Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jednomaszynowy, indukcyjny regulator napięcia zamiast autotransformatora.

supchem 25 Gru 2013 23:49 1863 5
  • #1 25 Gru 2013 23:49
    supchem
    Poziom 21  

    Witam
    Przydatnym urządzeniem w warsztacie elektryka (także hobbysty) jest autotransformator. Ceny autotransformatorów 3 fazowych mocy np. 1,5 kW są dość duże, wykonanie go samodzielnie też trudna sprawa. Do tego mogą dojść kłopoty ze szczotkami itp. Wpadłem na pomysł by zamiast autotransformatora zakupić silnik pierścieniowy (mam znajomego który się tym zajmuje, mógłbym także oddać coś w rozliczeniu więc cena nie jest tu problemem) i wykorzystać go jako 3 fazowy regulator napięcia zastępujący autotransformator - zaletą jest brak szczotek (oczywiście są na pierścieniach ale one by nie pracowały). Dorobienie chłodzenia z wentylatora czy przekładni ślimakowej do regulacji nie jest problemem. Czy silnik pierścieniowy pracujący w takim stanie ma jakieś poważne wady (poza tym że trzeba go hamować) których nie ma autotransformator? Jak wybrać silnik - wydaje mi się że musi to być silnik o napięciu wirnika 400 V, czy dobrze myślę? Jakie jest minimalne napięcie, które mogę otrzymać (zależy mi na regulacji od 0 do 400 V)?
    Pozdrawiam

    0 5
  • #2 26 Gru 2013 22:51
    fuutro
    Poziom 43  

    Od zera chyba nie przejdzie. Autotransformator przypomina normalny dzielnik napięcia - regulowana przekładnia a z silnikiem masz tak, że po pierwsze musisz go hamować i pozycja wirnika ma wpływ na napięcie wyjściowe a w zasadzie na sumę wektora napięcia sieciowego (zasilającego) plus wektor napięcia wyindukowanego w wirniku. I tu możesz się spodziewać napięć wyraźnie wyższych niż zasilające. Sam osobiście spotkałem się z takimi przesuwnikami indukcyjnymi dającymi regulację ok +/- 100V w stosunku do zasilającego. Przyglądnij się pełnej specyfikacji silnika.

    0
  • #3 28 Gru 2013 16:44
    supchem
    Poziom 21  

    Czyli nie uda mi się zdobyć autotransformatora niższym kosztem :( dziękuje za pomoc

    0
  • #4 25 Lip 2014 18:49
    supchem
    Poziom 21  

    Chciałbym odgrzać temat. Regulator jest potrzebny, a spotkałem osobe która twierdzi że w takim regulatorze regulacja zaczyna się od 0 do podwójnej wartości U zasilającego. Czy ktoś coś takiego robił? Nie występują tam problemy z np. grzaniem się silnika, lub dużym poborem prądu (zwykle w wirnikach płyną duże prądy) ?

    0
  • #5 28 Lip 2014 22:50
    jarek_krakow
    Poziom 16  

    Jak znajdziesz silnik o napięciu wirnika takim samym jak napięcie zasilania to rzeczywiście możesz otrzymać regulację napięć od zera do podwójnej wartości napięcia zasilającego .
    Żeby otrzymać pełną regulację na trzech fazach należałoby punkt gwiazdowy wirnika wyprowadzić na czwarty pierścień i połączyć z zerem sieci . Wirnik musiałby być mechanicznie zatrzymywany w konkretnej pozycji (zależnej od nastawianego napięcia wyjściowego)
    Wyjście takiego układu byłoby między wirnikiem a siecią (regulowane napięcie trójfazowe) . jak dla mnie to taka przeróbka wirnika może okazać się bardzo kłopotliwa i z tego powodu można dodać transformator trójfazowy z uzwojeniem pierwotnym połączonym w gwiazdę i dostępnym punktem gwiazdowym a uzwojenie wtórne trafa połączone w gwiazdę. Wtedy takie trafo włączone w obwód wirnika da "sztuczne zero" obwodu wirnika

    0
  • #6 28 Lip 2014 23:23
    retrofood
    Moderator

    Co w efekcie będzie znacznie droższe niż autotransformator.

    0