Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBwayPCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zapasowa energia na rowerze - bateria 20Ah lifepo4 i panel słoneczny

25 Gru 2013 19:50 4380 13
  • Poziom 7  
    Witam!


    Posiadam baterię Lifepo4 20Ah i panel słoneczny 28W, chciałbym ładować baterię podczas jazdy na rowerze. Co potrzebuję dokupić do tego zestawu, żeby to zadziałało? Czy dany panel słoneczny będzie wystarczający do naładowania w rozsądnym czasie tej baterii?

    Baterią chciałbym ładować urządzenia z USB 5V i ewentualnie laptopa.

    Nie znam się na tego typu elektronice i samemu trudno mi dojść jak to połączyć, więc będę wdzięczny za pomoc.

    Parametry baterii:
    Zapasowa energia na rowerze - bateria 20Ah lifepo4 i panel słoneczny
    Nominal Voltage : 12.8V
    Normal Capacity : 21.0Ah
    Charging cut-off voltage : 15.6V
    Discharge cut-off voltage : 8.0V
    Max Continuous Discharge Current : 20A
    Max Charge Current : 20A
    Operation Temperature Range : -10~~50
    Weight : 2.75KG
    Dimension : L*W*H 181*75**166mm

    Panel słoneczny:
    Zapasowa energia na rowerze - bateria 20Ah lifepo4 i panel słoneczny

    -High efficiency: >17%
    -Solar Panel: 28W
    -Output: 18V*1555mA/5.5V*5090mA
    -Output interface:
    USB & DC5521 dual output
    -Extend Size: 920*465*3mm
    -Foldable Size: 180*235*55mm
    -Weight: 1.5KG
    -Color: black
    Materials:
    -Solar panel: PET laminated
    -Fabric (waterproof): PVC
  • PCBwayPCBway
  • Moderator
    szpula900 napisał:

    Posiadam baterię Lifepo4 20Ah i panel słoneczny 28W, chciałbym ładować tą baterię podczas jazdy na rowerze.


    Czy to aby na pewno przemyślany pomysł?
  • PCBwayPCBway
  • Poziom 7  
    retrofood napisał:
    szpula900 napisał:

    Posiadam baterię Lifepo4 20Ah i panel słoneczny 28W, chciałbym ładować tą baterię podczas jazdy na rowerze.


    Czy to aby na pewno przemyślany pomysł?


    Nie wiem, dlatego pytam. Według Ciebie to zły pomysł?
  • Moderator
    Gdzie chcesz z tym jeździć? Po drogach? A co z prawem o ruchu drogowym?
  • Poziom 7  
    retrofood napisał:
    Gdzie chcesz z tym jeździć? Po drogach? A co z prawem o ruchu drogowym?


    Nie znam na tyle prawa o ruchu drogowym, żeby stwierdzić, czy ładowanie baterii z panelu słonecznego podczas jazdy jest legalne. Może przytoczysz jakieś przepisy prawne?

    Po drogach jeżdżą rowery elektryczne posiadające baterie, oczywiście to nie to samo, ale nie wiem, co konkretnie widzisz w moim pomyśle problematycznego w odniesieniu do prawa o ruchu drogowym..
  • Poziom 30  
    No ,trochę abstrakcyjny pomysł aby jeździć rowerem z baterią słoneczną aby naładować laptopa .
    No bywa że ktoś jest z dala od cywilizacji i prądu , na żaglach lub pod namiotem i ladowanie baterii lub telefonu z ogniwa fotowoltaicznego jest dobrym pomysłem , ale poco jeździć z nim na rowerze ?
  • Poziom 7  
    bruns napisał:
    No ,trochę abstrakcyjny pomysł aby jeździć rowerem z baterią słoneczną aby naładować laptopa .
    No bywa że ktoś jest z dala od cywilizacji i prądu , na żaglach lub pod namiotem i ladowanie baterii lub telefonu z ogniwa fotowoltaicznego jest dobrym pomysłem , ale poco jeździć z nim na rowerze ?


    Jeżdżę na długie trasy np. dookoła Polski lub wzdłuż Wisły od gór po morze. Jest to szeroko pojęta turystyka rowerowa. Odpowiedz na pytanie "po co?" jest oczywista, muszę ładować telefon, GPS, komputer itd., a nie zawsze jest dostęp do prądu. Jeśli ktoś się tym interesuje, to nie jest żadna abstrakcja, a takich osób jest sporo.

    Będę wdzięczny za odpowiedz jak to sprawnie połączyć i czy podany zestaw będzie wydajny, dlatego ponawiam pytanie z pierwszego posta.
  • Poziom 30  
    A to kol .Szpula zmienia postać rzeczy . Jak podłączyć Ci nie powiem ale widziałem takie zestawy na łódkach u kolegów żeglarzy . Popytam i jak się dowiem coś ciekawego to napiszę .
  • Poziom 35  
    Ładuj to z dynama. Możesz zamontować jedno dynamo przy przednim i jedno przy tylnym kole.
  • Poziom 27  
    Na stronie producenta wygląda , że akumulator jest wpięty bezpośrednio pod ogniwo.
    Zapasowa energia na rowerze - bateria 20Ah lifepo4 i panel słoneczny
    Co zaś do czasów ładowania wyjdzie w praniu.Teoretycznie przy parametrach solaru na max. akumulator powinien się naładować przez 14h. Podejrzewam , że w praktyce 2dni powinny starczyć.
  • Moderator
    szpula900 napisał:
    retrofood napisał:
    Gdzie chcesz z tym jeździć? Po drogach? A co z prawem o ruchu drogowym?


    Nie znam na tyle prawa o ruchu drogowym, żeby stwierdzić, czy ładowanie baterii z panelu słonecznego podczas jazdy jest legalne. Może przytoczysz jakieś przepisy prawne?

    Po drogach jeżdżą rowery elektryczne posiadające baterie, oczywiście to nie to samo, ale nie wiem, co konkretnie widzisz w moim pomyśle problematycznego w odniesieniu do prawa o ruchu drogowym..


    Zostawmy kwestię ładowania w spokoju, to akuratnie nie stanowi problemu. Natomiast moim skromnym zdaniem, problem polega na rozwiązaniu sposobu mocowania paneli, gdyż podejrzewam, że powinny być raczej zwrócone w stronę słońca, a o ile mi wiadomo, rower posiada coś zwane kierownikiem, który umożliwia mu jazdę w różnych kierunkach. I pod słońce i ze słońcem. A nawet dowolnym bokiem w jego kierunku.

    Dlatego temat odsyłam w bardziej stosowne miejsce.
  • Poziom 7  
    retrofood napisał:
    szpula900 napisał:
    retrofood napisał:
    Gdzie chcesz z tym jeździć? Po drogach? A co z prawem o ruchu drogowym?


    Nie znam na tyle prawa o ruchu drogowym, żeby stwierdzić, czy ładowanie baterii z panelu słonecznego podczas jazdy jest legalne. Może przytoczysz jakieś przepisy prawne?

    Po drogach jeżdżą rowery elektryczne posiadające baterie, oczywiście to nie to samo, ale nie wiem, co konkretnie widzisz w moim pomyśle problematycznego w odniesieniu do prawa o ruchu drogowym..


    Zostawmy kwestię ładowania w spokoju, to akuratnie nie stanowi problemu. Natomiast moim skromnym zdaniem, problem polega na rozwiązaniu sposobu mocowania paneli, gdyż podejrzewam, że powinny być raczej zwrócone w stronę słońca, a o ile mi wiadomo, rower posiada coś zwane kierownikiem, który umożliwia mu jazdę w różnych kierunkach. I pod słońce i ze słońcem. A nawet dowolnym bokiem w jego kierunku.

    Dlatego temat odsyłam w bardziej stosowne miejsce.



    Moje sakwy rowerowe tylne tworzą powierzchnie, która dobrze pokrywa się z rozmiarem panelu słonecznego, dlatego miejsce na jego zamontowanie będzie możliwe chyba tylko na tylnym bagażu. Ze względu na rozmiar panelu inne położenie raczej nie wchodzi w grę, ale chętnie posłucham propozycji.

    Co do instalacji, czy zastosowanie jakiegoś kontrolera obsługującego baterię i panel słoneczny nie byłoby wskazane? np:

    Zapasowa energia na rowerze - bateria 20Ah lifepo4 i panel słoneczny
    Specifications
    Type
    EPRC-EC
    Rated charging current
    20A
    Rated load current
    20A
    Work voltage
    12V;24V auto switch
    Over load, short circuit protection
    Over load protection action: 1.25times rated load current in 60-sec, 1.5 times rated load current in 5-sec; Short circuit protection action: >=3times rated load current
    No load current
    <=6mA
    Charging circuit voltage drop
    <=0.26V
    Load circuit voltage drop
    <=0.15V
    Over voltage protection
    17V, x2/24V
    Work temperature
    Industry stage: -35degrees C to +55degrees C
    Boost charge voltage
    14.6V; x2/24V(keep 10-min) (Only applied when overdischarge appears)
    Direct charge voltage
    14.4V; x2/24V(keep 10-min)
    Float charge voltage
    13.6V; x2/24V(keep working until drop to the point of charge return voltage action)
    Charge return voltage
    13.2V; x2/24V
    Temperature compensation
    -5mv/degrees C/2V(Boost charge, Direct charge, Float charge, charge return voltage)
    Lower voltage indicate
    12.0V; x2/24V
    Over discharge voltage
    11.1V no load-real-time modified voltag


    Do ładowania laptopa i innych urządzeń 5V z baterii, myślę o zakupie takiego inwertera z USB:

    Zapasowa energia na rowerze - bateria 20Ah lifepo4 i panel słoneczny
    Item description: d Deere 500 W
    Size: 113 * 90 * 55 mm
    Product features:
    1, adopt SMT double circuit board, the quality is reliable, stable output, no-load and rated voltage change is less than 10 v, high conversion efficiency.
    2, the input voltage is too low and too high automatic alarm and protection.
    3, overload protection, short circuit protection.
    4, instantaneous shock 2 times rated power.
    5, the working temperature is too high, automatic startup radiator cooling.
    Product parameters:
    Output voltage: 220 v
    Operating voltage: 10 v to 15 v
    Output frequency: 50 plus or minus 2 hz
    Output waveform: modified sine wave
    The no-load loss of battery: < 0.15 A
    Maximum power amplifier: more than 90%
    Working environment temperature: 0 to 40
    Low pressure alarm: 11 V - 10.4 V
    Low-pressure shut off: 9.7 V - 10.3 V
    High pressure shut off: 14.5 V - 15.5 V
    Over temperature protection: 55 to 77


    Czy te urządzenia będą współgrały z tymi, które już mam?
  • Poziom 7  
    Ktoś wie, czy urządzenia, które wymieniłem będą współpracować? Pomijając kwestie prawa o ruchu drogowym, miejsca i sposobu montażu panelu słonecznego, i tego jak będzie padało słońce na jego powierzchnię.
  • Poziom 17  
    Ten panel można podłączyć bezpośrednio do akumulatora.
    Napięcie panela zależy od obciążenia,
    Na dodatek jak on będzie płasko ustawiony to nigdy nie będzie w stanie dać 100% swojej mocy, a mniej więcej tyle % pod jakim na niego padają promienie słoneczne, czyli w lato ~50% więc przy takim prądzie ładowania nie uszkodzi akumulatora.
    Na postoju można ustawiać w kierunku słońca to trochę doładuje akumulator.
    Radził bym tylko zamontować woltomierz, zwykły elektroniczny z wyświetlaczem, może byc uniwersalny, żeby było widać jakie napięcie jest na akumulatorze.
    Pomiar napięcia jest ważny, nie wolno go ani przeładować, ani za mocno rozładować, bo można uszkodzić. Te regulatory nic nie dadzą, bo sa do akumulatorów kwasowych i mają inne napięcia ustawione.

    Co do ładowania Laptopa, to proszę sprawdzić jakie napięcie daje zasilacz który sie podłącza do laptopa, zazwyczaj jest to 19V, ale są też na 14.5V, i praktycznie można by bezpośrednio z akumulatora zasil;acz laptop + dorobić na układzie za kilka zł, stabilizator 5V, zasilanie 5V. Ta przetwornica na 220V nie jest konieczna.

    Jak by napięcie nie wystarczyło do zasilania laptopa, zamiast ładowarki sieciowej, trzeba sprawdzić jakie napięcie ma jego bateria.
    Prawdopodobnie będzie to 12V, (11,1) Czyli praktycznie tyle ile akumulator, wystarczył by układ stabilizujący tyle że na ~5-8A i dorobić podłączenie gniazdo do baterii w Laptopie, sam dorobiłem tak w starym laptopie i podłączam akumulator żelowy 12V żeby długo pracowało.