Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Chevrolet Cruze 1.8 benz - Webasto - sterowanie wentylatorem nagrzewnicy

27 Gru 2013 23:55 1941 4
  • Poziom 11  
    Witam.
    Moje Webasto już zamontowane i działa (prawie).
    Thermo TopE analogowe, sterowane zegarem.
    Chevrolet Cruze 1.8 benzyna 2012r.
    Pozostało mi podłączyć się zasilaniem z pieca do wentylatora nagrzewnicy.
    I tu mam mały kłopot: silnik wentylatora oryginalnie jest zasilany z "modułu zasilania silnika nagrzewnicy" (wiem, masło maślane ). Ów moduł "dostaje" od auta zasilane +12v "po stacyjce" oraz sterowanie CAN z modułu klimatyzacji/nawiewu/ogrzewania.
    Nie chcę ingerować w magistralę CAN auta. Pomiędzy moduł zasilania a silnik dam przekaźnik z dwoma parami styków przełączanych. Przekaźnik będzie sterowany zasilaniem wentylatora z pieca i będzie załączał dodatkowe źródło zasilania silnika. Pozostaje mi wydumać ów źródło. Na 12V pędzi jak wichura i w mig rozładuje akumulator (zakładam że piec chodzi 60 minut). Potrzebuję "zwolnić" wentylator (obniżyć napięcie zasilania z 12V) do obrotów zbliżonych do 1-go biegu pracy nagrzewnicy. Próbowałem prostego układu z regulacją wypełnienia przebiegu prostokątnego z BUZ11 jako driver (AVT-735), silnik głośno "trąbi", działa raczej jako "głośnik", kręci marnie, regulator jakby nie wyrabia prądowo, BUZ się grzeje.
    Co byście doradzili jako zasilanie?
    Rezystory mocy raczej odpadają, to nieeleganckie i archaiczne rozwiązanie.
    Regulator impulsowy, a może liniowy?
    Nieśmiertelny 555?
    Proszę o sugestie bądź sprawdzone rozwiązania.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Sprawdź ten swój sterownik na innym silniku. Wydajność zasilania wystarczająca?
    Spróbuj PWM na 555. Schematów masz bez liku. Czemu rezystor odpada? Do tej pory jest w wielu autach. Tylko umieść go w kanale nawiewu.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 11  
    Błażej napisał:
    Czemu rezystor odpada? Do tej pory jest w wielu autach. Tylko umieść go w kanale nawiewu.

    Nie chcę ingerować w kanał nawiewu, ograniczam ingerencję w auto do minimum, do silnika wepnę się w złącze fabryczne.
    Błażej napisał:
    Sprawdź ten swój sterownik

    Jaki on mój, to kit AVT, pracuje na około 700Hz, do żarówek bomba, ale silnikiem "gra". Zmieniałem pojemności w oscylatorze, mosfet się grzeje bardzo.
    Spróbuję znanej aplikacji 555 - regulator PWM

    Dodano po 1 [minuty]:

    Błażej napisał:
    Wydajność zasilania wystarczająca?

    Zasilałem z akumulatora (przewody właściwej grubości).

    A tak właściwie to na jakiej częstotliwości powinien pracować regulator PWM dla silnika prądu stałego 12V? Pobór prądu przy 12V jest ponad 4,5A, mój zasilacz (do 4,5 A) wyłącza się (zabezieczenie) po podłączeniu silnika.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    tstststs napisał:
    Moje Webasto już zamontowane i działa

    tstststs napisał:
    ograniczam ingerencję w auto do minimum

    Hm... :D
    Więc jedna mała ingerencja w kanał nawiewu już ci różnicy nie zrobi, jakby co.
    Przy żarówkach też się ten mosfet grzeje?
  • Poziom 11  
    Błażej napisał:
    Przy żarówkach też się ten mosfet grzeje?

    Przy żarówce H1 55W bez radiatora przez kilka minut - "ledwo ciepły".

    Dodano po 2 [minuty]:

    Błażej napisał:
    Więc jedna mała ingerencja w kanał nawiewu już ci różnicy nie zrobi, jakby co.

    Różnica i to wielka bo do kanału nie ma dostępu, trzeba by rozpruć pół wnętrza, a do złącza silnika jest świetny dostęp przez schowek.