Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hyundai i30 - czynnik 1234yf, wymiana na r134a

23 Gru 2013 17:03 31587 18
  • Poziom 17  
    Witam
    Czy jest możliwa wymiana 1234yf na r134a? Naczytałem się o "wspaniałości" tego czynnika i teraz za każdym razem kiedy jadę z dziećmi w fotelikach, to nieswojo się czuje. Z tego co widziałem na sprężarce i w instrukcji samochodu czynniki mogą być stosowane zamiennie. Czy odessanie czynnika i oleju na maszynie do 1234yf i naładowanie r134a załatwia problem? Czy wymaga to jakiegoś nadzwyczajnego płukania instalacji?
  • Poziom 29  
    A coś nie tak się dzieje z klimą ze chcesz się tego pozbywać ?
    Poczekaj, wstrzymaj się - może jeszcze pieniądze na tym zrobisz bo 1234yf jest 10x droższy od r134a
  • Poziom 17  
    Samochód jest nowy i w pełni sprawny. Czynnika chce sie pozbyć bo jest łatwopalny, a produkty spalania silnie trujące. Jak pisałem czasem jeżdzę z dziećmi pozapinanymi w foteliki, wiec świadomość o obecności takiego czynnika w instalacji klimatyzacji, która rozszczelniania sie przy niewielkich uderzeniach w skraplacz, bardzo mnie psychicznie męczy. A po co mam ryzykować w imię wątpliwej ekologii i interesu producentów 1234(s)yf'u Liczę że uda mi się załatwić to w serwisie autoryzowanym, ale chce najpierw poznać aspekty techniczne zanim poruszę tam ten temat
  • Poziom 29  
    Niepotrzebnie dramatyzujesz. Przy ew. kolizji czynnik (kóry jest pod ciśnieniem) błyskawicnzie się ulotni.
    electro napisał:
    A po co mam ryzykować w imię wątpliwej ekologii i interesu producentów 1234(s)yf'

    No tak - koncern BASF zarobi na tym fortunę (jak i paru kolesi z bruxeli którzy przeforsowali to doprowadzając do zatwierdzenia.
  • Poziom 11  
    Nawet przy gwałtownym rozszczelnieniu, ryzyko przekroczenia stężenia przy którym następuje zapłon jest znikome.

    R134 wpływa negatywnie na efekt cieplarniany, nie wspomnę już o R12 , który przez kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt był stosowany w układach a w połączeniu z wysoką temperaturą tworzył gaz musztardowy. Jakoś przez tyle lat nie odnotowano wypadków , w których zgon był przyczyną zatrucia tym gazem.

    Jak przyjdzie do uzupełnienia podczas obsługi układu to można pomyśleć o zamianie.
    Na razie jeździć i się nie przejmować.
  • Poziom 17  
    Dzięki za wasze rady, ale głownie interesował mnie aspekt techniczny, moze niepotrzebnie podzieliłem sie moimi rozterkami.

    A wiec czy można w prosty sposób wymienić r1234 na r134 ?
  • Poziom 11  
    Nieoficjalnie tak, zresztą zapytaj w ASO , z tego co wiem to Panowie z sieci Hyundaia maja już ten temat opanowany.
  • Poziom 2  
    nie ma takiej możliwości inne przewody , inna chłodnica, całkowicie inny kompresor.
    Zamieniając czynnik ryzykujesz uszkodzenie kompresora , całkowicie inaczej działa kompresor , ilości gazu muszą być inne kwestia rozprężania i konstrukcji samych przewodów. Gaz sam w sobie nie jest tak niebezpieczny jego ilości to 500 g nie ma szans aby dostał się do wnętrza kabiny. On jest niebezpieczny przy samym kontakcie z uszkodzoną skórą trawi białka. czas rozkładu tego gazu w atmosferze to 2 tygodnie. Tego poprzedniego to min. 2 miesiące. A starsze w ogóle się nie rozkładały
  • Poziom 17  
    g_felek napisał:
    nie ma takiej możliwości inne przewody , inna chłodnica, całkowicie inny kompresor.


    Pewnie, a naklejki dają za to takie same :D

    Hyundai i30 - czynnik 1234yf, wymiana na r134a
  • Poziom 43  
    Różnica jest tylko w zaworach serwisowych, reszta bez zmian.
  • Poziom 39  
    Czynnik jest w pełni wymienny.
  • Poziom 11  
    Ale bzdury wypisujecie.Przecież same serwisy zmieniają 1234yf na 123a,gdyż prawdopodobnie same koncerny boją się o ewentualne pozwy gdyby stał się jakiś wypadek.Ponadto ile aut z czynnikiem r12 miało kiedyś klimę?1234yf jest mniej wydajny,a produkuje go firma Honeywell i DuPont na wyłączność,a nie basf i skąd wy bierzecie takie informacje.Na dzień dzisiejszy butla R1234YF 5kg kosztuje 3200zł,a 12kg r134a 280zł.

    Musze z tego miejsca podziękować wspaniałej uni EU za to że tak dba o nasze portfele i i nasze zdrowie.

    Cytat:
    HFO-1234yf mniej wydajny niż dotychczasowy czynnik R-134a

    Analiza właściwości fizycznych i chemicznych HFO-1234yf wykazała, że jest on o około 8-10% mniej wydajny od R134a, co sprawia, że układ klimatyzacji będzie musiał wykorzystać do pracy większą energię a to przełoży się na wzrost zużycia paliwa o 5%.


    Cytat:
    HFO-1234yf niebezpieczny dla ludzi

    W porównaniu do poprzednika nowy czynnik chłodzący jest teoretycznie mniej szkodliwy dla środowiska (jeśli uwzględniamy wskaźnik Global Warming Potential), ale jest palny. Co gorsza gdy ulegnie zapłonowi (przy 405 ⁰ C) wydziela się fluorowodór. Ten w połączeniu z wodą (np. dostarczaną podczas gaszenia) przekształca się w bardzo niebezpieczny kwas fluorowodorowy. Kwas ten jest śmiertelnie niebezpieczny dla człowieka – z łatwością przenika przez skórę do organizmu człowieka i jeśli nie nastąpi jego bardzo szybka hospitalizacja nie ma szans na jego uratowanie. Dlatego właśnie środek ten stanowi zagrożenie dla ludzi zwłaszcza podczas kolizji czy wypadku samochodowego. Wśród potencjalnych ofiar wymienia się jednak przede wszystkim strażaków, odpowiedzialnych za ugaszenie płonącego pojazdu.


    Cytat:
    Testy potwierdzają szkodliwość HFO-1234yf

    Testy wykonywane przez Daimlera (producent aut marki Mercedes-Benz), German Federal Institute for Materials Research and Testing (BAM) jak i niemieckich dziennikarzy pism Auto Bild i Zeit, wskazywały jednoznacznie, że HFO-1234yf jest środkiem trującym, palnym a w określonych warunkach nawet wybuchowym. Komisja Europejska zdała się być głucha na te zarzuty, a wniosek Daimlera o opóźnienie wprowadzenia HFO-1234yf do obrotu jako środka chłodniczego odrzuciła. Podkreśliła za to ponownie, że jest on całkowicie bezpieczny i będzie musiał go posiadać każdy nowo homologowany samochód dopuszczony do sprzedaży w UE.
  • Poziom 11  
    Witam

    Trochę odświeżę temat, ponieważ teraz dotyczy również mnie.
    Zakupiłem Peugeota 308 z klimatyzacją z czynnikiem R1234yf. Niestety klima jest rozszczelniona-pusta. Za napełnienie życzą sobie 1200 PLN. To trochę przesada.
    Znalazłem firmę w Ciechanowie, która przerabia układy z R1234yf na R134a, tylko że ja jestem ze śląska i nie bardzo mi się widzi taka wycieczka.

    I stąd moje pytanie. Czy zna ktoś może taką firmę na śląsku, która robi podobne rzeczy?
    Z tego co czytałem różnica pomiędzy obiema instalacjami to rodzaj zaworków i inny olej do sprężarki.
  • Poziom 32  
    Piasek80 napisał:
    No tak - koncern BASF zarobi na tym fortunę (jak i paru kolesi z bruxeli którzy przeforsowali to doprowadzając do zatwierdzenia.

    Patent na produkcję nowego czynnika chłodniczego mają na razie tylko dwie firmy – Honeywell oraz DuPont.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Wymianę zaworków moze przeprowadzić praktycznie każdy warsztat zajmujący sie klimatyzacją....poszukaj-popytaj w okolicy
  • Poziom 11  
    Sęk w tym,że to nie takie proste, bo każdy może wymienić zaworek ten wykręcany, a w tym wypadku trzeba obciąć i wlutować od nowa całe złącze.
  • Poziom 31  
    OK, a ja mam pytanie do fachowców czy resztki tego gó... nie uszkodzą maszyny do klimy przy próżnowaniu?
    Nie wiem uszczelki spuchną pompa się zatrze czy zawory zatną na zawsze....
  • Poziom 11  
    Myślę, że takie cuda się nie wydarzą, najgorsze co może się przydarzyć to pomieszanie obu czynników.
    Skoro te czynniki zachowują się tak samo w sprężarce klimy, to i w pompie powinno być podobnie.
  • Poziom 16  
    a jeśli mogę się zapytać ile sobie życzą za ową przeróbkę na R134a?? :)
  • Poziom 11  
    Wszystkich zainteresowanych tematem zapraszam do lektury tutaj


    Moderowany przez T5:

    Link nieaktywny.
    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.