Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MAN - Zasilanie syreny 12 V 300 A w jaki sposób.

waluszek 24 Gru 2013 10:40 6654 67
  • #1 24 Gru 2013 10:40
    waluszek
    Poziom 17  

    Koledzy, mam nie lada dylemat, potrzebuję przetwornicę z 24v na 12v ale podłączona będzie do tego syrena pożarnicza, która przy rozruchu pobiera bagatela jedyne 300A.

    Nie chcę puszczać tego z jednego AKU, bo wyssie go momentalnie.
    Sprzęt używany praktycznie tylko w czasie kiedy silnik jest włączony.

    Czy ktoś ma pomysł czym to zasilić? może ktoś ma namiar na jakiś gotowy konstrukt, albo jest w stanie podpowiedzieć gdzie szukać jakiegoś schematu aby to zbudować, konstrukcja po za wytrzymałością prądową elementów nie będzie jakoś specjalnie skomplikowana.

  • #2 24 Gru 2013 12:51
    mczapski
    Poziom 38  

    A cóż to za syrena? Bo jeśli wirowa to pewno silnik szeregowy typu rozrusznik (lub coś zbliżonego). Zatem niekoniecznie 12 V. A włączanie rozrusznika chyba opanowane. Żadna przetwornica nie doda mocy a przy 24 V prąd będzie mniejszy.

  • #3 25 Gru 2013 01:14
    waluszek
    Poziom 17  

    http://en.wikipedia.org/wiki/Q2B

    To jest jej opis, nie ukrywam że nie orientowałem się w temacie.

    Z tego co wiem to syrena zaprojektowana jest na 12v a w samochodzie w którym zostanie zainstalowana, instalacja jest 24v.
    Puszczenie jej z jednego akumulatora, prawdopodobnie odprawi go do krainy wiecznych łowów.

    W związku z tym pytałem czy ktoś ma namiar na jakąś przetwornicę, choć na stronie Wikipedii napisano że pobiera ona 100A tyle że nie wiem czy w rozruchu czy w pracy.

  • #4 25 Gru 2013 11:58
    serwisantscani1
    Moderator Samochody

    waluszek napisał:
    na stronie Wikipedii napisano że pobiera ona 100A tyle że nie wiem czy w rozruchu czy w pracy.

    A dlaczego nie poczytasz na stronie producenta ?
    - Operating Current 100 A 1.2 kW (prąd pracy ... jednak podczas startu może być większy)

    Czy znajdziesz przetwornice DC 24/DC 12 V o takiej mocy trudno powiedzieć, należy brać pod uwagę moc ciągłą oraz chwilową.

  • #5 25 Gru 2013 12:19
    waluszek
    Poziom 17  

    Czyli dobrze zrozumiałem opis do niej dołączony, przy rozruchu pobiera 300A, a w trakcie pracy pobiera 100A

    Czy ktoś ma pomysł jakiego rozwiązania użyć aby to zasilić ?

  • #6 25 Gru 2013 12:29
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To będzie bardzo ciężka sprawa. Ze względu na prądy to albo nie uda się kupić tak mocnej przetwornicy, albo jej cena będzie wyższa niż zakup syreny na 24V. Ja bym się zastanowił nad wymianą silnika.

  • #7 25 Gru 2013 12:51
    serwisantscani1
    Moderator Samochody

    Jeżeli masz już tą syrenę to jak wyżej "Błażej" napisał ... jeśli planujesz dopiero zakup, rozważ syrenę e-Q2B.

  • #8 25 Gru 2013 12:51
    waluszek
    Poziom 17  

    Na jednym z aut mamy już e-Q2b ale to jest elektroniczna wersja.

    Mamy już zakupioną Q2b i trzeba to podłączyć.

    Jasny gwint, to w takim razie jak Amerykanie to rozwiązali, skoro ta syrena jest seryjnie montowana na ich wozach pożarniczych.

    Q2B nie występuje w wersji 24v, wiem że to olbrzymie prądy, ale oni jakoś sobie z tym dali radę.

    Jedyne co mi przychodzi do głowy, to dodatkowy akumulator i, nie wiem dodatkowy alternator ?

  • #9 25 Gru 2013 13:02
    anet870
    Poziom 24  

    W samochodzie zainstalowany jest jeden aku 24 czy 2x12V?

    Moderowany przez serwisantscani1:

    W którym MAN-ie jest jeden akumulator 24 V ????

  • #10 25 Gru 2013 13:11
    waluszek
    Poziom 17  

    No standardowo, 2 aku po 12v połączone szeregowo. A w ogóle są produkowane aku 24v bo nie spotkałem.

    Nie mogę podłączyć takiego poboru do jednego aku z szeregu bo będą spadki napięć i może wariować cała instalacja.

    Po za tym nie wiem jak zachował by się alternator obciążony takim poborem.

  • #11 25 Gru 2013 13:14
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ja bym poszukał informacji i zrobił co najmniej jedną z tych rzeczy:
    - napisał do producenta
    - napisał do jakiejś firmy robiącej zabudowy
    - nawiązał kontakt z jakąś remizą w stanach
    - poszukał strażaków polonusów i popytał...

  • #12 25 Gru 2013 13:26
    waluszek
    Poziom 17  

    Problem polega na tym że,

    To własnie firma produkująca zabudowy ma z tym problem, odbieramy nowe auto, dostarczyliśmy sprzęt do montażu i klops, nie bardzo mają pomysł ja to zamontować.

    Faktycznie, należało by napisać do producenta i zapytać co oni polecają, produkując takiego prądożernego potwora, musieli wykombinować jakieś rozwiązanie jak to zasilić.

    Jak producent nic sensownego nie odpowie to będę szukał kontaktów i dopytywał.

  • #13 25 Gru 2013 13:32
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Myślałem o jakiejś firmie za wodą. Lub warsztatem remontowym. Ale też po drugiej stronie oceanu. W Polsce jest to chyba dość egzotyczny sprzęt i pewnie dlatego są trudności.
    Jak w ogóle zdobyłeś tą syrenę?

    Kolega moderator zaproponował nawet rozwiązanie "na okrętke", bo mocną przetwornicę 24/230, a następnie zasilacz na 12.
    Ale w opisie takiej przetwornicy jest

    Cytat:
    Przetwornice serii IPS wytwarzają na wyjściu tzw. sinusoidę modyfikowaną. Jest to napięcie przemienne o przebiegu prostokątnym, którego wartość skuteczna jest identyczna, jak wartość skuteczna przebiegu sinusoidalnego występującego w sieci energetycznej. Dzięki zastosowaniu takiej metody generowania napięcia, możliwe jest znaczne ograniczenie ceny i zwiększenie bezawaryjności całego urządzenia.

    Niby wszystko fajnie, ale chwilę dalej już mniej
    Cytat:
    UWAGA!!!
    Nie wolno podłączać do nich urządzeń wyposażonych w transformatory lub silniki indukcyjne takich jak:
    elektronarzędzia, sprzęt AGD, świetlówki ze statecznikami elektromagnetycznymi, zasilacze transformatorowe, pompy itp.

    Co ciekawsze, to nie wolno podłączać silników indukcyjnych i elektronarzędzi, a te mają silniki komutatorowe, czyli nie wolno podłączyć żadnych silników. W zasadzie pozostają jedynie żarówki i grzejniki...
    Poza tym, koszty takiej zabawy, to prócz strat na kolejnym przetwarzaniu, koszta takie, że spokojnie znajdziesz silnik na 24V o wymaganych parametrach.

  • #15 25 Gru 2013 13:45
    Megawe
    Poziom 28  

    Silniczek benzynowy napędzający generator coś jak spawarka wirowa tylko napędzana silnikiem benzynowym. Silnik nie problem znaleźć gorzej z taką prądnicą może być przerobiony silnik na prąd stały wzbudzany z akumulatora.

  • #16 25 Gru 2013 13:55
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Megawe generator prądotwórczy do zasilania jednej syreny? Znasz powiedzenie - "strzelać z armaty do much"?
    To już faktycznie prościej będzie powiesić na silniku alternator 12V i dorobić niezależną instalację.

  • #17 25 Gru 2013 15:45
    ociz
    Moderator Samochody

    Po co zmniejszać napięcie jak można ograniczyć tylko prąd? Zwinąć jakiś drut oporowy, umieścić to na dachu, coby najwyżej ptaki sobie łapki poparzyły. Duże straty chyba nie są istotne w tym przypadku?

  • #18 25 Gru 2013 16:48
    kwantor
    Poziom 38  

    waluszek napisał:
    Jedyne co mi przychodzi do głowy, to dodatkowy akumulator i, nie wiem dodatkowy alternator ?

    Bardzo dobrze kombinujesz, tylko tak bym to robił.
    Alternator z Opla 120A używany kupisz za 100zł, bateria nowa- powiedzmy 300zł.

  • #19 25 Gru 2013 17:28
    serwisantscani1
    Moderator Samochody

    Błażej napisał:
    Kolega moderator zaproponował nawet rozwiązanie "na okrętke", bo mocną przetwornicę 24/230, a następnie zasilacz na 12.
    Właśnie taki miałem pomysł, jednak po dalszej analizie tego co wspomniał "Błażej" oraz tego że taka przetwornica może nie wytrzymać takiego "uderzenia" prądowego jak również że będzie załączana cyklicznie, zrezygnowałem z tej propozycji :D .

    "waluszek" Jaki to model MAN-a ?

  • #20 25 Gru 2013 17:51
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    waluszek napisał:
    Jasny gwint, to w takim razie jak Amerykanie to rozwiązali, skoro ta syrena jest seryjnie montowana na ich wozach pożarniczych.

    W USA ciężarówki mają instalacje elektryczną 12v a nie 24V.

    Po drugie do silnika DC potrzeba jedynie czoper z dławikiem (dla ochrony akumulatorów), a nie przetwornice .
    Silnik to ogromna indukcyjność i uśredni sobie napięcie o to się nie martw.

  • #21 25 Gru 2013 18:15
    nanab
    Poziom 26  

    A czy nie sprawdził by się trochę większy regulator obrotów na PWM?

  • #22 25 Gru 2013 19:46
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    nanab napisał:
    A czy nie sprawdził by się trochę większy regulator obrotów na PWM?

    Można , ale z narastającym wypełnieniem.

  • #24 25 Gru 2013 20:45
    kwantor
    Poziom 38  

    Na pewno, cena trochę "nie tego":D Ale to już gestia sponsora.

  • #25 25 Gru 2013 21:18
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Kolego, kup sobie akumulator 12V i podłącz go pod tą syrene.
    A ładowanie rozwiąż poprzez małą przetwornice 24/12.

  • #26 25 Gru 2013 21:23
    kwantor
    Poziom 38  

    Ładowanie wypada, aby mogło dostarczyć tych 100A, więc alternator niby trochę kłopot z zamontowaniem, ale zarazem precyzyjne ładowanie i bezproblemowa wydajność.
    Dodatkowo przyda się te 14V na pokładzie do 2-3 radyjek.

  • #27 25 Gru 2013 21:26
    serwisantscani1
    Moderator Samochody

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Kolego, kup sobie akumulator 12V i podłącz go pod tą syrene.
    A ładowanie rozwiąż poprzez małą przetwornice 24/12.

    Tak a syrena będzie inteligentna i będzie pobierać prąd tylko z akumulatora ...... po drugie jak poleciłeś "małą przetwornice 24/12" sądzisz że ona nadąży z ładowaniem akumulatora który będzie obciążony takim prądem ????

  • #28 26 Gru 2013 09:22
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    serwisantscani1 napisał:
    Tak a syrena będzie inteligentna i będzie pobierać prąd tylko z akumulatora

    Miałem na myśli osobny i dedykowany tylko dla syreny akumulator.
    A przetwornicy tylko do ładowania akumulatora jak padnie po paru minutach.

  • #29 26 Gru 2013 09:31
    serwisantscani1
    Moderator Samochody

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Miałem na myśli osobny i dedykowany tylko dla syreny akumulator.
    A przetwornicy tylko do ładowania akumulatora jak padnie po paru minutach.


    Ale to mało efektywne rozwiązanie, rozładowanie nastąpi szybko a ładowanie będzie trwało długo co w konsekwencji nie spełni warunków prawidłowego bezproblemowego zasilania syreny, również zabije szybko akumulator.

    To już ten sposób lepszy, tylko gorzej z montażem.
    kwantor napisał:
    Alternator z Opla 120A używany kupisz za 100zł, bateria nowa- powiedzmy 300zł.

  • #30 26 Gru 2013 15:28
    waluszek
    Poziom 17  

    Witam serdecznie.
    Widzę że temat się rozwinął i jest już w nim zawarte sporo wiedzy.

    Nie wiedziałem że w USA Auta ciężarowe mają instalację 12v ( ale to możliwe skoro w gniazdkach też mają o 1/2 mniejsze napięcie)

    Co do Syreny, (Q2B) Sprowadziliśmy ją z właśnie USA i ma trafić na nowe auto które lada dzień pojawi się w naszej jednostce. Nie pamiętam jaki to dokładnie model Mana, wiem tyle że ma napęd 6x6 12 t wody i kabinę 3 osobową.

    Wygląda na to że jedynym rozwiązaniem gwarantującym poprawne działanie jest domontowanie dodatkowego akumulatora 12v oraz jakiejś ładowarki do niego, syrena ta w czasie jazdy nie działa zazwyczaj więcej nić 5-15 minut.

    Zobaczymy co odpowie jutro producent zabudowy, dali sobie radę czy nie, jeżeli nie to będziemy kombinowali we własnym zakresie.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo