Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dobór mieszacza do podłogówki.

ducker1 28 Dec 2013 18:16 41961 41
Automation24.pl
  • #1
    ducker1
    Level 25  
    Witam kolegów.

    Niedługo biorę się za wykonanie ogrzewania podłogowego na parterze i mam wątpliwości co do rodzaju mieszacza jaki powinienem zastosować.

    Będzie to 10 pętli a suma powierzchni podłóg to prawie 100 m², na górze jest też 4 grzejniki.
    Zasilanie to kocioł Vaillant VC 105 EH TURBOTEC

    Od jakiegoś już czasu szukam i czytam w internecie ale nie jestem w stanie znaleźć odpowiedzi, jaki rodzaj mieszacza zastosować?
    Czy ma być to:
    - mieszacz z głowicą termostatyczną i kapilarą Dobór mieszacza do podłogówki.

    - termostatycznym zaworem 3D Dobór mieszacza do podłogówki.
    - termostatycznym zaworem 4D Dobór mieszacza do podłogówki.


    Znajomy instalator poleca mi tylko i wyłącznie układy z głowicą i kapilarą, ale nie jest w stanie wyjaśnić mi dlaczego inne są gorsze.

    Docelowo będę montował siłowniki oraz regulatory pokojowe, także proszę o pomoc w dobraniu najlepszego rozwiązania do mojej instalacji.
    Dziękuję i pozdrawiam
    Damian
  • Automation24.pl
  • #2
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Najlepszym rozwiązaniem jest zawór 3D z siłownikiem elektrycznym i modułem mieszacza do kotła.
    W większości przypadków znajomy instalator własnie takie montuje. Uruchamiam mu już kilka lat kociołki i zawsze się to elegancko spisuje.
    Polecam takie rozwiązanie.
  • Helpful post
    #4
    pablowp1
    Level 23  
    Instalowałem już wszystkie z prezentowanych mieszaczy. Nie jestem natomiast użytkownikiem tych rozwiązań. Nikt komu instalowałem coś takiego nie zgłaszał zastrzeżeń co do pracy tych urządzeń. Pragnę jednak podkreślić, ze ten z zaworem 4D najlepiej mi się spisywał w czasie uruchamiania. Było to kilka lat temu. Przed świętami byłem u właściciela tego układu w związku z rozbudową instalacji, ale nie zgłaszał bolączek. Dodam ,że podłogówka podłączona jest pex-em fi 20 zasilana z kotła węglowego z podajnikiem a paliwem jest owies. Działa, grzeje, w domu ciepło, wody pod dostatkiem, a kocioł w budynku gospodarczym 25-30m od domu.
  • #5
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Takie rozwiązania kablowałem na junkersach, buderusach i viessmanach.

    Kocioł steruje sobie mieszaczem na podłogówce oraz pompą.
    Ustala temperaturę na podłogę w zależności od temperatury zewnętrznej, krzywej grzania i wymaganej w pomieszczeniu.
    Nie ma problemów z przepływami bo zawór 3D z siłownikiem ma dużo większy prześtwit.
    Po za tym kocioł sterując podłogówką dobiera temperaturę do niej. Jeżeli grzejniki dogrzeją to kocioł zmniejsza temperaturę zadaną do wymaganej na podłogę +5*C

    80% układów jakie montuje znajomy to własnie takie.
    Kosztują może trochę więcej ale dają więcej możliwości i dają wyższy komfort.
  • #6
    ducker1
    Level 25  
    A jakie niespodzianki mogą mnie spotkać podczas uruchamiania instalacji? Hydraulik tylko podepnie mi mieszacz do pieca a układaniem i podłączeniem rurek do rozdzielacza będę się sam zajmował.

    Piracik, rozważałem taki układ wcześniej ale na razie rezygnuje ze sterowania pogodowego, po za tym wątpię czy mój piec ma możliwość takiego sterowania.
    Zamontuję tylko siłowniki i czujniki w niektórych pomieszczeniach.
  • #7
    pablowp1
    Level 23  
    ducker1 wrote:
    A jakie niespodzianki mogą mnie spotkać podczas uruchamiania instalacji?
    Prawidłowe odpowietrzenie i regulacja instalacji, to trwa kilka dni a nawet więcej.
    ducker1 wrote:
    a układaniem i podłączeniem rurek do rozdzielacza będę się sam zajmował.

    Masz wystarczajacą wiedzę na ten temat?
  • Automation24.pl
  • #8
    ducker1
    Level 25  
    pablowp1 wrote:
    ducker1 wrote:
    A jakie niespodzianki mogą mnie spotkać podczas uruchamiania instalacji?
    Prawidłowe odpowietrzenie i regulacja instalacji, to trwa kilka dni a nawet więcej.
    To chyba nie jest niespodzianką, każdy z w/w mieszaczy muszę odpowietrzyć i wyregulować.

    ducker1 wrote:
    a układaniem i podłączeniem rurek do rozdzielacza będę się sam zajmował.

    Masz wystarczajacą wiedzę na ten temat?


    Z układaniem rurek to sobie poradzę, strefy brzegowe dylatacje itp nie są mi obce.
    A co do wiedzy, na bieżąco ja uzupełniam, między innymi właśnie teraz poprzez to forum.

    Co do uruchomienia i odpowietrzenia, zdaje sobie sprawę z tego ze nie jest to takie proste, ale jakoś sobie poradzę. Czy któryś z powyższych układów jest łatwiejszy bądź trudniejszy w uruchomieniu?
  • #9
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Jeżeli rozdzielacz z głowicą z kapilarą to polecałbym takie rozwiązanie.

    Dobór mieszacza do podłogówki.

    Rozdzielacz z takim zaworem i zasilaniem na jednej belce z powrotem może moim zdaniem sprawiać więcej kłopotów.
  • #10
    ducker1
    Level 25  
    piracik wrote:
    Jeżeli rozdzielacz z głowicą z kapilarą to polecałbym takie rozwiązanie.

    Dobór mieszacza do podłogówki.

    Rozdzielacz z takim zaworem i zasilaniem na jednej belce z powrotem może moim zdaniem sprawiać więcej kłopotów.


    Szczerze powiedziawszy to wolał bym uniknąć tego rozwiązania, ale wynika to tylko z mojej subiektywnej opinii nie popartej praktyką.
    Jakoś dużo na forach czytałem o problemach, użytkownicy przekładali kapilary, zmieniali umiejscowienie powrotu itp.

    Ale oczywiście nie przekreślam tego rozwiązania.

    Stosując który mieszacz uzyskam dokładniejszą regulacje temperatury?
  • #11
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Moim zdaniem to rozwiązanie jest mniej zawodne od zaworu termostatycznego 3D.
    Jeżeli padnie układ regulacji to odkręcasz głowicę i wymieniasz za 40zł bez spuszczania wody i rozkręcania.
    Chociaż awarie tych zaworów znam tylko ze słyszenia :D

    Osobiście preferuję sterowanie elektroniczne. Albo z kotła albo z zewnętrznego regulatora mieszacza. np. ST-430
    Do tego jakiś niedrogi zawór z napędem
    Dobór mieszacza do podłogówki.

    Podany wyżej sterownik posiada regulację pogodową z zestykiem na regulator pokojowy.
    Jeżeli temperatura w pomieszczeniu zostanie osiągnięta sterownik nie wyłącza podłogówki tylko zmniejsza temperaturę zadaną.
    Komfort ciepłej podłogi pozostaje, a temperatura w pomieszczeniu nie jest przekraczana.
    Mam 3 takie układy z tym sterownikiem i fajnie dosyć to działa.
    (Dwa w budynkach publicznych, jeden w domku jednorodzinnym)

    Po za tym taki układ bardzo łatwo przerobić na sterowanie z kotła. Wystarczy mieszacz podpiąć do kotła i wymienić czujnik temperatury za mieszaczem :D
  • #12
    William Bonawentura
    Level 33  
    ducker1 wrote:
    Będzie to 10 pętli a suma powierzchni podłóg to prawie 100 m², na górze jest też 4 grzejniki.


    Dla mnie najlepiej = najprościej. Zrezygnować z grzejników i zasilać całą instalację niskotemperaturową z kotła kondensacyjnego
  • #13
    ducker1
    Level 25  
    William Bonawentura wrote:
    ducker1 wrote:
    Będzie to 10 pętli a suma powierzchni podłóg to prawie 100 m², na górze jest też 4 grzejniki.


    Dla mnie najlepiej = najprościej. Zrezygnować z grzejników i zasilać całą instalację niskotemperaturową z kotła kondensacyjnego



    Nie przewiduje podłogówek na poddaszu, po za tym mam drewniane stropy więc nie było by to takie proste, tak wiem że są takie systemy ale na górze zostają grzejniki.
  • #14
    Łukasz2407
    Level 17  
    Piracik - zawór strefowy do podlogówki? I do tego kulowy? No nieźle...
  • #15
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Jakoś daje radę. :D
  • #16
    ducker1
    Level 25  
    Byłem wczoraj w hurtowni c.o. i dowiedziałem się że 10 pętli to za dużo i że oni sprzedają rozdzielacze na max 8 bo powyżej już pompa nie da rady.Ja wiem że na allegro są rozdzielacze nawet do 12 ale czy to będzie działać jak należy? U mnie będzie 5 pętli po 100 mb węża i pozostałe 5 po około 40-70 mb. Jaka pompa powinna być aby zasilić ten układ?

    ----------

    Tak próbuję zrozumieć zasadę działania poszczególnych mieszaczy i zastanawia mnie dlaczego przy układach z głowicą termo i kapilarą, kapilara jest mocowana na powrocie? przecież jeśli gorąca woda z pieca dostanie się do układu to kapilara wykryje to dopiero gdy woda obiegnie całe pętle a przecież max temperatura która może wchodzić na podłogówkę to około 45°C. Czy tak to działa czy jestem w błędzie?
  • #17
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    William Bonawentura wrote:
    ducker1 wrote:
    Będzie to 10 pętli a suma powierzchni podłóg to prawie 100 m², na górze jest też 4 grzejniki.


    Dla mnie najlepiej = najprościej. Zrezygnować z grzejników i zasilać całą instalację niskotemperaturową z kotła kondensacyjnego

    Najsensowniejsza porada w tej sytuacji
    A jeśli autor nie może zrezygnować z grzejników, to i tak niech zrezygnuje z niepotrzebnego tu mieszacza, a pieniądze ( w cale nie małe) przeznaczy na powiększenie grzejników na "górze" i zasilanie całości z temp 45-50 stC max. Należy tylko stworzyć dwie strefy (sterowane 2 regulatorami i elektrozaworami), bo NIGDY nie uda sie wysterować w zadowalający sposób z jednego termostatu pokojowego dwóch tak róznych systemów grzewczych jak grzejniki podłogówka. A sterowanie pogodowe jeszcze bardziej to utrudni. Wyjątkiem sa kotły, które maja osobne sterowanie tych obiegów w "sobie".
    Kolejnym argumentem za wywaleniem mieszacza przez pompę mieszacza, jest dodatkowy pobór prądu. W tym przypadku pompa kotła powinna dać sobie radę.
  • #18
    piracik
    Moderator of Heating systems
    ducker1 wrote:
    dlaczego przy układach z głowicą termo i kapilarą, kapilara jest mocowana na powrocie?

    Zasilanie z kotła łączy się z belka powrotną podłogówki, a powrót do kotła z belka zasilającą podłogówki.
    Tak więc głowica jest zamontowana na zasilaniu z kotła, a kapilara na zasilaniu podłogówki.

    andrzej lukaszewicz wrote:
    Wyjątkiem sa kotły, które maja osobne sterowanie tych obiegów w "sobie".


    Własnie to rozwiązanie proponowałem koledze. Kocioł steruje obiegami zmieniając temperaturę zadaną na te obiegi, a nie załącz/wyłącz obieg.
    Uzyskuje się dzięki temu lepszy komfort cieplny w domu.
  • Helpful post
    #19
    Łukasz2407
    Level 17  
    ducker1 wrote:
    Byłem wczoraj w hurtowni c.o. i dowiedziałem się że 10 pętli to za dużo i że oni sprzedają rozdzielacze na max 8 bo powyżej już pompa nie da rady.Ja wiem że na allegro są rozdzielacze nawet do 12 ale czy to będzie działać jak należy? U mnie będzie 5 pętli po 100 mb węża i pozostałe 5 po około 40-70 mb. Jaka pompa powinna być aby zasilić ten układ?...



    10 x 2l/min. x 60min. = 1200 l/h -to jest 10 portów. Jeśli nie przekroczysz 120 m węża na pętlę to najmniejsza pompa do CO np. 25-40 zaspokoi Twoje potrzeby.
  • #20
    saskia
    Level 39  
    Masz na mysli jedna pompe na jedna petle 120m ? :-)
  • #21
    Łukasz2407
    Level 17  
    Nie. Mówię o całym rozdzielaczu. Opory liniowe rury 16 przy przepływie 2l/min. wynoszą ok. 0,16 kPa/m. Przy pętli 120 m.b. będzie to jakieś 20 kPa/pętlę. Biorąc pod uwagę charakterystykę pompy, przy pracy na drugim biegu nie powinna mieć problemów z okielznaniem instalacji...
  • #22
    pepis67
    Level 10  
    Obliczenia , obliczeniami teoretycznie tak , ale z doświadczenia pętle powyżej 70 mb z pętlami 40 mb ciężko jest później wyregulować . Jężeli ta podłogówka jeszcze nie powstała to wskazany podział na bardziej wyrównane pętle .
    Przy wyrównanych krótkich 25-30 mb pętlach rozdzielacz z pompą 25-40 i zaworem rtl na powrocie " dałby radę " .
    W wypadku kiedy jest już układ z pętlami jak napisane wyżej to tylko układ z zaworem trójdrożnym [ lub 4- drożnym ] i mimo wszystko pompa 25-60 .
    Tego wszystkiego nie musisz upychać w szafkę od podłogówki .
    Najczęściej doradzam zawór 3-drożny , pompa w kotłowni a same rozdzielacze z rotametrami w szafce . Przy instalacji typu intylig, dom dodatkowo z każdego pomieszczenia oddzielonego drzwiami kabel do sterownika pokojowego + siłowniki na pętle dla danego pomieszczenia . Do tego układ pogodowy sterujący Uwaga Tylko I Tylko Temperaturą Czynnika Grzewczego , W Zależności Od Temperatury Zewnętrznej .
    Ogrzewanie podłogowe jest z natury rzeczy ogrzewaniem niskotemperaturowym wpuszczanie temperatury 50 st i pompa 25 -40 powodowałoby prawdopodobnie jakiegoś tam kawałka podłogi i to na dodatek do dosyć wysokiej temperatury > 35 st .
    Później rosną opinie że " podłogówka jest do ........... "
    Widziałem już instalację , "naprawianą " gdzie wypięto 1 obwód z rozdzielacza i podłączono zawór 3-drożny pompę UPS 25-80 bo " P. Instalator niedouczony " zrobił pętle 185 m .
    Czasami jak coś jest sp. od początku to nie zawsze da się naprawić .

    Dodano po 4 [minuty]:

    Jest mnóstwo dobrych poradników na stronach producentów rur AL-PEX jak robić ogrzewanie podłogowe , dlaczego nikt z tego nie korzysta przed rozpoczęciem robienia u siebie w domu podłogowego ogrzewania !!!!!!!!!!!!!!!!

    Dodano po 9 [minuty]:

    KAWAŁ dla PIRACIK
    Za co zabił Kain Abla ?
    Za próby regulowania czegokolwiek zaworami typu ON - OFF .
  • #23
    saskia
    Level 39  
    W UK, porzadne sklepy sprzedajace zestawy do podlogowki po prostu nie sprzedaja wezy w odcinkach dluzszych niz 50mb.
    Jesli ktos sie bedzie upieral ze chce dluzsze, to mu sprowadza bez dodatkowych oplat, ale wyjasnia dokladnie co sie bedzie dzialo przy uzyciu dluzszych petli.
  • #24
    ducker1
    Level 25  
    A w DK używa się tylko i wyłącznie węża PEX 20 i układa się je najbliżej co 30cm, nie stosuje sie folii alu a węże przypina się opaskami do zbrojenia które jest podniesione na dystansach na kilka cm nad styropianem.

    Wszystko dokładnie odwrotnie niż u nas, a dodam że w tym kraju podłogowe ogrzewanie było standardem w latach 70tych więc teoretycznie maja większe doświadczenie.

    Tylko skąd te różnice i na jakim systemie się opierać?
  • #25
    pepis67
    Level 10  
    Pierwsze w życiu ogrzewanie podł. robiłem na miedzi odpuszczonej [ giętkiej } chyba 18 mm średnicy w powłoce z jakiegoś PVC wiązane do siatki zbrojeniowej 10x10 cm odstępy 20 cm podwójna spirala , długość pętli około 47 do 50 mb bo zwoje były po 50 mb w roku 1984 nie w UK ani w DK tylko w Polsce z zaworem 4-drożnym strasznie ciężkim bo żeliwnym firmy nie mogę wymienić .
    Policzcie na palcach ile to już lat , usłyszałem wtedy pierwszy raz słowo plastyfikator , { do betonu } .
    Należy wybrać się do zamku w Malborku i nie pić piwa tylko obejrzeć kanały grzewcze w podłogach . Zamek w Książu ogrzewanie parowe i manometry z XIX .

    SWEGO NIE ZNACIE A CUDZE CHWALICIE .

    Najbardziej spartoloną instalację C.O. widziałem nie w Polsce a w Szwecji robioną przez firmę z Niemiec . Z tego co słyszałem od właścicieli nie pracowali tam Polacy .
  • #26
    ducker1
    Level 25  
    Tu nie chodzi o chwalenie czy wywyższanie jednych nad drugich, tylko o różnicy w standardach i sposobie wykonania. Coś co przeciętny polski wykonawca nazwie błędem duński robi cały czas i działa, a jak rozmawiałem z duńskim wykonawcą i powiedziałem mu ze wąż co 15cm a w strefie brzegowej co 12 to sie śmiał że to za ciasno.

    Ale wróćmy proszę do tematu doboru układu mieszającego i pompy.

    Czy mogę dla bezpieczeństwa zamontować pompę 25-60 i ewentualnie ustawić ja na niższym biegu? Czy pompa 25-60 na 2 biegu będzie pracować tak jak 25-40 na 3 biegu?

    I powtórzę dla jasności, rozdzielacz i mieszacz będą zamontowane w kotłowni, która jest na tym samym poziomie co reszta pomieszczeń, nie montuje szafki, wszystko będzie później zabudowane "meblami".

    Czy znacie jakiś sterownik który wysteruje mi zawór 3D względem temperatury zewnętrznej oraz siłownikami na rozdzielaczu w zależności od ustawień czujników pokojowych i do tego bezprzewodowy?
  • #27
    saskia
    Level 39  
    Rodacy maja sklonnosci do przesadzania i mieszania roznych technologi, bez ich doglebnego rozumienia.
    Jesli ktos robil cos innaczej i dzialalo wedlug wymagan, wcale nie oznacza ze bedzie dzialalo w kazdych warunkach.
    Mialem kiedys ucznia, ktory chcial sie nauczyc ukladania glazury, i po 2 tygodniach pracy i nauki zaczal sie wymadrzac i krytykowac moja prace. Pierw myslalem ze to dobrze, ze zaczyna pewne rzeczy rozumiec i bedzie mi latwiej wyjasniac mu pozostale kruczki technik i metod, ale okazalo sie ze te pare szczegolow ktorych go nauczylem, wcale do niego nie dotarlo i myslal ze juz wszystko wie, a poznal jedynie 3-5% tego co mialem w planie go nauczyc,. :-(
    Ulatwil mi sprawe zwolnienia, bo sam zdecydowal sie isc "na swoje", ale moge jedynie wspolczuc jego klientom, bo wiem ze nie znajac dalszych czesci technologii bedzie robil wiele bledow, ktore nie beda mile dla klientow.
    To taka typowa mentalnosc Polakow, zobacza cos na budowie i wydaje im sie ze juz wszystko wiedza, a pozniej sa problemy i niebotyczne koszty poprawek.
  • #28
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Łukasz2407 wrote:
    KAWAŁ dla PIRACIK
    Za co zabił Kain Abla ?
    Za próby regulowania czegokolwiek zaworami typu ON - OFF .


    Jeżeli miał się odnosić do moich wypowiedzi to nie rozumiem. Proponowałem przecież sterowanie pogodowe.
    W przeciwieństwie do Ciebie gdzie mówisz o pogodówce ale dodatkowo o siłownikach (on/off) na pętlach.
    pepis67 wrote:
    iłowniki na pętle dla danego pomieszczenia

    Nie jestem zwolennikiem takiego sterowania podłogą.
    Jak zrobi się ciepło to regulator wyłączy, podłoga będzie stygła przez dobrych kilka godzin, termostat załączy i zanim podłoga znowu się rozgrzeje i temperatura w pomieszczeniu zacznie wzrastać znowu minie kilka dobrych godzin.
    Lepiej jest doregulować temperaturę czynnika i przepływy tak aby temperatura w pomieszczeniu była OK.

    Dodano po 7 [minuty]:

    ducker1 wrote:
    Czy znacie jakiś sterownik który wysteruje mi zawór 3D

    Ten sterownik co prawda nie wysteruje siłownikami na pętlach ale ma funkcję, że jeżeli dostatnie sygnał o osiągnięciu temperatury pomieszczenia to obniża o kilka stopni wynikającą z pogodówki zadaną temperaturę zasilania.
    Dzięki temu temperatura w pomieszczeniu nie powinna więcej rosnąć, a podłogówka nie zostaje całkiem wychłodzona.
    No i cena jego nie jest jakaś mocno wygórowana :D
  • #29
    pepis67
    Level 10  
    PIRACIK WIELKIE O.K. Zgadzam się z tobą odnośnie zmiany temperatury w pokoju . Spadek temperatury o 1° w pokoju i załączenie siłownika pętli to praca on/off . :|

    Krytyka moja dotyczyła tylko stosowania zaworów kulowych jako zaworów regulacyjnych .

    Na pytanie czym sterować siłownik w trybie pogodowym jest mnóstwo odpowiedzi : siłownik z sterownikiem pogodowym zintegrowanym .
    http://www.womix.pl/oferta/silowniki/silowniki_mp_z_wbud_reg/silownik_mp_05_ar

    Moduł UMS-4PS sterujący pracą siłownika
    http://www.pwkey.pl/

    Większość sterowników kotłów gazowych można rozbudować o dodatkowe moduły , to samo dotyczy sterowników kotłów " na ekogroszek"

    Dodano po 20 [minuty]:

    Ja zastosowałbym pompę 25-60 przy podanej prze ciebie ilości pętli i ich długości . Prędkość przepływu czynnika , ilość przepływającego czynnika można dla instalacji zamknąć w przedziale który obsługuje pompa 25-60 .Pompę można stosunkowo łatwo ustawić po złożeniu instalacji , po zalaniu czynnikiem ,po uruchomieniu , po odpowietrzeniu :D będzie przebiegało regulowanie przepływu na poszczególnych pętlach i wszystkich razem . Wtedy najczęściej wchodzi nam do głowy wspaniały pomysłby zastosować pompę z płynną regulacją mocy np. : Stratos PICO{ nazwę producenta NIE WPISAŁEM }
    lub Alpha2{ j/w }
  • #30
    ducker1
    Level 25  
    Witam Kolegów,

    Zdecydowałem się zestaw z zaworem termostatycznym, nie mogę wklejić linka więc szczegóły w załączniku.

    Ale mam jeszcze kilka pytań:
    1. Jaki zawór termostatyczny wybrać? Sprzedawca oferuje 4 do wyboru.
    2. Czy zamontowana pompa da sobie radę?
    3. Czy w przyszłości na tych głowicach będę mógł zamontować siłowniki i czujniki pokojowe?
    4. Czy wszystko co jest potrzebne jest już zamontowane czy może jeszcze potrzeba coś dokupić?
    5. Czy Kvs 1,6 m³/h wystarczy skoro pompa tłoczy więcej?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.

    Pozdrawiam
    Damian