Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Megane 1.6 - USZKODZENIE PREDKOSCIOMIERZA

performans 26 Mar 2005 12:02 44580 37
Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • #1
    performans
    Level 11  
    Witam.

    Mam problem. 2 dni temu podczas jazdy około 40 km/h prędkościomierz kilkakrotnie wychylił się nawet do 160 km/h. Potem wszystko wróciło do normy. A dziś od rana zarówno prędkościomierz jak i licznik kilometrów umarły całkowicie. Podobno tam jest elektroniczne przekazywanie informacji o prędkości. A w skrzyni podobno jest czujnik HALLA (ale gdzie go szukać ??)

    Czy wie ktoś jak zdiagnozować uszkodzoną część i jak demontuje się tablicę ??

    POMOCY RODACY !
  • Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • Helpful post
    #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    performans
    Level 11  
    dzieki za info o tablicy.. ale jak zdiagnozować sam czujnik ??!!?? i w ktorym miejscu wystaje ze skrzyni ??
  • Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • #4
    performans
    Level 11  
    elektrit wrote:
    tablicę wymontowywuje się prosto
    Sciągasz cały dashboard-dwie srubki za zaslepkami głosników i jedna na srodku
    Poderwać,i schodzi.Tablica się odsłania.



    No o ile obie śrubki pod głosnikami znalazłem o tyle nie mogę zlokalizować środkowej ?? Gdzie jej szukac ??
  • #5
    Buzka23
    Level 17  
    podaj rok produkcji tej Megane bo to za małe informacje.

    pozdrawiam
  • Helpful post
    #6
    damianek_m
    Level 14  
    performans wrote:
    Witam.

    Mam problem. 2 dni temu podczas jazdy około 40 km/h prędkościomierz kilkakrotnie wychylił się nawet do 160 km/h. Potem wszystko wróciło do normy. A dziś od rana zarówno prędkościomierz jak i licznik kilometrów umarły całkowicie. Podobno tam jest elektroniczne przekazywanie informacji o prędkości. A w skrzyni podobno jest czujnik HALLA (ale gdzie go szukać ??)

    Czy wie ktoś jak zdiagnozować uszkodzoną część i jak demontuje się tablicę ??

    POMOCY RODACY !


    Nie zaczyna sie od demontażu tablicy sprawdź przewody dochodzące do czujnika. Może to jakaś zabrudzona kostka albo czasem lubią się przerywać przewody tuż przy czujniku. Trzeba sprawdzić miernikiem czy jest przejście. Czujnik jest gdzieś na górze skrzyni biegów
  • #7
    JariP
    Level 13  
    performans wrote:
    Witam.

    Mam problem. 2 dni temu podczas jazdy około 40 km/h prędkościomierz kilkakrotnie wychylił się nawet do 160 km/h. Potem wszystko wróciło do normy. A dziś od rana zarówno prędkościomierz jak i licznik kilometrów umarły całkowicie. Podobno tam jest elektroniczne przekazywanie informacji o prędkości. A w skrzyni podobno jest czujnik HALLA (ale gdzie go szukać ??)

    Czy wie ktoś jak zdiagnozować uszkodzoną część i jak demontuje się tablicę ??

    POMOCY RODACY !

    Ważne jest ,żeby podał Pan jaki typ silnika ma w autku.
    Czujnik prędkości pojazdu , działający z wykorzystaniem efektu Halla ,jest zamocowany do obudowy skrzynki przekładniowej i zasilany napięciem 12V (czujnik pasywny). Przekazywany sygnał prędkości pojazdu służy zarówno elektronicznemu urządzeniu sterującemu , jak i przetwornikowi prędkościomierza samochodu w zestawie wskaźników.
    Efektem uszkodzenia czujnika jest ciągłe świecenie kontrolki niesprawności systemu sterowania.
    Jeżeli chodzi o wymontowanie wskaźników należy odpiąć i wyjąć osłony zewnętrzne dwóch głośników po obu stronach tablicy rozdzielczej. Bezpośrednio pod nimi znajdują się śruby mocujące. Nic mi nie wiadomo o trzeciej w środku. Po odkręceniu odpiąć (podnieść delikatnie) przednią część pokrycia i ciągnąc do siebie zdjąć. Jak wyjąć zestaw wskaźników zobaczy Pan sam. Są tylko 3 śruby - wykręcić odchylić górą do siebie, wypiąć złącza i już.
    Jeśli chodzi o sprawdzenie czujnika to już więcej pracy. Muszę znać typ silnika i rocznik bo stosowano różne urządzenia sterujące (35 i 55 styków).
    Pozdrawiam.
  • #8
    performans
    Level 11  
    JariP wrote:

    Jeśli chodzi o sprawdzenie czujnika to już więcej pracy. Muszę znać typ silnika i rocznik bo stosowano różne urządzenia sterujące (35 i 55 styków).




    Podaje dodatkowe dane

    Megane RT 1996 rok
    silnik K7M 1,6 8V 90KM
    tablica konwencjonalna bez komputera.
    Jeżeli chodzi o kontrolke niesprawności układu sterowania to nie świeci się ciągle. Natomiast będąc w trasie co jakiś czas (nie wiem kilka - kilkanaście km włączała mi się właśnie kontrolka niesprawności systemu (ta co wygląda jak EKG serca ;) ) Po zgaszeniu i uruchomieniu silnika znów jest ok. I potem znowu za jakiś czas się włącza. Nie wiem czy występuje to co jakiś konkretny okres czasu, czy przy konkretnych obrotach - nie przypatrywałem się temu . Nie zauważyłem tego również w mieście....Fakt że coś takiego wystąpiło dopiero po tym jak "zgasł" mi prędkościomierz.


    I jeszcze jedno pytanie... Gdzie konkretnie jest ten czujnik ???
  • #9
    JariP
    Level 13  
    performans wrote:
    JariP wrote:

    Jeśli chodzi o sprawdzenie czujnika to już więcej pracy. Muszę znać typ silnika i rocznik bo stosowano różne urządzenia sterujące (35 i 55 styków).




    Podaje dodatkowe dane

    Megane RT 1996 rok
    silnik K7M 1,6 8V 90KM
    tablica konwencjonalna bez komputera.
    Jeżeli chodzi o kontrolke niesprawności układu sterowania to nie świeci się ciągle. Natomiast będąc w trasie co jakiś czas (nie wiem kilka - kilkanaście km włączała mi się właśnie kontrolka niesprawności systemu (ta co wygląda jak EKG serca ;) ) Po zgaszeniu i uruchomieniu silnika znów jest ok. I potem znowu za jakiś czas się włącza. Nie wiem czy występuje to co jakiś konkretny okres czasu, czy przy konkretnych obrotach - nie przypatrywałem się temu . Nie zauważyłem tego również w mieście....Fakt że coś takiego wystąpiło dopiero po tym jak "zgasł" mi prędkościomierz.


    I jeszcze jedno pytanie... Gdzie konkretnie jest ten czujnik ???


    Czujnik prędkości pojazdu znajduje się na górze skrzynki przekładniowej. Proszę nie pomylić go z czujnikiem prędkości wału korbowego, ten zaistalowany jest nad szczeliną pomiędzy skrzynką a sprzęgłem. Interesujący Pana czujnik jest dalej , musi Pan wychylić się głębiej. Jest kiepsko widoczny, ale dochodzi do niego wiązka przewodów po których trafi Pan bezbłędnie.
    Czujnik można sprawdzić mierząc napięcie pomiędzy stykami 12 i 18 złącza wielostykowego urządzenia sterującego. Jednak w tym celu powinien Pan mieć wielostykową kość zaciskową która jest wpinana między sterownik a złącze, ponieważ pomiaru tego powinno się dokonać przy podłączonym wielostyku. Styki liczone są w sposób następujący - dół wtyczki 1-27, góra 28-55 (patrząc na wielowtyk po odłączeniu w taki sposób ,że jego kable są z prawej strony) Napięcie oscyluje w różnych częstotliwościach w zależności od prędkości pojazdu. Brak zmian napięcia wiąże się z uszkodzeniem czujnika. Nie znam innego sposobu na sprawdzenie czujnika,nie wiem może są inne lepsze.
    Pozdrawiam.
  • #10
    performans
    Level 11  
    Dzięki za radę... jutro ruszam do pracy przy tym...
    A czujnik już znalazłem... dostęp tragiczny ;)...
    nurtuje mnie jeszcze pytanie:
    czy to złącze jest w tej skrzynce kolo kielicha amortyzatora od strony kierowcy... czy tez chodzi o złącze bezposrednio na sterowniku od strony pasazera...obok wlewu płyny spryskiwacza ???


    zresztą teraz przypatruję się schematowi załączanemu na elektroda i zastanawiam sie czy ten sygnał z pinu 12 urządzenia sterującego nie występuje na wyżej na schemacie umieszczonej wtyczce oznaczonej R34 na jej 4 pinie... a czy 18 w urządzeniu sterujacym to przypadkiem nie masa ?? w związku z tym ułatwilo by to pomiar....i nie byłaby konieczna przejściówka o ktorej pan pisal....
  • Helpful post
    #11
    JariP
    Level 13  
    performans wrote:
    Dzięki za radę... jutro ruszam do pracy przy tym...
    A czujnik już znalazłem... dostęp tragiczny ;)...
    nurtuje mnie jeszcze pytanie:
    czy to złącze jest w tej skrzynce kolo kielicha amortyzatora od strony kierowcy... czy tez chodzi o złącze bezposrednio na sterowniku od strony pasazera...obok wlewu płyny spryskiwacza ???


    zresztą teraz przypatruję się schematowi załączanemu na elektroda i zastanawiam się czy ten sygnał z pinu 12 urządzenia sterującego nie występuje na wyżej na schemacie umieszczonej wtyczce oznaczonej R34 na jej 4 pinie... a czy 18 w urządzeniu sterujacym to przypadkiem nie masa ?? w związku z tym ułatwilo by to pomiar....i nie byłaby konieczna przejściówka o ktorej pan pisal....


    Nie polecam wprowadzać końcówek przewodów pomiarowych mierników elektrycznych do poszczególnych styków wewnątrz złącza wielostykowego , lecz do ich połączeń od strony doprowadzenia przewodów dostępnych po odsunięciu gumowej osłony wtyku złącza, tam jak się dowiedziałem niepotrzebne jest wpinanie dodatkowej kości.
    Na schemacie cyfrą 4 oznaczono właśnie czujnik prędkości. Można dokonać pomiaru rezystancji pomiędzy stykiem B1 (przewód szary) czujnika a pinem 12 złącza da Panu to pewność ,że nie padł tylko przewód.
    R34? na schemacie nie znalazłem.
    Pozdrawiam.
  • #12
    performans
    Level 11  
    JariP wrote:

    R34? na schemacie nie znalazłem.
    Pozdrawiam.


    Oczywiście... Sorki wydrukowany mam schemat ciut inny niz plik ktory był na elektrodzie... chodziło o złącze powyżej.

    Ale nie ma tematu już.... Po sprawdzeniu przewodów pożyczyłem czujnik z zaprzyjaźnionego szrotu i ... powiesiłem go na przewodach a potem za pomocą wiertarki (sic) wiertła i koszulki termokurczliwej wprowadziłem w ruch nowe cacko ... i prędkościomierz drgnął....
    Dlatego też właśnie przed sekundą wyczołgałem się spod samochodu po wymianie czujnika... JEST OK.
    Właśnie "rozkrajam" uszkodzony aby poznać jego budowę.

    Dzięki za wszystkie wpisy i pomoc.
  • #13
    zagi
    Level 11  
    Szukam takiego czujnika, ale nie wiem jak on wygląda. Czy masz może zdjęcie takiego czujnika? Byłbym wdzięczy za jakiekolwiek zdjęcie tego czujnika.
  • #14
    performans
    Level 11  
    powinienem miec ten uszkodzony ktory wymienilem gdzies w garazu albo w bagazniku... jak go dzis znajde to wysle Ci foto....
  • #15
    zagi
    Level 11  
    Dzięki, już go zlokalizowałem i kupiłem. Teraz natomiast nie wiem jak go się wyciąga z samochodu. Nie widzę tam żadnych śrub ani spinek. Czujnik przekręca się o pół centymetra w jedną stronę i ale nie mogę go wyciągnąć.
    Wie ktoś może jak go się wyciąga? Bardzo bym prosił o radę...
  • #16
    performans
    Level 11  
    musisz pomacac.... tam na 100000% jest spinka
  • #17
    gadam6
    Level 2  
    Serdecznie witam na elektrode trafiłem przypadkowo szukając pomocy w sprawie awarii. Od 2 tygodni jestem posiadaczem Renaulta Megane z 1997 r. silnik 1.4 podobno typ E7J. Samochód kupiłem z niedziałającym prędkościomierzem, Myślałem że to błachostka, ale po przeczytaniu kilku postów widze że nie. Wiem juz że muszę szukać czujnika prędkości ale niewiem gdzie i jak on wygląda. Znalazłem coś w rodzaju wtyczki na przewodzie dwużyłowym wiszącym przy wiązce elektrycznej z tyłu silnika ale nic pozatym. Prosze o podpowiedzi i sugestie w tej sprawie i jeżeli to możliwe to fotkę czujnika i informacje gdzie można go kupić. Pytałem w kilku sklepach, ale wszyscy zgodnie twierdza że tylko w serwisie. Z góry dziękuję.
  • #18
    performans
    Level 11  
    postaram sie dzis umiescic fotografie.... ja swoj kupilem na szrocie... goscie po prostu wyjeli to z jakiejs skrzyni biegow... nota bene z clio ;)
  • #19
    gadam6
    Level 2  
    Dzięki za podjęcie tematu. Ja chyba tez spróbuje szczęścia na szrocie. Jeżeli byłaby możliwosć podejzenia tej fotki to super. Pozdrawiam
  • #21
    zagi
    Level 11  
    Witam ponownie,
    Sprawdziłem już tyle rzeczy, że nie wiem już gdzie szukać przyczyny niedziałania prędkościomierza i dystansu km. Wskazówka prędkościomierza nie działa mi od roku. Pewnego pięknego dnia jadąc w trasie nad morze w zeszłe wakacje wskazówka nagle zaczęła opadać na 0 i podnosić się znowu na właściwą prędkość. Stało się tak kilka razy podczas tej podróży, po czym wskazówka całkiem zamilkła na amen. Również licznik przejechanych kilometrów przestał się zmieniać razem z niedziałającą wskazówką. Tak przejeździłem cały rok i w końcu postanowiłem się teraz za to zabrać. Kupiłem oczywiście nowy (używany) czujnik na allegro i wymieniłem go. Po wymianie nic się nie zmieniło. Znowu wyjąłem czujnik i przy pomocy wiertarki i koszulki termokurczliwej (pomysł zaczerpnięty z tego forum) wprawiłem w ruch czujnik, żeby sprawdzić, czy czasem nie jest uszkodzony zespół napędowy w skrzyni biegów. Niestety wskazówka ani drgnęła. To mnie upewniło w tym, że problem tkwi gdzieś powyżej skrzyni biegów i samego czujnika. Znowu wyjechałem nad morze i podczas podróży powrotnej zobaczyłem pierwszy raz od roku działającą chwilami wskazówkę. Efekt był taki sam, jak przed rokiem gdy zaczynało się psuć. Nie wiem gdzie może tkwić przyczyna i jak to zdiagnozować. Sprawdzałem również połączenie przy samym czujniku (wtyczka jest jak najbardziej ok), jak również przy liczniku (przeczyściłem i podociskałem wtyczki).
    Ma ktoś jeszcze jakiś pomysł żebym nie musiał jechać do zdzierców w serwisie? Może które przewody prześwietlić od samej wtyczki czujnika do wtyczek w liczniku? A może jeszcze coś innego?
    Renault Megane 1997 1.4 silnik E7J

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc
  • #22
    olo114
    Level 18  
    Witam
    Tez bym tak chcial. Musisz jezdzic nad morze. Teraz serio. W przegrodzie gdzie miesci sie akumulator, znajduje sie puszka gdzie jest zlacze odpowiedzialne za prace licznika, miedzyinnymi. Jesli dobrze pamietam to ma ona kolor bialy, sprawdz stan pinow.
    Pozdrawiam
  • #23
    zagi
    Level 11  
    Dzięki olo114 za odpowiedź, jutro sprawdzę. Dzisiaj sprawdzałem też przejście przewodu B1 (jasny szary) z czujnika do złącza komputera i wyszło, że jest przejście pomiędzy tym przewodem z wtyczki czujnika do ośmiu przewodów we wtyczce komputera, podaję numery do których: 1,2,5,13,21,25,30,32 Nie wiem jak to możliwe, że aż do tylu przewodów jest przejście z jednego przewodu czujnika? Może coś jest nie tak?
  • #24
    zagi
    Level 11  
    Pomyłka - to przejście przewodu z czujnika do ośmiu przewodów we wtyczce komputera to było z B2 czujnika (masa). Sprawdzałem również dzisiaj w podszybiu w komorze akumulatora i poprawiałem tam styki w skrzyneczce - też nic nie pomogło. PODDAJĘ SIĘ!!! Dzisiaj umówiłem sie na jutrzejszą wizytę do serwisu renault i pewnie mnie nieźle wykasują :-((( ale nie mam wyjścia.
    Dzięki wszystkim, którzy próbowali mi pomóc i wskazywali drogę do diagnozy
    Pozdrawiam
  • #25
    zagi
    Level 11  
    I po problemie, nawet nie było tak drogo: za 100zł w serwisie wymienili mi kawałek przegnitej wiązki instalacji w podszybiu (do tego jeszcze zrobili diagnostykę komputerową i umyli samochód na zewnątrz i w środku - w cenie :-))
    Po ponad roku czasu znowu działa mi licznik :-))))
    Pozdrawiam wszystkich i czasem warto pojechać do autoryzowanego serwisu (ale tylko czasem ;-)
  • #26
    zetek
    Level 12  
    Witam. Mam pytanko. Czy czujnik ten w skrzyni można jakoś sprawdzić miernikiem. Miałem wczoraj wymontowany ze skrzyni mierzyłem pomiędzy różnymi końcówkami i są pewne wartości. Kiedy natomiast zacząłem go napędzać to wartości powinny się chyba zmieniać. Ani oporności, ani na tzw. diodzie nic nie wykazywało, a moim zdaniem chyba powinno??????? Prosze o jakąś podpowiedź.
  • #27
    performans
    Level 11  
    ja po wymianie rozebrałem ten czujniczek (metodą nieodwracalną ;) ) i wydaje mi sie że ciężko będzie Ci to sprawdzić miernikiem, w środku jest jakas elektronika .
    radzę wizytę na złomowisku i nabycie za kilkadziesiąt złotych sprawnego czujnika jak bylo to w moim przypadku.....
    pomogło i mam spokój póki co... ciii, żeby nie zapeszyć

    pozdrawiam i życzę sukcesu w walce z renią
  • #28
    zetek
    Level 12  
    Dzięki za informacje. Kupiłem nówkę oryginał za 140 PLN i działa teraz super.
  • #29
    simon19861
    Level 1  
    Witam!
    Mam podobny problem co koledzy powyżej. Mianowicie nie działa mi licznik prędkości oraz licznik kilometrów w meganie classic 1.6 z 97 roku (niedawno kupionym) wymieniłem już czujnik na skrzyni ale nie pomogło. licznik w trakcie jazdy czasem się poruszy ale i tak oszukuje. po wymianie czujnika podczas postoju dodając gazu czasami zachowuje się jak obrotomierz. Jeśli ktoś domyśla się co może być przyczyną proszę o radę.
  • #30
    wedzon
    Level 1  
    Witam! Mam pytanie mianowicie chciałbym zmienić licznik ja obecnie mam w mojej megan licznik który kilometry pokazuje tak jak stare liczniki chciał bym założyć licznik który wyświetla kilometry cyfrowo czy jest to możliwe bez przeróbek??