem. Jakie macie sterowniki bosch czy simos?

    0
  • #21 25 Mar 2015 08:50
    ENDRIUU1986
    Poziom 6  

    U mnie jest sterownik Simos.

    0
  • #22 25 Mar 2015 15:15
    domex32
    Moderator Samochody

    Bedzie długie szukanie przyczyny, aż w końcu dojdziecie do wniosku że ten typ tak ma :-)

    0
  • #23 31 Mar 2015 18:22
    arczi225
    Poziom 6  

    Witam. Mam ten sam silnik i ten sam problem. Nie idzie utrzymac stałych obrotów do tego jakieś dziwne drgania. Sprawdzałem już wszystko . Będzie jeszcze wgrywany inny soft bez drugiej sondy bo wywalam kata i wtedy sprawdzę rosnące obroty.pozdrawiam

    0
  • #24 31 Mar 2015 20:13
    ENDRIUU1986
    Poziom 6  

    Czekamy na rezultaty, ja poświęciłem sporo czasu i pieniędzy i nadal nic, fakt sond nie ruszałem bo na diagnostyce jak byłem pracowały wzorowo i 1 i 2. Mam takie pytanko ile średnio wam spalają?

    0
  • #25 31 Mar 2015 22:23
    arczi225
    Poziom 6  

    Spalanie jeśli chodzi o gaz średnio 8,5 do 9 litrów, a benzyna do 8 litrów:) Kata wywalam bo już druga sonda mi siadła w ciągu 3 miesięcy(grzałka ,napięcie za wysokie i za niskie). W dodatku chyba wkład kata hałasuje.

    0
  • #26 31 Mar 2015 22:53
    ociz
    Moderator Samochody

    @arczi225, nie siadła sonda, tylko masz po prostu instalację gazową spartaczoną, co z resztą widać po spalaniu.

    1
  • #27 31 Mar 2015 22:59
    timo66
    Poziom 22  

    @domex32 Co do sterownika to w papierach było co innego, a interfejs pokazywał simos 3 - jak pamięć nie myli.
    @ENDRIUU1986 6 do 6,5l przy normalnej jeździe - 70% poza miastem.

    0
  • #28 10 Sty 2016 22:31
    arczi225
    Poziom 6  

    Witam.Nowego softa nie wgrałem bo był problem z wgraniem ,a elektronikom nie chciało się myśleć. Jeżdzę tak jak jest czyli rosnące obroty i nic nie poradzę. Kata wywaliłem mam emulator i jest ok.

    0
  • #29 23 Sty 2016 21:06
    jaca 75
    Poziom 13  

    Koledzy musicie sprawdzić odmę silnika ,rurkę bagnetu,bagnet(miarka oleju) szczelność kolektora ssącego. Musi gdzieś ssać lewe powietrze! dziurawe serwo ?
    powodzenia!

    0
  • #30 23 Sty 2016 21:39
    arczi225
    Poziom 6  

    Miałem sprawdzane lewe powietrze pod ciśnieniem , lekki przedmuch na wężu od servo i uszczelce kolektora,zrobiłem jest lepiej, ale i tak obroty w miejscu nie utrzymaja się.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo