Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dwie płytki - schemat płytki dźwięku i ruszania płynnego

diablok6 23 Gru 2013 16:32 1920 10
  • #1 23 Gru 2013 16:32
    diablok6
    Poziom 15  

    Witam.
    Poszukuję informacji, schematu, chodzi mi o płytkę z dźwiękiem że jak po włączeniu wydaje odgłos pracy silnika, z pilota dam do przodu to odgłos jechania, itd.

    I tak że poszukuję schematu, jak można płynnego ruszania, chodzi mi oto ze jak dam w pilocie do przodu to autko ma nie od razu gwałtownie ruszać, w miejscu mieszać tylko łagodnie stopniowo, płytka wykorzystuje RX2

    A teraz do moderatorów, szukałem podobnego tematu i nie znalazłem dlatego tu piszę i nie od razu wyrzucać tematu w kosz, tylko normalnie odpowiedzieć i pomóc. a nawet jak temat był to dać przekierowanie.

    0 10
  • Arrow Multisolution Day
  • #2 23 Gru 2013 20:42
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Takie coś jest w sklepach modelarskich jako moduł dźwiękowy.
    Ale te korzystają z sygnału PWM.

    Z RX2 jest raczej awykonalne. Na pewno nie ma sensu.
    Ten układ nie oferuje takich możliwości. To prosty układ, z zakodowanymi podstawowymi stanami wyjść, do sterowania nieproporcjonalnego.

    Musiałbyś całkowicie wymienić i odbiornik i nadajnik, a ponieważ jest to układ zintegrowany, musiałbyś też wymienić sterownik silnika (regulator).

    To tak jakbyś próbował dołączyć wieżę czołgu do rikszy.

    0
  • Arrow Multisolution Day
  • #3 23 Gru 2013 21:23
    diablok6
    Poziom 15  

    Taki moduł jest troszkę drogi, 200-300zł jest może coś tańszego?

    Płytka była by na RX2 ale bardziej chodziło mi o taki moduł płynnego ruszania na wyjściu do silnika, jeżeli takie coś jest możliwe.
    RX2 nie ma proporcjonalnego sterowania ale wydaje mi się że można wykorzysta z układy nie aktywną funkcję turbo i przystosować jako dwu stopniowe ruszanie, tylko nie wiem czy jest taka możliwość dwu stopniowe ruszanie, wiem że tą funkcję wykorzystują do np. w ciężarówce do odpinania naczepy.

    0
  • #4 24 Gru 2013 09:50
    bogdan_p
    Poziom 39  

    Zgadzam się z kol.Madrik to co chcesz zrobić jest bez sensu, teoretycznie wykonalne tylko koszty będą porównywalne z gotową aparaturą proporcjonalną. Podstawowa sprawa czy ma to być tylko opcja wolniejszej prędkości czy stopniowo narastającej do osiągnięcia max. Możliwe jest wykorzystanie dodatkowej funkcji Turbo tylko trzeba dodatkowo dodać przycisk w nadajniku. Bez względu na opcję dodatkowej prędkości modyfikacji wymaga mostka H który musi posiadać możliwość kluczowania, na oryginalnej płytce odbiornika raczej tego nie zrobisz tak więc trzeba mieć na osobnej płytce nowy mostek jeżeli pozwala na to prąd silnika najlepiej scalony mostek H np. L293D lub L298 . Te mostki mają wejście Enable umożliwiające sterowanie mostkiem H za pomocą sygnału PWM , mając taka możliwość wystarczy dobrać wartości PWM a generator sygnału PWM sterować funkcją Turbo. Ewentualnie L298 ma wyprowadzone Emitery tranzystorów mostka H zamiast rezystorów pomiarowych dobrać rezystory dla I biegu , które byłyby zwierane dla normalnej prędkości. Przy płynnej regulacji prędkości sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana bo generator PWM musi zmieniać wypełnienie w czasie, taka regulacja to raczej na mikrokontrolerze chodź jest możliwe wykonanie tego w technice analogowej . Jest oczywiście możliwość przerobienia oryginalnego mostka H w odbiorniku tylko miejsca bardzo mało, to opis dla mostka H na tranzystorach jeżeli jest na przekaźnikach to sprawa wygląda podobnie tylko cięcie pcb aby mieć możliwość sterowania może być nie wykonalna chyba że przekaźniki na zewnątrz. Zastanów się czy taka przeróbka ma sens zakładając że masz na tyle wiedzy o elektronice aby to wykonać samodzielnie.

    0
  • #5 25 Gru 2013 21:02
    diablok6
    Poziom 15  

    Wolał bym stopniowo narastającej aż do max, ale widzę że to będzie skomplikowane i dużo roboty. To w takim razie zrobię dwustopniowe wolniej-szybciej, te mostki co podałeś to nie wytrzymają, trzeba ze zwykłych tranzystorów zrobić, znalazłem pdf o układzie RX/TX2 i tam jest pokazane jak podłączyć turbo.
    Dzięki wszystkim za poświęcony czas i za odpowiedzi

    A co z modułem dźwiękowym ma ktoś jakiś pomysł? ten co podał Madrik to dobry był by ale trochę za drogi, coś tańszego.

    0
  • #6 26 Gru 2013 13:56
    bogdan_p
    Poziom 39  

    diablok6 napisał:
    te mostki co podałeś to nie wytrzymają, trzeba ze zwykłych tranzystorów zrobić,

    L298 przy połączeniu równoległym to 4A, obecnie produkowane scalone mostki w technologi Cmos,Pmos,Vmos to już prądy w dziesiątkach amper, z ciekawości jakie teraz masz tranzystory? Co do modułu dźwiękowego podobna sytuacja, nie widzę sensu samodzielnej budowy ale jak chcesz interesuj się układami serii ISD przykład masz tu Link

    0
  • #7 26 Gru 2013 14:51
    diablok6
    Poziom 15  

    Nazwy nie pamiętam ale to są 10A planuje zmienić na BD912, BD911
    Wolał bym kupić gotowy moduł dźwiękowy ale 200- 300zł to trochę dla mnie jest drogo. po za tym dzięki za link.

    0
  • #8 26 Gru 2013 17:09
    bogdan_p
    Poziom 39  

    Dla prądów ok.10A i więcej bez sensu jest stosowanie tranzystorów bipolarnych z powodu dużych strat mocy co wiąże się z koniecznością stosowania odpowiednich radiatorów. Samodzielna budowa mostka H na tranzystorach Mosfet również nie jest tak prosta, proponuje zobacz sobie tematy związane z budową takich mostków. Jeżeli sterowanie ma być za pomocą prostego zestawu TX2/RX2 to proponuje zbudować mostek H na przekaźnikach ewentualnie dodając tranzystor w obwodzie zasilania mostka sterowany z regulowanego generatora PWM. Nie jesteś pierwszą ani ostatnią osobą która kombinuje takie przeróbki tylko sam się szybko przekonasz że są zupełnie nieopłacalne a właściwie bez sensu w porównaniu z zakupem gotowych zestawów zdalnego sterowania.

    0
  • #9 27 Gru 2013 00:00
    diablok6
    Poziom 15  

    Z mostka L293D kiedyś używałem i wiem jak on działa i jak go podłączyć.
    Dziś kolega powiedział mi, że jak chcę mieć płynne ruszanie silnika od zera do max to zastosować, moduł sterownika silników http://hobbyking.com/hobbyking/store/__32025__HobbyKing_X_Car_45A_Brushed_Car_ESC.html
    Czy to w ogóle by chodziło, przypadkiem to nie jest do silników krokowych?

    0
  • Pomocny post
    #10 27 Gru 2013 10:42
    bogdan_p
    Poziom 39  

    Aby cokolwiek zacząć robić z sterowaniem silnikami to trzeba znać dokładnie wartość prądu zwarcia silnika, do tej wartości dopiero dobiera się mostek H, znasz ten prąd ?
    Moduł BTN 7970 to typowy mostek H który tak naprawdę nadaje się do sterowania przez mikrokontroler a nie przez aparaturę, oczywiście można ją połączyć do Twojego odbiornika tylko poza zwiększonym prądem nic nie zyskasz ponieważ dalej potrzebujesz generatora PWM do regulacji prędkości. Układ posiada rampę startową tylko proszę zapoznać się z dokumentacją bo czasy narastania są w µs a Ty potrzebujesz dziesiątki a nawet setki ms.
    Najpierw zacznij od dokładnych pomiarów parametrów silnika, potem dobór mostka H oraz zrozum w końcu że Twój odbiornik na wyjściu ma tylko sygnały on/off do sterowania mostkami dla jakiejkolwiek regulacji musisz mieć generator PWM lub bardzo nie ekonomiczne włączanie rezystorów. Przy okazji zainteresuj się generatorami PWM oraz układami miękkiego startu.
    Widzę że żadne argumenty nie przekonają Cię do tego że to co chcesz zrobić jest pozbawione sensu, potrzebuje 2-3 kanałowej aparatury do tego dwukierunkowy regulator i masz wszystko co potrzebujesz bez żadnych kombinacji.

    0
  • #11 29 Gru 2013 18:00
    diablok6
    Poziom 15  

    Dzięki za rade kolego. Uparłem sie na odbiornik z RX2 gdyż mam taki na zbyciu, ale chyba poszukam innego który jest proporcjonalny i bez żadnej przeróbki będzie.

    0